Plan: | Uddelerweg 69a |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0302.BP01093-vg02 |
Verkeer
De realisatie van de supermarkt en dagwinkels zal leiden tot een toename van het aantal verkeersbewegingen. De supermarkt en winkels zullen zes dagen per week geopend zijn voor publiek. De bezoekers zullen de locatie bezoeken per fiets, auto en te voet. Het bezoekersaantal zal ongeveer 5.000 personen per week bedragen. Het bezoek vindt verdeeld over de week plaats, met een accent op de vrijdag en de zaterdag. Het is aannemelijk dat circa 90% van de bezoekers uit de richting het dorp Elspeet, zullen komen.
De bevoorrading van de supermarkt zal circa 3 maal per dag plaats vinden door grotere vrachtwagens. Het plan voorziet in een eigen, ruime manoeuvreerruimte voor de vrachtauto's. De bevoorrading van de dagwinkels, via kleinere bestelwagens, zal verdeeld over de week plaatsvinden.
Het plangebied zal ontsloten worden via de bestaande erftoegangsweg ten noordwesten van het plangebied. Deze ontsluiting kruist een vrijliggend fietspad.
Onderzoek
Om te beoordelen of de vestiging van de supermarkt en dagwinkels past binnen de huidige verkeerstructuur is door AGV Movares een verkeerskundig onderzoek verricht. Het onderzoek is opgenomen als bijlage 6 bij dit bestemmingsplan. Uit het verkeerskundig onderzoek blijkt ten eerste dat het realiseren van een nieuwe supermarkt aan de Uddelerweg nauwelijks effect heeft op de doorstroming van het verkeer op de provinciale weg. Het aantal bezoekers is dermate laag dat de kans erg klein is dat verkeer op elkaar moet wachten. Dit heeft als gevolg dat de wachtrijen en de wachttijden bij de inrit minimaal zijn.
Wanneer gekeken wordt naar de veiligheid van het fietsverkeer, dan is het mogelijk om een situatie te creëren welke volgens de richtlijnen van het CROW als veilig wordt geclassificeerd. Daarbij is geadviseerd om de inrit te vergroten en een boom te verwijderen. Door deze aanpassingen te doen, is het ook voor het vrachtverkeer mogelijk om de inrit in en uit te rijden. In het verkeersonderzoek is een schetsontwerp bijgevoegd van de inrit, zoals deze bij voorkeur wordt aangelegd, zodat aan alle voorwaarden voor een veilige situatie wordt voldaan.
Parkeren
Het aantal benodigde parkeerplaatsen wordt bepaald door de aard en omvang van de activiteit waarin het plan voorziet. Om de parkeerbehoefte te bepalen is gebruik gemaakt van de normen die behoren bij de bouwverordening, welke normen zijn afgeleid van de parkeerkencijfers van het CROW10. Voor het vaststellen van de parkeerbehoefte is op basis van de normen bepaald hoeveel parkeerplaatsen nodig zijn bij het te realiseren bouwplan.
Voor het gebruik van de parkeerkencijfers is de kern Elspeet gekarakteriseerd als 'niet stedelijk' en het plangebied aangemerkt als 'schil/overloopgebied'. De functie van een winkelgebouw voor een supermarkt en dagwinkels kan op basis van de CROW publicatie worden ingedeeld in de categorie "wijk-, buurt- en dorpscentra". De minimale parkeernorm voor deze categorie is 3 parkeerplaatsen per 100 m² bvo. Dit zou betekenen dat op basis van het voorliggend plan (1.830 m² totaal bvo) minimaal 54,9 (afgerond 55) parkeerplaatsen in het plangebied gerealiseerd moeten worden. Op basis van het bouwplan worden in het plangebied 58 parkeerplaatsen gerealiseerd. Hiermee kan de parkeerbehoefte die ontstaat als gevolg van de ontwikkeling worden opgevangen.
Conclusie
Het aspect Verkeren en Parkeren vormt geen belemmering voor de uitvoering van dit bestemmingsplan.