direct naar inhoud van 5.2 Ruimtelijke afweging
Plan: Woudweg 10
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.20159-VS00

5.2 Ruimtelijke afweging

De bebouwde situatie op het perceel wijzigt met het plan niet. In de toekomst bestaat de mogelijkheid om middels sloop en nieuwbouw nieuwe gebouwen op te richten, bijvoorbeeld een rijhal. Per saldo zal de oppervlakte van bebouwing hiermee echter niet toenemen, nieuwbouw moet passen binnen de bouwregels en het moet voldoen aan de Welstandsnota. Ruimtelijk bestaan hiertegen op voorhand dan ook geen bezwaren. Zoals gesteld wordt de oppervlakte van de voormalige mestsilo in dit specifieke geval meegerekend als oppervlakte voor gebouwen en niet als ander bouwwerk, wat het feitelijk is. Dit resulteert op korte termijn in het kunnen verbouwen van de silo tot paardenboxen. Bovendien kan dit als stimulans dienen om bij eventuele vervangende nieuwbouw de silo te slopen. Gezien de ruimtelijke uitstraling van de silo zal dit geen ongewenste ontwikkeling zijn. Mocht het gebruik als paardenhouderij in de toekomst onverhoopt beëindigd worden en het perceel conform het beleidskader 'Functieverandering van vrijkomende agrarische gebouwen' van de gemeente Voorst een vervolgfunctie krijgen (wonen en/of werken), dan wordt de oppervlakte van de silo (629 m²) niet meegerekend in de totale oppervlakte aan gebouwen en kan deze niet worden 'ingewisseld' voor een vervolgfunctie. Mestsilo's worden binnen dit beleidskader, net als onder meer sleufsilo's, kuilvoerplaten en overige erfverharding, buiten beschouwing gelaten bij het bepalen van de totale oppervlakte aan (voormalige) agrarische bebouwing.

Zowel vanaf de Woudweg als Rijksstraatweg gezien wordt het erf op een gedegen wijze landschappelijk ingepast. Naast erfbeplanting wordt met overige landschapselementen ten westen en noorden van de locatie bijgedragen aan versterking van het landschap met hier kenmerkende beplantingen, conform het LOP. Het aantal verkeersbewegingen van en naar de locatie zal in de nieuwe situatie naar verwachting toenemen ten opzichte van verkeersbewegingen bij een actief agrarisch bedrijf. Dit zal echter niet tot een onevenredige aantasting van de verkeerssituatie leiden op de Woudweg en Holthoevensestraat. Parkeervoorzieningen worden op eigen perceel gerealiseerd, wat middels beplanting wordt afgeschermd van openbaar gebied.

Uit voorgaande hoofdstukken zijn geen belemmeringen tegen het plan naar voren gekomen. Gelet op voorgaande past het plan binnen de uitgangspunten die in de diverse ruimtelijke beleidskaders gesteld worden. Met de initiatiefnemer is een anterieure overeenkomst gesloten waarin de uitvoering en instandhouding van het het landschappelijke inpassingsplan is vastgelegd. Om deze redenen bestaan geen ruimtelijke bezwaren tegen het plan.