Plan: | Buitengebied Nijkerk 2017, 9e wijziging Achterduyst 2, Nijkerk |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0267.BP0164-0002 |
Aan de Achterduyst 2 in Nijkerk is een agrarisch bedrijf aanwezig, in de vorm van een melkvee- en paardenhouderij. De eigenaren hebben het voornemen een nieuwe paardenstal te realiseren. Daarvoor is een wijziging van het geldende bestemmingsplan nodig. Het bouwperceel van het bedrijf dient een andere vorm te krijgen. Daarnaast is het de wens van de eigenaren dat de paarden gebruiksgericht gehouden kunnen worden, zonder dat sprake is van agrarische productie. Ook daarvoor wordt het bestemmingsplan voor het perceel gewijzigd.
Voor het planvoornemen is op 28 januari 2021 een ontwerp van dit wijzigingsplan ter inzage gelegd. De inzageperiode duurde tot en met 10 maart 2021. Gekozen is, zie paragraaf 6.3, voor een hernieuwde terinzagelegging van (een tweede versie van) het ontwerp-wijzigingsplan. Ten opzichte van de eerste terinzagelegging zijn de planteksten op diverse onderdelen geactualiseerd en gecorrigeerd. Op hoofdlijnen zijn de volgende wijzigingen aangebracht.
Toelichting
Regels
Plankaart
Het perceel Achterduyst 2 is gelegen in het westelijke buitengebied van Nijkerk, op ongeveer 3,5 km afstand van de dorpskern. Circa 100 meter ten oosten van het perceel ligt de gemeentegrens met Bunschoten.
Ligging in omgeving
Het plangebied van dit wijzigingsplan wordt alleen gevormd door het genoemde perceel, voor zover het gaat om: het (gewijzigde) agrarische bouwvlak en het deel van het bouwvlak dat vervalt.
Voor het plangebied geldt het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1. Dit plan is vastgesteld door de gemeenteraad op 27 mei 2019. In dit plan geldt voor het plangebied de bestemming Agrarisch met waarden - Landschappelijke en natuurwaarden. Middels een bouwvlak is voorzien in een agrarisch bouwperceel.
Uitsnede plankaart met het plangebied globaal in rood omkaderd
De nieuw te bouwen stal is deels buiten het bouwvlak geprojecteerd. Het geldende bestemmingsplan maakt dit gebouw daardoor niet mogelijk. In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het veranderen van vorm van de bouwvlakken binnen de genoemde, agrarische bestemming. Deze wijzigingsbevoegdheid is toereikend om in het nieuwe gebouw te voorzien.
Daarnaast is in het bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarmee de aanduiding 'paardenhouderij' aan een agrarisch bouwperceel kan worden toegekend. In bouwpercelen met die aanduiding is het bedrijfsmatig, niet op agrarische productie gericht houden en stallen van paarden en pony's toegestaan. Met deze aanduiding is eveneens het fokken, africhten, trainen en berijden van paarden en pony's als ondergeschikte nevenactiviteit toegestaan.
In hoofdstuk 3 zal op de bijbehorende voorwaarden worden ingegaan.
Verder rust op het perceel de dubbelbestemming Waarde - Archeologie. Naar verwachting aanwezige archeologische waarden worden daarmee beschermd. Ook zijn de volgende gebiedsaanduidingen van toepassing: luchtvaartverkeerzone - toetsingsvlak VDF, overige zone - groene ontwikkelingszone, overige zone - veenontginningslandschap en overige zone - weidevogelgebied.
Op 30 mei 2022 heeft de gemeenteraad van Nijkerk het bestemmingsplan 'Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 2' vastgesteld. Bewust is de locatie Achterduyst 2 buiten het plangebied van het bestemmingsplan 'Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 2' gehouden. Daarmee wordt voorkomen dat het veegplan het wijzigingsplan 'Buitengebied Nijkerk 2017, 9e wijziging Achterduyst 2, Nijkerk' op een niet-bedoelde manier zou kunnen overschrijven (als het veegplan door omstandigheden later dan verwacht in werking zou treden).
Deze toelichting vangt in hoofdstuk 2 aan met een beschrijving van het initiatief. In hoofdstuk 3 vindt de toetsing aan de voorwaarden van de wijzigingsbevoegdheden plaats. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de uitvoerbaarheid aangetoond en wordt ingegaan op enkele, andere planologische aspecten. In hoofdstuk 5 wordt de juridische planopzet toegelicht. Afsluitend zijn de resultaten van inspraak en overleg opgenomen.
Het plangebied is gelegen in de Arkemheenpolder, in het buitengebied tussen Nijkerk en Bunschoten. Het landschap is te typeren als een veenontginningslandschap. Dit is een laaggelegen en nat landschap met een kenmerkend slotenpatroon. Het landschap heeft een oppstrekkende verkaveling met rechte, lange percelen. Op de perceelsgrenzen zijn vaak elzen- en wilgensingels aanwezig, die het tot een halfopen landschap maken. De wegen zijn recht en lang en vaak voorzien van begeleidende beplanting. Bebouwde percelen komen spaarzaam voor in het gebied en doorgaans gaat het dan om agrarische erven. De erven staan verspreid in het landschap.
Luchtfoto omgeving in rood omkaderd het plangebied
Het plangebied is gelegen aan een lange erftoegangsweg die is aangesloten op de Zevenhuizerstraat in de gemeente Bunschoten. Hierbij kruist de erftoegangsweg de Laak; een deels gekanaliseerd riviertje dat door de Arkemheen loopt. Aan het einde van de erftoegangsweg is een agrarisch erf gelegen. Aan de zuidzijde is de bedrijfswoning aanwezig. Ten noorden daarvan is de bedrijfsbebouwing aanwezig.
Direct ten noorden van het erf is een woning van een derde aanwezig, met bijbehorende bijgebouwen, tuin en erf. Anders dan in de omgeving, zijn op en rond dat erf, relatief veel opgaande beplantingen aanwezig. Dit naastgelegen perceel wordt ontsloten met een eigen erftoegangsweg die in het noorden aansluit op de Bunschoterweg. Voor het overige is het plangebied omgeven door weilanden, waarlangs perceelsrandbeplantingen praktisch afwezig zijn.
Luchtfoto plangebied
Situatietekening bestaande situatie
Naast een melkveehouderij is in het plangebied een paardenhouderij aanwezig. Voor de paardenhouderij bestaan de activiteiten men name uit het melken van paarden en het houden van hengsten voor de fok. Ook vindt het fokken en opfokken van paarden plaats en er zijn ook handelspaarden aanwezig. De wens van de eigenaren is om een nieuwe stal voor de paardenhouderij te realiseren. Hiervoor is op het perceel maar één geschikte plek beschikbaar: ten zuidoosten van de bedrijfswoning op het perceel. Hier kan de stal in aansluiting op het bestaande erf en achter de bedrijfswoning worden gesitueerd. Tevens kan hier worden voldaan aan de vereiste (milieu-)afstand tot de woning aan de Achterduyst 1.
Aansluitend aan de bedrijfswoning op het perceel is de melkveestal van het bedrijf gesitueerd. Ten oosten van de melkveestal is een werktuigenstalling in aanbouw. Ten noorden van die werktuigenstalling zal nog een nieuwe loods gebouwd worden. Dat betreft de vervanging van een loods die recent gesloopt is. De omgevingsvergunning voor die herbouw is verleend.
Verder wil het bedrijf de activiteiten gaan uitbreiden met paardencoaching. Binnen het bedrijf is een gecertificeerd allround paardencoach werkzaam. Paardencoaching houdt in dat het paard met zijn specifieke sociale leer- en bewegingsmogelijkheden meewerkt als "co-therapeut” om mensen (kinderen en volwassenen) met psychische en/of lichamelijke problemen systematisch te helpen of ze in hun ontwikkeling te bevorderen. Voor de paardencoaching worden dezelfde faciliteiten gebruikt, als voor de paardenhouderij nodig zijn. Het gebruik is echter niet agrarisch van aard omdat geen producten worden geproduceerd (door het houden van vee en/of het telen van gewassen) Het gaat om een vorm van gebruiksgerichte paardenhouderij. Dat is binnen de geldende, agrarische bestemming niet toegestaan. In de paardencoaching kan voorzien worden, door, naast een grondgebonden agrarisch bedrijf, aanvullend ook te voorzien in het niet op agrarische productie gericht houden en stallen van paarden en pony's. Ook daarvoor wordt het bestemmingsplan voor het perceel gewijzigd. Deze wijziging is alleen van functionele aard.
De ontsluiting van het perceel zal in de nieuwe situatie ongewijzigd blijven: via de Zevenhuizerstraat. Bij de nieuwe paardenstal is voorzien in parkeerruimte voor 5 auto's. Hiermee kan de parkeerbehoefte van het bedrijf (ruimschoots) worden opgevangen op eigen terrein.
Nieuwe situatie
Qua landschappelijke inpassing ligt het erf, samen met het erf aan de Achterduyst 1, als een 'groen eiland' in het open landschap door de vele en vaak forse bomen die op en rond beide erven aanwezig zijn. Voor de nieuw te bouwen paarden stal is de landschappelijke kwaliteit van het erf daarmee reeds van voldoende niveau. Vanwege de nabijheid van de zuidelijke perceelsgrens is het ter hoogte van de nieuwe paardenstal niet gewenst om bomen en/of struiken aan te brengen. Dat zou de landschappelijke openheid ten zuiden van het erf namelijk inperken. In plaats daarvan is ervoor gekomen de omliggende landschapsstructuur te versterken door de zuidelijke perceelsgrens te beplanten met knotwilgen.
Voor de nieuwe paardenstal is het nodig om de vorm van het bouwvlak te wijzigen. De aanwezige bouwmogelijkheden zijn in principe, kwantitatief, toereikend voor deze bouwwerken. Alleen de situering van de bouwmogelijkheden hoeft te worden veranderd. Een vergroting is dus niet nodig. Daarnaast houdt het voornemen in dat, aanvullend op de bestaande mogelijkheden, wordt voorzien in een niet op agrarische productie gerichte paardenhouderij.
Voor de beoogde veranderingen bevat het geldende bestemmingsplan twee wijzigingsbevoegdheden. In het bestemmingsplan is binnen de agrarische bestemming een wijzigingsbevoegdheid, artikel 6, lid 6, sublid 1, opgenomen voor het verschuiven en vergroten van de bouwvlakken ten behoeve van een veehouderij. Daarnaast is in hetzelfde lid, onder sublid 4 een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarmee de aanduiding 'paardenhouderij' (onder meer) aan agrarische bouwpercelen kan worden toegevoegd. Hieronder worden beide bepalingen aangehaald en vervolgens getoetst.
6.6.1 Wijzigingsbevoegdheid verschuiving en vergroting bouwvlak
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd, mits de noodzaak voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering is aangetoond, het plan zodanig te wijzigen, dat de, op de gronden als bedoeld in lid 6.1, aangegeven grens van een bouwvlak elders op die gronden wordt aangegeven, zulks volgens de volgende regels:
Toetsing
Aanhef
Om de noodzaak voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering aan te tonen is een ondernemingsplan opgesteld. Dat plan is op genomen als bijlage 1 van de Bijlagen bij de toelichting. Hieruit blijkt dat de nieuwe paardenstal noodzakelijk is voor een doelmatige agrarische bedrijfsvoering. Na realisatie van de nieuwe paardenstal kan de bestaande paardenstal buiten gebruik worden gesteld. In de regels van dit wijzigingsplan is vastgelegd dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren: er mogen dan geen dierenverblijven meer in gebruik zijn. De nieuwe paardenstal is alleen te realiseren als de vorm van het bouwvlak wordt aangepast. Zonder de aanpassing van het bouwvlak is een doelmatige agrarische bedrijfsvoering niet mogelijk. Deze conclusie wordt bevestigd door adviesbureau Clevin die hierover advies heeft uitgebracht op verzoek van burgemeester en wethouders. Dat advies is opgenomen als bijlage 2 van de Bijlagen bij de toelichting.
Voorw
6.6.4 Wijzigingsbevoegdheid opnemen bestemming Agrarisch - Paardenhouderij en/of aanduidingen 'paardenhouderij' en/of 'specifieke vorm van agrarisch - rijhal'
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen ten behoeve van het voorzien van de gronden van de bestemming Agrarisch - Paardenhouderij of de aanduidingen 'paardenhouderij' en/of 'specifieke vorm van agrarisch - rijhal', mits:
Toetsing
De beoogde vormwijziging van het bouwvlak en het, door middel van de aanduiding 'paardenhouderij', voorzien in niet op agrarische productie gerichte paardenhouderij voldoen aan de voorwaarden van beschreven wijzigingsbevoegdheden.
Op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (verder: Bro) moet de gemeente in de toelichting op het bestemmingsplan een beschrijving opnemen van de wijze waarop de milieukwaliteitseisen bij het plan zijn betrokken. Daarbij moet rekening gehouden worden met de geldende wet- en regelgeving en met de vastgestelde (boven)gemeentelijke beleidskaders. Bovendien is een bestemmingsplan vaak een belangrijk middel voor afstemming tussen de milieuaspecten en ruimtelijke ordening.
In deze paragraaf worden de resultaten van het onderzoek naar de milieukundige uitvoerbaarheid beschreven. Het betreft de thema's bodem, milieuzonering, geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid. Ook is een paragraaf gewijd aan het al dan niet noodzakelijk zijn van een milieueffectrapportage of milieueffectbeoordeling.
Onderzocht moet worden of de bodem verontreinigd is en wat voor gevolgen een eventuele bodemverontreiniging heeft voor de uitvoerbaarheid van het plan. Een nieuwe bestemming mag pas worden opgenomen als is aangetoond dat de bodem geschikt (of geschikt te maken) is voor de nieuwe of aangepaste bestemming. Wanneer (een deel van) de bodem in het plangebied verontreinigd is, moet worden aangetoond dat het bestemmingsplan, rekening houdend met de kosten van sanering, financieel uitvoerbaar is. Bodemonderzoeken mogen in de regel niet ouder dan 5 jaar oud zijn. Uitzondering hierop zijn de plannen waar de bodem niet verdacht is op bodemverontreiniging en/of bodemonderzoeken de bodemkwaliteit voldoende weergeven en er geen onoverkomelijke problemen te verwachten zijn bij de bestemmingsplanwijziging.
Door Grondvitaal B.V. is een historisch vooronderzoek naar de bodemkwaliteit uitgevoerd. Dit onderzoek vormt bijlage 3 van de Bijlagen bij de toelichting. Uit dit onderzoek blijkt dat de locatie op basis van de historische informatie en locatie-inspectie als onverdacht is aan te duiden. De bodemkwaliteit staat de uitvoerbaarheid van dit wijzigingsplan dan ook niet in de weg en er is geen reden om voor dit wijzigingsplan verkennend bodemonderzoek uit te voeren.
Zowel de ruimtelijke ordening als het milieubeleid stellen zich ten doel een goede kwaliteit van het leefmilieu te handhaven en te bevorderen. Dit gebeurt onder andere door milieuzonering. Onder milieuzonering verstaan we het aanbrengen van een voldoende ruimtelijke scheiding tussen milieubelastende bedrijven of inrichtingen enerzijds en milieugevoelige functies als wonen en recreëren anderzijds. De ruimtelijke scheiding bestaat doorgaans uit het aanhouden van een bepaalde afstand tussen milieubelastende en milieugevoelige functies. Die onderlinge afstand moet groter zijn naarmate de milieubelastende functie het milieu sterker belast.
Milieuzonering heeft twee doelen:
Voor het bepalen van de aan te houden afstanden wordt de daarvoor algemeen aanvaarde VNG-uitgave 'Bedrijven en Milieuzonering' uit 2009 gebruikt. Deze uitgave bevat een lijst, waarin voor een hele reeks van milieubelastende activiteiten (naar SBI-code gerangschikt) richtafstanden zijn gegeven ten opzichte van milieugevoelige functies. De lijst geeft richtafstanden voor de ruimtelijk relevante milieuaspecten geur, stof, geluid en gevaar.
Onderhavige ontwikkeling voorziet alleen in het veranderen van een milieubelastende functie: een veehouderij. Daarom is alleen sprake van uitwaartse zonering. Voor het geuraspect volgen de aan te houden afstanden voor het bedrijf in het plangebied uit de Wet geurhinder en veehouderij (Wgv). Van de andere aspecten is geluid het maatgevende aspect. Daarvoor geldt een richtafstand van 50 meter. Voor geur geldt dat in het plangebied alleen dieren worden gehouden waarvoor, vanuit de Wgv, vaste afstanden gelden. Voor paarden geldt een aan te houden afstand van 50 meter (van emissiepunt tot geurgevoelig object).
Het agrarische bouwvlak ligt binnen 50 meter tot de woning aan de Achterduyst 1. Andere milieugevoelige functies zijn binnen de afstanden niet aanwezig. Voor de woning aan de Achterduyst 1 geldt dat het om een bestaande situatie gaat. Het bouwvlak is reeds op enkele meters afstand van die woning gelegen en de melkveestal van het bedrijf bevindt zich reeds binnen 50 meter tot de woning. In de nieuwe situatie wordt die afstand niet verkleind. Door de nieuwe paardenstal op minimaal 50 meter van de woning te situeren kan aan de vereiste afstand worden voldaan. Gevolg van de nieuwe paardenstal zal evenwel zijn dat de bestaande (milieukundige) inrichting veranderd. Dat is op grond van het Activiteitenbesluit alleen mogelijk als er in de nieuwe situatie geen emissiepunten van dierenverblijven waarvoor vaste afstanden gelden meer zijn die zich binnen 50 meter tot omliggende woningen bevinden. Om hieraan te voldoen, is de bestaande melkveestal en ook de bestaande paardenstal inmiddels aangepast zodat deze stal geen emissiepunten (meer) heeft binnen het gedeelte (van het gebouw) dat zich op minder dan 50 meter tot de woning aan de Achterduyst 1 bevindt. Daarmee is het bouwplan uitvoerbaar en wordt geurhinder in de woning Achterduyst 1 voorkomen.
Ten aanzien van geluid is een akoestisch onderzoek uitgevoerd door SPA-WNP ingenieurs. Dit onderzoek is opgenomen in bijlage 4 van de Bijlagen bij de toelichting. In dit onderzoek is de bedrijfssituatie in beeld gebracht en is onderzocht welke akoestische gevolgen dat heeft voor omliggende woningen, waaronder de woning aan de Achterduyst 1. In dit onderzoek is uitgegaan van de realisatie van een geluidscherm tussen de bedrijfsactiviteiten en die woning.
Uit het onderzoek blijkt dat in de gewenste reguliere bedrijfssituatie wordt voldaan aan de richt- en grenswaarden uit de VNG-brochure als aan de geluidseisen uit het Activiteitenbesluit. Ook de incidentele activiteiten voldoen aan de gestelde normen. Daarmee wordt gesteld dat ten aanzien van de langtijdgemiddelde beoordelingsniveaus er sprake is van goede ruimtelijke ordening bij de woningen in de omgeving. Door het plaatsen van het geluidscherm worden alle Best Beschikbare Technieken toegepast, die in redelijkheid van het bedrijf kunnen worden verlangd. In de gewenste reguliere bedrijfssituatie door de incidentele activiteiten wordt voldaan aan de grenswaarden uit de VNG-brochure en aan de geluideisen uit het Activiteitenbesluit. Daarmee wordt gesteld dat, ten aanzien van de maximale geluidniveaus, er sprake is van goede ruimtelijke ordening bij de woningen in de omgeving.
De realisatie van het geluidscherm is als een voorwaardelijke verplichting vastgelegd in dit wijzigingsplan. Ook wordt, ter bescherming van het woon- en leefklimaat in de woning aan de Achterduyst 1, in een gedeelte van het bouwvlak de realisatie van paardenbakken niet langer mogelijk gemaakt. Hiermee wordt hinder door stof (preventief) voorkomen. Het gaat om het gedeelte van het bouwvlak tussen de betreffende woning en de aanwezige bedrijfsgebouwen in het plangebied.
Milieuzoneringen staan de uitvoerbaarheid van dit wijzigingsplan dan ook niet in de weg.
Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de planologische medewerking aan nieuwe ontwikkelingen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai. Het plangebied is alleen gelegen binnen de invloedssfeer van verkeerswegen.
Dit plan voorziet niet in de realisatie van een geluidgevoelige functies. Akoestisch onderzoek is derhalve niet noodzakelijk.
In de Wet milieubeheer (verder: Wm) zijn eisen opgenomen waaraan de luchtkwaliteit in de buitenlucht moet voldoen. Hierbij is onderscheid gemaakt in grenswaarden waaraan nu moet worden voldaan en grenswaarden waaraan in de toekomst moet worden voldaan. De meest kritische stoffen zijn stikstofdioxide en fijn stof. Aan de andere stoffen die in de Wet worden genoemd wordt in Nederland, behoudens bijzondere situaties, overal voldaan.
Op grond van artikel 5.16 Wm kan de gemeenteraad een bestemmingsplan met mogelijke gevolgen voor de luchtkwaliteit alleen vaststellen wanneer aannemelijk is gemaakt dat:
In de 'Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)' zijn categorieën van gevallen aangewezen die in ieder geval niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Wanneer een ontwikkeling valt onder één van die categorieën is het niet nodig een onderzoek naar de luchtkwaliteit uit te voeren.
Het bouwplan voorziet in nieuwe bebouwing voor een toegestane en aanwezige functie. Het nieuwe gebouw leidt slechts tot een fractie van de verkeersbewegingen die projecten kunnen veroorzaken die onder de 'Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)' vallen, zoals bijvoorbeeld 1.500 woningen (netto) bij minimaal 1 ontsluitingsweg. Derhalve is het niet nodig luchtkwaliteitsonderzoek uit te voeren voor dit bestemmingsplan.
Het beleid voor externe veiligheid is gericht op het verminderen en beheersen van risico's van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen in inrichtingen en tijdens het transport ervan. Op basis van de criteria zoals onder meer gesteld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen worden bedrijven en activiteiten geselecteerd die een risico van zware ongevallen met zich mee (kunnen) brengen. Daarbij gaat het vooral om de grote chemische bedrijven. Ook kleinere bedrijven als LPG-stations, opslagen van bestrijdingsmiddelen, buisleidingen, transportactiviteiten en luchtverkeer zijn als potentiële gevarenbron aangemerkt.
Er zijn in de omgeving van het besluitgebied geen risicovolle inrichtingen, transportroutes voor gevaarlijke stoffen of buisleidingen aanwezig, waarvan de risicocontouren het plangebied beïnvloeden. Het plangebied ligt niet binnen een indicatieve veiligheidszone van een hoogspanningslijn waarbinnen beperkingen gelden voor het oprichten van stralingsgevoelige objecten. Volgens de gegevens op de website www.antenneregister.nl zijn er in de omgeving van het plangebied geen zendmasten aanwezig die overschrijdingen kunnen veroorzaken van de geldende blootstellingslimieten voor elektrische en magnetische veldsterkten.
In de bijlage van het Besluit m.e.r. is aangegeven welke activiteiten in het kader van het de ruimtelijke onderbouwing plan-m.e.r.-plichtig (onderdelen C en D), project-m.e.r.-plichtig (onderdeel C) of m.e.r.-beoordelingsplichtig (onderdeel D) zijn. Voor deze activiteiten zijn in het Besluit m.e.r. drempelwaarden opgenomen. In de bijlage van het Besluit m.e.r. is in categorie D (14) opgenomen: de oprichting, wijziging of uitbreiding van een installatie voor het fokken, mesten of houden van dieren. De relevante drempelwaarden voor een formele m.e.r.-beoordeling in het Besluit m.e.r. liggen:
Het planvoornemen ligt ruimschoots onder de drempelwaarden uit het Besluit m.e.r. en is daarmee niet rechtstreeks plan-m.e.r.-, project-m.e.r. of m.e.r.-beoordelingsplichtig. Omdat het planvoornemen wel een activiteit (uitbreiding aantal paarden) betreft zoals genoemd in lijst D is een vormvrije m.e.r. beoordeling nodig.
Kenmerken van het project
Het planvoornemen betreft de verplaatsing van bestaande bouwmogelijkheden, teneinde de realisatie van een nieuwe paardenstal mogelijk te maken. De oppervlakte van het bouwperceel blijft 5850 m² bedragen. De wijzigingen zijn in relatie tot de drempelwaarden in lijst D relatief klein.
Plaats van het project
Het plangebied ligt aan de Achterduyst 2 in Nijkerk en in een buitengebied waar het grondgebruik hoofdzakelijk agrarisch is. Gebieden die beschermd zijn op grond van de Wet natuurbescherming zijn op ruime afstand gelegen.
Kenmerken potentiële effecten
Uit de beoordelingen en onderzoeken van de omgevingsaspecten blijkt dat er geen belemmeringen zijn voor de realisatie van het planvoornemen.
Conclusie
Op basis van de voorgaande vormvrije m.e.r.-beoordeling wordt geconcludeerd, gelet op de aard en relatieve omvang van het project, de plaats hiervan en de kenmerken van de potentiële effecten, dat er geen negatieve milieugevolgen aan de orde zijn. Daarmee hoeft er geen m.e.r.-procedure te worden doorlopen.
De omvang van de geplande verstoringen overschrijdt de vrijstellingsgrenzen zoals die in het vigerende gemeentelijk archeologiebeleid zijn aangegeven. Daarom is door Laagland Archeologie een archeologisch onderzoek uitgevoerd. Dit betreft een bureauonderzoek en een verkennend booronderzoek. Het onderzoek is opgenomen als bijlage 5 van de Bijlagen bij de toelichting.
De bovenste 55 tot 85 cm van het bodemprofiel bestaat uit een opgebracht zandpakket dat moderne of submoderne inclusies bevat (baksteen). In boring 1, het dichtst bij de huisterp, is op een diepte tussen 50 - 75 cm -mv onder andere plastic aangetroffen. In het onderliggende dekzand is conform het verwachtingsmodel geen podzolprofiel aangetroffen. De kans dat hiermee nog resten van terpbewoning of erfinrichting uit de Late Middeleeuwen - Nieuwe Tijd kunnen worden verwacht is zeer klein, al kan niet worden uitgesloten dat zeer diepe grondsporen (afvalkuilen, mestkuilen) nog bewaard zijn gebleven. De archeologische waarde hiervan is beperkt en de kans dat eventuele resten daadwerkelijk door de funderingen van de nieuwe paardenstal worden aangetast is zeer klein. Resten van bewoning van voor de veengroei (Mesolithicum - midden-Neolithicum) worden evenmin verwacht. Het terrein was destijds waarschijnlijk al te nat om aantrekkelijk te zijn als vestigingslocatie.
Op basis van het uitgevoerde booronderzoek is de kans klein dat het plangebied archeologische sporen bevat. Het archeologisch belang hiervan is laag. Om deze reden adviseert Laagland Archeologie geen vervolgonderzoek uit te voeren en het plangebied vrij te geven.
Het plangebied is gelegen in de Arkemheen. Dit is een oude veenontginning. Doordat ruilverkaveling in dit gebied is uitgebleven is de oorspronkelijke structuur van deze polder relatief gaaf gebleven. De polder vertegenwoordigt dan ook bijzondere, cultuurhistorische waarden. In en rond het plangebied komt dit tot uiting in het kenmerkende, langgerekte verkavelingspatroon. Deze wijziging heeft daarop geen invloed. De nieuwe gebouwen doorkruisen dat patroon niet. De sloten rond het plangebied blijven behouden.
Monumenten zijn niet aanwezig in het plangebied.
Soortenbescherming
Door adviesbureau Regelink Natuur & Landschap is onderzoek uitgevoerd naar de gevolgen van het plan op beschermde flora en fauna in het plangebied. Dit onderzoek is opgenomen als bijlage 6 van de Bijlagen bij de toelichting. Uit dit onderzoek blijkt het volgende:
Vanwege de aanwezigheid van nesten van huismussen in de te verwijderen bebouwing in het plangebied is nader onderzoek gedaan door adviesbureau Regelink Natuur & Landschap. Dit onderzoek is opgenomen als bijlage 7 van de Bijlagen bij de toelichting. In het kader van dit onderzoek is een mitigatieplan opgesteld door de te verwijderen nesten en is ontheffing van de Wet natuurbescherming aangevraagd bij gedeputeerde staten van Gelderland. Die ontheffing is op 8 oktober 2021 verleend. Op grond van die ontheffing zijn de nesten van huismussen inmiddels verwijderd en aansluitend zijn de betreffende gebouwen gesloopt.
Ook voor het overige staan beschermde dier- en plantsoorten de uitvoerbaarheid niet in de weg. Beschermde dier- en plantsoorten zijn niet te verwachten of door eenvoudige maatregelen kan overtreding van de Wet natuurbescherming worden voorkomen.
Gebiedsbescherming
Door adviesbureau Regelink Natuur & Landschap is een voortoets Wet natuurbescherming uitgevoerd. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of de voorgenomen ingreep een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van in de nabijheid gelegen Natura 2000-gebieden en de Groene Ontwikkelingszone (zoals aangewezen in de Omgevingsverordening Gelderland). Ten aanzien van dat laatste geldt overigens dat dit plan een wijzigingsplan is. Daardoor zijn de instructieregels voor de Groene Ontwikkelingszones, zo bepaalt artikel 1.3 van de Omgevingsverordening Gelderland, hier niet van toepassing. De aanwijzing als Groene Ontwikkelingszone is wel doorvertaald in het bestemmingsplan Buitengebied 2017 middels een gebiedsaanduiding. De voortoets van adviesbureau Regelink Natuur & Landschap is opgenomen als bijlage 8 van de Bijlagen bij de toelichting. Uit dit onderzoek blijkt het volgende:
De stikstofuitstoot en -depositie in de gebruiksfase zijn in de voortoets niet in beschouwing genomen, aangezien de situatie ten aanzien van het aantal verkeersbewegingen (van klanten en voor werk) niet verandert.
Aerius-berekening
Buiten de reikwijdte van de voortoets viel dat dit wijzigingsplan leidt tot een verandering van de ammoniakemissie van het bedrijf (door het wijzigen van de veebezetting). Om ook daarvoor inzicht te krijgen in de mogelijke effecten op Natura 2000-gebieden is met behulp van het rekenmodel Aerius een verschilberekening gemaakt van de nieuwe situatie ten opzichte van de bestaande, vergunde situatie. Het onderzoek hiervoor en de berekening is opgenomen als bijlage 9 van de Bijlagen bij de toelichting. Uit deze berekening blijkt dat de ontwikkeling per saldo (door interne saldering) niet leidt tot een toename van stikstofdepositie op voor verzuring en vermesting gevoelige habitats in de Natura 2000-gebieden. Negatieve effecten op die gebieden zijn dan ook niet aan de orde.
Voor het veranderen van de bedrijfsvoering in het plangebied is bovendien een vergunning aangevraagd op grond van de Wet natuurbescherming. Bij besluit van 15 november 2021 is die aanvraag, in positieve zin, geweigerd. Dat omdat de aanvraag niet vergunningplichtig is. Het project is vergunningvrij omdat op voorhand vaststaat dat de effecten, waaronder de effecten van stikstofdepositie, ten opzichte van de referentiesituatie niet toenemen. De referentiesituatie wordt in dit geval gevormd door de hinderwetvergunning, voor het bedrijf in het plangebied, van 3 juli 1991, verleend door de gemeente Nijkerk, met kenmerk 6-1991.
Aanlegfase
Voor de aanlegfase geldt het volgende. De Aerius-berekening, die voor de aanlegfase in de genoemde voortoets is opgenomen, is inmiddels gedateerd omdat deze niet met de actuele versie van het rekenmodel Aerius is gemaakt. Daarom is de berekening opnieuw uitgevoerd, met het huidige versie van het rekenmodel. De resultaten zijn opgenomen als bijlage 10 van de Bijlagen bij de toelichting. Deze resultaten bevestigen de conclusie van de voortoets: de geplande werkzaamheden leiden niet tot een toename van stikstofdepositie en negatieve effecten op de Natura 2000-gebieden Arkemheen, Veluwerandmeren, Eemmeer & Gooimeer Zuidoever en Veluwe zijn daarom uitgesloten.
Houtopstanden
De mogelijk te kappen bomen maken geen deel uit van een houtopstand van meer dan 10 are en zijn ook geen onderdeel van een rijbeplanting van meer dan 20 bomen die uit andere soorten bestaan dan populieren en wilgen. De ingreep valt niet onder houtopstanden in de 'bebouwde kom Wet natuurbescherming'.
Voor dit wijzigingsplan is via www.dewatertoets.nl een digitale watertoets uitgevoerd. Het resultaat van deze toets is bijlage 11 van de Bijlagen bij de toelichting. Hieruit volgt dat dit wijzigingsplan geen essentiële waterbelangen raakt. Op basis daarvan is door het waterschap Vallei en Veluwe een positief wateradvies gegeven ten aanzien van het onderhavige plan.
Met dit wijzigingsplan wordt extra bebouwing opgericht in een agrarisch gebied, met relatief weinig bebouwing. Hemelwater kan en zal blijven infiltreren in de bodem. In het plangebied is geen toename van verhard oppervlak verwacht die groter is dan 1500 m². Daarmee is er geen aanleiding om waterbergende maatregelen te treffen.
In het plangebied en de omgeving is geen grondwateroverlast bekend. Het plangebied is gelegen in de Arkemheem. Hier varieert de gemiddeld hoogste grondwaterstand (GHG) over het algemeen tussen 70 cm onder maaiveld tot slechts 10 cm onder maaiveld. De nieuwe paardenstal krijgt geen kruipruimte. Daardoor en door bij de bouw rekening te houden met voldoende doorlegging ten opzichte van de GHG, kan grondwateroverlast eenvoudig worden voorkomen.
In het plangebied is geen oppervlaktewater aanwezig. Rond het plangebied zijn sloten aanwezig, die voor de afwatering zorgen. Dit betreffen C-watergangen. Deze wijziging heeft geen gevolgen op het functioneren van deze watergangen.
Negatieve effecten op de waterhuishouding zijn niet aan de orde.
Op grond van artikel 6.12, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) stelt de gemeenteraad een exploitatieplan vast voor gronden waarop een bouwplan is voorgenomen dat in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is aangewezen. Onderhavig wijzigingsplan voorziet niet een bouwplan in de zin van de Bro. Derhalve is het vaststellen van een exploitatieplan niet noodzakelijk.
Met de initiatiefnemer is een overeenkomst gesloten. Hierin is geregeld dat alle kosten die samenhangen met de onderhavige wijziging van het bestemmingsplan voor rekening komen van initiatiefnemer. Deze herziening heeft derhalve voor de gemeente geen financiële gevolgen.
De wijzigingsbevoegdheden voor het veranderen van vorm van het agrarische bouwperceel en het voorzien in niet op agrarische productie gerichte paardenhouderij betreffen alleen het veranderen van de bestemmingen en aanduidingen op de plankaart c.q. de verbeelding. Met dit plan wordt dan ook alleen de plankaart van het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1 gewijzigd. Aan de westzijde wordt een deel van het bouwvlak verwijderd en aan de west- en zuidzijde wordt het bouwvlak met een evenredig deel vergroot. Tevens zijn de geldende, archeologische dubbelbestemming en gebiedsaanduidingen overgenomen. Met dit wijzigingsplan wordt aangesloten bij de regels van het moederplan. De geldende regels blijven onverkort gelden.
In artikel 1 zijn drie definities opgenomen (plan, wijzigingsplan, bestemmingsplan), om dit wijzigingsplan goed te definiëren en om daarbij de juridische binding met bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1 aan te geven. Uit de definitie voor wijzigingsplan volgt dat de plankaart van toepassing is. In artikel 2 is aangegeven dat de plankaart van dit wijzigingsgplan de plankaart van het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017, veegplan 1 geheel vervangt, voorzover het gaat om de gronden die in het wijzigingsplan zijn betrokken. Verder wordt aan de regels een voorwaardelijke verplichtingen toegevoegd die borgt dat de nieuwe situatie wordt ingepast conform het plan voor de landschappelijke inpassing, dat het benodigde geluidscherm wordt gerealiseerd en dat de bestaande paardenstal niet meer als paardenstal wordt gebruikt als de nieuwe paardenstal eenmaal in gebruik is genomen. Ook worden regels toegevoegd die bepalen dat het gebruik van gebouwen voor dierenverblijven alleen is toegestaan als daarbij de milieuregelgeving ter zake in acht wordt genomen en dat in een gedeelte van het bouwvlak paardenbakken niet langer zijn toegestaan.
Wettelijk zijn voor wijzigingsplannen overgangsregels en een anti-dubbeltelbepaling voorgeschreven. Deze zijn opgenomen in de artikelen 3 en 4. Verder heeft dit plan een eigen slotregel: artikel 5.
Het concept van dit wijzigingsplan is toegezonden aan de provincie Gelderland en het waterschap Veluwe en Vallei. Beide instanties hebben laten weten geen opmerkingen te hebben over het plan.
De ontwikkeling die dit plan mogelijk maakt, heeft een beperkte invloed op zijn omgeving. Daarom heeft geen voorontwerp van dit plan voor inspraak ter inzage gelegen.
Het ontwerp van dit wijzigingsplan heeft eerst van 28 januari 2021 tot en met 6 maart 2021 ter inzage gelegen. Toen is één zienswijze ingediend. Naar aanleiding van deze zienswijze is gekozen voor een hernieuwde terinzagelegging van het ontwerp-wijzigingsplan. Daarvoor is om de volgende redenen gekozen:
Hierop heeft het (aangepaste) ontwerp van het wijzigingsplan voor een tweede keer ter inzage gelegen van P.M. tot en met P.M.. Toen zijn P.M. zienswijzen ingediend.