direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Nijmegen West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP11000-VG02

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Coalitieakkoord 2010-2014: Werken aan een duurzame toekomst

De economische crisis dwingt tot nadenken over de rolverdeling van overheid en burgers. Noodzakelijke keuzes worden niet uit de weg gegaan, bezuinigingen zijn onvermijdelijk. Per programma is gekeken of de doelen efficiënter bereikt kunnen worden. Het College hecht waarde aan meer zicht op de afweging van de verschillende belangen in de besluitvorming. De gemeente wil op een transparante, efficiënte en zakelijke manier samen met de stad de nieuwe uitdagingen aangaan. In april 2010 presenteerden GroenLinks, PvdA en D66 het coalitieakkoord 2010-2014 “Werken aan een duurzame toekomst”. Het akkoord zet in op een duurzame en sociale stad met een sterke economie.

We gaan op weg naar een duurzame stad

Er wordt fors geïnvesteerd in duurzaamheid. Bewoners, instellingen en bedrijven worden gestimuleerd om duurzaam te wonen, werken en leven. Nijmegen wil bijdragen aan het tegengaan van klimaatsverandering door o.a. het beheersen van de waterafvoer van de Waal. De dijkteruglegging in Lent is het grootste project voor waterbeheersing van Nederland. Daarnaast wordt ingezet op klimaatneutraliteit en het hybride warmtenet. Nijmegen wil duurzaam vervoer: dat betekent een transitie naar schonere brandstoffen en inzetten op het gebruik van HOV en fiets. Op het gebied van autoverkeer wordt ingezet op de A15, de A50, realisatie van de tweede Stadsbrug en het ontwikkelen van transferia. Tenslotte wordt er geïnvesteerd in het groengebieden in en om de stad.

We blijven een sociale stad

In het sociale beleid staat eigen verantwoordelijkheid en participatie van burgers voorop. Nijmegen ondersteunt de zelfredzaamheid van burgers en geeft extra aandacht aan mensen met minder kansen, bijvoorbeeld op het gebied van inkomen, re-integratie, zorg en welzijn. De integrale wijkaanpak wordt voorgezet. De focus is vooral gericht op veiligheid en leefbaarheid. Nijmegen heeft een sportief imago en dat moet zo blijven. Zo wordt het sportcollege Quick in Heseveld mogelijk gemaakt en komt er een onderzoek naar het Topsport en Innovatiepark.

We werken aan een sterke stad

Een duurzame sterke economie bevordert de werkgelegenheid. Nijmegen werkt aan een duurzame en innovatieve economie met kennisintensieve en creatieve bedrijvigheid. Een goede bereikbaarheid is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor bedrijven, maar dat geldt zeker ook voor een goede woonomgeving, groen en het aanbod van culturele activiteiten. De dynamiek in de stedelijke ontwikkeling wordt gestimuleerd door te werken aan grote strategische projecten, zoals: Waalsprong, ondersteuning Binnenstad, Koers West, Waalfront, Citadel, Novio Tech Campus, Station Goffert, herontwikkeling Spoorzone (o.a. Spoorzone-West, nieuwbouw Doornroosje en studentenhuisvesting). Ook wordt doorgegaan met herstructurering van wijken, zoals Hatert en Dukenburg en de winkelcentra Meijhorst en Malvert. Deze en de lopende projecten bieden voldoende mogelijkheden om de noodzakelijke groei de komende jaren te realiseren. Er is geen noodzaak meer om open groene plekken in de bestaande stad te bebouwen.

Wat betekent dat voor Nijmegen West?

De grote diversiteit in wijken geeft Nijmegen kleur en identiteit. Die diversiteit koesteren we. De gemeente legt in de wijkaanpak de prioriteit bij wijken die in de stad- en wijkmonitor relatief slechter scoren, waaronder Neerbosch-Oost. Dat geldt niet voor de wijken Hees en Heseveld. De ambities op het gebied van de ongedeelde stad, met een goede verdeling tussen goedkope en duurdere woningbouw, zal per wijk worden ingekleurd. Datzelfde geldt voor de aanpak van scheefwonen. Relevant voor Nijmegen West zijn de plannen voor Koers West. Dit betreft de herstructurering van het westelijk stadsdeel van Nijmegen. Beeldbepalende elementen zijn het Waalfront, de nieuwe tweede Stadsbrug over de Waal en de revitalisering van het bedrijventerrein Noordoostkanaalhavens. Het tracé van de nieuwe Stadsbrug grenst direct aan de wijken Hees en Neerbosch-Oost.

In de directe nabijheid van de wijk Heseveld ligt de knoop Winkelsteeg. De gemeente wil de ambities rond Novio Tech Campus (NXP) verder waarmaken met hoogwaardige werkgelegenheid. Ook het station Goffert moet er komen. Dit alles in combinatie met een verdere bundeling van infrastructuur voor een optimale bereikbaarheid.

3.4.2 Structuurvisie Nijmegen 2010

De nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) die op 1 juli 2008 van kracht ging, verplicht iedere gemeente om een Structuurvisie op te stellen. De gemeenteraad van Nijmegen heeft op 2 juni 2010 de 'Structuurvisie Nijmegen 2010, kansen voor ontwikkeling tot 2030' vastgesteld. De Structuurvisie schetst de ruimtelijke ambities tot 2030 en maakt duidelijk waar de stad op aan koerst. Het is een toetsingskader voor alle ruimtelijke plannen, maar ook een ontwikkelingskader voor investeringen. Het werkingsgebied van de Structuurvisie is het hele grondgebied van Nijmegen in relatie tot ontwikkelingen in de regio of in (inter)nationaal verband. De Structuurvisie geeft een concrete invulling aan de inhoudelijke en politieke ambities van de gemeente en geeft de grondslag voor de onderbouwing van de gemeentelijke bestemmingsplannen. Voor de Structuurvisie is geen nieuw beleid ontwikkeld. Alleen de ruimtelijke gevolgen van vaststaand beleid zijn er in samengebracht. De Structuurvisie wordt in de loop van 2012 geactualiseerd. Daarin wordt nieuw beleid, zoals het nieuwe Coalitie- akkoord, verwerkt.

De Structuurvisie gaat gepaard met een wettelijk verplicht uitvoeringsprogramma, dat is gekoppeld aan de Stadsbegroting. In Nijmegen is ervoor gekozen om iedere vier jaar een nieuw uitvoeringsprogramma op te stellen, waarin per coalitie accenten gelegd kunnen worden en om te bepalen of het nodig is om de ruimtelijke ambities bij te stellen.

Relatie met het Kansenboek

De Structuurvisie is de opvolger van het Kansenboek. In beide documenten staan drie kwaliteitsuitgangspunten voor ruimtelijke ontwikkelingen centraal: nieuwe ontwikkelingen met respect inpassen, typisch Nijmeegse kenmerken versterken, en huidige woon- en verblijfskwaliteiten ontzien door enerzijds bundeling op locaties waar nu al dynamiek heerst en anderzijds ontwikkeling van extensieve gebieden. Hiernaast zijn er in de Structuurvisie drie nieuwe accenten genoemd die een rol spelen bij alle ruimtelijke ontwikkelingen en ambities: Bruisende Stad, Verleden Verbeeld en Stad in Balans.

Ruimtelijke ambities Nijmegen 2030

In de Structuurvisie worden de ambities van Nijmegen uitgewerkt voor de beleidsvelden: wonen, economie, maatschappelijk beleid, bereikbaarheid en parkeren, groen en water, milieu, beeldkwaliteit, cultuurhistorie en archeologie. Dit zijn de ambities waaraan de komende jaren wordt gewerkt:

  • Nijmegen omarmt de Waal.
  • Goede bereikbaarheid met duurzame vervoerswijzen.
  • Multifunctionele Knopen met een eigen identiteit:
  • Meer ruimte voor groen en water.
  • Wonen in sterke en ongedeelde wijken.
  • Vitale werkgebieden, kansen voor bedrijvigheid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.BP11000-VG02_0002.png"

Wat betekent dat voor Nijmegen West?

Ook in de Structuurvisie Nijmegen 2010 zijn de realisatie van de nieuwe Stadsbrug en het station Goffert belangrijke projecten. Daarnaast zijn het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) en het uitbreiden van de snelfietsroutes belangrijk om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. Ook door de wijken Hees en Heseveld loopt een mogelijk toekomstig tracé voor het HOV en een snelfietsroute.

Door herstructurering, toevoeging en verbetering wordt voortdurend gewerkt aan een levensloopbestendige woningvoorraad en sterke, ongedeelde wijken. Zo staat op kaart van de ruimtelijke ontwikkeling tot 2030, behorende bij de Structuurvisie, bij Neerbosch-Oost een mogelijke herstructurering ingetekend. Sterke, ongedeelde wijken vragen ook om een toegankelijke woonomgeving en een goed voorzieningenniveau. Daarnaast is groen in de wijken waardevol voor de bewoners. Dit groen wordt in de Structuurvisie beschermd. In Hees en Heseveld is de ontwikkeling van Park West inmiddels gereed. Daarnaast wordt nieuw groen langs de Energieweg en de groene hoofdwegen aangebracht. Een stuk groen loopt vanuit Park West in Heseveld door in Neerbosch-Oost (het Bosje van de Baron).

In de Structuurvisie wordt kleur gegeven aan Winkelsteeg als multimodale en multifunctionele knoop. Knoop Winkelsteeg moet dé economische hot spot in Oost Nederland worden op het gebied van kennisintensieve en innovatie bedrijvigheid, die een verbinding legt tussen gezondheidszorg en technologie (Health Valley). Bestaande functies in het gebied worden verder ontwikkeld en aangevuld met stedelijke functies.

3.4.3 Overig gemeentelijk beleid

Naast het in deze paragraaf genoemde beleid heeft de gemeente Nijmegen beleid op tal van deelgebieden en disciplines, zoals: groen, natuur en landschap, archeologie, beeldkwaliteit etc. Deze beleidsstukken worden uitvoerig besproken in de Ruimtelijke Analyse Neerbosch - Oost en het Raamwerk Hees - Heseveld. In deze Toelichting wordt alleen nog het beleid besproken dat ruimtelijk relevant is en dat is vertaald in de planregels en/of op de plankaart.