Plan: | Hoek Romei - Oude Wal |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0299.BP01HOEKROMEI-VA01 |
De bodemkwaliteit is in het kader van een bestemmingsplan van belang indien er sprake is van functieveranderingen of een ander gebruik. De bodem moet geschikt zijn voor de nieuwe functie. Gelet op het gebruik van de gronden voor de woonfunctie is aannemelijk dat de gronden schoon zijn en geschikt voor de bouw van een praktijkruimte met appartementen. In het kader van het verlenen van de omgevingsvergunning voor het bouwen zal, vanuit het spoor van de bouwverordening, een verkennend bodemonderzoek overlegd worden.
Bij externe veiligheid gaat het onder meer om de productie, opslag, transport en gebruik van gevaarlijke stoffen. Dergelijke activiteiten leggen beperkingen op aan de omgeving. Door voldoende afstand aan te houden tussen deze activiteiten en 'objecten' wordt voldaan aan de normen. Artikel 1 van het Besluit externe veiligheid bepaald hierbij dat kwetsbare objecten woningen, scholen, gezondheidscentra en dagverblijven zijn en dat beperkt kwetsbare objecten gebouwen/voorzieningen zijn zoals kantoren, winkels en parkeerterreinen.
In de omgeving van het plangebied bevinden zich geen activiteiten zoals opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen die belemmeringen opleveren voor dit plan.
De mate waarin het geluid, veroorzaakt door het wegverkeer, spoor en/of door inrichtingen, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder. De wet stelt dat in principe de geluidsbelasting op de gevel van woningen niet hoger mag zijn dan de voorkeursgrenswaarde, dan wel een nader bepaalde waarde (hogere grenswaarde). De wet stelt verplicht onderzoek te verrichten indien binnen de onderzoekszones van wegen gebouwd wordt.
De Oude Wal en Romei zijn beide 30 km zone waardoor vanuit het bepaalde in de Wet geluidhinder geen akoestisch onderzoek nodig is. Het gemeentelijk geluidbeleid geeft aan dat 30 km-gebieden ook een beschermingsniveau hebben indien het type en de soort daartoe aanleiding geven (erg druk / klinkerverharding etc.). Dat is voor deze locatie niet van toepassing. uit.
De Wet Luchtkwaliteit bevat normen voor stoffen als stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10), benzeen (C6H6), zwaveldioxide (SO2) en koolmonoxide (CO). De grenswaarden voor deze stoffen moeten in acht worden genomen. Grenswaarden geven het niveau aan van de buitenluchtkwaliteit dat, in het belang van de bescherming van de gezondheid van de mens en het milieu in zijn geheel, binnen een bepaalde termijn bereikt moet worden.
Op basis van de Wet Luchtkwaliteit, en nadere regelgeving in een AMvB, is voor projecten die 'niet in betekenende mate' de luchtkwaliteit verslechteren (tot 500 woningen of 33.333 m2 b.v.o. kantoorruimte per ontsluiting) geen luchtkwaliteitonderzoek meer noodzakelijk tenzij het project in een (dreigend) lokaal overschrijdingsgebied ligt. Dit laatste is niet het geval het project voldoet aan het criterium van een 'niet in betekenende mate' project.
De luchtkwaliteit in dit deel van Zevenaar voldoet aan de normen en staan uitvoering van dit project ook niet in de weg.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het van belang om te kijken naar de omliggende functies in relatie tot de nieuwe functie: past de nieuwe functie in de omgeving? Dit is zowel van belang vanuit de nieuwe functie als gedacht vanuit de omgeving. Door middel van een zonering in het kader van de Wet ruimtelijke ordening en de aan te houden afstanden vanuit de Wet milieubeheer wordt dit geregeld. De vragen daarbij zijn:
Het bouwplan ligt op de hoek van Romei met de Oude Wal. De praktijkruimten worden ontsloten vanaf de Romei en de appartementen vanaf de Oude Wal. Beide straten zijn voldoende om het verkeer naar dit plan te verwerken. Het parkeren is in hoofdstuk 2 aan bod gekomen. Er is voldoende parkeerruimte op het eigen terrein.
Het beleid van de gemeente Zevenaar is, in lijn met dat van het waterschap, dat zoveel mogelijk het schone hemelwater in de bodem wordt geïnfiltreerd. Het schone hemelwater wat op de verharde oppervlaktes zal vallen, wordt geïnfiltreerd in de bodem in het plangebied. Het plan wordt daarmee 'wateremissie neutraal' uitgevoerd, waarmee invulling wordt gegeven aan het beleid.
In overleg met het Waterschap Rijn en IJssel is onder meer onderstaande tabel opgesteld. Hierin komen alle relevante aspecten op het vlak van een duurzame waterhuishouding aan bod.
Waterhuishoud- kundige aspecten |
Relevant | Toelichting |
Veiligheid | Nee | Het gebied is niet gelegen binnen een zomer of winterbed van een rivier |
Wateroverlast | Nee | Het plangebied bevindt zich in een rivierengebied |
Riolering | Ja | In het plangebied bevindt zich een gemengd en gescheiden stelsel |
Watervoorziening | Nee | Het plangebied ligt niet in een beschermingszone voor drinkwaterwinning noch in een zone ter bescherming van de drinkwaterwinning. Het plan is niet geschikt voor regionale seizoensberging. |
Volksgezondheid | Nee | Er zijn geen bijzondere omstandigheden aanwezig, die zouden kunnen leiden tot een nadelig gevolg voor de volksgezondheid |
Bodemdaling | Nee | Zettingen zijn gelet op de ondergrond niet te verwachten. |
Overlast grondwater | Nee | Van overlast door grondwater is nauwelijks sprake op basis van ervaringen van het aangrenzende perceel aan Romei 18 |
Oppervlaktewaterkwaliteit | Ja | Het plan heeft hierop enige invloed, schoon regenwater wordt geïnfiltreerd voor zover het regenwater betreft wat op de gebouwen valt. Het schone regenwater wat valt op de verharding gelegen vóór het gebouw wordt afgevoerd naar het openbare gebied. |
Grondwaterkwaliteit | Nee | Het plangebied is geen infiltratiegebied voor een drinkwatervoorziening dan wel een natuurgebied |
Verdroging / kwel | Nee 1)* | Er is geen sprake van verdroging of kwel (1) * |
Natte natuur | Nee | Het plangebied bevat geen kwelafhankelijke land- en waternatuur en er is geen sprake van ecologische waarden. |
Inrichting en beheer | Ja | In het plangebied bevinden zich rioleringswerken die in beheer zijn bij de gemeente; door de bouw van het plan worden hier praktijkruimten en één extra woning aangekoppeld. Het schone hemelwater wordt afgekoppeld. |
*(1): Vanaf omstreeks 1970 is in de gemeente Zevenaar zakkingsschade (scheurvorming) geconstateerd bij “op staal” gefundeerde woningen. Dit zijn woningen waar geen paalfundering is toegepast. Hier is onderzoek naar verricht. Uit het onderzoek komt, in het kort, naar voren dat bij grote droogte het grondwater onder een kleilaag komt. Daardoor krimpt deze kleilaag waardoor “op staal” gefundeerde woningen kunnen zakken en schade ondervinden. Het betreft hier met name het noordoostelijke deel van de kern Zevenaar, plus een gedeelte aan de zuidwest zijde (ten noorden van het spoor). Schadegevallen zijn door de hele gemeente gemeld. Via dit bestemmingsplan wordt ingespeeld op dit probleem door expliciet toe te staan dat water en voorzieningen voor de waterhuishouding worden toegestaan in bestemmingen zoals groen en verkeer. Via deze voorzieningen kan er voor worden gezorgd dat de aanvoer van water verbetert. De integrale rapportage gaat veel uitgebreider in op dit probleem. Voor geïnteresseerden wordt naar die rapportage verwezen. Het bestemmingsplan Kom Woongebied Zevenaar is een beheersplan voor het bestaand stedelijk gebied. Dat wil zeggen dat uitsluitend de huidige aanwezige functies in het bestemmingsplan worden opgenomen; nieuwe functies worden niet toegekend. In dit bestemmingsplan staat de woonfunctie centraal. Om die reden heeft geen uitgebreid hydrologisch onderzoek plaatsgeh ad en zijn in het bestemmingsplan geen aanvullende hydrologische maatregelen opgenomen.
De conclusie is dat water niet aan uitvoer van dit bestemmingsplan in de weg staat.