direct naar inhoud van 4.2 Verkeer
Plan: Regterweistraat 5
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0304.BPwaaregterweistr5-1204

4.2 Verkeer

Bij het onderzoek Verkeer wordt ingegaan op de verkeerskundige effecten van de functiewijziging van het plangebied. Daarbij gaat het vooral om de verkeersaantrekkende werking van de beoogde nieuwbouwlocatie en de parkeersituatie.

4.2.1 Huidige situatie

In de huidige situatie is het restaurant De Colonie op de locatie gevestigd. Behalve een horecafunctie heeft het pand ook een (beperkte) functie als vergader- en congrescentrum en als ruimte voor bijvoorbeeld recepties. Er is geen informatie voorhanden over de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer die van en naar De Colonie rijdt. Om een vergelijking te kunnen maken met de toekomstige situatie is de verkeersgeneratie van de locatie met de huidige invulling theoretisch benaderd. Daarvoor is gebruik gemaakt van parkeerkencijfers die worden uitgegeven door het CROW en zijn enkele gerichte aannames gedaan.

Op grond van het bovenstaande is voor De Colonie in de huidige situatie een verkeersgeneratie bepaald van ongeveer 220 motorvoertuigen per gemiddelde weekdag. Voor een gemiddelde werkdag is een verkeersgeneratie gevonden van ongeveer 180 motorvoertuigbewegingen per dag. De berekening is opgenomen in Bijlage 1.

4.2.2 Toekomstige situatie

Het plan voor de herontwikkeling van de locatie voorziet in de sloop van het huidige pand en de nieuwbouw van een pand waarin detailhandel in volumineuze goederen, kantoren en horeca mogelijk zijn (zie paragraaf 3.1).

Parkeren

Voor de nieuwe situatie zijn op basis van de parkeerkencijfers van het CROW de onderstaande normen van toepassing, uitgaande van een weinig stedelijke omgeving, rest bebouwde kom.

Functie   Detailhandel in volumineuze goederen   Kantoren (zonder baliefunctie)   Horeca  
Parkeerkencijfer
(minimaal - maximaal) per 100 m2 b.v.o.  
1,6 - 1,8   1,7 - 2,5   14,0 - 16,0

(kencijfers voor restaurants)  
Gehanteerd gemiddelde norm voor berekening   1,7   2,1   15,0  

Het beleid van de gemeente Neerijnen voor het plangebied Regterweistraat 5 is het hanteren van de gemiddelde norm op basis van de CROW-kencijfers.

Gelet op de gewenste functies is dubbelgebruik van parkeerplaatsen mogelijk, omdat niet alle voorzieningen op hetzelfde moment de maximale parkeerbehoefte hebben, zie Bijlage 1.

Er kan mede gelet op de uitwisseling van parkeerplaatsen worden uitgegaan van de opvang van parkeerbehoefte van de kookstudio (in met name de avonduren) door de parkeerplaatsen ten behoeve van kantoorruimte (overdag) en showroom (overdag).

Parkeersituatie

In de huidige situatie zijn er 115 parkeerplaatsen beschikbaar voor De Colonie.

De parkeerbehoefte van de beoogde voorziening is berekend aan de hand van CROW-kencijfers. Als alle functies tegelijkertijd volledig zijn bezet, zijn er op grond van de gemiddelde parkeerkencijfers (het uitgangspunt voor het gemeentelijk parkeerbeleid) 107 parkeerplaatsen benodigd. In de praktijk zal de maximale parkeerbehoefte van de verschillende functies niet op hetzelfde moment optreden.

Bovendien is het in bijna alle gevallen zo dat een bezoek aan de showroom en het horecagedeelte wordt gecombineerd. Er is dus een zekere mate van dubbelgebruik van parkeerplaatsen mogelijk. Uitgaande van dit dubbelgebruik bedraagt de parkeerbehoefte ongeveer 86 parkeerplaatsen.

Naast de nieuwe parkeerbehoefte is er een overeenkomst voor 26 carpoolplaatsen in het plangebied. Deze plaatsen worden meegenomen bij het bepalen van de parkeerbehoefte. De overeenkomst kan, indien gewenst, worden beëindigd met een opzegtermijn van 3 jaar.

Er worden 116 parkeerplaatsen gerealiseerd. Dit is voldoende om in de optredende parkeerbehoefte (86 + 26 = 112) van de beoogde ontwikkelingen te kunnen voorzien. Hieruit kan worden geconcludeerd dat bij de beoogde ontwikkeling met voldoende parkeerplaatsen rekening is gehouden.

De berekening van de parkeerbehoefte is weergegeven in Bijlage 1.

4.2.3 Effecten verkeersgeneratie op omliggend wegennet

Uit informatie uit het regionale verkeersmodel blijken voor het basisjaar 2009 en het prognosejaar 2030 de verkeersintensiteiten zoals weergegeven in tabel 1. De intensiteiten zijn in motorvoertuigen per etmaal.

Wegvak   Etmaalintensiteit 2009   Etmaalintensiteit 2020  
Regterweistraat   1.000   1.100  
Achterweg tussen Steenweg en Regterweistraat   6.800   7.200  
Achterweg tussen Regterweistraat en op-/afrit A2   7.400   8.000  
Oprit A2   6.400   6.900  
Afrit A2   4.000   4.500  

Tabel 1: Etmaalintensiteiten 2009 en 2020 volgens regionaal verkeersmodel

In de huidige situatie rijden er ongeveer 220 motorvoertuigen per gemiddelde weekdag van en naar De Colonie. Deze motorvoertuigbewegingen zijn inbegrepen in de verkeersintensiteiten uit tabel 1.

Toekomstige situatie

In de nieuwe situatie zijn geen motorvoertuigbewegingen naar De Colonie, maar worden deze vervangen door motorvoertuigbewegingen naar de functies in de nieuwbouw aan de Regterweistraat 5. Het gaat dan om ongeveer 160 motorvoertuigen per gemiddelde weekdag. Per saldo trekt de beoogde voorziening minder gemotoriseerd verkeer aan dan de huidige voorziening. Dit betekent dat de beoogde ontwikkeling geen effect zal hebben op de verkeersintensiteiten en de verkeersafwikkeling op de wegen in de directe omgeving. Uit tabel 1 is weliswaar een toename van de verkeersintensiteiten te constateren, maar deze wordt niet veroorzaakt door de voorgenomen ontwikkelingen.

Uit een korte berekening van de verkeersafwikkeling op het kruispunt van de Regterweistraat en de Achterweg met behulp van het intensiteitencriterium van Slop blijkt zowel voor de situatie 2009 en 2020 dat er geen noodzaak is maatregelen te treffen om de verkeersafwikkeling op het kruispunt te verbeteren. Dit geldt zowel voor de situatie met de huidige invulling van de locatie als voor invulling van de locatie met de beoogde nieuwbouw.

4.2.4 Conclusie

De beoogde ontwikkelingen op de locatie Regterweistraat 5 hebben geen effect op de verkeersintensiteiten en de verkeersafwikkeling op de wegen in de directe omgeving. Per saldo valt de verkeersgeneratie van de beoogde voorziening per gemiddelde weekdag iets lager uit dan de huidige verkeersgeneratie.

Er is voorzien in een voldoende aantal parkeerplaatsen ten behoeve van de beoogde ontwikkeling.