direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan parkeren (digitaal)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0297.BGBBP20180002-VS01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel van het plan

De Bouwverordening van de gemeente Zaltbommel maakt het tot op heden mogelijk om omgevingsvergunningen te toetsen aan de gemeentelijke parkeernormen. Middels deze verordening wordt op dit moment een parkeereis opgelegd. Sinds het in werking treden van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) wordt het bestemmingsplan echter gezien als het geijkte instrument om stedenbouwkundige bepalingen te regelen.

Op 29 november 2014 zijn de Woningwet en het Besluit ruimtelijke ordening gewijzigd, waardoor parkeernormen voortaan in bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen moeten worden verankerd. Het opnemen van een verwijzing naar de stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening is niet langer mogelijk. Voornoemde regeling is van kracht verklaard voor bestemmingsplannen die na 29 november 2014 in werking treden.

De bestaande bestemmingsplannen (die tot en met 29 november 2014 in werking zijn getreden) dienen uiterlijk 1 juli 2018 te zijn aangepast aan de gewijzigde regelgeving, waarbij een koppeling gelegd wordt met de meest recente gemeentelijke parkeernota door middel van een verwijzing in de regels. Indien dit niet tijdig gebeurt, kunnen niet langer eisen ten aanzien van parkeren worden gesteld. Daarom is het wenselijk een zogenaamd 'paraplu'bestemmingsplan op te stellen, om de bestaande werkwijze/ beoordelingssystematiek te kunnen voortzetten.

Een 'paraplu'bestemmingsplan biedt de mogelijkheid meerdere ruimtelijke plannen binnen de gemeente tegelijkertijd in één keer te herzien voor één of meerdere aspecten. Met onderhavige 'paraplu'herziening wordt de parkeernota Zaltbommel 2018 verankerd in de ruimtelijke plannen zoals genoemd in paragraaf 1.3.

Er zijn echter randvoorwaarden voor het opstellen van een 'paraplu'bestemmingsplan:

  • 1. Is het te herziene ruimtelijke plan in ontwerp ter inzage gegaan na 1 januari 2010 of verandert er een bestemming, dan zijn de digitaliseringsverplichtingen van toepassing en zal de herziening conform de RO Standaarden 2012 moeten worden opgezet. De herziening is dan een digitaal bestemmingsplan. Wanneer dit ruimtelijke plan niet digitaal beschikbaar is omdat het nog een analoog bestemmingsplan betreft, is het in principe niet mogelijk om dit plan digitaal te herzien. In dat geval kan dit leiden tot het opstellen van twee plannen: een analoge gedeeltelijke herziening voor de 'oude' WRO plannen en een digitale voor de 'nieuwe' Wro plannen.
  • 2. Is het te herziene ruimtelijke plan in ontwerp ter inzage gegaan voor 1 januari 2010 maar niet ouder dan 10 jaar dan is artikel 8.1.2 Bro (overgangsbepaling) van toepassing en zijn de digitaliseringsverplichtingen niet van toepassing. De herziening mag dan (mits er geen onderliggende bestemming verandert zoals in onderhavig 'paraplu'bestemmingsplan het geval is) analoog conform het te herziene ruimtelijke plan worden opgezet.

Dit betekent dat er in dit geval twee 'paraplu'bestemmingsplannen moeten worden opgesteld. Een digitaal bestemmingsplan voor de eerste categorie ruimtelijke plannen en een analoog bestemmingplan voor de tweede categorie. Onderhavig bestemmingsplan betreft het digitale 'paraplu'bestemmingsplan.

In navolgende bestemmingsplannen, wijzigingsplannen, uitwerkingsplannen en/of beheersverordeningen (zie tabel) zijn de nieuwe regels ten aanzien van parkeren al opgenomen of er staan al actuele parkeernormen in. Daarom maken deze ruimtelijke plannen geen deel uit van onderhavig 'paraplu'bestemmingsplan. De parkeerregeling in deze plannen wordt ongemoeid gelaten. Daarnaast zijn er nog het inpassingsplan Tuinbouw Bommelerwaard, het bijbehorende Reparatieplan van dit inpassingsplan en een bijbehorend wijzigingsplan (Zuilichem, Uilkerweg 2a) van de provincie Gelderland. Onderhavig 'paraplu'bestemmingsplan laat ook de regeling in deze ruimtelijke plannen ongemoeid.

  Naam ruimtelijk plan   Vaststellingsdatum  
1   Beheersverordening Aalst, Delwijnen, Kerkwijk   29 juni 2017  
2   Beheersverordening Poederoijen en Zaltbommel   22 september 2016  
3   Beheersverordening Brakel, Gameren (ged.), Kerkwijk (ged.) en Zaltbommel (ged.)   1 oktober 2015  
4   Bestemmingsplan Aalst, EP van Ooijenstraat   26 januari 2017  
5   Bestemmingsplan Brakel, Waaldijk tussen 145-147   24 mei 2012  
6   Wijzigingsplan Buitengebied Liesveldsesteeg   23 mei 2017  
7   Bestemmingsplan Delwijnen woonlocatie Gemeente   27 juni 2013  
8   Bestemmingsplan Gameren, Schoolstraat 2   30 mei 2013  
9   Bestemmingsplan Gameren, Schoolstraat-Oost   15 november 2012  
10   Bestemmingsplan Nederhemert, Maasdijk 3   14 september 2017  
11   Bestemmingsplan Nederhemert, Molenpad I   25 augustus 2011  
12   Bestemmingsplan Nederhemert, Molenstraat 91   29 juni 2017  
13   Bestemmingsplan Nederhemert, Molenstraat tussen 72 en 74   28 juni 2012  
14   Bestemmingsplan Zaltbommel, Aansluiting Wildemanweg N322   16 december 2014  
15   Bestemmingsplan Zaltbommel, Beersteeg   5 november 2015  
16   Bestemmingsplan Maatschappelijke zone, Waluwe III   14 september 2017  
17   Bestemmingsplan Zuilichem, Dijkzicht   8 december 2011  
18   Bestemmingsplan Zuilichem, Vornstraat ong.   22 januari 2015  
19   Inpassingsplan Tuinbouw Bommelerwaard   29 september 2016  
20   Inpassingsplan Reparatie Inpassingsplan Tuinbouw Bommelerwaard   27 september 2017  
21   Wijzigingsplan Zuilichem, Uilkerweg 2a   9 januari 2018  

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied omvat de gronden die vallen binnen de plangrenzen van de bestemmingsplannen, wijzigingsplannen, uitwerkingsplannen en/of beheersverordeningen zoals opgenomen in paragraaf 1.3.

Op navolgende afbeelding is de globale begrenzing van het plangebied weergegeven:

afbeelding "i_NL.IMRO.0297.BGBBP20180002-VS01_0001.jpg"

Globale ligging en begrenzing plangebied

1.3 Geldende plannen

Het voorliggende paraplubestemmingsplan is van toepassing op navolgende bestemmingsplannen, uitwerkingsplannen, wijzigingsplannen en beheersverordeningen:

  Naam ruimtelijk plan (digitaal)   Vaststellingsdatum  
1   Bestemmingsplan Buitengebied, Zaltbommel   27 juni 2013  
2   Bestemmingsplan Brakel, Bedrijventerrein Kraaijenhoef   9 oktober 2014  
3   Bestemmingsplan Brakel, Waaldijk 99c   21 januari 2016  
4   Bestemmingsplan Bruchem, Broekheuvelstraat 1a   11 oktober 2012  
5   Bestemmingsplan Bruchem, De Kosterijstraat naast 2   11 oktober 2012  
6   Bestemmingsplan Buitengebied, Munnikenland   15 maart 2012  
7   Wijzigingsplan Delwijnen, Delwijnsekade 11   7 oktober 2014  
8   Bestemmingsplan Nederhemert, Maasdijk 12a   15 november 2012  
9   Bestemmingsplan Nederhemert, Nijverheidsstraat 7 en 8a   5 november 2015  
10   Bestemmingsplan Nieuwaal, Kerkstraat 24a   26 september 2013  
11   Bestemmingsplan Zaltbommel, Bedrijventerreinen   27 juni 2013  
12   Bestemmingsplan Zaltbommel, Binnenstad   1 oktober 2015/
13 oktober 2016  
13   Bestemmingsplan Zaltbommel, De Waluwe Parkeiland   27 februari 2014  
14   Bestemmingsplan Zaltbommel, De Wildeman   22 januari 2015  
15   Wijzigingsplan Zaltbommel, Krangstraat 2 en 2a   16 december 2014  
16   Bestemmingsplan Zaltbommel, Sportcomplex-Steenweg 90-92   30 januari 2014  
17   Bestemmingsplan Zaltbommel, Van Voordenpark   28 november 2013/
9 juli 2015  
18   Bestemmingsplan Zaltbommel, de Wildeman II   16 november 2017  
19   Bestemmingsplan Zuilichem, Kerkwegje tussen 8 en 10   8 december 2011  
20   Bestemmingsplan Zuilichem, Molenstraat 22   3 februari 2011  
21   Bestemmingsplan Zuilichem, 't Boske   26 september 2013  
22   Wijzigingsplan Brakel, Burgemeester Posweg 114   2 februari 2015  
23   Wijzigingsplan Poederoijen, batterij onder Poederoijen   24 november 2015  
24   Wijzigingsplan Bruchem, Steenweg 3   24 mei 2016  
25   Bestemmingsplan Nederhemert, de Ormeling 2011   13 september 2012  

1.4 Leeswijzer

Het bestemmingsplan bestaat uit meerdere onderdelen: een verbeelding waarop de bestemmingen in het plangebied zijn aangegeven en regels waarin de bepalingen voor de op de verbeelding vermelde bestemmingen zijn opgenomen. In onderhavig plan is echter alleen sprake van aanvullende regels en bestaat de verbeelding slechts uit de contouren van de ruimtelijke plannen zoals genoemd in paragraaf 1.3.

Het bestemmingsplan gaat vergezeld van een toelichting waarin de achtergronden van het bestemmingsplan zijn beschreven. De verbeelding vormt samen met de regels het juridische bindende deel van het bestemmingsplan. In de toelichting worden de keuzes die in het bestemmingsplan worden gemaakt nader gemotiveerd en verantwoord.

Deze toelichting bestaat uit vijf hoofdstukken. Na deze inleiding volgt hoofdstuk 2 met een beschrijving van de Nota Parkeernormen. In hoofdstuk 3 worden de juridische aspecten van dit plan beschreven. Hoofdstuk 4 bevat de beschrijving van de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid. Tenslotte wordt de procedure in hoofdstuk 5 besproken.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Doel

De 'parkeernota Zaltbommel 2018' wordt op 14 juni 2018 vastgesteld door de gemeenteraad van Zaltbommel. De parkeernota heeft als doel om bij nieuwe of te wijzigen ruimtelijke plannen en projecten de hoeveelheid parkeerplaatsen te kunnen bepalen, teneinde de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te waarborgen. Met behulp van de nota:

  • kunnen bouwaanvragen (inclusief functiewijziging) beoordeeld worden op basis van actuele parkeergegevens;
  • kunnen parkeernormen in (nieuwe) ruimtelijke plannen gemotiveerd worden, dan wel kan in de ruimtelijke plannen (dynamisch) naar deze nota worden verwezen;
  • is duidelijk beschreven hoe de berekening van de parkeereis verloopt voor veel voorkomende situaties;
  • wordt gezorgd voor uniformiteit bij de toepassing van parkeernormen en eisen, wat zorgt voor rechtsgelijkheid.

2.2 Uitgangspunten

In de 'parkeernota Zaltbommel 2018' is aangesloten bij de landelijk gebruikte kencijfers voor parkeernormering van het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte (CROW). De parkeerkencijfers uit CROW-publicatie 317: ‘Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie' zijn hiervoor als uitgangspunt genomen.

Hoewel de parkeerkencijfers van CROW een bandbreedte (minimum – maximum) behelzen, wordt in de gemeentelijke parkeernota uitgegaan van een vaste norm. Dit schept duidelijkheid en voorkomt onnodige discussies en onderhandelingen.

Voor de functies die niet zijn opgenomen in de parkeernota wordt per geval een afweging gemaakt. Dit is dus een maatwerkregeling. Voor het bepalen van de parkeernorm voor deze functies wordt zoveel mogelijk aangesloten bij CROW-publicatie 317.

Bij het bepalen van de parkeernormen is rekening gehouden met de stedelijkheidsgraad. Deze is van invloed op het aanbod en de kwaliteit van alternatieve vervoerswijzen en daarmee ook op de hoogte van de te hanteren parkeernormen. Reden om de parkeernorm te relateren aan de stedelijkheid is dat enerzijds blijkt dat de kwaliteit en het aanbod van overige vervoerswijzen over het algemeen beter is naarmate de stedelijkheid toeneemt. Hierdoor blijkt dat het autobezit in gebieden met een hogere stedelijkheidsgraad over het algemeen lager ligt dan in gebieden met een lage stedelijkheidsgraad. De hele kern Zaltbommel wordt aangemerkt als 'matig stedelijk' gebied en alle overige kernen en het buitengebied vallen in de categorie 'weinig stedelijk' gebied.

De vraag naar parkeerplaatsen wordt daarnaast bepaald door de locatie van de functie binnen een gemeente. Studies geven aan dat functies in centra een lagere parkeervraag hebben dan diezelfde functies elders in de bebouwde kom. Door de effecten van andere vervoerswijzen (zoals openbaar vervoer) in centra komen niet alle gebruikers per definitie met de auto. Gebieden buiten het centrum kennen vaak minder openbaar vervoervoorzieningen, waardoor het autogebruik in deze gebieden hoger ligt. Daarom maakt CROW onderscheid tussen:

  • centrum;
  • schil/overloopgebied;
  • rest bebouwde kom;
  • buitengebied.

In de gemeente Zaltbommel wordt de historische binnenstad van Zaltbommel beschouwd wordt als 'centrum'. Het overige deel van de kern Zaltbommel en de overige kernen (bebouwde kommen) in de gemeente vallen binnen de categorie 'rest bebouwde kom'. De rest van het gemeentelijke grondgebied valt binnen het buitengebied.

Parkeren op eigen terrein
Een nieuw initiatief tot bouwen (verbouw, nieuwbouw, nieuwe functie etc.) mag geen parkeerproblemen veroorzaken in de omgeving. Dit betekent in principe dat de oplossing van de parkeerbehoefte op eigen terrein moet plaatsvinden. Het realiseren van minder parkeerplaatsen op eigen terrein dan de parkeernorm voorschrijft wordt met het oog op het afwentelen van parkeerproblemen op de openbare ruimte in beginsel niet toegestaan. Hiervoor geldt wel een afwijkingsmogelijkheid.

2.3 Toetsing parkeren bij bouwaanvragen

Een bouwplan moet worden getoetst aan de parkeernormen wanneer er sprake is van een vergunningplichtige nieuw- of verbouwontwikkeling en/of wanneer er sprake is van wijziging van het gebruik. De beoordeling van bouwaanvragen wordt volgens een standaard werkwijze aangepakt.

Allereerst wordt op basis van de 'parkeernota Zaltbommel 2018' de parkeerbehoefte bepaald. De parkeerbehoefte is de vraag naar het aantal parkeerplaatsen dat een bepaalde functie met een bepaalde omvang heeft. Vervolgens wordt de parkeercapaciteit bepaald. De parkeercapaciteit betreft het aantal parkeerplaatsen dat er feitelijk beschikbaar is voor een bepaalde functie in een bepaald gebied. Als laatste stap wordt de parkeerbehoefte geconfronteerd met de parkeercapaciteit. Er kunnen zich dan drie situaties voordoen:

  • 1. de parkeerbehoefte is kleiner dan de parkeercapaciteit;
  • 2. de parkeerbehoefte is gelijk aan de parkeercapaciteit;
  • 3. de parkeerbehoefte is groter dan de parkeercapaciteit.

In het laatste geval is sprake van een probleemsituatie. Het plan is niet in balans. Dit betekent dat er in de praktijk parkeerproblemen en parkeeroverlast verwacht kan worden als er geen oplossing voor het tekort gevonden wordt.

2.4 Afwijken

Wanneer niet alle parkeerplaatsen op eigen terrein kunnen worden gerealiseerd, kan het college afwijken van het aantal te realiseren parkeerplaatsen op eigen terrein. Hiervoor is in dit bestemmingsplan een afwijkingsbevoegdheid in de regels opgenomen. Het afwijken van de eisen en/of normen zoals gesteld in deze parkeernota is mogelijk als:

  • Op een andere wijze in de nodige parkeerruimte danwel laad- of losruimte wordt voorzien;
  • Het voldoen aan de bepalingen door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit, tot welke bijzondere omstandigheden in elk geval worden gerekend:
    • 1. Een te verwachten meer of minder dan gemiddeld aantal gebruikers, klanten of bezoekers van de functie;
    • 2. Een te verwachten meer dan gemiddeld aantal gehandicapte gebruikers, klanten of bezoekers van de functie;
    • 3. Indien het betreffende pand / perceel de functie heeft van parkeergarage, garage-, taxi- of vervoersbedrijf.

Afwijken is slechts mogelijk indien geen onevenredige aantasting plaatsvindt van de parkeersituatie in de openbare ruimte en van de woon- en leefsituatie.

Hoofdstuk 3 Juridische planbeschrijving

3.1 Algemeen

Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding en regels en is voorzien van een toelichting. De regels en verbeelding vormen het juridisch bindende deel, terwijl de toelichting geen juridische binding heeft, maar moet worden beschouwd als handvat voor de uitleg en de onderbouwing van de opgenomen bestemmingen. De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing, regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken. De verbeelding heeft een rol voor toepassing van de regels alsmede de functie van visualisering van de bestemmingen.

In deze paragraaf worden de systematiek van de regels en de wijze waarop de regels gehanteerd dienen te worden, uiteengezet. De regels van het plan bestaan uit drie hoofdstukken, waarin achtereenvolgens de inleidende regels, de bestemmingsregels, de algemene regels en de overgangs- en slotregels aan de orde komen.

Hieronder wordt de opbouw en dergelijke van de regels kort toegelicht.

3.2 Inleidende regels

Begrippen
In deze bepaling zijn omschrijvingen gegeven van de in het bestemmingsplan gebruikte begrippen. Deze worden opgenomen om interpretatieverschillen te voorkomen. Begripsbepalingen zijn alleen nodig voor begrippen die gebruikt worden in de regels en die tot verwarring kunnen leiden of voor meerdere uitleg vatbaar zijn. 

Van toepassing verklaring
In dit artikel wordt het voorliggende 'paraplu'bestemmingsplan van toepassing verklaard op alle ruimtelijke plannen zoals opgenomen in paragraaf 1.3. Tevens wordt aangegeven dat dit bestemmingsplan uitsluitend voorziet in een aanvullende regeling en dat voor het overige de regels uit de geldende bestemmingsplannen blijven gelden.

3.3 Algemene regels

Anti-dubbeltelregel 
Deze regel is opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde gebouwen en bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld.

Algemene bouwregels
De bouwverordening blijft in principe tot 1 juli 2018 gelden. In dit artikel wordt verduidelijkt dat met de inwerkingtreding van dit 'paraplu'bestemmingsplan de voorschriften uit de bouwverordening met betrekking tot parkeren buiten toepassing blijven.

Algemene gebruiksregels

Parkeren
In dit artikel is een regeling inzake parkeren opgenomen. Indien op grond van één van de onderliggende plannen wordt gebouwd, verbouwd dan wel het gebruik planologisch wordt gewijzigd of uitgebreid, dient voorzien te worden in voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein. Bij (nieuwe) functiewijzigingen die passen binnen de geldende bestemmingsplanregels, wordt overigens niet getoetst aan dit parapluplan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de 'parkeernota Zaltbommel 2018'. Indien de parkeernota in de toekomst herzien wordt, dient getoetst te worden aan de rechtsopvolger(s) van voornoemde nota.

Indien niet voorzien kan worden in voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein, kunnen burgemeester en wethouders met een omgevingsvergunning afwijken, mits voldaan wordt aan de voorwaarden voor afwijken zoals genoemd in de geldende parkeernota.

Laden en lossen
In dit artikel is tevens een regeling inzake laden en lossen opgenomen. Indien op grond van één van de onderliggende plannen wordt gebouwd, verbouwd dan wel het gebruik wordt gewijzigd of uitgebreid en er een te verwachte behoefte is qua laden en lossen, dient voorzien te worden in voldoende laad- en losgelegenheid op eigen terrein. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de eisen voor laden en lossen zoals opgenomen in de 'parkeernota Zaltbommel 2018'. Indien de parkeernota in de toekomst herzien wordt, dient getoetst te worden aan de rechtsopvolger(s) van voornoemde nota.

Indien niet voorzien kan worden in voldoende laad- en losgelegenheid op eigen terrein, kunnen burgemeester en wethouders met een omgevingsvergunning afwijken, mits voldaan wordt aan de voorwaarden voor afwijken zoals genoemd in de geldende parkeernota.

3.4 Overgangs- en slotregels

Overgangsrecht
In dit laatste onderdeel van de regels komen de overgangs- en slotregels aan de orde. De overgangsregel betreft de vorm en inhoud van het overgangsrecht. Het gebruik van de grond en opstallen, dat afwijkt van de regels op het moment van inwerkingtreding van het plan, mag worden voortgezet. De nieuwe parkeernormen gelden dus niet bij ongewijzigd gebruik van de gronden.

Slotregel
Dit artikel geeft aan op welke manier de regels kunnen worden aangehaald.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Economische uitvoerbaarheid

4.1.1 Exploitatieverplichting

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting van een bestemmingsplan minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Tevens bestaat op grond van de Wet ruimtelijke ordening de verplichting om, indien sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken, bijvoorbeeld voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, en de plankosten, deze moeten kunnen worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar. Een en ander dient te worden vastgelegd in privaatrechtelijke overeenkomsten met iedere grondeigenaar. Als er met een grondeigenaar geen overeenkomst is gesloten en het kostenverhaal niet anderszins is verzekerd, dient een exploitatieplan te worden opgesteld welke tegelijkertijd met het bestemmingsplan moet worden vastgesteld.

4.1.2 Conclusie

Dit 'paraplu'bestemmingsplan voorziet in het juridisch-planologisch waarborgen van het gemeentelijke parkeerbeleid binnen een groot aantal ruimtelijke plannen in de gemeente Zaltbommel. Aan dit plan zijn, behoudens de kosten van het opstellen van het plan, geen kosten verbonden voor de gemeente. Ook voorziet dit plan niet in een bouwplan, waardoor er geen exploitatieplanverplichting is. Gezien het voorgaande wordt het plan economisch uitvoerbaar geacht.

4.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Parkeerproblemen scoren hoog in de categorie ervaren overlast. Het is dus van belang dat de gemeente parkeeroverlast ten gevolge van nieuwe ontwikkelingen voorkomt. Voorheen werd bij bouwplannen via de bouwverordening reeds getoetst aan de CROW-publicatie 317. Door de wijziging van de regelgeving dreigt er nu een maas in de gemeentelijke regelgeving. Dit betekent dat de gemeente binnen een aantal bestemmingen niet meer kan regelen dat er voorzien moet worden in voldoende parkeergelegenheid. Onderhavig 'paraplu'bestemmingsplan repareert deze maas en voorkomt daarmee dat er parkeerproblemen ontstaan, waardoor de omgeving geschaad wordt. In feite voorziet dit 'paraplu'bestemmingsplan uitsluitend in een andere verankering van de toetsing die voorheen via de bouwverordening plaatsvond. Mocht de 'parkeernota Zaltbommel 2018' in de toekomst herzien of geactualiseerd worden, dan zal dit apart bekend worden gemaakt.

Het ontwerp van het 'paraplu'bestemmingsplan wordt ter inzage gelegd, waarbij een ieder de mogelijkheid heeft hierop te reageren.

Hoofdstuk 5 Procedure

5.1 Ontwerpfase

Het ontwerpbestemmingsplan met bijbehorende documenten heeft van donderdag 8 maart 2018 tot en met woensdag 18 april 2018 voor iedereen ter visie gelegen. De stukken waren te bekijken via de gemeentelijke webpagina www.zaltbommel.nl onder 'bestemmingsplannen'.

Daarnaast was het bestemmingsplan te bekijken tijdens openingstijden bij de afdeling Publiekszaken op het gemeentekantoor van Zaltbommel en via de webpagina www.ruimtelijkeplannen.nl.

Er zijn gedurende deze periode geen zienswijzen ingediend.

5.2 Vaststellingsfase

Binnen twaalf weken na de termijn van terinzagelegging moet de gemeenteraad beslissen omtrent de vaststelling van het bestemmingsplan.

Tegen het besluit tot vaststelling staat, voor belanghebbenden, direct beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Direct na de beroepstermijn treedt, indien tijdens de beroepstermijn geen verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, het plan in werking waarna tot planrealisatie kan worden overgegaan.