direct naar inhoud van 2.2 Gemeentelijk beleid
Plan: Herontwikkeling Schoollocatie Chopinstraat 3
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0265.Schoollocatie-VSG1

2.2 Gemeentelijk beleid

Visie Wonen en werken

In februari 2004 heeft de gemeente Millingen aan de Rijn de visie ''Wonen en Werken'' vastgesteld. Hierin geeft de gemeente op het terrein van woningbouw en bedrijvigheid prioriteit aan een zuinig ruimtegebruik. Verdichting en de herontwikkeling van cruciale plekken binnen de bestaande bebouwingscontour moeten Millingen aan de Rijn in de toekomst ruimtelijk versterken en er voor zorgen dat onbebouwde ruimte buiten de huidige bebouwingsgrenzen zoveel mogelijk wordt ontzien. Bij het toekennen van prioriteiten aan de verschillende locaties spelen de volgende overwegingen een rol:

  • de bijdrage aan het oplossen van een ruimtelijk, milieuhygiënisch en/of functioneel knelpunt;
  • de bijdrage aan een volkshuisvestelijke vraag.

Het plangebied is gelegen in het deelgebied Skaraborg (nr. 8 op onderstaand kaartje). Dit is een bijzonder gebied binnen de kern Millingen aan de Rijn. Het gebied ligt ingeklemd tussen de Heerbaan en de buurt Paverskamp. Kenmerkend voor het gebied zijn de ruime opzet, de open ruimte en de opgaande beplanting alsmede de vrijstaande bebouwing op ruime percelen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0265.Schoollocatie-VSG1_0002.jpg"

In functioneel opzicht zijn er hoofdzakelijk openbare en maatschappelijke functies aanwezig, zoals scholen, een bibliotheek, een sporthal, verenigingsgebouwen, een begraafplaats en seniorenwoningen. Het gebied is tamelijk diffuus ontsloten. Een deel is ingericht als eenrichtingsweg en er zijn veel fiets- en wandelpaden. Binnen het gebied zijn veel oude elementen aanwezig, zoals de kerk, een oude boerderij, een pastoriewoning, een begraafplaats met oude beplanting en restanten van de ommuring en boomgaard van het voormalige meisjespensionaat. Voorheen stond het gebied in directe relatie met het buitengebied. Echter begin jaren '90 is seniorenbebouwing gerealiseerd aan de Brahmsstraat, waardoor het gebied een minder sterke relatie heeft met het landschap.

In het deelgebied Skaraborg zijn recent diverse ontwikkelingen gerealiseerd. Zo zijn seniorenwoningen gebouwd aan de Bachstraat en aanleunwoningen achter de kerk en het gemeentehuis.

In de visie ''Wonen en Werken'' worden alle mogelijke inbreidingslocaties in de kern beschreven. Aangegeven is hoe de locaties scoren op diverse criteria. Deze criteria zijn afgeleid uit de beleidsuitgangspunten. Het betreft:

  • zuinig ruimtegebruik: inbreidingslocaties genieten uit oogpunt van zuinig ruimtegebruik de voorkeur boven uitbreidingslocaties. De inbreidingslocaties scoren dan ook positief, terwijl uitbreidingslocaties negatief scoren;
  • samenhang stedenbouwkundige/landschappelijke structuur: met dit criterium wordt beoordeeld of ontwikkeling van de locatie past in de stedenbouwkundige en/of landschappelijke structuur van de omgeving;
  • bijdrage aan ruimtelijke omgevingskwaliteit: dit aspect gaat verder dan de keuze of een ontwikkeling past binnen de ruimtelijke structuur. Hier wordt beoordeeld of ontwikkeling een meerwaarde heeft voor de omgeving door bijvoorbeeld een bestaand ruimtelijk knelpunt op te lossen;
  • kwalitatieve geschiktheid: afgewogen wordt of de mogelijke/passende functionele invulling van de locatie aansluit op de gewenste, dan wel inspeelt op een behoefte. De woonlocaties die geschikt zijn voor de doelgroepen senioren of starters scoren positief, de overige doelgroepen neutraal;
  • bijdrage aan leefbaarheid: hierbij staat de vraag centraal of ontwikkeling uit maatschappelijk oogpunt wenselijk is, bijvoorbeeld vanwege een bijdrage aan de werkgelegenheid (positief) of wellicht wordt door ontwikkeling een milieuhygiënisch of functioneel knelpunt opgelost.

afbeelding "i_NL.IMRO.0265.Schoollocatie-VSG1_0003.jpg"

De planlocatie beslaat het zuidelijke deel van ontwikkelingslocatie 30. Dit betreft een zeer gewenste ontwikkeling getuige onderstaande tabel:

afbeelding "i_NL.IMRO.0265.Schoollocatie-VSG1_0004.jpg"

Voor zover mogelijk zijn locaties die in de Visie ''Wonen en Werken'' als kansrijk worden beschouwd in het bestemmingsplan opgenomen, hetzij door een directe bestemming hetzij door middel van een wijzigingsbevoegdheid.

Woonmilieus en woningdifferentiatie

De lokale kwalitatieve woningbehoefte in Millingen aan de Rijn richt zich met name op senioren en starters. Daarnaast is de betaalbaarheid van de woningvoorraad een aandachtspunt. Van de nieuwbouw zal een groot gedeelte (50%) in de goedkope huur of koop gerealiseerd moeten worden. De verschillende locaties lenen zich voor een onderscheidende invulling, waardoor differentiatie naar doelgroepen mogelijk is. Aandachtspunten daarin zijn:

  • woningen voor ouderen > centrumlocaties verdienen voor deze doelgroep de voorkeur;
  • betaalbare woningen voor starters > dit hangt onder meer samen met de financiële haalbaarheid van de verschillende projecten, die eisen stellen aan het prijsniveau van de woningen en met de uit ruimtelijk oogpunt gewenste dichtheden van bebouwing op de verschillende locaties;
  • de doorgaans in Millingen aan de Rijn relatief grote behoefte aan traditionele grondgebonden woningbouw in lage dichtheden (twee-onder-één-kapwoningen, vrijstaande woningen/kavels) > locaties met een amorfe stedenbouwkundige structuur lenen zich goed voor een dergelijke invulling.

Woonvisie

Centraal uitgangspunt in de nieuwe woonvisie is, dat het voor de inwoners aantrekkelijk moet zijn om in Millingen aan de Rijn te blijven wonen. Door mensen aan de gemeente te binden handhaaft de gemeente immers een gevarieerde bevolkingssamenstelling, een draagvlak onder de voorzieningen en een rijk verenigingsleven. Goede woningen, rekening houdend met verschillende doelgroepen is één van de belangrijkste middelen om Millingen aan de Rijn aantrekkelijk te houden. Daarbij richt het beleid zich in het bijzonder op die mensen voor wie de keuzemogelijkheden beperkt zijn: de vitale senioren, mensen met een zorgvraag en starters.

De huishoudensontwikkeling binnen Millingen aan de Rijn is de belangrijkste factor in de woningbehoefte. Als gevolg van demografische ontwikkelingen en huishoudensverdunning (de eigen behoefte) wordt een groei van circa 175 huishoudens tot 2018 verwacht. De ontwikkeling bestaat uit sterke toename van het aantal huishoudens van 55 tot 75 jaar, groei van het aantal huishoudens tussen 25 en 35 jaar (jonge gezinnen) en afname van het aantal huishoudens tussen 35 en 55 jaar (oudere gezinnen). Daarnaast beïnvloeden enkele andere factoren de behoefte aan woningen:

  • compensatie van extramuralisering: ca. 15 woningen tot 2018. In Millingen aan de Rijn zijn geen intramurale plaatsen. Voor een intramurale plaats gaan inwoners naar buurgemeenten. Als daar de intramurale capaciteit wordt afgebouwd, vraagt dat om alternatieve woonvormen in de gemeente Millingen aan de Rijn zelf, waaronder zelfstandige aanleunwoningen. Daar richt dit aantal van 15 woningen zich op;
  • opvang van statushouders en de pardonregeling: enkele woningen. De circa 25.000 personen in Nederland zijn naar rato doorvertaald voor Millingen aan de Rijn, en omgerekend naar huishoudens;
  • migratie. Deze factor laten we voor het bepalen van de eigen behoefte buiten beschouwing, maar speelt wel een belangrijke rol bij de ambities.

De tabel hierna geeft een overzicht van de woningbehoefte tot 2018:

Factor   Behoefte tot 2018  
Natuurlijke huishoudensontwikkeling
Compensatie van extramuralisering
Opvang statushouders en pardonregeling  
175 woningen
15 woningen
5 woningen  
Totaal   Afgerond 200 woningen  
Atrivé 2007 op basis van natuurlijke ontwikkeling   180 woningen  

De gemeente wil ervoor zorgen dat iedereen die in Millingen aan de Rijn wenst te blijven wonen, daar ook de mogelijkheid toe heeft in de woningvoorraad. De 200 benodigde woningen wordt daarom gezien als een ondergrens om in de behoefte van de eigen inwoners te voorzien.

Behoud van het groene karakter en imago versterken

Het groene karakter is een belangrijke kracht van Millingen aan de Rijn, die de gemeente wil behouden. De identiteit van het dorp moet behouden blijven. De gemeente vindt de lopende plannen voor inbreiding in het centrum van Millingen aan de Rijn belangrijke projecten voor het versterken van de centrumfunctie en -uitstraling. Aan de andere kant voert de gemeente ook een terughoudend inbreidingsbeleid voor verdere verdichting van de bestaande kern. De locatie Chopinstraat is overigens niet zozeer een inbreidingslocatie alswel een herstructureringslocatie, die een groen dorpse invulling krijgt.

In samenhang hiermee willen de gemeente (veel breder dan alleen in het kader van het woonbeleid) het imago van Millingen aan de Rijn van rust, ruimte, natuur, goed wonen en recreëren beter over het voetlicht brengen.

De Herontwikkeling Schoollocatie Chopinstraat 3 past binnen de doelstellingen van het gemeentelijk beleid.