Plan: | De Kampen-Noord 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0263.BP1071-VG01 |
Relevante beleidsstukken op het gebied van water zijn het Provinciaal Waterhuishoudingsplan van Gelderland, het Waterbeheerplan van Waterschap Rivierenland, de Vierde Nota Waterhuishouding, WB21, Nationaal Bestuursakkoord Water en de Europese Kaderrichtlijn Water. Belangrijkste gezamenlijke punt uit deze beleidsstukken is dat water een belangrijk sturend element is in de ruimtelijke ordening. Water legt een ruimteclaim op het (stads)landschap waaraan voldaan moet worden. De bekende driestapsstrategieën zijn leidend:
Daarnaast is de Beleidsbrief regenwater en riolering nog relevant. Hierin staat hoe het best omgegaan kan worden met het hemelwater en het afkoppelen daarvan.
Het waterschap Rivierenland heeft, naast het Waterbeheerplan 2010-2015, de nota Rioleringsbeleid 2005 vastgesteld. Hierin staan normen en ambities opgenomen voor de waterkwantiteit- en kwaliteit. Een aantal belangrijke uitgangspunten zijn de volgende:
Voor riolering algemeen:
Voor het watersysteem:
Waterschap Rivierenland heeft een waterkansenkaart opgesteld voor stedelijke ontwikkelingen. Volgens de waterkansenkaart is het grootste deel van het plangebied neutraal voor stedelijke ontwikkelingen bezien vanuit het watersysteem. Langs de oostelijke kant is er kans op problemen en ook in het westen van het plangebied, maar daar vinden geen stedelijke ontwikkelingen plaats.
Gemeenten Maasdriel en Zaltbommel hebben samen met Waterschap Rivierenland een waterplan opgesteld. Het waterplan formuleert de doelstellingen die deze partijen hebben voor het toekomstige waterbeheer. Het streven is gericht op het realiseren van een gezond en veerkrachtig watersysteem en een duurzame waterketen. Daarnaast worden oplossingen geformuleerd voor de vastgestelde knelpunten.
Waterplan Bommelerwaard streeft naar een gezond, veerkrachtig, veilig en duurzaam watersysteem, dat gewaarborgd blijft voor de toekomst en waarin een zodanig kwalitatief en kwantitatief beheer wordt gevoerd, dat alle relevante gebruiksfuncties kunnen worden vervuld, het beschikbare water optimaal beleefd en gebruikt kan worden en het een bijdrage levert aan een aantrekkelijke leefomgeving voor de inwoners van de gemeenten.
Uit de analyses volgt dat er een aantal knelpunten zijn:
In de uitvoeringsprogramma's van de beide gemeenten zijn projecten opgenomen om de geconstateerde knelpunten op te kunnen lossen.