Plan: | Buitengebied herziening 2010, Laarstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0263.BP1068-OH01 |
Op 20 oktober 2011 is het document Structuurvisie en plan-Mer Maasdriel vastgesteld. Deze structuurvisie betreft een actualisering van de StructuurvisiePlus Maasdriel 2004-2015.
Het plangebied grenst aan het bebouwde gebied van Kerkdriel. Het plangebied ligt in een komgrond met als nadere aanduiding 'zoekgebied ontsluitingsweg Kerkdriel'.
Voorts is de realisatie van het vrachtwagenparkeerterrein opgenomen in de structuurvisie.
Conclusie
Het voorgaande leidt tot de conclusie dat het plan past in de structuurvisie.
De gemeente Maasdriel heeft de visie Maasdriel 2020+ opgesteld, waarin de ontwikkeling van de gemeente op lange termijn (tot 2020 en daarna) is opgenomen.
Ten aanzien van verbetering van de leefbaarheid in de gemeente vereist onder meer: "ruimte vrij maken voor woningbouwlocaties binnen de rode contouren door het uitplaatsen van binnen deze contouren gelegen bedrijven inclusief agrarische bedrijven".
Analyse
Onderhavig plan omvat de verplaatsing van een transportbedrijf vanuit het woongebied van Kerkdriel naar de rand van het dorp. De vrijkomende locatie zal een inbreidingslocatie voor woningbouw gaan vormen.
Conclusie
Het plan past binnen c.q. is niet in strijd met de visie Maasdriel 2020+.
In het Mobiliteitsplan Maasdriel 2020 zijn de maatregelen opgenomen die de gemeente moet uitvoeren om het verkeer in goede banen te leiden.
Eén van de problemen die spelen betreft het doorgaand (vracht)verkeer op plaatsen waar dat niet gewenst is, zoals het vrachtverkeer in de Laarstraat van een naar het 'paddenstoelencluster' (Kerkdriel-zuid), waarin ook onderhavig plangebied ligt.
Een oplossing voor dit probleem is de aanleg van een nieuwe ontsluitingsroute tussen de autosnelweg A2 en het paddenstoelencluster. Deze nieuwe route, ook wel Zuidelijke ontsluitingsroute kerkdriel genoemd, heeft onder meer de volgende voordelen:
In februari 2010 is een aantal varianten voor de ligging van de van de Zuidelijke ontsluitingsroute Kerkdriel gepresenteerd. Thans worden deze varianten nader onderzocht, waarna een keuze zal worden gemaakt.
Eén variant loopt over de Laarstraat. Beide andere varianten liggen zuidelijker. Vanaf het plangebied zijn die varianten via de Oostenbroekweg bereikbaar.
Het verkeer van en naar het transportbedrijf zal gebruik gaan maken van de nieuwe Zuidelijke ontsluitingsroute Kerkdriel.
Het overige gemeentelijke beleid is niet specifiek van toepassing op onderhavig plan.