Plan: | Buitengebied Dorp Lent - 24 (Citadel College en sporthal) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP487-OH01 |
Graaf Alardsingel
De Graaf Alardsingel is een stadsweg met een breed profiel. Het krijgt een statig en formeel karakter waarbij de verkeersafwikkeling van en naar de Stadsbrug een belangrijke rol speelt. De statigheid van dit profiel wordt ingegeven door de wandbebouwing, de groene middenberm en de royale groene zijbermen met bomen en aan de zijde van de Hof van Holland is in de zijberm nog een zone gereserveerd voor de HOV. De uitstraling van de bebouwing van de school en de sporthal moet passen in het straatbeeld van de Graaf Alardsingel.
De Griftdijk
De Griftdijk is van origine een historisch lint met een landelijk karakter. Het heeft een geheel andere functie en karakter dan de Graaf Alardsingel. De Griftdijk transformeert langzaam aan van een landelijke weg naar een wijkontsluitingsweg. Uitgangspunt blijft dat de waardevolle elementen van de Griftdijk behouden blijven en dat er bij verdere ontwikkelingen op deze elementen wordt aangesloten en dat ze worden versterkt.
De verbinding tussen de Graaf Alardsingel en Griftdijk bevindt zich ten noorden van het plangebied. Dit pootje is de aansluiting van de Parallelroute op de Graaf Alardsingel.
Inrichting van het plangebied
Het tweedelige plangebied biedt huisvesting en parkeergelegenheid aan het Citadelcollege en de nieuwe sporthal. Het eerste deel dat ten westen van de Griftdijk is gesitueerd omvat de gebouwen van de school en de sporthal. Het gebied wordt begrensd door de Graaf Alardsingel en de Griftdijk. Het tweede deel dat ten oosten van de Griftdijk is gesitueerd, wordt begrensd door de Griftdijk en de spoorlijn en omvat een parkeerterrein in een groene setting.
De sporthal is aan de noordkant van het westelijke plangebied geprojecteerd. Het ligt op de kruising van de Graaf Alardsingel en de parallelroute. De voetprint bestaat nagenoeg uit een vierkant vlak. Ter plaatse van de sportzalen heeft de sporthal het een maximale hoogte van 13 meter. Deze maximale hoogte manifesteert zich op de kruising.
De school bestaat uit een drietal volumes die tegen elkaar geschoven zijn. Alle drie zijn ze georiënteerd aan de Griftdijk en de Graaf Alardsingel. De twee buitenste volumes bestaan uit maximaal vier bouwlagen met een maximale hoogte van 16 meter. De bovenste bouwlaag is terugliggend. De bovenkant van de derde bouwlaag ligt op maximaal 12 meter en is daarmee net iets lager dan de maximale hoogte van de sporthal. Tussen de twee buitenste volumes ligt het derde volume. Dit fungeert als een transparant koppelstuk en is ondergeschikt aan de twee buitenste volumes. De maximale hoogte bedraagt 12 meter.
De bouwplannen voor de school en sporthal moeten op een gepaste manier reageren op begrenzingen van de Griftdijk en de Graaf Alardsingel. De wijze waarop verschilt omdat de wegen ook een verschillend karakter hebben.
Aan de zijde van de Graaf Alardsingel staat de bebouwing dicht op de straat. De sporthal en de school bestaan uit verschillende bouwvolumes, die zijn voorzien van koppen die haaks op de straat lijken te staan. De ruimte tussen de koppen wordt afgeschermd door transparante bouwdelen en geluidsscherm die achter de kopgevels liggen. Deze schermen zijn geïntroduceerd om de geluidsbelasting vanuit de Graaf Alardsingel voor de school en het achtergelegen gebied te beperken. Voor de kopgevels en het geluidsscherm ligt een zone waarin groen en ruimte gereserveerd worden voor waterberging. Deze zone levert tevens een belangrijke bijdrage aan het groene en statige karakter van de Graaf Alardsingel.
Aan de zijde van de Griftdijk is de afstand van de bebouwing tot de straat wisselend. De sporthal ligt op grote afstand van de straat, terwijl de school er juist redelijk dicht op ligt. De positionering van de bebouwing op de kavel is zodanig dat er geen vaste rooilijn is. De sporthal ligt gedraaid ten opzichte van de Griftdijk en de school lijkt er haaks op te staan. Toch is ook hier sprake van een geknikte rooilijn omdat de school in een bocht ligt.
Het verschillend positioneren van de volumes op de kavels en het spelen met verschillende afstanden tot de weg maakt dat het plan past binnen de kenmerken van de Griftdijk. De korrelgrootte wijkt af maar dat kan onderbouwd worden omdat de Griftdijk in de richting van Knoop Lent steeds stedelijker wordt.
Zeer positief is dat de Griftdijk zelf, inclusief de bestaande bomen en waterlopen, in dit plan behouden worden. In de verdere uitwerking van het plan is het aanvullen van de bomenrij aan de Griftdijk en het toevoegen van groen in de vorm van erfbeplanting van groot belang. Deze erfbeplanting maakt onderdeel uit van het parkeerterrein ten oosten van de fietsenstallling/schoolplein ten westen van de Griftdijk.
Het parkeren dat aan de oostzijde van de Griftdijk wordt gerealiseerd wordt door een groenzone met enkele bestaande bomen, van de Griftdijk gescheiden. De gebouwen in het aangrenzende plangebied ten noordoosten, met daarin de brandweerkazerne, zorgen voor de verdere afscherming. Mogelijk dat er in de toekomst naast de brandweerkazerne een kantoor gerealiseerd kan worden.
Het plangebied is gelegen tussen het spoor, de Graaf Alardsingel en de Spoorstraat. Door het plan loopt de voormalige hoofdroute, de Griftdijk. De Griftdijk vormt de hoofdontsluiting van het gebied. De Griftdijk ontsluit aan de noordzijde aan de Spoorstraat. Aan de zuidzijde wordt de Griftdijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De brandweer ontsluit aan de voorzijde rechtstreeks op de Spoorstraat. Aan de achterzijde is de brandweer bereikbaar voor personeel en bezoekers via het parkeerterrein.
Voor gebruik van het openbaar vervoer is het plangebied aanwezen op de haltevoorzieningen van de Graaf Alardsingel, tegenover de sporthal. Daarnaast is station Lent op loopafstand bereikbaar voor het gebied.
Eventuele expeditie vindt plaats via de Griftdijk.
Uitgangspunt bij het hanteren van parkeernormen voor nieuwbouw is dat het aantal parkeerplaatsen overeenstemt met de (verwachte) parkeerbehoefte. Het aantal noodzakelijke parkeerplaatsen wordt vastgesteld aan de hand van de door burgemeester en wethouders vastgestelde parkeervisie en de hierin aangegeven parkeerkencijfers. Voor de te ontwikkelen woningbouw wordt de parkeernormering gehanteerd conform publicatie 182 van het kenniscentrum CROW. Daarbij worden altijd de meest recente parkeerkencijfers van het CROW gehanteerd. Het plangebied valt in de sterk stedelijke zone “Schil/Overloopgebied”.
Parkeerbalans | ochtend | middag | avond | weekend | |
Brandweer | 25 | 29 | 12 | 12 | |
kantoor | 30 | 30 | 1,5 | 0 | |
Onderwijs | 25 | 25 | 0 | 0 | |
Sporthal | 0 | 0 | 46 | 76 | |
Totaal | 80 | 84 | 60 | 88 |
Voor het plan is gesteld dat 1000 fietsrekken gerealiseerd worden.