direct naar inhoud van 1.1 Dorp Lent - 10
Plan: Dorp Lent - 10 (Brandweer)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP490-OH01

1.1 Dorp Lent - 10

1.1.1 Inleiding

De aanleiding voor de ontwikkeling van de brandweerkazerne is de steeds verder gaande ontwikkeling van Nijmegen Noord. De huidige brandweerkazerne in de kern Lent is te klein om optimaal te kunnen functioneren in het nieuwe en steeds groter wordende stadsdeel. Met de op handen zijnde realisatie van de Citadel, Graaf Alardsingel en de Stadsbrug is het ook van belang dat de stationsomgeving heringericht wordt. Het huidige station zal naar verwachting in de toekomst in zuidelijke richting worden verplaatst.

In beginsel zullen belangrijke functies zoals het Citadelcollege, de sporthal, de brandweerkazerne de fysieke verschijningsvormen zijn waarmee de stationsomgeving een meer stedelijk karakter krijgt. In een later stadium zal de gehele omgeving ontwikkeld worden. Het Citadel College, de sporthal en de brandweerkazerne zijn faciliteiten die voorzien in de behoefte van een steeds verder groeiend Nijmegen Noord. De brandweerkazerne is een vervanging en uitbreiding van de huidige locatie in Kern Lent. Vanaf de nieuwe locatie kan de brandweer na een telefonische melding van een incident binnen 8 minuten ter plaatse zijn.

1.1.2 Ligging van het plangebied

Het plangebied, waarop de brandweerkazerne wordt geprojecteerd, ligt ten oosten van de Griftdijk Noord en het verlengde van Griftdijk Noord. De Griftdijk is één van de belangrijke kwaliteitsdragers van de Waalsprong. Ten westen van de Griftdijk heeft het plangebied een agrarisch en wijds karakter, terwijl het plangebied aan de oostzijde een bedrijfsmatig karakter heeft door de aanwezigheid van de bedrijfshallen het voormalige bedrijf Instalat. Een mooie gebiedskwaliteit die de toekomstige ontwikkeling ten goede komt is de groene buffer met bomen en andere beplanting die de bedrijfsbebouwing van Instalat van de Griftdijk Noord scheidt. Ten zuiden van het bedrijventerrein liggen enkele vrijstaande woningen die relatief dicht op elkaar staan. Deze woningen zijn georiënteerd op de Spoorstraat maar de achtertuinen grenzen aan de Griftdijk. In het oosten wordt het plangebied begrensd door de Spoorlijn Arnhem - Nijmegen en Prins Mauritssingel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.BP490-OH01_0001.png"

1.1.3 Vigerend bestemmingsplan

Voor het plangebied, zoals aangegeven en beschreven in dit hoofdstuk, vigeert het bestemmingsplan 'Dorp Lent'. Dit plan is vastgesteld op respectievelijk 29 maart 1977 en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Gelderland op 2 november 1977. Deze percelen hebben binnen het plan de bestemming 'handel en nijverheid' met een nadere aanduiding voor een metaalconstructiebedrijf. Deze gronden zijn uitsluitend voor bestemd voor een metaalconstructiebedrijf met bijbehorende voorzieningen. Hiermee is voorliggend initiatief (brandweerkazerne) niet passend binnen de hier geldende doeleindenomschrijving.

1.1.4 Omschrijving huidige locatie

Het plangebied bevat een deel van het bedrijventerrein van Instalat. Het bedrijventerrein is vanuit de Griftdijk Noord nauwelijks zichtbaar omdat het verscholen ligt achter een wisselende begroeiing van bomen en heesters. Dit is een gebiedskwaliteit die in de toekomstige ontwikkeling wordt meegenomen.

Tussen het Instalat terrein en het spoor ligt de Spoorstraat. Dit is ter hoogte van het bedrijven terrein niet meer dan een 4 meter breed verhard pad. In zuidelijke richting wordt het profiel wat breder en zijn er enkele vrijstaande woningen op georiënteerd. Deze woningen liggen relatief dicht op elkaar en hebben hun achtertuinen gericht op de Griftdijk Noord.

De Griftdijk Noord
De Griftdijk Noord is van origine een historisch lint met een landelijk karakter. Het heeft een geheel andere functie en karakter dan de Graaf Alardsingel. De Griftdijk Noord transformeert langzaam van een landelijke weg naar een wijkontsluitingsweg. Uitgangspunt blijft dat de waardevolle elementen van de Griftdijk Noord behouden blijven en dat er bij verdere ontwikkelingen op deze elementen wordt aangesloten en indien mogelijk versterkt.

De spoorlijn Arnhem - Nijmegen De spoorlijn Arnhem - Nijmegen ligt ten oosten van het plangebied boven op een talud. De hoogte van het talud is circa 6 meter en vormt daardoor een stevige fysieke begrenzing aan de Spoorstraat. Tezamen met de Prins Mauritssingel is het een fysieke barrière tussen het plangebied en de westelijk gelegen kern van Lent.

In de toekomst zal er naast het spoor en op het talud een geluidsscherm van circa 1,5 meter hoogte worden geplaatst om de woonkwaliteit grenzend aan het spoor te verbeteren.