direct naar inhoud van Hoofdstuk 3 Verkeer
Plan: Hees-Heseveld - 21 (Energieweg 15)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP48W21-OH01

Hoofdstuk 3 Verkeer

Bereikbaarheid

Het plangebied ligt in de wijk Hees aan de zijde van de Energieweg. De Energieweg fungeert als gebiedsontsluitingsweg en vervult een belangrijke functie voor de nieuwe stadsbrug De Oversteek. Hiervoor wordt de Energieweg in 2012 en 2013 gereconstrueerd. De maximum snelheid op de Energieweg bedraagt 50km/uur. Het plangebied heeft in de huidige situatie en na de reconstructie van de Energieweg een ontsluiting aan deze weg. Na de reconstructie is de middenberm ter plaatse van de inrit doorgetrokken en kan de inrit alleen gebruikt worden door verkeer dat rechtsaf het terrein op gaat en rechtsaf het terrein verlaat.

Het plangebied kan vanuit elke toegang ontsloten worden door fiets en voetganger. Voor gebruik van het openbaar vervoer is het plangebied aanwezen op de haltevoorzieningen aan de Energieweg en deze bevinden zich op circa 175 meter van het plangebied.

Expeditie

Expeditie vindt plaats via één ontsluiting aan de Energieweg. (Vracht)autoverkeer moet van het perceel de Energieweg vooruit verlaten en oprijden. Achteruit rijden of de rijbaan blokkeren is verboden. Er moet dus een keermogelijkheid worden gerealiseerd op eigen terrein.

Parkeren

Het aantal parkeerplaatsen wordt berekend aan de hand van de door Burgemeester en Wethouders vastgestelde parkeervisie en de hierin aangegeven parkeerkencijfers van het CROW publicatie 182. Het plangebied valt in de sterk stedelijke zone “Rest bebouwde kom”

Arbeidsextensieve bedrijven (loods/opslag/transportbedrijf) 0,9pp / 100m2 brutovloeroppervlak

Arbeidsintensieve bedrijven (industrie/laboratorium/werkplaats) 2,25pp / 100m2 bvo

Bedrijfsverzamelgebouw 1,25pp / 100m2 bvo

Kantoor (onderdeel van bedrijf) 1,55pp / 100m2 bvo

Binnen het plangebied is voldoende ruimte aanwezig om de parkeerbehoefte op eigen terrein te regelen.

Verkeersveiligheid

Het plangebied ligt aan de Energieweg. De Energieweg is voorzien van vrijliggende fietspaden en de ontsluiting van het aanliggende perceel vindt direct plaats vanaf de hoofdrijbaan.

Door de komst van stadsbrug De Oversteek wordt de Energieweg in 2012 en 2013 gereconstrueerd. Om het aantal conflictpunten van de aansluitingde percelen te verminderen wordt de middenberm ter plaatse van inritten doorgetrokken. Hierdoor kunnen deze inritten alleen gebruikt worden door verkeer rechtsaf erin en rechtsaf eruit. Door de aanleg van een aantal rotondes op de Energieweg heeft het verkeer hier de gelegenheid te keren. Op een aantal delen wordt de Energieweg van een parallelweg voorzien.