direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Rheden, witte vlekken
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Algemeen

Een bestemmingsplan is een juridisch instrument en bestaat uit een verbeelding (de kaart) en regels. Het gaat vergezeld van een toelichting. De verbeelding en regels leggen de bouw- en gebruiksmogelijkheden vast van de grond en de opstallen. Uit het samenspel van verbeelding en regels blijkt wat is toegelaten. Zij zijn juridisch bindend voor de burger en de overheid. De toelichting is een beschrijving van de keuzes die in de regels en op de plankaart worden gemaakt. De toelichting heeft geen juridische status.

1.2 Aanleiding bestemmingsplan

Met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening in 2008, worden gemeenten gedwongen strikter beleid te voeren voor het actueel houden van bestemmingsplannen. Volgens de wet mag een bestemmingsplan niet ouder zijn dan tien jaar. Gemeenten hebben tot 1 juli 2013 de tijd om aan deze voorwaarde te voldoen. In Rheden zijn inmiddels tien actuele grote bestemmingsplannen voor de bebouwde kom en een bestemmingsplan voor het landelijk gebied in werking. Er zijn echter nog twee grotere gebieden waarvoor nog geen actueel bestemmingsplan is opgesteld. Dat zijn de gebieden Kanaalzone te Dieren/Spankeren en Traverse te Dieren. Hiervoor worden separate bestemmingsplannen opgesteld en in procedure gebracht.

Daarnaast zijn er verschillende kleinere locaties waarvoor nog een verouderd bestemmingsplan geldt. Het gaat hierbij om locaties die geen onderdeel uit maken van het omringende actualisatie bestemmingsplan dat al in werking is. Dit zijn locaties waarvoor tijdens de actualisatie bewust voor is gekozen om deze geen onderdeel uit te laten maken van het nieuwe bestemmingsplan. Een zogenaamde 'witte vlek' werd bijvoorbeeld niet opgenomen in het bestemmingsplan omdat bij de opstelling van het bestemmingsplan bekend was dat op onderhavige locatie een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling was gepland. Deze nieuwbouwplannen waren echter nog onvoldoende uitgewerkt om ze op te nemen in het actualisatieplan. Voorts zijn er enkele locaties die uit het betreffende actualisatieplan moesten worden gehaald. Dit naar aanleiding van een besluit van de gemeenteraad, Gedeputeerde Staten of na een uitspraak van de Raad van State.

Op 20 september 2012 heeft de raad besloten om in te stemmen met de memo Actualiseren oude bestemmingsplannen in de gemeente Rheden en daarmee in te stemmen met de wijze van bestemmen die per locatie wordt aangegeven. De locaties zijn in een bijlage bij het raadsvoorstel beschreven. In hoofdstuk 2 wordt nader ingegaan op de verschillende locaties.

Uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State

De raad heeft op 24 september 2014 het bestemmingsplan 'Rheden, witte vlekken' vastgesteld. Er is beroep ingesteld tegen locatie (45) Arnhemsestraatweg 135 en 135a. Op 13 juni 2014 heeft de zitting plaatsgevonden waarin het ingediende beroep is behandeld. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 24 september 2014 tussen uitspraak gedaan (Bijlage 1 Uitspraak Raad van State locatie 45 24 september 2014). Daarbij is de raad opgedragen om met inachtneming van overweging 5 het daar omschreven gebrek te herstellen. In overweging 5 is aangegeven dat de raad met inachtneming van het geen hiervoor in de uitspraak is overwogen, alsnog toereikend dient te motiveren waarom de bestemming "Wonen"en de aanduidingen "dienstverlening" en "maatschappelijk" passend zijn voor het perceel Arnhemsestraatweg 135 en 135a te Rheden. Voorliggend bestemmingsplan voorziet hierin. In de uitspraak is voorafgaand aan deze opdracht aangegeven dat de raad ontoereikend heeft gemotiveerd dat het plan niet leidt tot een aantasting van de stedenbouwkundige waarden, die volgens het bestemmingsplan Rheden-oost bescherming behoeven.

1.3 Ligging plangebied

In het kader van de actualisering van de bestemmingsplannen zijn er voor het overgrote deel van het grondgebied van de gemeente Rheden nieuwe bestemmingsplannen vastgesteld. De volgende actualisatieplannen zijn vastgesteld:

  • Laag Soeren
  • Dieren-Noord
  • Dieren-Zuid
  • Spankeren
  • De Steeg-Ellecom
  • Rheden-West
  • Rheden-Oost
  • Velp-Zuid
  • Velp-Midden
  • Velp-Noord
  • Landelijk Gebied

Aangezien het overzicht van witte vlekken slechts enkele locaties per kern bevat, is er per kern (voor zover er locaties voorkomen) en voor het landelijk gebied één afzonderlijk witte vlekken plan opgesteld. Gekomen wordt tot de volgende bestemmingsplannen:

  • bestemmingsplan Dieren, witte vlekken;
  • bestemmingsplan De Steeg, witte vlekken;
  • bestemmingsplan Landelijk Gebied, witte vlekken;
  • bestemmingsplan Landelijk Gebied, locatie Beekhuizenseweg Velp,
  • bestemmingsplan Rheden, witte vlekken;
  • bestemmingsplan Velp, witte vlekken;

Het onderhavige bestemmingsplan, "bestemmingsplan Rheden, witte vlekken" bevat enkele locaties in de kern Rheden. De locaties worden nader beschreven in hoofdstuk 2 van deze toelichting.

1.4 Geldende bestemmingsplan

Het bestemmingsplan bevat locaties in de kern Rheden, die niet gelegen zijn in de onlangs vastgestelde bestemmingsplannen Rheden-Oost en Rheden-West. In het onderstaande overzicht zijn de plannen weergegeven die voor de betreffende locaties gelden. De nummering van de locaties komt overeen met het schema van witte vlekken, welke als bijlage is opgenomen bij het hiervoor beschreven raadsbesluit d.d. 20 september 2012.

locatie   vigerend bestemmingsplan   datum vaststelling   datum goedkeuring  
15   Rheden-West 1989   27-03-1990   24-10-1990  
16   n.v.t.      
17   n.v.t.      
45   Rheden-West 1989   27-03-1990   24-10-1990  

Hoofdstuk 2 Beschrijving van het plan

2.1 De locaties

Het onderhavige bestemmingsplan heeft betrekking op locaties in de kern Rheden. In de memo Actualiseren oude bestemmingsplannen in de gemeente Rheden en de daarbij behorende bijlagen zijn de volgende locaties voor de kern Rheden opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02_0001.jpg"

14.   zie bp Landelijk Gebied, witte vlekken        
15.   Groenestraat 75-77, Rheden (gemengde functie, detailhandel en woning)
 
Locatie was in ontwikkeling. De geplande ontwikkeling is echter niet gerealiseerd.
 
Kaders van het huidige bestemmingsplan
zijn uitgangspunt bij actualisatie.  
Opnemen in een veegplan  
16.   Laakweg naast 17, Rheden
(uit te werken-bestemming)
 
Beoogde planvorming tav een uit te werken-bestemming was onvoldoende duidelijk om op te nemen in het actualisatieplan.
 
Op basis van het gewenste stedenbouwkundig zal een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld.   Separaat bestemmingsplan  
17.   Hoek Apollostraat/-Dorpsstraat, Rheden (uit te werken-bestemming)   Beoogde planvorming tav een uit
werken-bestemming was onvoldoende duidelijk om op te nemen in het actualisatieplan.
 
Op basis van het gewenste stedenbouwkundig zal een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld.   Separaat bestemmingsplan  
45.   Arnhemsestraatweg 135, Rheden (voormalige aportheek)   Besluit Raad van State   Kaders van het huidige bestemmingsplan
zijn uitgangspunt bij actualisatie.
 
Opnemen in een veegplan  

2.2 Afweging per locatie

In deze paragraaf wordt elke locatie afzonderlijk beschreven.

15. Groenestraat 75-77, Rheden (gemengde functie, detailhandel en wonen)

Bij de vaststelling van bestemmingsplan Rheden-West bestond aanleiding om de locatie buiten het bestemmingsplan te houden. De locatie zou worden herontwikkeld. De geplande ontwikkeling is echter niet doorgegaan. De regeling uit het vigerende bestemmingsplan is daarom overgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02_0002.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Rheden-Oost

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02_0003.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Rheden-West 1989

16. Laakweg naast 17, Rheden (uit te werken bestemming)

Bij de vaststelling van bestemmingsplan Rheden-West bestond aanleiding om de locatie buiten het bestemmingsplan te houden. De gronden zijn in het vigerend bestemmingsplan bestemd als een uit te werken woonbestemming. Naar verwachting wordt dit jaar een structuurvisie vastgesteld waarin kaders zijn aangeven voor inbreidingslocaties. Naar aanleiding van die structuurvisie kan vervolgens een separaat bestemmingsplan worden opgesteld en vastgesteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02_0004.jpg"

uitsnede plangebied bestemmingsplan Rheden-Oost

17. Hoek Apollostraat / Dorpsstraat, Rheden (uit te werken bestemming)

Bij de vaststelling van bestemmingsplan Rheden-West bestond aanleiding om de locatie buiten het bestemmingsplan te houden. Evenals de gronden gelegen in locatie 16 zijn de gronden van locatie 17 in het vigerend bestemmingsplan bestemd als een uit te werken woonbestemming. Ook hiervoor geldt dat naar verwachting dit jaar een structuurvisie wordt vastgesteld, waarin kaders zijn aangeven voor inbreidingslocaties. Naar aanleiding van die structuurvisie kan vervolgens een separaat bestemmingsplan worden opgesteld en vastgesteld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02_0005.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan locatie 17

45. Arnhemsestraatweg 135, Rheden (voormalige apotheek)

De raad van de gemeente Rheden heeft op 31 maart 2009 het bestemmingsplan Rheden-Oost vastgesteld. Gedeputeerde Staten hebben bij besluit van 27 november 2009 het bestemmingsplan goedgekeurd. Hiertegen is beroep ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State voor wat betreft het perceel gelegen aan de Arnhemsestraatweg 135. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 16 maart 2011 uitspraak gedaan (nr. 201000583/1/R2)

Het plandeel Arnhemsestraatweg is op de bij het bestemmingsplan Rheden-Oost behorende waardenkaart mede aangeduid als 'stedenbouwkundig waardevolle zone'. In de voorschriften is bepaald dat voor deze gronden wordt gestreefd naar het behoud en mogelijke versterking of verbetering van de ruimtelijke karakteristiek en dat voor de dorpsentree Arnhemsestraatweg-Groenestraat in het bijzonder wordt gestreefd naar het accentueren van de entreelocatie door een karakteristiek pand en/of terreinindeling met groen, waarbij het representatieve karakter zich bij uitstek leent voor sterk gecultiveerde en decoratieve groenelementen. Uit de voorschriften vloeit niet voort dat voor de aanleg van parkeerplaatsen op het plandeel Arnhemsestraatweg een omgevingsvergunning nodig is. Het plan verzet zich er niet tegen dat het gehele plandeel als parkeerterrein wordt ingericht. Het is daarmee niet uitgesloten dat eerder genoemde stedenbouwkundige waarden van het plandeel Arnhemsestraatweg die volgens de waardenkaart bescherming zouden behoeven, worden aangetast. Het ingediende beroep was op dit onderdeel gegrond verklaard.

Op het perceel Arnhemsestraatweg is reeds een parkeerplaats aanwezig. Voor het overige zijn de gronden deels verhard en deels gras. Er zijn op het perceel geen sterk gecultiveerde en decoratieve groenelementen aanwezig welke beschermd zouden dienen te worden via een omgevingsvergunning. Voor het perceel wordt aangesloten op de vigerende regeling uit het bestemmingsplan Rheden-Oost met uitzondering van het te beschermen groen.

In paragraaf 1.2 van deze toelichting is ingegaan op de tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 september 2014. De opdracht van de Afdeling wordt als volgt uitgewerkt.

Motivering toegestane functies en verbetering stedenbouwkundige waarden

Onlangs is voor het dorp Rheden een structuurvisie vastgesteld. De Groenestraat wordt gezien als een van de ruimtelijke dragers van het dorp. Dit zijn wegen die van waarde zijn voor de ruimtelijke structuur van het dorp door hun langgerektheid en structurerende karakter. Door de functie en uitstraling van de ruimtelijke dragers is de bebouwingszone langs deze wegen niet alleen geschikt voor wonen maar zijn ook andere functies denkbaar. Hoewel er in de structuurvisie ambities voor de locatie Groenestraat-Arnhemsestraatweg worden uitgesproken, zijn hier nog geen concrete plannen voor, waardoor we in dit bestemmingsplan daarop niet alvast anticiperen. Omdat de in bestemmingsplan Rheden-Oost voor de locatie toegestane functies en bebouwing niet interfereren met de ruimtelijke visie voor de toekomst en omdat er geen concrete plannen zijn voor andere functies of bebouwing, is er geen aanleiding om het gebruik of het bouwvlak aan te passen, dan wel hier regels voor op te nemen voor bescherming en verbetering van bepaalde stedenbouwkundige waarden.

 

Motivering waardevol groen

Het perceel Groenestraat-Arnhemsestraatweg ligt aan een stedenbouwkundig waardevolle locatie. Het ligt aan het kruispunt waarbij meerdere voor het dorp en de gemeente ruimtelijke dragers bij elkaar komen. Het kruispunt is een van de belangrijkste entrees voor het dorp. Het verbindt de doorgaande verkeersroute over de Arnhemsestraatweg met de toegang naar de Posbank en de entree naar de Groenestraat en het treinstation. Op deze plek wordt daarom gestreefd naar behoud van de invloed van het aanwezige (privé)groen, waarmee aansluiting wordt gezocht met het karakter van het landelijk gebied. Dit wordt gedaan door een strook van circa 4,5 meter aan de zijde van de Arnhemsestraatweg, met uitzondering van de bestaande parkeerplaats, te bestemmen als 'Tuin'. Hierdoor wordt deze strook grond gereserveerd voor groeninrichting. Op deze gronden zijn geen verhardingen toegestaan, behoudens verhardingen voor een erfontsluiting met een breedte van maximaal 3 meter. Zodra de locatie herontwikkeld wordt, bestaat de mogelijkheid om in het doorvoor op te stellen nieuwe bestemmingsplan via een voorwaardelijke verplichting de aanplant van een groenstrook te verplichten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02_0006.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Rheden-Oost

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPRheden-VA02_0007.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Rheden-West 1989

Hoofdstuk 3 Beleid

Onderhavige herziening betreft het bestendigen van bestaande planologische regelgeving en heeft geen gevolgen voor het beleid zoals dat is vastgelegd door het rijk, de provincie of de stadsregio. Evenmin ontstaat er strijdigheid met gemeentelijk beleid.

In de waterparagraaf van de bestemmingsplannen Rheden-Oost en Rheden-West zijn de waterhuishoudkundige aspecten uitgebreid beschreven. Hierover bestaat overeenstemming met het waterschap Rijn en IJssel.

Hoofdstuk 4 Haalbaarheid

Het bestemmingsplan dient binnen de planperiode uitvoerbaar te zijn. De uitvoerbaarheid wordt mede onderzocht door het plan te toetsen aan de regelgeving, het beleid van de gemeente en van andere overheden en de uitkomsten van onderzoeken.

Het onderhavige bestemmingsplan legt de regeling vast zoals deze nu van toepassing is volgens vigerende bestemmingsplannen en verleende vrijstellingen. Er vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats.

Gezien de aard van de herziening zijn er geen aspecten in het geding die nader onderzoek vereisen op het gebied van geluid, bodem, milieuzonering, luchtkwaliteit, externe veiligheid, verkeer, water, cultuurhistorie, archeologie, flora en fauna of privaatrechtelijke aspecten.

Hoofdstuk 5 Juridische aspecten

5.1 Algemeen

Een bestemmingsplan is een juridisch instrument waarbij de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de grond en de opstallen zijn vastgelegd. Het plan is voor iedereen juridisch bindend: burger, bedrijf of overheid. In de digitale omgeving zijn de bestemming en de daarbij geldende regels reeds gekoppeld. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van een verbeelding op papier. Nadat op de verbeelding de locatie is opgezocht waarover informatie wordt gewenst, kan in de regels worden nagelezen welke mogelijkheden zijn vastgelegd. Uit het samenstel van de verbeelding en de regels blijkt wat wordt toegelaten. De digitale versie is bindend bij een verschil met de papieren versie.

Het onderhavige bestemmingsplan heeft tot doel een juridisch-planologische regeling te scheppen voor de toegestane bebouwing en voor het gebruik van gronden en gebouwen binnen het plangebied. In dit hoofdstuk wordt een toelichting op de systematiek en de inhoud van de verschillende toegekende bestemmingen van het bestemmingsplan gegeven. Bij het opstellen van het bestemmingsplan is aansluiting gezocht bij de in de Wet ruimtelijke ordening en het Besluit ruimtelijke ordening geformuleerde uitgangspunten. Het plan voldoet aan de landelijke standaard voor bestemmingsplannen: de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP 2012).

5.2 Procedure

De tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan met de daarbij behorende stukken en het ontwerpbesluit, moet worden gepubliceerd waarbij de gelegenheid wordt geboden om zienswijzen in te dienen bij de gemeenteraad. Nadat de gemeenteraad een besluit over de vaststelling van dit bestemmingsplan heeft genomen, ligt het plan wederom ter inzage. Belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend, evenals belanghebbenden die niet kunnen worden verweten geen zienswijze te hebben ingediend, kunnen dan in beroep gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Tegen de wijzigingen die bij de vaststelling in het bestemmingsplan zijn aangebracht, kan iedere belanghebbende beroep instellen. De herziening treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als geen beroep is ingesteld.


Is wel beroep ingesteld dan treedt de herziening ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak op het beroepschrift.

5.3 Dit bestemmingsplan

De verbeelding en de planregels vormen tezamen het juridisch bindend deel van het bestemmingsplan. Ze moeten in samenhang worden bezien en toegepast.

5.3.1 Verbeelding


Op de verbeelding wordt aangegeven welke bestemmingen de gronden hebben. Dit gebeurt via een bestemmingsvlak.
In onderhavig bestemmingsplan word(t)(en) de bestemmingen gelegd:

  • Centrum
  • Wonen
  • Leiding - gas

In diverse bestemmingen is per bouwvlak of deel van bouwvlak een maximale goot- en/of bouwhoogte vastgelegd. Daarnaast is in bepaalde gevallen een maximaal bebouwingspercentage ten opzichte van het bouwvlak opgenomen.

5.3.2 Regels

De planregels zijn verdeeld over vier hoofdstukken:

Hoofdstuk 1 Inleidende regels
In dit hoofdstuk worden begrippen verklaard die in de planregels worden gebruikt (artikel 1). Dit gebeurt om een eenduidige uitleg en toepassing van de planregels te waarborgen. Ook is de wijze waarop gemeten moet worden bij het toepassen van de regels bepaald (artikel 2);

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
In dit tweede hoofdstuk zijn de bepalingen van de bestemmingen opgenomen. Dit gebeurt in alfabetische volgorde. Per bestemming is het toegestane gebruik geregeld en zijn bouwregels en, eventueel, ook een aanlegvergunningstelsel opgenomen.
Als er dubbelbestemmingen zijn worden die ook in dit hoofdstuk opgenomen. Die komen, ook in alfabetische volgorde, achter de bestemmingsregels. Ieder artikel kent een vaste opzet. Eerst wordt het toegestane gebruik geformuleerd in de bestemmingsomschrijving. Vervolgens zijn bouwregels opgenomen. Aansluitend volgen de (mogelijke) afwijkingsmogelijkheden met betrekking tot de bouw en/of het gebruik.
Belangrijk om te vermelden is dat naast de bestemmingsregels ook in andere regels relevante informatie staat die mede gelezen en geïnterpreteerd moeten worden. Alleen zo ontstaat een volledig beeld van hetgeen is geregeld.

Toegespitst op onderhavig plan wordt hier het volgende opgemerkt:

  • Centrum Op de begane grond is detailhandel en daghoreca, dienstverlening, bedrijfsactiviteiten in cat 1 en 2, horeca in cat I en II toegestaan. Wonen is op de begane grond en op de verdiepingen toegestaan.
  • Wonen Zoals standaard wordt toegelaten mag de bewoner ook hier aan huis een bedrijf of beroep uitoefenen. Hiervoor gelden de gebruikelijke voorwaarden. In een Lijst van toegelaten bedrijfsactiviteiten aan huis is na te lezen welke bedrijven dit zijn. Opgemerkt wordt het vereiste van voldoende parkeergelegenheid op het bijbehorende terrein ook geldt bij de uitoefening van een bedrijf of beroep aan huis. In een bijlage bij de bouwverordening zijn onder andere bruikbaarheidsvereisten en de normen per functie vastgelegd. Wat voldoende is, wordt op basis van de bouwverordening bepaald bij de beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning.
  • Leiding-gas Deze gronden zijn mede bestemd voor de aanleg en instandhouding van een ondergrondse hoge druk gastransportleiding.


Hoofdstuk 3 Algemene regels
In dit hoofdstuk zijn regels opgenomen met een algemeen karakter. Ze gelden dus voor het hele plan. Denk aan de anti-dubbeltelregel, algemene bouwregels,de algemene gebruiksregels en de regels met betrekking tot mogelijke afwijkingen. De (bestemmings) regels moeten altijd in samenhang met de algemene regels worden gelezen vóórdat op basis van de bestemmingregels interpretaties worden verricht;


Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
In het laatste hoofdstuk wordt het overgangsrecht geregeld en wordt bepaald hoe het bestemmingsplan heet (de slotregel).

5.4 Reikwijdte bestemmingsplan

Om te beoordelen of een ontwikkeling kan worden gerealiseerd, is het soms niet voldoende om alleen af te gaan op de inhoud van het bestemmingsplan. Ook indien het bestemmingsplan een ontwikkeling toestaat, kan het voorkomen dat andere regelgeving of dat gesloten verdragen de daadwerkelijke uitvoering verhinderen of pas na bijvoorbeeld vergunningverlening of onderzoek mogelijk maken.


De kaders die het bestemmingsplan biedt ten aanzien van nieuwe bouwmogelijkheden/bouwplaninitiatieven, bieden geen garantie voor de te verlenen omgevingsvergunning voor het bouwen. Bouwplannen zullen naast de toets aan onderhavig bestemmingsplan tevens worden getoetst aan, en dienen te voldoen aan, zowel het landelijke Bouwbesluit als de bouwverordening (vastgesteld door de gemeenteraad). Waarbij de (onafhankelijke) welstandscommissie adviseert of het bouwplan op basis van de Welstandsnota (vastgesteld door de gemeenteraad) voldoet aan redelijke eisen van welstand.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting van een bestemmingsplan minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Tevens bestaat de verplichting om, indien sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken (bijvoorbeeld voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, en de plankosten), deze kosten moeten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar. Een en ander dient te worden vastgelegd in privaatrechtelijke overeenkomsten met iedere grondeigenaar. Als er met een grondeigenaar geen overeenkomst is gesloten en het kostenverhaal niet anderszins is verzekerd, dient een exploitatieplan te worden opgesteld welke

tegelijkertijd met het bestemmingsplan moet worden vastgesteld.

In het bestemmingsplan worden, in planologische zin, geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarvoor een kostenverhaalsverplichting geldt.

Het bestemmingsplan betreft een actualisering van een aantal verouderde

bestemmingsplannen, waarbij het juridisch en planologisch instrumentarium is geactualiseerd. Met betrekking tot de realisering van dit plan bestaan er voor de gemeente geen kosten in de exploitatiesfeer. Gezien het voorgaande wordt het plan financieel uitvoerbaar

Hoofdstuk 7 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

7.1 Vooroverleg en inspraak

Het provinciale beleid omtrent de toepassing van de instrumenten die de provincie heeft ingevolge de Wet ruimtelijke ordening geeft aan dat plannen van lokaal belang niet voor overleg behoeven te worden aangeboden. Ook gezien de aard van het bestemmingsplan bestaat hiertoe geen aanleiding.


De gemeentelijke inspraakverordening schrijft geen inspraak voor. Gezien het vorenstaande is geen aanleiding gevonden om onverplicht inspraak te geven.

7.2 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan heeft met het ontwerpbesluit van 7 maart 2013 tot en met 17 april 2013 voor een ieder ter inzage gelegen. De tervisielegging is bekendgemaakt op 6 maart 2013 in een huis-aan-huis blad, de Staatscourant en op de gemeentelijke website www.rheden.nl.


Via www.ruimtelijkeplannen.nl kon het ontwerp bestemmingsplan en bijbehorende stukken worden ingezien en worden gedownload. De verbeelding op papier lag tevens ter inzage in het gemeentehuis en in het gemeentelijk informatiecentrum te Velp.


De beantwoording van de ingediende zienswijzen is opgenomen in een bijlage bij het raadsbesluit omtrent de vaststelling van het bestemmingsplan.