direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Landelijk Gebied, witte vlekken
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Algemeen

Een bestemmingsplan is een juridisch instrument en bestaat uit een verbeelding (de kaart) en regels. Het gaat vergezeld van een toelichting. De verbeelding en regels leggen de bouw- en gebruiksmogelijkheden vast van de grond en de opstallen. Uit het samenspel van verbeelding en regels blijkt wat is toegelaten. Zij zijn juridisch bindend voor de burger en de overheid. De toelichting is een beschrijving van de keuzes die in de regels en op de plankaart worden gemaakt. De toelichting heeft geen juridische status.

1.2 Aanleiding bestemmingsplan

Met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening in 2008, worden gemeenten gedwongen strikter beleid te voeren voor het actueel houden van bestemmingsplannen. Volgens de wet mag een bestemmingsplan niet ouder zijn dan tien jaar. Gemeenten hebben tot 1 juli 2013 de tijd om aan deze voorwaarde te voldoen. In Rheden zijn inmiddels tien actuele grote bestemmingsplannen voor de bebouwde kom en een bestemmingsplan voor het landelijk gebied in werking. Er zijn echter nog twee grotere gebieden waarvoor nog geen actueel bestemmingsplan is opgesteld. Dat zijn de gebieden Kanaalzone te Dieren/Spankeren en Traverse te Dieren. Hiervoor worden separate bestemmingsplannen opgesteld en in procedure gebracht.

Daarnaast zijn er verschillende kleinere locaties waarvoor nog een verouderd bestemmingsplan geldt. Het gaat hierbij om locaties die geen onderdeel uit maken van het omringende actualisatie bestemmingsplan dat al in werking is. Dit zijn locaties waarvoor tijdens de actualisatie bewust voor is gekozen om deze geen onderdeel uit te laten maken van het nieuwe bestemmingsplan. Een zogenaamde 'witte vlek' werd bijvoorbeeld niet opgenomen in het bestemmingsplan omdat bij de opstelling van het bestemmingsplan bekend was dat op onderhavige locatie een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling was gepland. Deze nieuwbouwplannen waren echter nog onvoldoende uitgewerkt om ze op te nemen in het actualisatieplan.

Voorts zijn er enkele locaties die uit het betreffende actualisatieplan moesten worden gehaald. Dit naar aanleiding van een besluit van de gemeenteraad, Gedeputeerde Staten of na een uitspraak van de Raad van State.

Op 20 sepember 2012 heeft de raad besloten om in te stemmen met de memo Actualiseren oude bestemmingsplannen in de gemeente Rheden en daarmee in te stemmen met de wijze van bestemmen die per locatie wordt aangegeven. De locaties zijn in een bijlage bij het raadsvoorstel beschreven. In hoofdstuk 2 wordt nader ingegaan op de verschillende locaties.

1.3 Ligging plangebied

In het kader van de actualisering van de bestemmingsplannen zijn er voor het overgrote deel van het grondgebied van de gemeente Rheden nieuwe bestemmingsplannen vastgesteld. De volgende actualisatieplannen zijn vastgesteld:

  • Laag Soeren
  • Dieren-Noord
  • Dieren-Zuid
  • Spankeren
  • De Steeg-Ellecom
  • Rheden-West
  • Rheden-Oost
  • Velp-Zuid
  • Velp-Midden
  • Velp-Noord
  • Landelijk Gebied

Aangezien het overzicht van witte vlekken slechts enkele locaties per kern bevat, is er per kern (voor zover er locaties voorkomen) en voor het landelijk gebied één afzonderlijk witte vlekken plan opgesteld. Gekomen wordt tot de volgende bestemmingsplannen:

  • bestemmingsplan Dieren, witte vlekken;
  • bestemmingsplan De Steeg, witte vlekken;
  • bestemmingsplan Landelijk Gebied, witte vlekken;
  • bestemmingsplan Landelijk Gebied, locatie Beekhuizenseweg Velp,
  • bestemmingsplan Rheden, witte vlekken;
  • bestemmingsplan Velp, witte vlekken;

Het onderhavige bestemmingsplan, "bestemmingsplan landelijk gebied, witte vlekken" bevat enkele locaties in het landelijk gebied. De locaties worden nader beschreven in hoofdstuk 2 van deze toelichting.

1.4 Geldende bestemmingsplan

Het bestemmingsplan bevat locaties in het landelijk gebied, die niet gelegen zijn in de onlangs vastgestelde bestemmingsplan landelijk gebied. In het onderstaande overzicht zijn de plannen weergegeven die voor de betreffende locaties gelden. De nummering van de locaties komt overeen met het schema van witte vlekken, welke als bijlage is opgenomen bij het hiervoor beschreven raadsbesluit d.d. 20 september 2012.

locatie   vigerend bestemmingsplan   datum vaststelling   datum goedkeuring  
28   n.v.t.      
39   Buitengebied 1995 Rheden   28-11-1995   10-07-1996  
40   Laag Soeren 1985   29-10-1985   27-03-1986  
41   Buitengebied 1995 Rheden
Herziening ged. Kanaalweg 1998  
28-11-1995
27-01-2004  
10-07-1996
31-08-2004  

Hoofdstuk 2 Beschrijving van het plan

2.1 De locaties

Het onderhavige bestemmingsplan heeft betrekking op locaties in het landelijk gebied. In de memo Actualiseren oude bestemmingsplannen in de gemeente Rheden en de daarbij behorende bijlagen zijn de volgende locaties voor het landelijk gebied opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0001.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0002.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0003.jpg"

28.   Nimmer Dor, Laag Soeren   Locatie is in ontwikkeling.   Voor de locatie Nimmer Dor zal een nieuw bestemmingsplan in procedure worden gebracht.
Ten aanzien van de locatie van het voormalig tankstation zal een plan van aanpak worden opgesteld. Wanneer de toekomstige bestemming duidelijk is, zal een bestemmingsplan worden opgesteld.  
Separaat bestemmingsplan


Afhankelijk van het plan van aanpak. Omdat de gemeente eigenaar is van deze locatie is het niet ontvangen van leges niet aan de orde. Voordat een aanvraag voor een omgevingsvergunning zal worden ingediend, zal een actueel plan worden opgesteld.
 
38.   Havikerwaard 8a, De Steeg   Besluit Gedeputeerde Staten en Raad van State   Voor deze locatie is een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding.   Separaat bestemmingsplan  
39.   Perceel Prof Winternitzlaan, Laag Soeren   Besluit Gedeputeerde Staten   Kaders van het huidige bestemmingsplan
zijn uitgangspunt bij actualisatie.
 
Opnemen in een veegplan  
40.   Jut v. Breukelerwaardlaan 13, Laag Soeren   Besluit Gedeputeerde Staten   Kaders van het huidige bestemmingsplan
zijn uitgangspunt bij actualisatie.
 
Opnemen in een veegplan  
41.   Perceel Den Texweg, Laag Soeren   Besluit Gedeputeerde Staten   Kaders van het huidige bestemmingsplan
zijn uitgangspunt bij actualisatie.
 
Opnemen in een veegplan  
43.   Lentsesteeg 13, Rheden
 
Besluit Gedeputeerde Staten   Kaders van het huidige bestemmingsplan
zijn uitgangspunt bij actualisatie.
 
Opnemen in een veegplan  

2.2 Afweging per locatie

In deze paragraaf wordt elke locatie afzonderlijk beschreven.

28. Nimmer Dor, Laag Soeren

Ten tijden van de vaststelling van bestemmingsplan Landelijk gebied bestond onvoldoende duidelijkheid over deze locatie. Voor het voormalig tankstation zal een plan van aanpak worden opgesteld. Wanneer de toekomstige bestemming duidelijk is, zal een bestemmingsplan worden opgesteld. De gemeente is eigenaar van deze locatie zodat het niet ontvangen van leges niet aan de orde is.

38. Havikerwaard 8a, De Steeg

Naar aanleiding van het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten en uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is voor deze locatie een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding. De locatie maakt derhalve geen onderdeel uit van dit bestemmingsplan.

39. Perceel Prof. Winternitzlaan

De raad van de gemeente Rheden heeft het bestemmingsplan Landelijk gebied op 27 januari 2009 vastgesteld. Op 11 september 2009 hebben Gedeputeerde Staten een besluit tot goedkeuring genomen. Daarbij zijn enkele bedenkingen gegrond verklaard. Gedeputeerde Staten hebben goedkeuring onthouden aan de rood omlijnde delen van de plankaart.

Een bestaande schuur is niet bestemd in het bestemmingsplan Landelijk Gebied. Op het perceel is namelijk geen bouwvlak opgenomen, waardoor de schuur onder het overgangsrecht valt. Nu niet aannemelijk is dat de strijdige situatie binnen de planperiode zal worden beëindigd had een passende regeling voor de schuur in het bestemmingsplan opgenomen dienen te worden. Gedeputeerde Staten hebben om die reden goedkeuring onthouden aan deze locatie zoals aangeduid op de plankaart.

In het onderhavige bestemmingsplan zijn de betreffende gronden bestemd voor 'Agrarisch met waarden - Natuur en Landschap'. Voor de betreffende schuur is een bouwvlak opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0004.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Landelijk Gebied

40. Jut van Breukelerwaardlaan 13, Laag Soeren

De raad van de gemeente Rheden heeft het bestemmingsplan Landelijk gebied op 27 januari 2009 vastgesteld. Op 11 september 2009 hebben Gedeputeerde Staten een besluit tot goedkeuring genomen. Daarbij zijn enkele bedenkingen gegrond verklaard. Gedeputeerde Staten hebben goedkeuring onthouden aan de rood omlijnde delen van de plankaart.

Bij de vaststelling had de gemeenteraad beoogd om de bestaande en legaal aangelegde paardenbak door middel van een aanduiding in het bestemmingsplan op te nemen. De aanduiding is echter niet opgenomen op de plankaart. Gedeputeerde Staten waren van mening dat onvoldoende gemotiveerd is waarom de zienswijze op dit punt niet is overgenomen op de plankaart en hebben om die reden goedkeuring onthouden aan de bestemming zoals aangeduid op de plankaart.

In het onderhavige bestemmingsplan zijn de betreffende gronden bestemd voor 'Agrarisch met waarden - Natuur en Landschap'. De paardenbak is aangeduid en is daarmee positief bestemd. Een smalle strook aan de westzijde is bestemd als Natuur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0005.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Landelijk Gebied

41. Perceel Den Texweg, Laag Soeren

De raad van de gemeente Rheden heeft het bestemmingsplan Landelijk gebied op 27 januari 2009 vastgesteld. Op 11 september 2009 hebben Gedeputeerde Staten een besluit tot goedkeuring genomen. Daarbij zijn enkele bedenkingen gegrond verklaard. Gedeputeerde Staten hebben goedkeuring onthouden aan de rood omlijnde delen van de plankaart.

Het betreffende perceel heeft in het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied' de bestemming 'Natuur en bosgebied'. Het gebruik ten behoeve van een paardenfokkerij is binnen de bestemming niet toegestaan. De gemeenteraad heeft bij de vaststelling aangegeven dat per abuis niet de bestemming 'Natuurgebied met agrarisch gebruik' aan de gronden is gegeven. Dit is bij de vaststelling niet op de plankaart verwerkt. Gedeputeerde Staten onthouden om die reden goedkeuring aan de bestemming ter plaatse van het rood omlijnde deel van de plankaart.

Verder is destijds door reclamant aangegeven dat een bestaande schuur niet bestemd is in het bestemmingsplan Landelijk Gebied. Op het perceel is namelijk geen bouwvlak opgenomen, waardoor de schuur onder het overgangsrecht valt. Aangezien reeds goedkeuring is onthouden aan het betreffende perceel wordt door Gedeputeerde Staten aan deze bedenking niet meer toegekomen.

In het onderhavige bestemmingsplan zijn de betreffende gronden bestemd voor 'Natuur'. Tevens is op de gronden een aanduiding opgenomen voor 'Agrarisch met waarden', waardoor op de gronden een agrarisch gebruik is toegestaan. Voor de betreffende schuur is een bouwvlak opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0006.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Landelijk Gebied

43. Lentsesteeg 13, Rheden

De raad van de gemeente Rheden heeft het bestemmingsplan Landelijk gebied op 27 januari 2009 vastgesteld. Op 11 september 2009 hebben Gedeputeerde Staten een besluit tot goedkeuring genomen. Hiertegen is beroep ingesteld en de Afdeling Bestuursrechtspraak heeft op 22 december 2010 (nr. 200908372/1/R2) uitspraak gedaan. Daarbij zijn enkele bezwaren gegrond verklaard en is het bestemmingsplan op enkele onderdelen vernietigd.

Voor zover het betreft de verlening van goedkeuring aan het plandeel met de bestemming Wonen wat betreft het perceel Lentsesteeg 13 alsmede de aanduiding 'spuitvrije zone' op het perceel ten zuiden van Lentsesteeg 2 is het bestreden besluit genomen in strijd met de zorgvuldigheid. Het bestemmingsplan is op beide onderdelen vernietigd. Voor wat betreft de aanduiding 'spuitvrije zone' is de bestemming van de gronden 'Agrarisch gebied met landschaps- en natuurwaarden' niet vernietigd.

In het ontwerp bestemmingsplan waren de betreffende gronden bestemd voor:

  • 'Agrarisch met waarden - natuur en landschap' (gronden gelegen ten zuide van de Lentsesteeg 2), waarbij de spuitvrije zone is komen te vervallen. De gronden zijn tevens aangeduid als boomkwekerij;
  • 'Wonen' (Lentsesteeg 13), waarbij de bouwmogelijkheid voor een extra woning is komen te vervallen.

Naar aanleiding van ingediende zienswijzen is locatie 43 uit het bestemmingsplan gehaald. Er is meer maatwerk en afstemming met provinciaal beleid nodig. Gezien de datum van vaststelling van het bestemmingsplan is het niet haalbaar om deze locatie mee te nemen. Voor deze locatie wordt een apart bestemmingsplan opgesteld en in procedure gebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0007.jpg"

uitsnede plankaart bestemmingsplan Landelijk Gebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0275.BPLandelijkGebied-VA01_0008.jpg"

ligging Lentsesteeg 2, 13 en 15

Hoofdstuk 3 Beleid

Onderhavige herziening betreft het bestendigen van bestaande planologische regelgeving en heeft geen gevolgen voor het beleid zoals dat is vastgelegd door het rijk, de provincie of de stadsregio. Evenmin ontstaat er strijdigheid met gemeentelijk beleid.

In de waterparagraaf van het bestemmingsplan Landelijk Gebied zijn de waterhuishoudkundige aspecten uitgebreid beschreven. Hierover bestaat overeenstemming met het waterschap Rijn en IJssel en het waterschap Vallei en Veluwe.

Hoofdstuk 4 Haalbaarheid

Het bestemmingsplan dient binnen de planperiode uitvoerbaar te zijn. De uitvoerbaarheid wordt mede onderzocht door het plan te toetsen aan de regelgeving, het beleid van de gemeente en van andere overheden en de uitkomsten van onderzoeken.

Het onderhavige bestemmingsplan legt de regeling vast zoals deze nu van toepassing is volgens vigerende bestemmingsplannen en verleende vrijstellingen. Er vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats.

Gezien de aard van de herziening zijn er geen aspecten in het geding die nader onderzoek vereisen op het gebied van geluid, bodem, milieuzonering, luchtkwaliteit, externe veiligheid, verkeer, water, cultuurhistorie, archeologie, flora en fauna of privaatrechtelijke aspecten.

Hoofdstuk 5 Juridische aspecten

5.1 Algemeen

Een bestemmingsplan is een juridisch instrument waarbij de bouw- en gebruiksmogelijkheden van de grond en de opstallen zijn vastgelegd. Het plan is voor iedereen juridisch bindend: burger, bedrijf of overheid. In de digitale omgeving zijn de bestemming en de daarbij geldende regels reeds gekoppeld. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van een verbeelding op papier. Nadat op de verbeelding de locatie is opgezocht waarover informatie wordt gewenst, kan in de regels worden nagelezen welke mogelijkheden zijn vastgelegd. Uit het samenstel van de verbeelding en de regels blijkt wat wordt toegelaten. De digitale versie is bindend bij een verschil met de papieren versie.

Het onderhavige bestemmingsplan heeft tot doel een juridisch-planologische regeling te scheppen voor de toegestane bebouwing en voor het gebruik van gronden en gebouwen binnen het plangebied. In dit hoofdstuk wordt een toelichting op de systematiek en de inhoud van de verschillende toegekende bestemmingen van het bestemmingsplan gegeven. Bij het opstellen van het bestemmingsplan is aansluiting gezocht bij de in de Wet ruimtelijke ordening en het Besluit ruimtelijke ordening geformuleerde uitgangspunten. Het plan voldoet aan de landelijke standaard voor bestemmingsplannen: de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP 2012).

5.2 Procedure

De tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan met de daarbij behorende stukken en het ontwerpbesluit, moet worden gepubliceerd waarbij de gelegenheid wordt geboden om zienswijzen in te dienen bij de gemeenteraad. Nadat de gemeenteraad een besluit over de vaststelling van dit bestemmingsplan heeft genomen, ligt het plan wederom ter inzage. Belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend, evenals belanghebbenden die niet kunnen worden verweten geen zienswijze te hebben ingediend, kunnen dan in beroep gaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Tegen de wijzigingen die bij de vaststelling in het bestemmingsplan zijn aangebracht, kan iedere belanghebbende beroep instellen.

De herziening treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als geen beroep is ingesteld.


Is wel beroep ingesteld dan treedt de herziening ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak op het beroepschrift.

5.3 Dit bestemmingsplan

De verbeelding en de planregels vormen tezamen het juridisch bindend deel van het bestemmingsplan. Ze moeten in samenhang worden bezien en toegepast.

5.3.1 Verbeelding


Op de verbeelding wordt aangegeven welke bestemmingen de gronden hebben. Dit gebeurt via een bestemmingsvlak.
In onderhavig bestemmingsplan word(t)(en) de bestemmingen gelegd:

  • Agrarisch met waarden - natuur en landschap
  • Natuur

In bestemmingen is per bouwvlak of deel van bouwvlak een maximale goot- en/of bouwhoogte vastgelegd.

5.3.2 Regels

De planregels zijn verdeeld over vier hoofdstukken:

Hoofdstuk 1 Inleidende regels
In dit hoofdstuk worden begrippen verklaard die in de planregels worden gebruikt (artikel 1). Dit gebeurt om een eenduidige uitleg en toepassing van de planregels te waarborgen. Ook is de wijze waarop gemeten moet worden bij het toepassen van de regels bepaald (artikel 2).

Hoofdstuk 2 Bestemmingsregels
In dit tweede hoofdstuk zijn de bepalingen van de bestemmingen opgenomen. Dit gebeurt in alfabetische volgorde. Per bestemming is het toegestane gebruik geregeld en zijn bouwregels en, eventueel, ook een aanlegvergunningstelsel opgenomen.
Als er dubbelbestemmingen zijn worden die ook in dit hoofdstuk opgenomen. Die komen, ook in alfabetische volgorde, achter de bestemmingsregels. Ieder artikel kent een vaste opzet. Eerst wordt het toegestane gebruik geformuleerd in de bestemmingsomschrijving. Vervolgens zijn bouwregels opgenomen. Aansluitend volgen de (mogelijke) afwijkingsmogelijkheden met betrekking tot de bouw en/of het gebruik.
Belangrijk om te vermelden is dat naast de bestemmingsregels ook in andere regels relevante informatie staat die mede gelezen en geïnterpreteerd moeten worden. Alleen zo ontstaat een volledig beeld van hetgeen is geregeld.

Toegespitst op onderhavig plan wordt hier het volgende opgemerkt:

  • Agrarisch met waarden - natuur en landschap De gronden zijn bestemd voor agrarisch gebruik en voor de instandhouding en ontwikkeling van de lanschappelijke, aardwetenschappelijke, cultuurhistorische en natuurwaarden. Daarnaast zijn enkele andere functies toegestaan. Voor bepaalde werken of werkzaamheden is een omgevingsvergunning (aanlegvergunning) nodig. Dit om de landschappelijke- en natuurwaarden van de gronden te beschermen.
  • Natuur De gronden zijn in eerste instantie bestemd voor de instandhouding en ontwikkeling van de landschappelijke, aardwetenschappelijke, cultuurhistorische en natuurwaarden. Daarnaast zijn enkele andere functies toegestaan. Op de gronden zijn in geen gebouwen toegestaan, met uitzondering vn een bouwvlak tussen de Harderwijkerweg en Den Texweg. Andere bouwwerken zijn beperkt toegestaan. Voor bepaalde werken of werkzaamheden is een omgevingsvergunning (aanlegvergunning) nodig. Dit om de landschappelijke- en natuurwaarden van de gronden te beschermen.


Hoofdstuk 3 Algemene regels
In dit hoofdstuk zijn regels opgenomen met een algemeen karakter. Ze gelden dus voor het hele plan. Denk aan de anti-dubbeltelregel, algemene bouwregels,de algemene gebruiksregels en de regels met betrekking tot mogelijke afwijkingen. De (bestemmings) regels moeten altijd in samenhang met de algemene regels worden gelezen vóórdat op basis van de bestemmingregels interpretaties worden verricht.


Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
In het laatste hoofdstuk wordt het overgangsrecht geregeld en wordt bepaald hoe het bestemmingsplan heet (de slotregel).

5.4 Reikwijdte bestemmingsplan

Om te beoordelen of een ontwikkeling kan worden gerealiseerd, is het soms niet voldoende om alleen af te gaan op de inhoud van het bestemmingsplan. Ook indien het bestemmingsplan een ontwikkeling toestaat, kan het voorkomen dat andere regelgeving of dat gesloten verdragen de daadwerkelijke uitvoering verhinderen of pas na bijvoorbeeld vergunningverlening of onderzoek mogelijk maken.


De kaders die het bestemmingsplan biedt ten aanzien van nieuwe bouwmogelijkheden/bouwplaninitiatieven, bieden geen garantie voor de te verlenen omgevingsvergunning voor het bouwen. Bouwplannen zullen naast de toets aan onderhavig bestemmingsplan tevens worden getoetst aan, en dienen te voldoen aan, zowel het landelijke Bouwbesluit als de bouwverordening (vastgesteld door de gemeenteraad). Waarbij de (onafhankelijke) welstandscommissie adviseert of het bouwplan op basis van de Welstandsnota (vastgesteld door de gemeenteraad) voldoet aan redelijke eisen van welstand.

Hoofdstuk 6 Economische uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting van een bestemmingsplan minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Tevens bestaat de verplichting om, indien sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken (bijvoorbeeld voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, en de plankosten), deze kosten moeten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar. Een en ander dient te worden vastgelegd in privaatrechtelijke overeenkomsten met iedere grondeigenaar. Als er met een grondeigenaar geen overeenkomst is gesloten en het kostenverhaal niet anderszins is verzekerd, dient een exploitatieplan te worden opgesteld welke

tegelijkertijd met het bestemmingsplan moet worden vastgesteld.

In het bestemmingsplan worden, in planologische zin, geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarvoor een kostenverhaalsverplichting geldt.

Het bestemmingsplan betreft een actualisering van een aantal verouderde

bestemmingsplannen, waarbij het juridisch en planologisch instrumentarium is geactualiseerd. Met betrekking tot de realisering van dit plan bestaan er voor de gemeente geen kosten in de exploitatiesfeer. Gezien het voorgaande wordt het plan financieel uitvoerbaar

Hoofdstuk 7 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

7.1 Vooroverleg en inspraak

Het provinciale beleid omtrent de toepassing van de instrumenten die de provincie heeft ingevolge de Wet ruimtelijke ordening geeft aan dat plannen van lokaal belang niet voor overleg behoeven te worden aangeboden. Ook gezien de aard van het bestemmingsplan bestaat hiertoe geen aanleiding.

De gemeentelijke inspraakverordening schrijft geen inspraak voor. Gezien het vorenstaande is geen aanleiding gevonden om onverplicht inspraak te geven.

7.2 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan heeft met het ontwerpbesluit van 7 maart 2013 tot en met 17 april 2013 voor een ieder ter inzage gelegen. De tervisielegging is bekendgemaakt op 6 maart 2013 in een huis-aan-huis blad, de Staatscourant en op de gemeentelijke website www.rheden.nl.


Via www.ruimtelijkeplannen.nl kon het ontwerp bestemmingsplan en bijbehorende stukken worden ingezien en worden gedownload. De verbeelding op papier lag tevens ter inzage in het gemeentehuis en in het gemeentelijk informatiecentrum te Velp en te Dieren.


De beantwoording van de ingediende zienswijzen is opgenomen in een bijlage bij het raadsbesluit omtrent de vaststelling van het bestemmingsplan.