direct naar inhoud van 3.3 LUCHTKWALITEIT
Plan: Wezenland 39
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0302.BP01091-vg01

3.3 LUCHTKWALITEIT

In hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer zijn regels ten aanzien van luchtkwaliteit vastgelegd. Luchtkwaliteitseisen vormen geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling als:

  • er geen sprake is van een feitelijke of dreigende overschrijding van een grenswaarde;
  • een project, al dan niet per saldo, niet tot een verslechtering van de luchtkwaliteit leidt;
  • een project 'niet in betekenende mate' (NIBM) bijdraagt aan de luchtverontreiniging;
  • een project is opgenomen in een regionaal programma van maatregelen of in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit.

In het Besluit NIBM is bepaald dat een ontwikkeling niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentratie luchtvervuiling als deze minder dan 3% van de grenswaarde, ofwel 1,2 microgram per m3, bijdraagt aan de concentraties luchtvervuiling.

In de regeling NIBM staan de getalsmatige grenzen van projecten die ´niet in betekenende mate´ (NIBM) bijdragen aan de luchtverontreiniging.

Er zijn twee mogelijkheden om aannemelijk te maken dat een project binnen de NIBM-grens blijft:

  • a. Aantonen dat een project binnen de grenzen van een categorie zoals bepaald in de Ministeriële regeling NIBM valt. Er is dan geen verdere toetsing nodig.
  • b. Op een andere manier aannemelijk maken dat een project voldoet aan het 3% criterium.

Beoordeling

Op grond van de Regeling NIBM is onder andere geen onderzoek nodig voor ‘woningbouwlocaties, indien een dergelijke locatie, in geval van één ontsluitingsweg, netto niet meer dan 1500 nieuwe woningen omvat.

Voorliggend initiatief betreft een manege. Bij de manege worden geen paarden gehouden, waardoor een eventuele toename van fijnstof alleen te verwachten is van verkeersbewegingen. De extra verkeersbewegingen zullen plaatsvinden via de oprit. Het gaat hier om bewegingen van circa 10 personenauto’s met paardentrailers/ (kleine) vrachtwagens en 5 personenauto’s zonder aanhanger per dag.

Gezien deze aantallen, vergeleken ook met een woongebied van vernoemde omvang, is een overschrijding van de NIBM-grens niet te verwachten