Plan: | Bestemmingsplan Rijksstraatweg 6, Wilp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0285.20135-VS00 |
Geluidszone rijks- en provinciaal wegverkeer
De Wet geluidhinder heeft tot doel de volksgezondheid en het milieu te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van de wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht geschonken aan het aspect 'geluid'. De nieuw te bouwen zorgeenheden worden beschouwd als geluidgevoelig object. In het kader van de Wet geluidhinder is daarom een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer.
Münsterhuis Geluidsadvies BV heeft op 9 september 2010 een akoestisch onderzoek uitgevoerd (plannummer 10.078). Het onderzoeksrapport is in de bijlagen van dit plan opgenomen. De zorgeenheden zijn op 90 meter uit het hart van de weg geprojecteerd. De geluidbelasting op de gevels van de woning voor het jaar 2020 bedraagt 64 dB op 1,5 meter hoogte, exclusief 5dB aftrek conform artikel 110g van de Wet geluidhinder.
De naar de rijksweg A1 gerichte gevel en zijgevels worden als dove gevel uitgevoerd. Hierop is de Wet geluidhinder niet van toepassing. De geluidsbelasting op de van de weg afgekeerde gevel bedraagt 53 dB. Deze geluidsbelasting is hoger de voorkeurswaarde. Voor die gevel dient een hoogst toelaatbare waarde te worden vastgesteld van 53 dB. Gezien het bovenstaande resultaat wordt een procedure tot "Vaststelling hogere waarden voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting ingevolge artikel 83 Wet geluidhinder" doorlopen.
De geluidbelasting is berekend op de gevel van de zorgeenheden. De geluidluwe kant ondervindt een geluidbelasting van 53 dB. De Wet geluidhinder laat voor andere geluidsgevoelige gebouwen – zieken- of verpleeghuizen - in buitenstedelijk gebied een hoogst toelaatbare waarde toe van 58 dB en voor andere gezondheidsgebouwen 53 dB.
Door De Klinker Milieu Adviesbureau is in 2010 een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd conform NEN 5740 (rapportnummer 210069-RW1.1) De resultaten zijn te vinden in de bijlagen van dit plan. Uit de analyseresultaten kan worden geconcludeerd dat door het aantreffen van een matige verontreiniging met PAK (10 van VROM) en zink en een lichte verontreiniging met cadmium, kobalt, nikkel en lood in de bovengrond ter plaatse van boring 2, de hypothese "Onderzoekslocatie is onverdacht" verworpen dient te worden. De bovengrond ter plaatse van de boring voldoet aan de kwaliteitsklasse industrie en is niet geschikt voor het beoogde doel. De overige bodem van de onderzoekslocatie voldoet aan de kwaliteitsklasse achtergrondwaarde. Op basis van de onderzoeksresultaten is ter plaatse van boring 2 een nader onderzoek uitgevoerd (rapportnummer 210069-RW2.1). Het rapport is te vinden in de bijlage.
Uit de resultaten van het nader onderzoek blijkt dat de verontreiniging niet ernstig is. De sterke verontreiniging blijft beperkt tot enkele kubieke meters. Duidelijk is dat de verontreiniging gerelateerd is aan de aanwezigheid vaan puin- en kooldeeltjes. Omdat de verontreiniging zintuiglijk waarneembaar is, wordt geadviseerd om tijdens de bouw de strook verontreinigde grond te saneren (onder milieukundige begeleiding) tot aan waar zintuiglijk geen puin en kooldeeltjes meer waarneembaar zijn.
Onderzoeksbureau Tauw uit Deventer heeft in 2008 voor het bedrijventerrein A1 in Deventer een studie verricht naar de luchtkwaliteit. Uit het onderzoek d.d. 18 september 2008 met kenmerk R001.446475BWH-srb-V02-NL kan voor de verkeersintensiteiten de volgende conclusie worden getrokken:
De verkeersintensiteiten op de A1 ter hoogte van de Rijksstraatweg 6 te Wilp en op het traject Deventer ter hoogte van het bedrijventerrein A1 zijn nagenoeg gelijk in de jaren 2007-2020. Wij gaan voor de beoordeling van de luchtkwaliteit op de Rijksstraatweg 6 te Wilp uit van de informatie uit het genoemde rapport. De ligging van de Rijksstraatweg 6 ten opzichte van het bedrijventerrein A1 is duidelijk gunstiger omdat belasting van andere bronnen uit de directe omgeving duidelijk lager is.
Beoordelingskader
De belangrijkste grenswaarden voor buitenlucht uit de Wet luchtkwaliteit die bij dit onderzoek zijn gebruikt staan hieronder vermeld.
- 40ug/m3 als jaargemiddelde NO2 (uiterlijk 1-1-2010)
- 40 ug/m3 als jaargemiddelde PM10
- 50 ug/m3 als daggemiddelde PM100, waarbij geldt dat deze maximaal 35 keer per jaar mag worden overschreden
Achtergrondconcentratie
De achtergrondconcentraties voor NO2 zijn gecorrigeerd voor dubbeltelling. De concentraties voor PM10 zijn gecorrigeerd voor de zogenoemde zeezoutbijdrage van 4ug/m3 als jaargemiddelde. De achtergrondconcentratie in het gebied aan de rand van het bedrijvenpark A1 te Deventer is weergegeven in tabel 1.1.
Tabel 1.1 GCN concentratie in onderzocht gebied
Jaar | NO2 jaargemiddelde | PM10 jaargemiddelde |
2007 | 20,4 | 22,3 |
2010 | 17,8 | 20,9 |
2020 | 12,7 | 19,0 |
Maximale concentraties
De maximaal berekende concentraties per scenario voor PM10 en NO2 zijn weergegeven in tabel 1.2 . In sommige gevallen zijn de berekende beoordelingspunten op kortere afstand dan 5 tot 10 meter van de wegrand, en derhalve ''worst-case''.
De maximale concentraties zijn gelegen direct nabij de kruising van de A1 met Deventerweg/Zutphenseweg en de A1 met de Siemelinksweg. Bij de elkaar kruisende wegen treden de maximale concentraties op.
Tabel 1.2 berekende maximale concentraties aan de rand van de weg per scenario
Scenario/stof | NO2 (ug/m3) | PM10 (ug/m3) | PM10 aantal overschrijdingsdagen |
2007 autonoom | 49,9 | 28,4 | 35 |
2010 autonoom | 38,5 | 24,9 | 22 |
2020 autonoom | 25,4 | 22,6 | 14 |
Uit de berekeningen blijkt dat de verschillen tussen beschouwde scenario's klein zijn. Door rijksmaatregelen vindt autonoom een verbetering plaats van de luchtkwaliteit.
Conclusie voor bedrijventerrein A1 Deventer
De grenswaarden voor de jaargemiddelde concentratie NO2 (40ug/m3) wordt voor geen van de berekende punten in 2010 en 2020 met en zonder ontwikkeling van bedrijventerrein op een afstand van 5 meter van de wegrand overschreden.
Dezelfde conclusie volgt voor PM10, inclusief zeezoutcorrectie, waarbij de jaargemiddelde concentratie PM10 (40ug/m3) bedraagt.
Inclusief de zeezoutconcentraties wordt eveneens de grenswaarde voor de daggemiddelde PM10 concentratie (50ug/m3) voor de toetsjaren 2010 en 2020 (met en zonder planontwikkeling) , niet vaker dan de toegestane 35 overschrijdingsdagen overschreden.
Conclusie voor Rijksstraatweg 6 te Wilp
Uit voorgaand onderzoek volgt voor de Deventer situatie een verbetering voor de komende jaren. De onderhavige situatie Rijksstraatweg 6 Wilp, is gelegen op 77m uit de as van de weg en 60 m uit de kant (vluchtstrook) van de weg. De in voornoemd rapport berekende waarden gelden op een afstand van 5 tot 10 m uit de kant van de weg. Voor de Wilpse situatie gelden duidelijk betere en lagere waarden. Wij achten daarom zowel de bestaande als de toekomstige luchtkwaliteit voor locatie Rijkstraatweg 6 te Wilp aanvaardbaar.
In het concept Basisnet Weg wordt een veiligheidsafstand vanaf de weg aangehouden waarbinnen geen kwetsbaar object aanwezig mag zijn. Deze afstand is 15 meter. De bebouwing ligt op circa 50 meter vanaf de weg. De veiligheidsafstand is daarom geen belemmering.
Het plasbrandaandachtsgebied (het gebied waarin extra aandacht moet zijn voor warmtestraling op bebouwing) is 30 meter vanaf de weg. Ook hierbij geldt dat de bebouwing verder weg ligt.
Het groepsrisico hoeft alleen te worden verantwoord als er een 'groep' aanwezig is. Gezien de aanwezigheid van ongeveer 10 personen en de geringe dichtheid van bebouwing in deze omgeving, is er geen sprake van een groepsrisico. Afweging is daarmee niet aan de orde.
De externe veiligheid is daarom geen belemmering voor de uitvoering van dit plan.
Zowel de ruimtelijke ordening als het milieubeleid stelt zich ten doel een goede kwaliteit van het leefmilieu te handhaven en te bevorderen. Dit gebeurt onder andere door milieuzonering. Hieronder wordt verstaan het aanbrengen van voldoende ruimte tussen milieubelastende bedrijven of inrichtingen enerzijds en milieugevoelige functies anderzijds. De ruimtelijke scheiding bestaat doorgaans uit het aanhouden van een bepaalde afstand tussen de milieubelastende en milieugevoelige functies. Vanuit het oogpunt van milieu is er een aantal aandachtspunten: