Plan: | Klarenbeekseweg 29, Voorst |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0285.20167-VS00 |
De provincie heeft haar ruimtelijk beleid vastgelegd in het Streekplan Gelderland 2005. Met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) per 1 juli 2008 heeft het streekplan Gelderland 2005 de status van structuurvisie gekregen. Dat betekent dat de inhoud van het streekplan voor de provincie de basis blijft voor haar eigen optreden in de ruimtelijke ordening.
Het streekplan verdeelt Gelderland ruwweg in drie soorten gebieden. Voor elk van deze gebieden is het beleid verschillend:
Het plangebied is niet gelegen binnen het rode of groen-blauwe raamwerk, maar in het multifunctionele gebied. Daarom is het plan voor de provincie Gelderland niet van ruimtelijk belang en is er geen vooroverleg nodig. Uiteraard wordt het plan wel toegezonden voor eventuele zienswijzen.
Op grond van artikel 4.1 Wro kunnen, indien provinciale belangen dat met het oog op een goede ruimtelijke ordening noodzakelijk maken, bij of krachtens provinciale verordening regels worden gesteld omtrent de inhoud van bestemmingsplannen en omtrent de daarbij behorende toelichting.
In artikel 2 'Verstedelijking' van de Regels behordende bij de Ruimtelijke verordening Gelderland is bepaald waar in Gelderland nieuwe bebouwing mogelijk wordt gemaakt. Dit plan betreft een functieveranderingsplan, dit betekent dat nieuwe bebouwing onder voorwaarden is toegestaan. De Ruimtelijke verordening zegt hierover het volgende:
'In een bestemmingsplan kan nieuwe bebouwing ten behoeve van wonen en werken tevens mogelijk worden gemaakt in geval van functieverandering naar een niet-agrarische functie, mits 1) sprake is van de vervanging van bestaande bebouwing, met inbegrip van bouwwerken ten behoeve van glastuinbouw, door nieuwe bebouwing welke leidt tot een substantiële vermindering van het bebouwde oppervlak, en 2) buiten de concentratiegebieden glastuinbouw en de regionale clusters glastuinbouw, en 3) in een bestemmingsplan wordt aangegeven op welke manier nieuwe bebouwing landschappelijk wordt ingepast.'
Dit bestemmingsplan voldoet aan de voorwaarden die de ruimtelijke verordening stelt. De nieuwe bebouwing leidt tot een vermindering van het bebouwde oppervlak en in hoofdstuk 4 van deze toelichting wordt uitgebreid onderbouwd op welke manier de nieuwe bebouwing landschappelijk wordt ingepast.
Hiernaast stelt het provinciale beleid dat in het geval van nieuwe bebouwing in het kader van functieverandering voor de maatvoering en specifieke voorwaarden kan worden aagesloten bij regionaal vastgestelde beleidskaders. In dit geval betreft dit de beleidsnota 'Waar de stallen verdwijnen: Oude erven, nieuwe functies' . Deze nota is vastgesteld voor de regio Stedendriehoek. Zie hiervoor paragraaf 3.4.2.
In oktober 2011 was het Milieueffectrapport (MER) naar de oostelijke en westelijke rondweg om Voorst gereed. Op basis van de resultaten in het MER konden Gedeputeerde Staten een keuze maken voor de oostelijke of de westelijke rondweg.
Uit het MER blijkt dat de N345 (Rijksstraatweg) door Voorst problemen oplevert. Vooral geluidoverlast, barrièrewerking en verkeersveiligheid zijn knelpunten. Wanneer er geen maatregelen worden genomen, zullen deze knelpunten door een toename van het verkeer erger worden.
Effecten oostelijke en westelijke rondweg
Zowel een westelijke als oostelijke rondweg om Voorst kunnen de genoemde knelpunten oplossen. Ook leiden ze beide tot positieve effecten ten aanzien van luchtkwaliteit en externe veiligheid. De rondwegen onderscheiden zich echter op hun effecten wat betreft landschap en cultuurhistorie. Uit de milieueffectrapportage (MER) blijkt dat de westelijke rondweg het landschap bij Voorst het minste schade berokkent. De oostelijke rondweg heeft een grotere impact op landschap en cultuurhistorie. Dat komt omdat ´oost´ door het open, kwetsbare uiterwaardenlandschap van de IJssel loopt. De westelijke rondweg spaart het gewaardeerde landschap ten oosten van Voorst en kan bovendien beter worden ingepast.
Voorkeur GS
Om deze reden hebben Gedeputeerde Staten op 21 februari 2012 hun voorkeur uitgesproken voor een westelijke rondweg om Voorst.
Figuur 5 - Schetsontwerp nieuwe rondweg d.d. 2 juli 2012