Plan: | Buitengebied Nijkerk 2017, herziening Nieuwe Kerkstraat 14 Nijkerkerveen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0267.BP0181-0002 |
De eigenaar van de voormalige boerderij aan de Nieuwe Kerkstraat 14 in Nijkerkerveen heeft in 22 oktober 2018 een principeverzoek bij de gemeente Nijkerk ingediend voor het bouwen van een bijgebouw met een oppervlakte van 119 m² op dit perceel. Bij de behandeling van het principeverzoek bleek dat er sprake was van een aantal strijdigheden met het vigerende bestemmingsplan. In een gewijzigd principeverzoek is vervolgens verzocht die strijdigheden ongedaan te maken, een bestaand bijgebouw met een oppervlakte van 106 m² uit te breiden, een veranda met een oppervlakte van 13 m² te plaatsen en het bestemmingsvlak met de bestemming "Wonen" te vergroten met een oppervlakte van circa 455 m² ter hoogte van de toe te voegen bebouwing.
Burgemeester en wethouders van Nijkerk hebben in een brief van 10 maart 2021 aangegeven hiermee in principe in te stemmen.
Afbeelding 1: Ligging plangebied.
De Nieuwe Kerkstraat is één van de ontsluitingswegen van Nijkerkerveen vanaf de Amersfoortseweg. De lintbebouwing langs de Nieuwe Kerkstraat bestaat tegenwoordig met name uit woningen. Het perceel Nieuwe Kerkstraat 14 ligt aan de noordzijde van de weg.
Voor het perceel geldt het bestemmingsplan Buitengebied 2017 dat op 30 mei 2017 door de gemeenteraad van Nijkerk is vastgesteld. Op 27 mei 2019 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1 vastgesteld. Dit is een gedeeltelijke herziening van het geldende bestemmingsplan Buitengebied 2017. Voor het perceel Nieuwe Kerkstraat 14 is de verbeelding niet aangepast. Daarom blijft de verbeelding van het bestemmingsplan Buitengebied 2017 van kracht. In de regels is een aantal aanpassingen aangebracht die wel van toepassing zijn op het perceel Nieuwe Kerkstraat 14. Daarom wordt in het vervolg van deze toelichting en de planregels ervan uitgegaan dat het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1, het vigerende bestemmingsplan is.
Om te voorkomen dat de bestemmingsregeling in twee bestemmingsplannen is opgenomen, maakt ook het bestemmingsvlak dat al de bestemming "Wonen" heeft, onderdeel uit van deze herziening.
Afbeelding 2: Fragment bestemmingsplan.
In het bestemmingsplan heeft het perceel de bestemmingen "Wonen" en "Agrarisch". In de bestemming "Wonen" is geen bouwvlak aangegeven; het aantal woningen is door middel van een aanduiding gemaximeerd op 2. Ook binnen de bestemming "Agrarisch" is geen bouwvlak aangegeven. Het wonen is uitsluitend toegestaan indien dit noodzakelijk is ten behoeve van een agrarisch bedrijf. Dit geldt ook voor het uit te breiden bijgebouw op de gronden met deze bestemming. Derhalve is een aanpassing van het bestemmingsplan noodzakelijk.
Het perceel heeft verder de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie" met de aanduidingen 'specifieke vorm van waarde – 4, 6 en 8'. Op grond hiervan dient archeologisch onderzoek te worden uitgevoerd bij bodemingrepen van respectievelijk 250, 1.000 en 10.000 m² en dieper dan 0,3 meter. Vooralsnog is daarvan geen sprake. Derhalve is geen archeologisch onderzoek noodzakelijk.
Ten slotte is de gebiedsaanduiding 'overige zone – veenontginningslandschap' van toepassing. Deze aanduiding dient om een aantal landschappelijke kenmerken te beschermen.
Het bestemmingsplan Parapluherziening (on)zelfstandige woonruimte en voorgevelrooilijn is vastgesteld op 24 september 2020. Deze parapluherziening bevat regels over het splitsen van woningen in twee of meerdere zelfstandige of onzelfstandige wooneenheden (kamerbewoning) en een uniforme definitie van het begrip 'voorgevelrooilijn' en een aantal daarmee samenhangende begrippen.
Het aantal wooneenheden mag op grond van deze parapluherziening niet meer bedragen dan het aantal wooneenheden op het moment van tervisielegging van het ontwerp van deze parapluherziening. Voor het buitengebied is geen afwijkingsregeling opgenomen.
Deze toelichting bestaat uit zes hoofdstukken. Na dit inleidende hoofdstuk wordt in hoofdstuk 2 een beschrijving van het relevante rijks-, provinciale en gemeentelijke beleid opgenomen. In hoofdstuk 3 wordt een beschrijving van het gebied gegeven. Hoofdstuk 4 gaat in op het uitgevoerde onderzoek en de randvoorwaarden van het plan. In hoofdstuk 5 wordt vervolgens ingegaan op de opzet van het plan en de wijze van bestemmen. Tot slot bevat hoofdstuk 6 de financiële en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van de inspraak en vooroverleg zijn samengevat.
De Nationale Omgevingsvisie (NOVI) is op 11 september 2020 vastgesteld. De NOVI vervangt de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012). De NOVI is een instrument van de nieuwe Omgevingswet en loopt vooruit op de inwerkingtreding van die wet. Vanwege het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet komt de NOVI als structuurvisie uit onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Zodra de Omgevingswet in werking is getreden, zal deze structuurvisie gelden als de Nationale Omgevingsvisie, zoals in de nieuwe wet bedoeld.
In de NOVI geeft het Rijk een langetermijnvisie op de toekomstige ontwikkeling van de leefomgeving in Nederland. De NOVI bestaat uit een visie, toelichting en uitvoeringsagenda. De combinatie van deze drie documenten zorgt voor een toetsing die leidt tot nationale strategische keuzes en gebiedsgericht maatwerk.
De NOVI geeft weer voor welke uitdagingen Nederland staat, wat daarbij de nationale belangen zijn, welke prioriteiten de Rijksoverheid stelt bij de inrichting van Nederland en hoe het Rijk keuzes maakt in de uitvoering daarvan. Keuzes die samenhangen met toekomstbeelden over de fysieke leefomgeving, maatschappelijke opgaven en bijbehorende economische perspectieven. Steeds duidelijker wordt dat de opgaven alleen goed aangepakt kunnen worden als dat in samenhang gebeurt, het ontwikkelpotentieel van heel Nederland optimaal wordt benut en gezorgd wordt voor een duurzame verbinding van alle delen van Nederland en met de landen om ons heen.
Het beleid in de leefomgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de betrokken overheden. De NOVI geeft aan waar het Rijk zich op nationale schaal aan bindt, waar het regie voert richting medeoverheden of waar het juist aan de medeoverheden is om keuzes te maken. Provincies en (samenwerkende) gemeenten zullen in hun omgevingsvisies uiting geven aan hun eigen verantwoordelijkheid en keuzes in de fysieke leefomgeving.
Met de NOVI wordt in beeld gebracht waar kansen liggen. Kansen om de kwaliteit van onze leefomgeving te verbeteren. Kansen om sociale samenhang, gezondheid en economisch herstel te bevorderen en kansen om schone, veilige en duurzame technieken, die bijdragen aan de beoogde transitie naar een circulaire samenleving – stevig te verankeren in onze manier van leven en werken. Daartoe zijn 21 nationale belangen in de fysieke leefomgeving en de daaruit voortkomende opgaven beschreven. Die opgaven zijn in feite het verschil tussen de ambitie en de huidige situatie en verwachte ontwikkelingen. Deze nationale belangen komen samen in vier prioriteiten:
Voor de vier NOVI-prioriteiten geldt steeds dat zowel voor de lange als de korte termijn maatregelen nodig zijn. Deze maatregelen dienen in de praktijk voortdurend op elkaar in te spelen. Bij de afweging van de belangen staat een evenwichtig gebruik van de fysieke leefomgeving centraal voor zowel de boven- als de ondergrond. Ten behoeve van die afweging gebruikt de NOVI drie afwegingsprincipes:
Planspecifiek
Vanuit de vier prioriteiten is de uitbreiding van het bijgebouw en het aanpassen van het bestemmingsplan naar het feitelijk gebruik niet van belang. De planontwikkeling is niet in strijd met de uitgangspunten van de NOVI.
Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) is eind december 2011 met uitzondering van enkele onderdelen in werking getreden. Het Barro omvat regels waar bestemmingsplannen (en dus ook wijzigingsplannen) aan moeten voldoen voor alle ruimtelijke rijksbelangen die een juridische vertaling dienen te krijgen in bestemmingsplannen. Het gaat om kaders voor onder meer het bundelen van verstedelijking, de bufferzones, nationale landschappen, de Ecologische Hoofdstructuur, de kust, grote rivieren, militaire terreinen, mainportontwikkeling van Rotterdam en de Waddenzee.
In het Barro zijn geen rijksbelangen genoemd die betrekking hebben op het onderhavige plangebied.
De Watertoets is het hele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten en een direct gevolg van de afspraken uit de Startovereenkomst "Waterbeleid 21e eeuw". Vanaf 14 februari 2001 is afgesproken dat de Watertoets wordt toegepast. Voor het plangebied is de digitale watertoets doorlopen.
Op 9 juli 2014 hebben Provinciale Staten de Omgevingsvisie Gelderland vastgesteld. In die Omgevingsvisie zijn het Waterplan, het Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan, het Streekplan, het Milieuplan en de Reconstructieplannen herzien en samengebracht. Op 19 december 2018 hebben Provinciale Staten het laatste actualisatieplan van de Omgevingsvisie vastgesteld.
De provincie kiest er in de Omgevingsvisie voor om vanuit twee hoofddoelen bij te dragen aan gemeenschappelijke maatschappelijke opgaven. Deze zijn:
Vanuit de invalshoeken Dynamisch, Divers en Mooi Gelderland zijn ambities opgenomen om de doelen in de praktijk waar te maken. De strategie van de provincie om deze doelen te bereiken wordt gevoed door het besef dat stad en land elkaar nodig hebben. De provincie gaat daarom voor:
Door he bijgebouw overeenkomstig het feitelijk gebruik te bestemmen wordt het gebruik gelegaliseerd. Daarmee wordt een bijdrage aan de vitaliteit van het platteland gegeven. De transformatie naar woongebruik is daardoor niet in strijd met de uitgangspunten van de Omgevingsvisie.
De Omgevingsverordening Gelderland die op 24 september 2014 door Provinciale Staten is vastgesteld, is op 18 oktober 2014 in werking is getreden. Op 31 maart 2021 hebben Provinciale Staten de Omgevingsverordening Gelderland voor het laatst gewijzigd vastgesteld.
In de omgevingsverordening is de herijkte Ecologische Hoofdstructuur (EHS) ruimtelijk vastgelegd en gaat het in Gelderland verder onder een andere naam. Voor de EHS komen twee nieuwe natuurcategorieën in de plaats: het Gelders Natuurnetwerk (GNN) en de Gelderse Groene Ontwikkelingszone (GO). Het onderhavige plangebied maakt geen onderdeel uit van het GNN en de GO.
Voor het overige bevat de omgevingsverordening geen onderwerpen die relevant zijn voor de onderhavige ontwikkeling.
Op 30 juni 2011 heeft de gemeenteraad van Nijkerk de Structuurvisie Nijkerk-Hoevelaken 2030 vastgesteld. In deze structuurvisie geeft de gemeente haar ambities voor de toekomst weer. Deze visie gaat uit van de bestaande kracht van de kernen Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken onder de noemer 'Ontwikkelen, koesteren, verwelkomen'.
De belangrijkste pijler van de structuurvisie is de keuze voor drie herkenbare en door het landschap met elkaar verbonden woonplaatsen met elk hun eigen cultuur en samenleving.
Op de integrale toekomstvisiekaart is het gebied aan weerszijden van de Nieuwe Kerkstraat aangegeven als 'beleefbaar open landschapveenontginningen'. Dit bestemmingsplan omvat geen extra bouwmogelijkheden, heeft aandacht voor de voor dit landschap kenmerkende doorzichten en doet daarmee geen afbreuk aan die doelstelling.
Afbeelding 3: Fragment Integrale toekomstvisiekaart structuurvisie.
Met ingang van 1 januari 2014 is de nieuwe welstandsnota in werking getreden. In de welstandsnota wordt vastgelegd hoe het welstandstoezicht in de gemeente Nijkerk is geregeld. De nota geeft tevens uitgangspunten en criteria voor het welstandsoordeel.
Het doel van het welstandstoezicht is om een bijdrage te leveren aan de schoonheid en de aantrekkelijkheid van de (bebouwde) omgeving. Door het opstellen van welstandsbeleid kan de gemeente in alle openheid een effectief en inzichtelijk welstandstoezicht inrichten en opdrachtgevers en ontwerpers in een vroeg stadium informeren over de criteria die bij de welstandsbeoordeling een rol spelen.
In de welstandsnota wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende welstandsregimes:
De welstandskaart geeft een overzicht waar welk welstandsregime van toepassing is. Op afbeelding 4 is een fragment van de welstandskaart weergegeven. Voor de planlocatie geldt een beperkt welstandsregime.
Afbeelding 4: Fragment welstandskaart.
In 2006 is de Monumentenwet (1988) gewijzigd en in 2016 is de Erfgoedwet van kracht geworden. In het kader hiervan dient een gemeente ruimtelijke planvorming te toetsen op archeologische waarden. Indien potentiële archeologische waarden worden verstoord, dient hier nader onderzoek naar te worden verricht. Het belangrijkste doel is de bescherming van archeologische waarden in de bodem (in situ) omdat de bodem doorgaans de beste garantie biedt voor een goede conservering. Vooronderzoek moet duidelijk maken welke archeologische waarden verwacht kunnen worden. Wie de bodem in wil, bijvoorbeeld om te bouwen, kan verplicht worden om een archeologisch vooronderzoek te (laten) uitvoeren. De onderzoeksresultaten bepalen het verdere vervolg; een aanpassing van de bouwplannen of het opgraven van archeologische vondsten. Er wordt uitgegaan van het basisprincipe dat de "verstoorder" betaalt voor het opgraven en het documenteren van de aangetroffen waarden als behoud in de bodem niet tot de mogelijkheden behoort. Het is verplicht om met nieuwe bestemmingsplannen rekening te houden met de mogelijke aanwezigheid van archeologische waarden.
Ter ondersteuning van het gemeentelijk beleid ten aanzien van de archeologische monumentenzorg heeft de gemeente Nijkerk een archeologische waarden- en verwachtingskaart en een archeologische beleidskaart (vastgesteld bij raadsbesluit van 17 februari 2011) vervaardigd. De kaarten bieden inzicht in de bestaande archeologische toestand van zowel het landelijke als het bebouwde gebied van de gemeente Nijkerk. Dit inzicht is noodzakelijk voor een weloverwogen omgang met archeologie in de beleidsuitvoering. Binnen het plangebied liggen geen zones met bekende archeologische waarden, zoals bekende archeologische vindplaatsen of archeologische monumenten. Conform de Archeologische Verwachtings- en Beleidskaart liggen binnen het plangebied drie verschillende verwachtingswaarden. De voorkomende archeologische verwachtingswaarden van de archeologische beleidsadvieskaart zijn door de gemeente verdeeld in 11 verschillende (verwachtings)waarden. Voor alle gronden met een te beschermen archeologische verwachtingswaarde is de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie" opgenomen. Binnen deze dubbelbestemming wordt door middel van functieaanduidingen aangegeven om welke verwachtingswaarde het gaat en welke beleidsadviezen van toepassing zijn.
In paragraaf 6.2 wordt ingegaan op de juridische kant van de in het plangebied voorkomende archeologische verwachtingswaarden. Omdat het nooit met zekerheid is uit te sluiten dat toch enkele archeologische waarden aanwezig zal de gemeente Nijkerk bij het verlenen van omgevingsvergunningen de vergunninghouder wijzen op haar plicht om archeologische vondsten te melden bij de gemeente Nijkerk.
Bij uitbreiding van het bijgebouw vinden geen grootschalige bodemingrepen plaats. De archeologische situatie vormt geen belemmering vormt voor het bouwplan. In het plangebied is daarom geen archeologisch onderzoek uitgevoerd.
Omdat er regelmatig verzoeken werden ontvangen voor de uitoefening van een beroep of bedrijf aan huis, bijvoorbeeld verzoeken voor de vestiging van een kapsalon of een fysiotherapeut in de garage of een bijgebouw, is in september 2008 de beleidsregel "aan huis gebonden beroepen of bedrijven" opgesteld. Deze beleidsregel dient om de uitgangspunten voor het al dan niet toestaan van activiteiten aan huis eenduidig en helder vast te leggen.
Door het overgrote deel van de gemeentes in Nederland wordt onderscheid gemaakt tussen de uitoefening van traditionele vrije beroepen en beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten aan huis. Het uitoefenen van een traditioneel vrij beroep is rechtstreeks toegestaan, terwijl beroeps- en/of bedrijfsmatige activiteiten aan huis via een omgevingsvergunning (voorheen ontheffing) van het bestemmingsplan zijn toegestaan. Hoewel de traditionele vrije beroepen rechtstreeks zijn toegestaan, zullen zij ook aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen als de beroeps- en/of bedrijfsmatige activiteiten. Omdat het vooral gaat om deze voorwaarden is onderscheid tussen de traditionele vrije beroepen en de beroeps- en/of bedrijfsmatige activiteiten aan huis onnodig.
Voor het verlenen van de omgevingsvergunning worden voorwaarden gesteld die ook in de bij dit wijzigingsplan behorende regels zijn opgenomen.
In 2011 is de beleidsregel geactualiseerd door middel van de notitie "Niet-woonactiviteiten aan huis". Met niet-woonactiviteiten aan huis worden alle activiteiten bedoeld, die vallen onder milieucategorie 1 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten, of die daarmee gelijk te stellen zijn, gelet op de aard van die activiteiten en de invloed hiervan op de omgeving. Er zijn in deze notitie regels geformuleerd die duidelijk maken onder welke voorwaarden voor niet-woonactiviteiten aan huis een omgevingsvergunning kan worden verkregen en welke voorwaarden de bewoner daarbij in acht moet nemen. De regels maken duidelijk welke niet-woonactiviteiten aan huis zonder vergunning zijn toegestaan.
Op 31 januari 2019 is het Landschapsontwikkelingsplan Nijkerk 2018 (LOP) vastgesteld door de gemeenteraad van Nijkerk. Nijkerkerveen en omgeving behoort tot de jonge veen- /turfontginningen.
Het moeilijk toegankelijke Grauwe Veen op de grens tussen Utrecht en Gelderland in de omgeving van Nijkerkerveen is lang woeste grond gebleven. De ontginning begon met turfwinning en was niet systematisch maar vond plaats op individuele wijze door boeren voor eigen gebruik. Het gebied werd pas echt ontgonnen in de achttiende eeuw. De verkaveling is niet al te regelmatig en bestaat uit smalle stroken grond. In het gebied is een voor Nijkerkerveen typerend bebouwingspatroon ontstaan met een grote hoeveelheid en diversiteit aan huisjes en boerderijen op een strook. Het landschap is kleinschalig en 'druk' met kleine percelen die oorspronkelijk van elkaar gescheiden waren door eikenhakhout, elzen en wilgen. In vrijwel alle gebieden van het type slagenlandschap zijn sloten gedempt om de landbouwstroken te verbreden. Hierdoor zijn geleidelijk belangrijke begeleidende landschapselementen als elzensingels, houtwallen en laanbeplantingen verdwenen. Op veel erven wordt vaak geen inheemse beplanting toegepast. Ook het bebouwingsbeeld is tamelijk diffuus. Het karakter van het slagenlandschap en de herkenbaarheid komt hierdoor onder druk te staan. De dynamiek en diversiteit van het gebied vraagt om een sterk landschappelijk raamwerk.
Voor de jonge veen- /turfontginningen zijn daarom specifieke ontwerprichtlijnen opgenomen in het LOP. Vanuit de landschappelijke kenmerken worden richtlijnen voor inrichting van het landschap opgesteld. De richtlijnen zijn gericht op het tegengaan van identiteitsverlies en het behoud van landschappelijke identiteit en het versterken van structuren:
In geval van functieverandering is een aantal aanvullende uitgangspunten voor wat betreft de ruimtelijke en landschappelijke kwaliteit geformuleerd:
Bij functieverandering naar wonen (die in dit geval feitelijk al heeft plaatsgevonden) dient het bouwvlak (passend in kavelstructuur) te worden versmald en de voormalige agrarische bedrijfs-bebouwing te worden gesloopt en is het 'één erf principe' van toepassing:
Doordat de bebouwing aan de Nieuwe Kerkstraat 14 gedeeltelijk achter de bebouwing van nummer 14a is gesitueerd, is het 'één erf principe' niet zonder meer toepasbaar. In de ruimtelijke beleving vormen beide erven samen als het ware één erf met bebouwing. Bovendien staat bij dat principe de hoofdwoning aan de wegzijde en de bijgebouwen daar achter. Juist met het oog op de compactheid van het erf, is de uitbreiding van het bijgebouw op het voorerf gesitueerd en wordt daarmee wel een samenhangend erf gevormd en verandert de landelijke uitstraling niet. Aan de ontsluiting van het perceel verandert niets. Indien de initiatiefnemer in een later stadium eventueel de kavelgrensbeplanting aanpast, zal hij rekening houden met de gewenste versterking van de kleinschaligheid door landschappelijke elementen op erf- en perceelsgrenzen en aansluiten op al bestaande groenstructuren door middel van gebiedseigen lijnbeplanting (boomsingels, elzensingels en/of rijen knotbomen).
Conclusie
Voorliggend plan is in overeenstemming met gemeentelijk beleid.
Het ontwerp van het Beeldkwaliteitsplan bebouwing buitengebied, dat in het voorjaar van 2021 ter visie heeft gelegen bevat spelregels voor (ver)bouwplannen aan of bij bestaande panden in het buitengebied. Bijvoorbeeld bij sloop, nieuwbouw op bestaande (agrarische) erven en voor het realiseren van nieuwe woningen op nieuwe of bestaande erven. Deze spelregels zorgen er voor dat de bebouwing, net als de erfinrichting, aansluit bij het landschap en de directe omgeving. De spelregels gaan over de grootte van de nieuwbouw (massa), de architectuur, het kleur- en materiaalgebruik en mogelijke duurzaamheidsmaatregelen. Samen met het Landschapsontwikkelingsplan en het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017 wordt dit beeldkwaliteitsplan gebruikt voor het toetsen van bouwplannen in het buitengebied.
Het buitengebied van de gemeente Nijkerk bestaat uit verschillende landschapstypes. De erven die in deze landschapstypes liggen hebben ook hun eigen karakteristieken. Het is duidelijk zichtbaar dat de erven in bijvoorbeeld het polderlandschap anders van opzet zijn dan de erven in het slagenlandschap. Ieder landschapstype heeft een specifieke inrichting van de bebouwing en het groen op de kavel. De omgeving van Nijkerkerveen behoort tot het slagenlandschap.
Eén van de ontwerprichtlijnen voor de erven in het slagenlandschap is dat de erven compact van opzet moeten zijn. Daarnaast geldende volgende ontwerprichtlijnen:
De spelregels voor de bebouwing in het buitengebied zijn onderverdeeld in spelregels ten aanzien van bedrijfsgebouwen en bedrijfswoningen en nieuwe erven (burgerwoningen en bijgebouwen). In het onderhavige geval gaat het om een bijgebouwen bij een bestaande woning. Daarvoor gelden de volgende richtlijnen:
Deze uitgangspunten zullen, voor zover relevant, waar mogelijk als richtlijn voor de nadere uitwerking van de bouwplannen op het perceel Nieuwe Kerkstraat 14 worden gebruikt.
Nijkerkerveen ligt tussen Nijkerk en Amersfoort. Over de vroege geschiedenis is niet veel bekend, behalve dat het is ontstaan te midden van veenontginningen. Vroeger werd het dorp de Vodbuurt of 't Veen genoemd maar vanaf ongeveer 1900 is de officiële naam Nijkerkerveen. Het gebied rond Nijkerkerveen, tussen de Vrouwenweg/Buntwal en de Laakweg, wordt gekenmerkt door een langgerekte verkavelingsstructuur die is ontstaan in de tijd van de veenontginningen.
Afbeelding 5: Historische topografie
Lange kavels met kavelsloten en singelbeplanting haaks op de twee wegen zorgen voor lange vergezichten in de ene richting en een meer coulisseachtig beeld in de andere richting. In het rechtlijnige gebied tussen Vrouwenweg/Buntwal en Laakweg slingert van oudsher een drietal wegen, de Nieuwe Kerkstraat (voorheen Vodsteeg), de Van Dijkhuizenstraat en de Schoolstraat. Vanaf de wegen in en rond het gebied lopen doodlopende paden langs de langgerekte kavels ter ontsluiting van in het gebied liggende woningen. Deze paden worden vaak begeleid door lange bomenrijen. Op de plek waar de drie slingerende wegen bij elkaar komen is het dorp Nijkerkerveen vanaf circa 1900 ontwikkeld.
Langs deze wegen is ook de oudste bebouwing te vinden die naar mate je het dorp nadert steeds dichter op elkaar is gebouwd. Rondom Nieuwe Kerkstraat 14 zijn de kleinschalige agrarische bedrijven geleidelijk beëindigd en is het lint verdicht. Er zijn rondom het perceel geen agrarische bedrijven meer gevestigd.
Tot 2012 waren op het perceel Nieuwe Kerkstraat 14 nog verscheidene voormalige agrarische opstallen aanwezig. Deze opstallen heeft zijn gesloopt en geregistreerd conform het regionale functieveranderingsbeleid. In het verlengde hiervan is een vergunning aangevraagd en verkregen voor het herbouwen van de woning inclusief 150 m² bijbehorende bouwwerken. De woning en 94 m² aan bijbehorende bouwwerken zijn gesitueerd binnen de bestemming "Wonen". Een vrijstaand bijgebouw met een oppervlakte van 56 m² is mogelijk gemaakt binnen de bestemming "Agrarisch".
De eigenaar heeft het voornemen het bijgebouw binnen de bestemming "Agrarisch" met behulp van de inzet van sloopmeters uit te breiden. Aanvullend hierop is het de bedoeling om een veranda binnen de bestemming "Agrarisch" te realiseren.
Op grond van artikel 3.1 van het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1 past het gebruik van deze gronden ten behoeve van het wonen niet binnen de bestemming. Daarnaast staat het bestemmingsplan op grond van artikel 3.2.2. geen bijbehorende bouwwerken toe op deze locatie.
Afbeelding 6: Indicatieve toekomstige situatie
Afbeelding 7: Indicatief inrichtingsplan.
Vanuit het oogpunt van landschap en cultuurhistorie is het herkenbaar houden van het open slagenlandschap (jonge veen- en turfontginningen) een belangrijk vertrekpunt. Dit landschap kenmerkt zich door lange smalle kavels, gescheiden door sloten en boomsingels. Om het landschap en de hierbij behorende doorzichten te behouden, is het van belang om bebouwing en groen zorgvuldig te situeren.
Het beoogde bijgebouw en de veranda worden tussen de al bestaande bebouwing gesitueerd. Deze locatie ligt ten oosten van de op het perceel aanwezige woning en vanaf de weg gezien achter de bebouwing van Nieuwe Kerkstraat 14a. Met de keuze voor deze locatie blijven bestaande doorzichten behouden en wordt recht gedaan aan de herkenbaarheid van het slagenlandschap.
Naast het behoud van het landschap, past de beoogde situering tevens binnen de stedenbouwkundige uitgangspunten. Hierbij is een belangrijk aspect dat het erf en de hierbij behorende bebouwing na de realisatie een compact ensemble blijven vormen.
Ten tijde van de realisatie van uw woning en het bijbehorende bijgebouw is slechts een deel van de beschikbare sloopmeters ingezet. De resterende 238 m² aan voormalige agrarische opstallen zijn geregistreerd als sloopmeters conform het regionale functieveranderingsbeleid. Deze sloopmeters zijn tot op heden niet benut, maar worden in het verlengde van onderhavig bestemmingsplan ingezet ten behoeve van de realisatie van de beoogde uitbreiding van het bijgebouw en de veranda. Op basis van artikel 22.3.4 van het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1 geldt dat voor iedere 1 m² nieuwbouw bebouwing boven de maximaal toegestane oppervlakte er 2 m² sloop moet plaatsvinden. De beschikbare 238 m² sloopmeters zijn conform deze regeling exact voldoende om de uitbreiding van het bijgebouw en de veranda met een totale oppervlakte van 119 m² mogelijk te maken.
De percelen Nieuwe Kerkstraat 14 en 14a, hebben in het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1 een gezamenlijk bestemmingsvlak met de bestemming "Wonen". Het bestemmingsvlak heeft een rechthoekige vorm, waar aan de noordoostzijde van oudsher een hoek uit ontbreekt. Deze hoek lig recht achter het perceel Nieuwe Kerkstraat 14a en heeft een oppervlakte van circa (35 m x 13 m) 455 m³. Gezien de ligging, de afmetingen en het reeds op deze locatie aanwezig bijgebouw is dit perceel tegenwoordig minder geschikt voor een agrarische functie.
Voor het aanwezige bijgebouw met een oppervlakte van 56 m² is in 2012 vergunning verleend, omdat de locatie tussen de bestaande bebouwing ligt, nauwelijks zichtbaar is vanaf de openbare weg en een zeer beperkte bijdrage levert aan de verschillende doorzichten. Na het verlenen van de vergunning is het bestemmingsplan hier echter niet op aangepast. Hierdoor is het gerealiseerde bijgebouw tot op heden gesitueerd in een bestemming "Agrarisch". Het aanpassen van het bestemmingsvlak met de bestemming "Wonen" heeft tot gevolg dat het destijds vergunde bijgebouw wordt bestemd overeenkomstig het feitelijk gebruik en de beoogde uitbreiding en de veranda binnen de hiervoor bedoelde bestemming komen te vallen.
Het plangebied ligt binnen het beheersgebied van het Waterschap Vallei en Veluwe. Dit waterschap is in dit gebied verantwoordelijk voor de waterhuishouding: het waterkwaliteits- en -kwantiteitsbeheer en de zorg voor de waterkeringen.
Sinds 1 november 2003 is de watertoets verplicht bij ruimtelijke plannen.
Bij het tot stand komen van een ruimtelijke ontwikkeling wordt het waterschap betrokken voor advisering ten aanzien van de waterhuishouding. Voor bestemmingsplannen is dit wettelijk vastgelegd in de Wet ruimtelijke ordening en resulteert het overleg met het waterschap in een wateradvies. Dit wateradvies wordt schriftelijk weergegeven in de waterparagraaf van het bestemmingsplan. Het plangebied aan de Nieuwe Kerkstraat ligt binnen het beheergebied van het Waterschap Vallei en Veluwe. In het kader van het uitvoeren van een watertoets ten aanzien van stedelijke uitbreiding heeft het waterschap de Uitgangspuntennotitie (Beleidskaders bij stedelijke uitbreiding). opgesteld Daarnaast zijn de volgende beleidsstukken van belang:
Op 14 april 2021 is de digitale watertoets doorlopen. Voor de verdere uitwerking en concretisering van de beoogde ontwikkeling, geeft het waterschap aan dat rekening gehouden moet worden met een aantal algemene en gebiedsspecifieke aandachtspunten voor water. De gehanteerde uitgangspunten liggen ten grondslag aan deze waterparagraaf.
In de omgeving van het plangebied is een gemengd stelsel aanwezig. Als bij de planrealisatie de riolering wordt vervangen, zal erop worden geanticipeerd dat dit stelsel te zijner tijd zal worden vervangen door een gescheiden stelsel. In het plangebied zal een gescheiden stelsel worden aangelegd, zodat dit hierop bij een vernieuwing van de riolering in de omgeving kan worden aangesloten.
Om grondwateroverlast te voorkomen adviseert het waterschap om boven de gemiddelde hoogste grondwaterstand (GHG) te ontwerpen. Dit betekent dat aspecten zoals ontwateringsdiepte en infiltratie van hemelwater, beschouwd worden ten opzichte van de GHG. De gemeente hanteert voor nieuwbouw een ontwateringsnorm van 90 cm (gemeten tussen de GHG en de onderkant van de vloer). Het structureel onttrekken / draineren van grondwater is geen duurzame oplossing en moet worden voorkomen. Het waterschap adviseert de initiatiefnemer dan ook om voorafgaand aan de ontwikkeling een goed beeld te krijgen van de heersende grondwaterstanden en GHG. Eventuele grondwateroverlast is in eerste instantie een zaak voor de betreffende perceeleigenaar.
Om verontreiniging van bodem, grond- en/of oppervlaktewater te voorkomen is het van belang dat het afstromende hemelwater niet verontreinigd raakt. Dit kan door nadere eisen of randvoorwaarden te stellen aan bijvoorbeeld de toegepaste (bouw)materialen. Het waterschap vraagt de initiatiefnemer de beslisboom voor het afkoppelen van verhard oppervlak van het waterschap toe te passen. In het bouwplan zullen geen uitlogende materialen worden toegepast.
Een belangrijk principe is dat zo veel mogelijk hemelwater binnen het plangebied wordt vastgehouden en/of geborgen en dus niet of niet direct afgevoerd wordt naar de riolering of het oppervlaktewater. Hiermee wordt bereikt dat de waterzuiveringsinstallatie beter functioneert, verdroging wordt tegen gegaan en piekafvoeren in het oppervlaktewater (met eventueel wateroverlast in benedenstrooms gelegen gebieden) worden voorkomen. Bij lozing op oppervlaktewater zal hiervan een melding gedaan moeten worden bij het waterschap.
In de huidige situatie is het plangebied waar de uitbreiding van het bijgebouw en de bouw van de veranda plaatsvindt gedeeltelijk bebouwd en verhard. Het verhard oppervlak zal met maximaal 100 m² toenemen. Dit blijft ruimschoots onder de drempelwaarde van 1.500 m² waarbij compensatie is vereist. Extra watercompensatie is daarom niet nodig.
In het kader van de Wet milieubeheer dient in nieuwe situaties rekening te worden gehouden met (wenselijke) afstanden tussen bepaalde milieubelastende functies en milieugevoelige functies. In de VNG-handreiking Bedrijven en Milieuzonering (2009) is een richtafstandenlijst opgenomen. In de lijst is voor allerlei soorten 'milieubelastende activiteiten' aangegeven welke richtafstanden vanwege geur, stof, geluid en gevaar bij voorkeur aangehouden moeten worden ten opzichte van 'milieugevoelige activiteiten'. De grootste van deze vier richtafstanden is bepalend voor de indeling van een activiteit in een milieucategorie.
De richtafstanden gaan uit van gemiddeld moderne bedrijven. Indien bekend is welke activiteiten concreet worden beoogd, dan kan gemotiveerd worden uitgegaan van de daadwerkelijk te verwachten milieubelasting (in plaats van de richtafstanden). Benadrukt moet worden dat de richtafstanden zijn afgestemd op het omgevingstype rustige woonwijk (of een vergelijkbaar omgevingstype) en dat de richtafstanden bij een omgevingstype gemengd gebied (een gebied met een matige tot sterke functiemenging) met 1 stap kunnen worden verlaagd zonder dat dit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat.
Het waar nodig scheiden van milieubelastende activiteiten en milieugevoelige gebieden en functies bij nieuwe ontwikkelingen dient twee doelen:
Afbeelding 8: Omgevingstype.
Milieucategorie | Richtafstand tot omgevingstype rustige woonwijk en rustig buitengebied | Richtafstand tot omgevingstype gemengd gebied |
1 | 10 meter | 0 meter |
2 | 30 meter | 10 meter |
3.1 | 50 meter | 30 meter |
3.2 | 100 meter | 50 meter |
4.1 | 200 meter | 100 meter |
4.2 | 300 meter | 200 meter |
5.1 | 500 meter | 300 meter |
5.2 | 700 meter | 500 meter |
Het bestemmingsplan en de milieuregelgeving vormen elkaars complement. Voor zover met behulp van een zonering eventuele overlast voor de omgeving niet voldoende kan worden beperkt, kan de toepassing van milieuregelgeving uitkomst bieden.
Aan de Nieuwe Kerkstraat zijn diverse functies aanwezig. Bovendien wordt op pagina 30 van de VNG-handreiking Bedrijven en Milieuzonering aangegeven dat er sprake is van het omgevingstype gemengd gebied indien gebieden direct langs de hoofdinfrastructuur liggen. De Nieuwe Kerkstraat is één van de hoofdontsluitingen van Nijkerkerveen. Derhalve wordt de omgeving van het plangebied aangemerkt als gemengd gebied. In de directe nabijheid van het perceel is op het perceel NIeuwe Kerkstraat 16b een autobedrijf aanwezig (milieucategorie 2). De grens van het perceel met de bestemming "Bedrijf – Niet agrarisch" van dit bedrijf ligt op ruim 26 meter afstand en derhalve buiten de richtafstand van 10 meter in gemengd gebied. Uit het oogpunt van milieuzonering zijn er derhalve geen belemmeringen voor de planontwikkeling.
In het kader van de Wet geluidhinder is bij de vaststelling of wijziging van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek vereist naar de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen vanwege industrielawaai, weg- en railverkeerslawaai. Dit geldt alleen voor (geplande) geluidsgevoelige bestemmingen die binnen de zone van een weg, spoorweg of industrieterrein liggen.
Op grond van de Wet geluidhinder is een bijgebouw bij een woning geen geluidgevoelige bestemming. Derhalve hoeft in het kader van de Wet geluidhinder geen akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd.
Op grond van artikel 3.1.6 Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dient in de toelichting van een bestemmingsplan en dus ook van een wijzigingsplan aandacht besteed te worden aan de milieuhygiënische bodemkwaliteit.
Voor gebouwen waarin (nagenoeg) niet voortdurend mensen verblijven, zoals bijvoorbeeld een bijgebouw bij een woning, waar niet langer dan 2 uur per dag mensen verblijven, wordt vrijstelling van bodemonderzoek verleend.
Bovendien is in de Bouwverordening in artikel 2.1.5, lid 2 bepaald dat de plicht tot het indienen van een onderzoeksrapport als bedoeld in paragraaf artikel 2.4, onder d van de Regeling omgevingsrecht niet geldt indien het bouwen betrekking heeft op een bouwwerk dat naar aard en omvang gelijk is aan een bouwwerk als genoemd in het Besluit omgevingsrecht, artikelen 2 en 3 van bijlage II. Om aan de willekeur in het verlangen van een bodemonderzoek een eind te maken is het gepast om aan te sluiten bij het maximum van 150 m² voor vergunningvrij bouwen op het achtererfgebied. Gelet op de omvang van het bouwplan is geen bodemonderzoek noodzakelijk.
Derhalve is ook voor de uitbreiding van een bijgebouw bij een woning geen bodemonderzoek noodzakelijk.
Bij externe veiligheid gaat het onder meer om productie, opslag, transport en gebruik van gevaarlijke stoffen. Dergelijke activiteiten leggen beperkingen op aan de omgeving. Door voldoende afstand aan te houden tussen deze activiteiten en 'gevoelige objecten' wordt voldaan aan de wettelijke normen.
Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) van 27 oktober 2004 en de hierin opgenomen Regeling externe veiligheid inrichtingen, geeft aan welke activiteiten/bedrijven risicocontouren kennen, waarmee rekening dient te worden gehouden bij het verlenen van vergunningen in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
Het Bevi heeft tot doel de risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld door activiteiten met gevaarlijke stoffen in bedrijven tot het aanvaarde maximum te beperken. Het gaat daarbij om het beperken van de kans op en effect van een ernstig ongeval vanwege activiteiten met gevaarlijke stoffen binnen inrichtingen. Op vergelijkbare wijze zijn de aanvaardbare risico's, verbonden aan transport van gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor en het transport door buisleidingen, vastgelegd in het Besluit externe veiligheid transportroutes (Bevt) en het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) en de daarbij behorende regelingen. Het doel wordt in Bevi, Bevt en Bevb vertaald naar de begrippen plaatsgebonden risico en groepsrisico:
In Bevi, Bevt en Bevb zijn de risiconormen (plaatsgebonden risicoafstanden) wettelijk vastgelegd. Binnen deze afstanden mogen geen kwetsbare objecten worden opgericht. Beperkt kwetsbare objecten mogen alleen onder zwaarwegende motieven binnen deze risicoafstanden. Er is in Bevi, Bevt en Bevb geen harde norm voor het groepsrisico vastgesteld. Voor het groepsrisico geldt een verantwoordingsplicht. Derhalve is de risicokaart geraadpleegd.
Afbeelding 9: Fragment risicokaart.
Transport over water
Externe veiligheidsrisico's als gevolg van het transport van gevaarlijke stoffen over het water zijn niet relevant voor de planvorming.
Transport over de weg/spoor
In de nabijheid van het plangebied bevinden zich geen wegen waarover het transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Externe veiligheidsrisico's als gevolg van het transport van gevaarlijke stoffen over de weg zijn niet relevant voor de planvorming.
Conclusie
Uit het oogpunt van externe veiligheid zijn er geen belemmeringen voor de planontwikkeling van Nieuwe Kerkstraat 14.
Op 15 november 2007 is de Wet luchtkwaliteit samen met de AMvB "Niet in betekenende mate bijdragen" (NIBM), de ministeriële regeling NIBM, de ministeriële regeling Projectsaldering en de ministeriële regeling Beoordeling luchtkwaliteit in werking getreden.
Projecten die 'niet in betekenende mate bijdragen' aan de luchtverontreiniging, hoeven volgens de nieuwe wet niet meer afzonderlijk getoetst te worden aan de grenswaarden voor de buitenlucht. Het Besluit NIBM omschrijft het begrip nader: een project dat minder dan 3% van de grenswaarden bijdraagt is NIBM. Dit komt overeen met 1,2 microgram/m³ voor fijn stof en NO2. Voor woningbouw ligt de 3%-grens op 1.500 woningen.
Omdat in het plangebied het aantal woningen niet toeneemt, kan worden geconcludeerd dat uit het oogpunt van het 'Wet luchtkwaliteit' er geen belemmeringen zijn voor de realisatie van het plan.
Per 1 januari 2017 is de Flora- en faunawet samen met de Boswet en Natuurbeschermingswet vervangen door de Wet natuurbescherming (Wnb). De natuur in Nederland wordt door de Wnb beschermd vanuit twee invalshoeken: bescherming van gebieden en bescherming van soorten. In de Wnb blijft de bescherming van Natura 2000-gebieden vrijwel hetzelfde. De bescherming van Beschermde Natuurmonumenten komt te vervallen. Wel kunnen provincies ervoor kiezen om deze gebieden alsnog te beschermen via het provinciale beleid. De provincie voegt dan gebieden toe aan het NatuurNetwerk Nederland (NNN) of wijst ze aan als bijzonder provinciaal natuurgebied of – landschap. Onder de Wet natuurbescherming vervallen de voormalige tabellen 1, 2 en 3 (Flora- en faunawet) waarin de beschermde soorten zijn opgenomen. Tevens zijn er circa 200 soorten niet langer beschermd en worden enkele bedreigde soorten toegevoegd. De soortenbescherming binnen de Wet natuurbescherming is opgedeeld in de volgende beschermingsregimes: Vogelrichtlijnsoorten, Habitatrichtlijnsoorten en andere soorten. Voor alle beschermde soorten geldt een ontheffingsplicht. Het bevoegd gezag (de provincie) kunnen voor de soorten die zijn opgenomen in het 'beschermingsregime andere soorten' vrijstellingsbesluit nemen en hierin onderscheid maken tussen meer en minder strikt beschermde soorten.
Het plangebied ligt niet in of naast een Natura 2000-gebied of een beschermd Natuurmonument. Het gebied maakt ook geen onderdeel uit van het NatuurNetwerk Nederland. De wettelijke gebiedsbescherming vormt geen belemmering voor de realisatie van het plan. Omdat het perceel al gedeeltelijk verhard en bebouwd is, heeft het plangebied een relatief lage potentie voor natuurwaarden en hoge mate van verstoring heeft, en is voor de soortenbescherming geen onderzoek noodzakelijk.
Het perceel wordt ontsloten vanaf de Nieuwe Kerkstraat. Door de uitbreiding van het bijgebouw en de bouw van de veranda zal de verkeersintensiteit niet veranderen.
In de Nota Parkeernormen (2014) van de gemeente Nijkerk is voor verschillende functies een parkeernorm vastgelegd. Hiermee kan worden bepaald hoeveel parkeerplaatsen per functie nodig zijn om te voldoen aan de parkeervraag. Daarnaast staat beschreven onder welke voorwaarden kan worden afgeweken van de gestelde parkeereis.
Er zijn verschillende gebieden gedefinieerd met elk aparte parkeernormen: centrum Nijkerk, rest bebouwde kom Nijkerk, bebouwde kom van Hoevelaken en de buitengebieden en andere dorpskernen, waaronder Nijkerkerveen. Volgens de Nota Parkeernormen Nijkerk 2014 behoort de Nieuwe Kerkstraat bij de bebouwde kom van Nijkerkerveen in de zone 'rest bebouwde kom'; de stedelijkheidsgraad wordt als matig stedelijk beschouwd. Voor vrijstaande woningen dienen 2,2 parkeerplaatsen op eigen terrein beschikbaar te zijn. Op het perceel blijft hiervoor ruim voldoende ruimte. Derhalve wordt voldaan aan de parkeereis uit de parkeernota.
Het Verdrag van Malta regelt de omgang met het Europees archeologisch erfgoed. Nederland ondertekende dit verdrag van de Raad voor Europa in 1992. Aanleiding voor dit verdrag was dat het Europese archeologische erfgoed in toenemende mate bedreigd werd. Niet alleen door natuurlijke processen of ondeskundig gebruik van het bodemarchief, maar ook door ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening.
Op 1 juli 2016 is de Erfgoedwet in werking getreden. Hiermee zijn de uitgangspunten van het Verdrag van Malta binnen de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd. De wet regelt de bescherming van archeologisch erfgoed in de bodem, de inpassing ervan in de ruimtelijke ontwikkeling en de financiering van opgravingen: 'de veroorzaker betaalt'.
In dit geval vinden geen bodemingrepen plaats en is derhalve geen archeologisch onderzoek noodzakelijk. Voor het geval in de toekomst wel bodemingrepen plaatsvinden, is de archeologische dubbelbestemming uit het vigerende bestemmingsplan gehandhaafd.
Conclusie
Het aspect archeologie vormt geen belemmering voor de uitvoering van onderhavig wijzigingsplan.
In het plangebied zijn geen Rijks- of gemeentelijke monumenten aanwezig.
De Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit op de ruimtelijke ordening zijn op 1 juli 2008 in werking getreden. Voor wat betreft de terminologie en de opbouw van dit plan is op de wet aangesloten. Als voorbeeld hiervan kan worden genoemd dat de voorschriften nu regels heten en dat vrijstellingen nu afwijking worden genoemd. Daarnaast zijn de algemene gebruiksbepalingen en de zogenaamde toverformule niet meer noodzakelijk, omdat in de wet is bepaald dat gronden niet in strijd met hun bestemming mogen worden gebruikt.
Bij het opstellen van het bestemmingsplan is er voor gekozen de planologisch-juridische regeling in dit bestemmingsplan zoveel mogelijk aan te sluiten (met inachtneming van de Wro) bij recente bestemmingsplannen van de gemeente Nijkerk. Het onderhavig bestemmingsplan gaat uit van de meest recente versie van het rapport Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP-2012-v1.3.1).
Het Bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, herziening Nieuwe Kerkstraat 14 Nijkerkerveen is een partiële herziening van het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1.
Daarnaast zijn de relevante elementen uit het bestemmingsplan Parapluherziening (on)zelfstandige woonruimte en voorgevelrooilijn in de regels opgenomen. Dit parapluplan biedt geen mogelijkheden om woningen in het buitengebied te splitsen. Omdat op de verbeelding een maximum aantal wooneenheden is opgenomen, hoeft in het onderhavige bestemmingsplan hiervoor geen regeling te worden opgenomen. In artikel 1 (Begrippen) is wel een aantal begripsomschrijving overgenomen uit de parapluherziening. Daardoor is de regeling in het onderhavige bestemmingsplan voor wat betreft (on)zelfstandige woonruimte en voor het bepalen van de voorgevelrooilijn identiek aan die in de parapluherziening.
Het digitale bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, herziening Nieuwe Kerkstraat 14 Nijkerkerveen is de verzameling geometrisch bepaalde planobjecten dat is vervat in een GML-bestand (NL.IMRO.0267.BP0181-0002) met bijbehorende regels. Dit bestemmingsplan is via elektronische weg uitwisselbaar en raadpleegbaar. Het geeft de bestemming en de bebouwingsmogelijkheden van de gronden aan.
Het digitale bestemmingsplan bestaat uit een GML-bestand met bijbehorende regels. De verbeelding omvat één kaartblad (genummerd 0267-41-P01). Het kaartblad geeft de bestemming van de gronden aan. Waar nodig zijn aanduidingen op de kaart opgenomen waarvan de betekenis in de regels wordt verklaard.
Voor het plangebied is voor het woongebied gekozen voor een plansystematiek die aansluit op de systematiek die ook voor het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017,Veegplan 1 is toegepast. In de regels zijn bouw- en gebruiksregels opgenomen die de bebouwings-, gebruiks- en inrichtingsmogelijkheden van het plangebied inkaderen. In het plan is zodoende niet meer geregeld dan noodzakelijk is voor het functioneren van het gebied.
De regels van het voorliggende bestemmingsplan zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Deze hoofdstukken zijn:
Inleidende regels
In de Inleidende regels worden de gebruikte begrippen beschreven (Artikel 1). In de begrippen is zijn de begrippen voorgevel en voorgevelrooilijn overgenomen uit het bestemmingsplan Parapluherziening (on)zelfstandige woonruimte en voorgevelrooilijn, zodat deze begrippen overeenkomen met andere bestemmingsplannen van de gemeente Nijkerk. Daarnaast worden regels gesteld ten aanzien van de wijze waarop gemeten moet worden Artikel 2).
Bestemmingsregels
De Bestemmingsregels bevatten de één enkelbestemming en één dubbelbestemming: "Wonen" (Artikel 3) en de dubbelbestemming en "Waarde - Archeologie" (Artikel 4).
De bestemmingen zijn zoveel als mogelijk overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017 en het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1. Daarbij zijn in bestemming "Wonen" alleen bepalingen overgenomen die relevant zijn voor onderhavig plangebied.
De voorkomende archeologische verwachtingswaarden van de archeologische beleidsadvieskaart zijn door de gemeente verdeeld in verschillende (verwachtings)waarden. Voor alle gronden in het plangebied is daarom in verband met de te beschermen archeologische verwachtingswaarde de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie" opgenomen. Binnen deze dubbelbestemming wordt door middel van functieaanduidingen aangegeven om welke verwachtingswaarde het gaat en welke beleidsadviezen van toepassing zijn.
Algemene regels
De algemene regels zijn, voor zover ze relevant zijn voor onderhavig bestemmingsplan overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017 en het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1. Waar in die Algemene regels bepalingen zijn opgenomen die doorverwijzen naar specifieke regelingen in die vigerende bestemmingsplannen is expliciet aangegeven dat het bestemmingen uit die vigerende bestemmingsplannen betreft. Als voorbeeld hiervan is aan de algemene bouwregels het onderstreepte deel toegevoegd: Onverminderd het overigens in deze regels met
betrekking tot het bouwen bepaalde, mogen op en in gronden die grenzen aan de
gronden de bestemming "Verkeer" in het "bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017"
binnen 20 meter afstand, loodrecht gemeten uit de as van de weg, uitsluitend andere
bouwwerken worden gebouwd.
Overgangs- en slotregels
De verplichte overgangsregels voor bouwwerken en gebruik zijn conform het bepaalde in artikel 3.2.2 van het Bro opgenomen (Artikel 10). Tenslotte bevat het plan een slotregel (Artikel 11).
Conform artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening dient de uitvoerbaarheid van een wijzigingsplan aangetoond te worden.
Voor het plangebied is een anterieure overeenkomst opgesteld met de initiatiefnemer, waarin tevens een planschadeverhaal is opgenomen. Derhalve zal geen exploitatieplan worden vervaardigd.
Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro.
Op basis van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg. De belangen van de Provincie Gelderland, het Waterschap Vallei en Veluwe en het Rijk zijn in dit geval niet in het geding.
Gezien de ligging van de beoogde uitbreiding ten opzichte van het perceel Nieuwe Kerkstraat 14a, heeft initiatiefnemer het ingediende verzoek afgestemd met de bewoners van deze woning. De bewoners van Nieuwe Kerkstraat 14a hebben schriftelijk bevestigd dat zij op geen enkele wijze bezwaar hebben tegen de beoogde plannen.
Het ontwerpbestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, herziening Nieuwe Kerkstraat 14 Nijkerkerveen heeft van donderdag 2 december 2021 tot en met woensdag 12 januari 2022 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld om zienswijzen kenbaar te maken. Van het ter inzage leggen is vooraf een openbare kennisgeving gedaan in 'De Stad Nijkerk', evenals op de gemeentelijke website http://www.nijkerk.eu/. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen tegen het ontwerpbestemmingsplan ingediend.
Na vaststelling door de gemeenteraad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.