Plan: | Dorp Lent - 11 (Definitieve locatie Station Nijmegen Lent e.o.) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP141W11-OH01 |
De Prins Mauritssingel, de voormalige A325, is in 2009 en 2010 omgebouwd tot een stadsweg en is momenteel vanuit het noorden de enige toegangsweg naar Nijmegen ten zuiden van de Waal. Vanwege de Waalsprong, waardoor op termijn circa 12.000 woningen in Nijmegen-Noord gebouwd zullen worden, en het verschuiven van de bebouwde kom grens in noordelijke richting, is besloten de A325 als stadsweg in te richten met een 50 km/u regime.
Voorts is ten behoeve van de ontsluiting van Nijmegen-Noord enkele jaren geleden besloten een nieuwe stadsbrug over de Waal te realiseren. Het is de bedoeling dat deze stadsbrug in november 2013 in gebruik genomen kan worden. De nieuwe stadsbrug zal door middel van de eveneens nieuw te realiseren Graaf Alardsingel worden aangesloten op de Prins Mauritssingel. Deze aansluiting is planologisch geregeld in het bestemmingsplan “Graaf Alardsingel”, dat inmiddels rechtskracht heeft.
In voorliggend bestemmingsplan wordt voorzien in de definitieve locatie voor het NS-station Nijmegen Lent, inclusief bijbehorende voorzieningen zoals wegen, parkeervoorzieningen, kiss & ride, en geluidsschermen langs het spoor ter hoogte van het station. Het NS-station ligt nu nog op een tijdelijke locatie ten noorden van de ondergang van de Griftdijk-Noord onder de spoordijk. Afgezien van het definitieve station Nijmegen Lent, voorziet dit bestemmingsplan tevens in een tweetal onderdoorgangen in de spoordijk. Het betreft de bestaande ondergang ter hoogte van de Griftdijk-Noord en nieuwe onderdoorgangen ter plaatse van de Graaf Alardsingel voor langzaam verkeer ter plaatse van het nieuwe NS-station. Deze onderdoorgangen worden met dit plan mogelijk gemaakt.
Het voornemen is om het NS-station Nijmegen Lent eind 2013 in gebruik te nemen.