direct naar inhoud van 2.1 Bereikbaarheid
Plan: Nijmegen Sportpark Oosterhout - 1 (Griftdijk 93)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP34001-OH01

2.1 Bereikbaarheid

2.1.1 Gemotoriseerd verkeer

De ontsluitingsstructuur van de aangrenzende woongebieden van de Waalsprong voor het gemotoriseerde verkeer kenmerkt zich door drie typen wegen: de stroomweg, de gebiedsontsluitingsweg (type A en B) en de erftoegangsweg. Het plangebied wordt omsloten door de Stationstraat in het noorden, de Griftdijk in het oosten en de Oude Groenestraat ten zuiden van het gebied.

De Stationstraat, de Griftdijk en de Oude Groenestraat zijn allen gebiedontsluitingswegen type B(GOW-B). Dit betekent dat deze wegen een verkeersfunctie hebben in de zin van het afwikkelen van verkeer. Voorkomen moet worden dat afslaand verkeer op deze wegen het achterop komend verkeer hindert.

2.1.2 Langzaam verkeer

De huidige wegen in en rond het plangebied hebben allen een functie voor de afwikkeling van het langzaam verkeer. Langs de Stationstraat, de Griftdijk en de Oude Groenestraat bevinden zich vrijliggende fietspaden, zodat een comfortabel, sociaal- en verkeersveilige bereikbaarheid gewaarborgd is.

Ten behoeve van parkeren/stallen van de fiets moeten er bij de sportvelden en de school voldoende gebruiksvriendelijke voorzieningen aangebracht worden. De norm voor de functie wordt vastgesteld aan de hand van de hiervoor geldende richtlijnen en kencijfers van het CROW.

2.1.3 Openbaar vervoer

Voor het gebruik van het openbaar vervoer is het plangebied aangewezen op de haltevoorzieningen van de Oude Groenestraat. ter hoogte van de rotonde met de Bellefleurstraat bevinden zich halteplaatsen. De gemiddelde loopafstand bedraag circa 300 meter.