direct naar inhoud van 2.6 Milieubeleid
Plan: Buitengebied Dorp Lent - 26 (Westelijke Parallelroute)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP140W26-OH01

2.6 Milieubeleid

2.6.1 Bodem

Wet bodembescherming

Deze wet bevat bepalingen gericht op preventie en sanering van bodemverontreiniging. De wet is uitgewerkt in een groot aantal AMvB's, regelingen, richtlijnen en circulaires. Op grond van deze wet moet grond die binnen de Waalsprong wordt toegepast, worden onderzocht.

Besluit Bodemkwaliteit

Dit besluit stelt eisen aan het gebruik van bouwstoffen op of in de bodem, bijvoorbeeld bij hergebruik van grond in een geluidswal of puin als verhardingslaag.

Nota Bodemkwaliteitskaart en Bodembeheerplan in Nijmegen

Deze nota (januari 2004) beschrijft 1) de totstandkoming van de bodemkwaliteitskaart, 2) het bodembeheerplan voor het hergebruik van licht verontreinigde grond in het kader van de Vrijstellingsregeling grondverzet en 3) de saneringsgrenzen van een geval van ernstige bodemverontreiniging. In de Waalsprong zijn we extra alert op bestrijdingsmiddelen omdat deze regelmatig worden aangetroffen in de bodem.

Beleidsnota Bodem

Deze nota is door de provincie Gelderland en de gemeenten Nijmegen en Arnhem vastgesteld. In deze nota geven de bevoegde gezagen aan hoe zij omgaan met het hun bevoegdheden op grond van de Wet bodembescherming ten aanzien van bodemsanering. Het College van B&W van Nijmegen is bevoegd gezag voor landbodems op het grondgebied van Nijmegen. Het college van GS van Gelderland is bevoegd gezag voor regionale waterbodems. Rijkswaterstaat is bevoegd gezag voor waterbodems van Rijkswater, waaronder de Waal.

Gemeentelijke verordening bodembescherming

Deze verordening bevat voornamelijk procedurele bepalingen in verband met bodemsaneringen en stelt voorwaarde aan de daartoe in te dienen stukken (saneringsplan e.d.).

Wet milieubeheer, woningwet en gemeentelijke bouwverordening

De Wet milieubeheer bevat bepalingen ten aanzien van de bodem. De woningwet en de daartoe vastgestelde gemeentelijke bouwverordening bevatten bepalingen ten aanzien van bodemonderzoek en bodemverontreiniging in verband met aanvragen voor bouwvergunningen.

2.6.2 Geluid

Wet geluidhinder

De Wet geluidhinder stelt grenzen aan de geluidsbelastingen bij geluidsgevoelige bestemmingen veroorzaakt door wegverkeer, railverkeer en bedrijven op gezoneerde industrieterreinen. Geluidsoverlast moet zo veel mogelijk worden beperkt door eerst maatregelen aan de geluidsbron te treffen, daarna te kijken of er overdrachtsmaatregelen (bijvoorbeeld een geluidsscherm, afstand tussen bron en gehinderde vergroten) kunnen worden getroffen. Het isoleren van woningen is de laatste optie.

Alle woningbouwlocaties in de Waalsprong liggen geheel of gedeeltelijk binnen de invloedsgebieden van een weg of spoorweg. Voor nieuw aan te leggen wegen en de Prins Mauritssingel is afgesproken om stille wegdekken toe te passen. Ondanks deze maatregel zullen overschrijdingen van de voorkeurswaarden blijven voorkomen.

Per 1 januari 2007 is een deel van EU-richtlijn “omgevingslawaai” verwerkt in de Wet geluidhinder. Dit heeft onder andere geleid tot nieuwe dosismaten voor weg- en railverkeerslawaai. De Wet geluidhinder is uitgewerkt in een groot aantal AMvB's, regelingen, richtlijnen en circulaires.

Huidig Nijmeegs geluidsbeleid

Nijmegen wil geluidsoverlast door weg- en railverkeer en gezoneerde industrieterreinen zo veel mogelijk beperken en de leefomgeving beschermen. Wij doen dit door hoge geluidsbelasting beperkt toe te staan en daarbij eisen te stellen aan de situering van een gebouw en de indeling van woningen.

Beleidsregels Hogere Waarden Wet geluidhinder

Deze beleidsregels van maart 2007 geven een kader waarbinnen nieuwbouw op geluidsbelaste locaties mogelijk wordt gemaakt.

2.6.3 Luchtkwaliteit

Inleiding

Op 15 november 2007 is de Wet milieubeheer uitgebreid met hoofdstuk 5, titel 5.2 Luchtkwaliteiteisen. De regelgeving met betrekking tot luchtkwaliteitseisen is verder uitgewerkt in AMvB's en Ministeriele regelingen.

Bij het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen moet rekening worden gehouden met de luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer maakt onderscheid tussen plannen die "in betekenende mate" invloed op de luchtkwaliteit hebben en plannen die dit niet hebben. Voor woningbouw en kantoorlocaties ligt de "in betekenende mate-grens" momenteel op 1500 woningen resp. 100.000 m2 bruto vloeroppervlak voor kantoren. Voor andere of gemengde bestemmingen moet met berekeningen worden aangetoond dat ze geen relevante bijdrage leveren aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Overigens moeten plannen in elkaars nabijheid (straal 1 km én gezamenlijke ontsluitingsinfrastructuur) die binnen de periode 2009 tot 2015 gerealiseerd worden, gezamenlijk beoordeeld moeten worden (zgn. cumulatie-regel).

Het Besluit gevoelige bestemmingen luchtkwaliteitseisen

Op 16 januari 2009 is het Besluit “gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen)” in werking getreden. Met deze AMvB wordt de bouw van zogenaamde gevoelige bestemmingen in de nabijheid van (snel)wegen beperkt. Het besluit heeft als doel het beschermen van mensen met een verhoogde gevoeligheid voor fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2), met name kinderen, ouderen en zieken. De kern van het besluit is dat in zones luchtkwaliteitsonderzoek nodig is: 300 meter aan weerszijden van rijkswegen en 50 meter langs provinciale wegen. Over gemeentelijke wegen zegt het besluit niets. Waar in zo'n onderzoekszone de grenswaarden voor PM10 of NO2 (dreigen te) worden overschreden, mogen geen 'gevoelige bestemmingen' geplaatst worden. Uitbreiding van bestaande gevoelige bestemmingen is éénmalig toegestaan met maximaal 10% van de blootgestelden. Is er geen normoverschrijding, dan is er ook geen bouwverbod voor gevoelige bestemmingen.

2.6.4 Externe veiligheid

Inleiding

Voor externe veiligheid zijn diverse wetten, besluiten en regelingen van toepassing. Voor zowel bepaalde categorieën stationaire inrichtingen (bedrijven) als niet-stationaire inrichtingen (spoor-, vaarwegen, wegen en buisleidingen) gelden regels voor externe veiligheid. Met name het vervoer van gevaarlijke stoffen over daarvoor aangewezen routes speelt hierbij een belangrijke rol. Ook bepaalde bedrijven (bijv. LPG-tankstations) hebben een ruimtelijke impact vanwege vrijwaringszones voor externe veiligheid. Bij zowel stationaire als niet-stationaire inrichtingen dient rekening te worden gehouden met het plaatsgebonden risico (PR) als het groepsrisico (GR).

Voor het plaatsgebonden risico gelden ten aanzien van transportroutes of inrichtingen wettelijke afstandsnormen of risicocontouren waarbinnen niet gebouwd mag worden.

Voor het groepsrisico geldt een wettelijke verantwoordingsplicht ten opzichte van de oriënterende waarde voor het groepsrisico bij overschrijding van deze oriënterende waarde of bij significante toename. De oriënterende waarde voor het GR geldt binnen het invloedsgebied van het object of binnen een zone van 300 meter langs een transportas en geeft het aantal personen aan dat maximaal binnen deze zone aanwezig mag zijn zonder dat de oriënterende waarde wordt overschreden. Hiervan mag alleen gemotiveerd worden afgeweken.

Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi)

Dit besluit heeft tot doel om de risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld vanwege risicovolle inrichtingen tot een aanvaardbaar minimum te beperken. Met het oog op deze waarborgfunctie strekt dit besluit er onder andere toe de mogelijkheden voor rampenbestrijding en zelfredzaamheid van personen te betrekken bij de besluitvorming op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening ten aanzien van risicovolle inrichtingen.

Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi)

Deze regeling bevat regels met betrekking tot afstanden en de wijze van berekening van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico ter uitvoering van het Besluit externe veiligheid inrichtingen.