Plan: | Dorp Lent - 11 (Definitieve locatie Station Nijmegen Lent e.o.) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP141W11-OH01 |
Dit plan maakt onder andere de aanleg van twee doorgangen onder het spoor mogelijk met daarboven het definitieve treinstation Nijmegen Lent. Dit station ligt ca. 190 meter zuidelijker dan het huidige station. De definitieve uitvoering van het station en de onderdoorgangen zijn nog niet bekend. De 2 onderdoorgangen worden in ieder geval uitgevoerd in beton met daarop betonnen dwarsliggers (bielzen) in een doorlopend ballastbed. Deze constructie maakt niet meer lawaai dan de bestaande spoorconstructie op de spoordijk. Verder worden de perronwanden dicht en geluidsabsorberend uitgevoerd. Deze maatregelen moeten er voor zorgen dat de geluidsbelasting door treinverkeer niet toeneemt bij de bestaande en al geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen. Als het nodig is zullen ook geluidschermen langs de perrons worden toegepast.
Voordat het station kan worden gerealiseerd moet worden onderzocht of het nieuwe station leidt tot een toename van de geluidsbelasting door het railverkeer. Als dit het geval is moet worden onderzocht of aanvullende geluidsreducerende maatregelen moeten worden getroffen. Dit onderzoek moet worden uitgevoerd met actuele verkeerscijfers en de onderzoeksresultaten moeten worden getoetst aan de dan geldende wettelijke normen.
De GEM werkt samen met de gemeente Nijmegen aan de realisatie van geluidsschermen langs het spoor in de Waalsprong. Deze schermen zijn nodig om in de toekomst nieuwe woningen mogelijk te maken langs het spoor. De geluidsschermen sluiten ten noorden en ten zuiden aan op het nieuw te bouwen station Nijmegen Lent. Uit indicatieve berekeningen blijkt dat het nieuwe station in combinatie met deze geluidsschermen zorgt voor een geluidsreductie van ca. 10 dB bij de bestaande woningen. De geluidsbelasting zal in de meeste gevallen afnemen tot de voorkeurswaarde voor spoorweglawaai (55 dB).
Dit bestemmingsplan maakt geen nieuwe gezoneerde verkeerswegen of geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk.
In paragraaf 4.6.2 staat een impressie van de mogelijke inrichting van het stationsplein. Hierin is een nieuwe wijkontsluiting via de Hoge Bongerd opgenomen. Hoewel het hier om een 30 km weg gaat die niet hoeft te worden getoetst aan de Wet geluidhinder is er een akoestische berekening gemaakt voor een aantal woningen langs het deel van de Hoge Bongerd dat onderdeel uitmaakt van de wijkontsluiting. Uit dit onderzoek blijkt dat in de toekomst (2020) de totale geluidsbelasting langs deze route met maximaal 1 dB toeneemt en op andere plaatsen met 4 dB afneemt ten opzichte van de huidige situatie. Het afwikkelen van het verkeer via de Hoge Bongerd leidt dus niet tot grote akoestische veranderingen.