Plan: | Correctieve herziening, Westervoort Noord 2015 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0293.BPWSTNRD2015002-VA01 |
Gegevens over het plan: | ||||||
Plannaam: | Correctieve herziening, Westervoort Noord 2015 | |||||
Identificatienummer: | NL.IMRO.0293.BPWSTNRD2015002-VA01 | |||||
Status: | VA01 | |||||
Datum: | 12 december 2016 | |||||
Gegevens projectbetrokkenen: | ||||||
Betrokken gemeente: | Westervoort | |||||
Behandelend ambtenaar: | Hans Eikens / Tim Nijs | |||||
Projectleider SAB: | Mariël Gerritsen | |||||
Projectnummer SAB: | 140446.02 | |||||
Gegevens SAB: | ||||||
Correspondentieadres | Postbus 479 6800 AL Arnhem |
|||||
Bezoekadres vestiging Arnhem | Frombergdwarsstraat 54 6814 DZ Arnhem |
|||||
Telefoon | 026 - 357 69 11 | |||||
e-mail algemeen: | info@sab.nl | |||||
www.sab.nl |
![]() |
De gemeenteraad van Westervoort heeft het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' op 1 februari 2016 vastgesteld. Door de vaststelling van dit bestemmingsplan is het bestemmingsplan 'Westervoort Noord' uit 2007 integraal herzien. Na de vaststelling is naar aanleiding van overleg met indieners van een zienswijze besloten om twee aanpassingen in het plan aan te brengen middels een correctieve herziening. Daarnaast wordt met deze herziening voor het perceel Hamersestraat 1 tevens een omissie in het plan hersteld.
Met dit bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het doel van voorliggend bestemmingsplan is het doorvoeren van een drietal correcties na de vaststelling van het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015'.
Het plangebied betreft niet het hele gebied van het geldende bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015', maar richt zich op de percelen waarvoor een correctie van het geldende bestemmingsplan nodig is. De percelen zijn beschreven in hoofdstuk 2.
Voorliggend plan herziet (gedeeltelijk) het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015', vastgesteld door de raad op 1 februari 2015.
Het bestemmingsplan is een bindend plan voor zowel overheid als burgers. In een bestemmingsplan wordt de bestemming, ofwel de functie van de grond aangewezen. Ook geeft het bestemmingsplan regels over het gebruik van de grond en wat daarop gebouwd mag worden. Omgevingsvergunningen moeten worden getoetst aan het bestemmingsplan. Een bestemmingsplan bestaat uit een toelichting, een verbeelding en planregels.
Toelichting
De toelichting is opgesteld overeenkomstig artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). De bestemmingen in dit plan worden op onderdelen aangepast ten opzichte van het geldende bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015'. De onderbouwing voor de bestemmingen in dit plan, is reeds gegeven in het geldende bestemmingsplan. De correctie van de geldende bestemmingsregeling is onderbouwd in dit bestemmingsplan.
Verbeelding
De verbeelding, een kaart, geeft de bestemming van de grond aan met daarbij eventuele aanduidingen zoals bouwvlakken. Door op de verbeelding te kijken is te zien welke bestemmingen en mogelijke aanduidingen er gelden. De verbeelding omvat de meest recente afspraken over InformatieModel Ruimtelijke Ordening (IMRO) en Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).
Planregels
De planregels geven de gebruiksmogelijkheden aan van de grond en, vaak, ook op welke wijze de gronden bebouwd mogen worden. De planregels zijn gebaseerd op het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' en waar nodig aangepast aangepaste met deze correctieve herziening, waarbij is aangesloten bij de SVBP 2012.
Na dit inleidende hoofdstuk wordt in hoofdstuk 2 het plan beschreven. In hoofdstuk 3 is de uitvoerbaarheid verantwoord. In hoofdstuk 4 wordt vervolgens een juridische planbeschrijving gegeven. Tot slot bevat hoofdstuk 5 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.
Dit bestemmingsplan heeft voornamelijk een beheersgericht karakter. Er zijn enkele correcties doorgevoerd ten aanzien van het recent vastgestelde bestemming 'Westervoort Noord 2015'.
Bij de vaststelling van het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' is een ambtelijke wijziging doorgevoerd voor het perceel IJsseldijk 38. Hiermee zijn de bestaande, specifieke bouwrechten voor dit perceel beter geregeld. De specifieke bouwrechten zijn geregeld met de 'specifieke bouwaanduiding - 1'. Deze specifieke bouwaanduiding is, per abuis, ook opgenomen voor de aanduiding 'bijgebouwen' bij het perceel Hamersestraat 1. In deze correctieve herziening wordt dit hersteld. De aanduiding 'bijgebouwen' zoals in het ontwerpbestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' was opgenomen, maar bij de vaststelling was verwijderd, is wederom opgenomen voor dit perceel.
Ter hoogte van het perceel Dorpsstraat 85 ligt een nutsvoorziening. Deze nutsvoorziening bestaat uit een gasontvangststation en een gasdrukmeet- en regelstation. Voor beide onderdelen is in het bestemming 'Westervoort Noord 2015 een beschermingszone van 15 meter rondom de bebouwing opgenomen in het geldende bestemmingsplan. Binnen de contouren mogen geen kwetsbare objecten of beperkt kwetsbare objecten worden gebouwd, bijvoorbeeld woningen. Uit nader onderzoek over de vereiste veiligheidscontour voor het gasdrukmeet- en regelstation, in afstemming met de Omgevingsdienst Regio Arnhem en Liander, is naar voren gekomen dat de contour rondom het gasdrukmeet- en regelstation (zie navolgende afbeelding) 10 meter kan bedragen. In deze correctieve herziening is de contour aangepast naar 10 meter. Door deze aanpassing, valt de woning aan de Dorpstraat 83 niet meer binnen de contour. Het onderzoek is als bijlage toegevoegd.
Hoewel de wijziging alleen betrekking heeft op één deel van de nutsvoorziening, is voor de leesbaarheid het hele bedrijfsperceel van de nutsvoorziening opgenomen in het plangebied. De veiligheidscontouren liggen deels ook buiten het bedrijfsperceel, bijvoorbeeld over de begraafplaats. Ook deze percelen zijn opgenomen, hoewel hier geen sprake is van een inhoudelijke wijziging ten opzichte van het geldende bestemmingsplan. Tevens zijn de gronden waarvoor de contour niet meer zal gelden, bijvoorbeeld de tuin bij de woning Dorpsstraat 83, opgenomen in de herziening.
Afbeelding met locatie gasdrukmeet- en regelstation (met rood omcirkeld).
Binnen bestemming Sport worden in het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' speelinstallaties, lichtmasten, vlaggenmasten en ballenvangers tot 18 meter toegestaan. De bouwhoogte is hiermee toegenomen ten opzichte van het bestemmingsplan 'Westervoort Noord'(uit 2007), waar 8 meter het uitgangspunt was.
Op de verhoging van de bouwhoogte is een zienswijze op het ontwerp bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' ingediend. Bij de beantwoording en verwerking van de zienswijze is ingegaan op de hoogte van de lichtmasten. Aangezien deze vergund zijn op 18 meter, is het aantal lichtmasten vastgelegd in het vastgestelde bestemmingsplan. De bouwhoogte van overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde is hierbij niet aangepast. Deze bouwhoogte vraagt echter gezien de aard van de toegestane bouwwerken (en daarmee samenhangende mogelijke vormen van hinder) en de situering van omliggende woonpercelen om een nadere afweging. Daarom wordt de bouwhoogte voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde, uitgezonderd lichtmasten, in deze correctieve herziening terug gebracht van 18 meter naar 8 meter. In de aangepaste planregel wordt dus onderscheid gemaakt in de hoogte van de lichtmasten (18 meter) en de hoogte van ballenvangers, vlaggenmasten en speelinstallaties (8 meter). Met het verlagen van de bouwhoogte wordt teruggekeerd naar het geldende bestemmingsplan 'Westervoort Noord' (uit 2007) en wordt tegemoet gekomen aan de ingediende zienswijze.
De wijziging heeft betrekking op alle gronden met de bestemming 'Sport' uit het geldende bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015'.
Er is beroep ingediend tegen de vaststelling van het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015'. De Raad van State heeft op 3 augustus 2016 (nr. 201601895) een tussenuitspraak gedaan in deze zaak. Hierin is de gemeenteraad opgedragen om het vaststellingsbesluit te herstellen door:
In deze correctieve herziening is voldaan aan de opgedragen punten 3 en 4. Hieronder is nader toegelicht wat de aanleiding was voor de opgedragen punten en op welke manier hieraan is voldaan.
Ad. 3 Op rechtszekere wijze voorzien in de toegestane oppervlakte
In het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' is een bouwregel opgenomen voor de bouw van agrarische hulpgebouwen. De bouwregels voor een agrarisch hulpgebouw zijn opgenomen in artikel 3, lid 3.2.1, aanhef en onder a, sub 1, van de planregels en luiden als volgt:
de oppervlakte bedraagt niet meer dan 40 m2 of 1% van het perceeloppervlak;
De bouwregeling is opgenomen in het bestemmingsplan om de openheid in het agrarisch gebied te borgen. Waar er bouwinitiatieven zijn, wil de raad kleinere open ruimtes zeker kunnen stellen. De Raad van State oordeelt echter dat het onduidelijk is of het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' in dit geval voorziet in een agrarisch hulpgebouw met een oppervlakte van 40 m2 dan wel met een oppervlakte van 1 procent van het perceeloppervlak. De Afdeling acht het bestreden besluit in zoverre vastgesteld in strijd met de vereiste rechtszekerheid.
Het is de bedoeling van de raad om alleen de kleinste van de twee oppervlaktes uit artikel 3, lid 3.2.1, aanhef en onder a, sub 1, van de planregels toe te staan. De bouwregeling sluit niet aan op dit doel en moet worden gewijzigd. In deze correctieve herziening is deze wijziging verwerkt. Hierdoor bedraagt de bouwmogelijkheid 1% van het perceeloppervlak, met een maximum van 40 m2. De in het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' voor Agrarisch bestemde gronden zijn in zijn geheel opgenomen in deze correctieve herziening, inclusief de dubbelbestemming Leiding - Riool die voor een deel van deze agrarische gronden geldt.
Ad. 4 De bouw van een agrarisch hulpgebouw ook mogelijk maken ter plaatse van gronden met de bestemming "Agrarisch" die hobbymatig in gebruik zijn
In de uitspraak van de Raad van State is het hobbymatig gebruik van een van de percelen in het plangebied van het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' aan de orde gekomen. De gemeenteraad heeft aangegeven dat het niet de bedoeling was om het hobbymatig agrarisch gebruik van betreffende percelen uit te sluiten en wil dit corrigeren. De correctie met deze correctieve herziening voorziet echter niet uitsluitend op deze percelen, maar op alle gronden die in het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' de bestemming Agrarisch hebben gekregen. Er komen namelijk meerdere percelen voor waarbij geen sprake (meer) is van een agrarisch bedrijf, maar wel van uitsluitend een meer hobbymatig agrarisch gebruik. Bouwmogelijkheden binnen de agrarische bestemming in voorafgaande bestemmingsplannen waren steeds gerelateerd aan agrarische bedrijfsvoering. Omdat het huidige gebruik veelal hobbymatig is, is het mogelijk maken van (beperkte) bouwmogelijkheden voor hobbymatig gebruik op agrarische percelen wenselijk. Hiermee kunnen ook deze percelen doelmatig gebruikt worden. In deze correctieve herziening is in verband met het hobbymatig agrarisch gebruik daarom allereerst hobbymatig agrarisch gebruik toegestaan binnen de bestemmingsomschrijving van de bestemming Agrarisch. Tevens is de definitie van 'agrarisch hulpgebouw' zodanig gewijzigd dat het gebruik van het hulpgebouw naast bedrijfsmatig gebruik ook mogelijk is voor hobbymatig agrarisch gebruik.
De wijzigingen voor dit onderdeel van de correctieve herziening hebben betrekking op alle gronden met de bestemming 'Agrarisch' uit het geldende bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015'.
De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet als gevolg van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) aangetoond worden (artikel 3.1 lid 3 van de Wro). Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan. De uitvoerbaarheid van de bestemmingen vanuit beleid en onderzoeksaspecten is reeds aangetoond in het geldende bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015'. De wijzigingen zoals in deze correctieve herziening zijn voorzien, geven geen aanleiding tot verder onderzoek. Bij de planbeschrijving is, waar noodzakelijk, ingegaan op een specifieke onderbouwing van de uitvoerbaarheid.
Voor dit bestemmingsplan wordt geen exploitatieplan vastgesteld, aangezien geen sprake is van kosten voor de grondexploitatie. Het opstellen en de procedure van dit bestemmingsplan brengt voor de gemeente alleen plankosten met zich mee. Hiervoor staan fondsen uit de algemene middelen ter beschikking.
Voor het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).
Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen, de onderzoeksresultaten en de beleidsuitgangspunten die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.
Bij deze correctieve herziening worden onderdelen van de geldende bestemming aangepast. Soms betreft het alleen een aanpassing in de regels (Sport), soms moet ook de verbeelding worden aangepast (Hamersestraat 1). Voor de leesbaarheid van het bestemmingsplan op de website www.ruimtelijkeplannen.nl is ervoor gekozen om in de correctieve de gehele bestemming opnieuw op te nemen. Als sprake is van een aanduiding over meerdere bestemmingen, dan zijn ook de onderliggende bestemmingen opgenomen. Met deze keuze hoeft voor de bestemmingsregels van de betreffende percelen niet in twee verschillende bestemmingsplannen worden gekeken, maar kan de informatie uit de correctieve herziening volstaan. De bestemmingen zijn toegeschreven naar hetgeen op grond van het geldende bestemmingsplan was toegestaan. Indien de bestemming 'Bedrijf' in het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' bijvoorbeeld de mogelijkheid biedt voor een bedrijfswoning, maar niet voor het perceel dat valt binnen deze correctieve herziening, dan wordt deze mogelijkheid niet opgenomen in de regels.
Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg.
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
De correctieve herziening wordt vanwege de beperkte wijziging gezien als klein plan. Aangezien voor het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' reeds vooroverleg heeft plaatsgevonden en voor het gasdrukregel- en meetstation voor deze correctieve herziening overleg is gevoerd met de beheerder, is afgezien van vooroverleg. Tevens is gezien de reeds gevolgde procedure afgezien van inspraak.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft met ingang van 24 maart 2016 tot en met 4 mei 2016 voor een ieder ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan ingediend. Het ontwerpbestemmingsplan is echter wel op twee punten ambtshalve gewijzigd. Beide punten zijn hieronder nader toegelicht.
Bestemming Groen
Tussen de percelen IJsseldijk 94 en IJsseldijk 96/96a is in het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' een bestemmingsvlak voor de bestemming Groen opgenomen. Voor dit bestemmingsvlak geldt ook de aanduiding 'volkstuin'. In het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' is echter per abuis de aanduiding 'volkstuin' bij de bestemming Agrarisch opgenomen. Dit wordt gecorrigeerd. De correctie heeft betrekking op een juridische correctie en niet op een inhoudelijke correctie.
Verbeelding
Het betreffende bestemmingsvlak voor de bestemming Groen met de bijbehorende aanduiding 'volkstuin' wordt opgenomen.
Regels
Uit het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' wordt de bestemming Groen overgenomen. Functieaanduidingen die niet voor het betreffende bestemmingsvlak gelden, worden niet overgenomen in de bestemmingsomschrijving, bouwregels en regels voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. Wel wordt de functieaanduiding 'volkstuin' toegevoegd aan de bestemmingsomschrijving.
Bestemming Agrarisch
Binnen de bestemming Agrarisch is het mogelijk gemaakt om de gronden tevens voor hobbymatig agrarisch gebruik te gebruiken. Deze wijzigingen zijn toegelicht in paragraaf 2.5 en zijn navolgend puntsgewijs en per onderdeel van het bestemmingsplan beschreven.
Verbeelding
Alle gronden met de bestemming Agrarisch en de tevens voor deze gronden opgenomen dubbelbestemmingen uit het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' zijn overgenomen op de verbeelding van de correctieve herziening.
Toelichting
Paragraaf 2.5 is toegevoegd. In deze paragraaf is de aanleiding voor de toevoeging van het hobbymatig agrarisch gebruik beschreven. Paragraaf 5.3 bevat een overzicht van de in het plan aangebrachte wijzigingen.
Regels
Uit het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' zijn de volgende artikelen overgenomen, waarbij een vernummering van de artikelnummers heeft plaatsgevonden in verband met de numerieke volgorde in deze correctieve herziening:
Wijzigingen in verband met hobbymatig agrarisch gebruik:
In de bestemming Agrarisch zijn ten opzichte van het bestemmingsplan 'Westervoort Noord 2015' de volgende wijzigingen aangebracht: