direct naar inhoud van 1.2 Plangebied
Plan: Buitengebied Dorp Lent - 27 (Geluidsscherm spoorlijn)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP140W27-OH01

1.2 Plangebied

Om te voorzien in een uniforme regeling voor de nieuwe geluidsschermen, omvat het plangebied van voorliggend bestemmingsplan vrijwel het gehele traject waar blijkens de akoestische onderzoeken geluidsschermen moeten worden gerealiseerd. Hoewel een aantal van de vigerende bestemmingsplannen de realisering van geluidsschermen wel mogelijk maakt, is er uit oogpunt van eenduidigheid voor gekozen om ook die bestemmingsplannen te herzien. De gronden ter plaatse van het station Nijmegen Lent (ter hoogte van de kruising van de spoorlijn met de Griftdijk Noord) maken geen deel uit van het plangebied. Voor deze locatie is recent een bestemmingsplan in procedure gebracht, waarin de definitieve locatie voor het NS-station wordt vastgelegd. In dat bestemmingsplan zijn ook de onderdoorgangen (de bestaande onderdoorgang ter plaatse van de Griftdijk-Noord en de nieuwe onderdoorgang ten behoeve van de Graaf Alardsingel) en de benodigde geluidwerende voorzieningen van een passende regeling voorzien.

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.BP140W27-OH01_0001.jpg"

Het plangebied van voorliggend bestemmingsplan strekt zich uit van de spoorbrug over de Waal in het zuiden tot aan het bestaande geluidsscherm langs de spoorlijn in het noorden. Dit geluidsscherm eindigt iets ten noorden van het Keizer Augustusplein.

Voor de oostelijke en westelijke plangrens is grotendeels aangesloten bij de kadastrale situatie; de grens van het bestemmingsplan ligt op de begrenzing van de gronden die in eigendom zijn van ProRail. Een uitzondering hierop is het zuidwestelijk deel van het plangebied. Hier ligt de westelijke plangrens aan de onderzijde van het talud, zodat de plangrens naadloos aansluit op de grens van het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan 'Citadel'. Ook ten noorden van het station Nijmegen Lent ligt de oostelijke plangrens niet op de kadastrale eigendomsgrens. Hier is een strook grond binnen het plangebied opgenomen, die niet tot het eigendom van ProRail behoort. Op deze gronden is de realisering van een onderhoudspad/vluchtweg voorzien. Om de realisering van dit pad, dat rechtstreeks verband houdt met de realisering van de geluidsschermen, mogelijk te maken, zijn de gronden opgenomen in het plangebied van voorliggend bestemmingsplan.