direct naar inhoud van Bijlagen bij de toelichting
Plan: Nijmegen Dijkversterking Wolferen-Sprok
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.FBP21500-ON01

Bijlagen bij de toelichting

 

Bijlage 6 Akoestische beoordeling wegwijziging dijktraject

In deze notitie wordt de akoestische beoordelingen van de wegwijzigingen die beoogd zijn voor de dijkversterkingsproject Wolferen-Sprok in het kort beschreven. Eerst wordt ingegaan op de uitgangspunten met betrekking tot de beoordelings- en berekeningsmethode en daarna wordt ingegaan op de resultaten.

Uitgangspunten met betrekking tot methodiek

  • de gehele fysieke wijziging van de weg en onderliggende dijk zijn opgenomen in het model;
  • de jaargemiddelde verkeersintensiteiten voor de toekomstige situatie zijn aangeleverd door de gemeente Overbetuwe. De verkeersintensiteiten in de huidige situatie zijn gebaseerd op telgegevens. Aangezien het verkeer is geteld binnen een relatief korte zomerperiode, waar de intensiteiten hoger zijn dan in de winterperiode, zijn de verkeersintensiteiten voor de bestaande situatie ontleend aan de verkeersmodelberekeningen voor de toekomstige situatie, afkomstig van de gemeente Overbetuwe;
  • de wegwijziging zelf leidt niet tot toename van verkeer (geen verkeersaantrekkende werking);
  • bij een formele reconstructie wordt een toename van de geluidbelasting tot 48 dB op de gevel van de woning altijd toegestaan. (toename van bijvoorbeeld 46,0 naar 49,0 dB is geen formele reconstructie, de te beoordelen toename is hier dan 1,0 dB).

Uitgangspunten wat betreft de berekeningen

  • berekeningsmethode conform RMV2012 SRM II;
  • verkeerscijfers onderverdeeld op basis van expert judgement: etmaal intensiteit = 600 mvt;
    • 1. aantal lichte voortuigen (voor periode : dag/avond/nacht) = 480 / 24 / 16;
    • 2. aantal middel zware voertuigen (voor periode : dag/avond/nacht) = 36 / 8 / 4;
    • 3. aantal zware voertuigen (voor periode : dag/avond/nacht) = 24 / 8 / 8;
  • rijsnelheid 60 km/uur;
  • beoordelingshoogtes 1,5 en 4,5 m.


Resultaten

  • in de toekomstige situatie wordt een geluidbelasting berekend van afgerond 42 dB (op 4,5 m hoogte). Omdat de laagst mogelijk toetswaarde voor de beoordeling van een formele reconstructie is gelegen op 48 dB (voorkeursgrenswaarde) zal in deze situatie geen sprake kunnen zijn van een formele reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder;
  • de verkeersintensiteit mag , voordat er sprake zou kunnen zijn van een formele reconstructiesituatie toenemen met meer dan 600%. Dit is onrealistisch (erg veel) voor deze regio, mits er geen grootschalige projectontwikkeling plaatsvindt;
  • op basis van genoemde berekeningen en beoordeling kan worden verondersteld dat er geen sprake zal zijn van een toename van 1,4 dB ten opzichte van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ter plaatse van de gevels van woningen.


Discussie

  • bij de beoordeling is er geen huidige situatie berekend, dit werd onnodig geacht doordat de bron verder van de te beoordelen woning zal komen te liggen en de toekomstige situatie ruim voldoet aan de beoordelingscriteria uit Wet geluidhinder;
  • de resterende 'geluidruimte' kan worden opgevuld met verkeersgroei. Mocht deze groei onrealistisch groot zijn (meer dan 600 %) dan zal aanvullend gedetailleerd akoestisch onderzoek nodig zijn.