Plan: | Buitengebied Valburg - 15 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP144W15-OH01 |
Per brief van 27 juni 2011 heeft het Platform Waalsprong de volgende opmerkingen gemaakt.
Al geruimte tijd geleden is een visie met betrekking tot de Griftdijk Noord aangekondigd. Die visie is er nog steeds niet, hetgeen betekent dat nu niet goed beoordeeld kan worden of de beoogde ontsluiting van de bedrijven op de Griftdijk Noord en de wijze waarop dat gebeurt wel inpasbaar is. Niet duidelijk is in welke fase het rapport over de Griftdijk zich bevindt. Het is raadzaam om te kijken naar de relatie tussen de visie en het voorliggende ontwerpbestemmingsplan.
In het plan is vermeld dat de Griftdijk een gebiedsontsluitingsweg is waar een maximum snelheid geldt van 50 km/h. Op dit moment is de maximum snelheid ter plekke geen 50 km/h, maar 60 km/h. Dit deel ligt buiten de bebouwde kom. Onze vraag is of het betreffende tracé inderdaad buiten de bebouwde kom blijft en toch een maximum snelheid krijgt van 50 km/h.
Reactie gemeente
Er ligt wel een stedenbouwkundige visie op de Griftdijk, opgesteld in 2010. Ook is een eerste aanzet gemaakt tot een verkeerskundige visie op de Griftdijk. Onderhavig bestemmingsplan voldoet aan beide documenten.
In het recent genomen besluit 'komgrenzen Nijmegen-Noord' is aangegeven dat dit wegvak vooralsnog buiten de kom en dus 60 km/u blijft. Ook is aangegeven dat dit een eerste fase betreft. Er is sprake van een groeimodel: de komgrenzen worden telkens aangepast als daar aanleiding voor is. Die aanleiding is meestal de oplevering van naastgelegen woningbouw. Voor dit wegvak betekent dat dat er ná oplevering van woningbouwgebied Groot-Oosterhout-noord (tussen rotondes Oude Groenestraat en Stationsstraat) sprake is van een situatie binnen de kom, waarbij een snelheidsregime van 50km/u is beoogd. De exacte ligging van de toekomstige komgrens is echter nog niet duidelijk.