direct naar inhoud van 4.7 Externe veiligheid
Plan: Buitengebied herziening 2010, Drielseweg 21
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0263.BP1066-OH01

4.7 Externe veiligheid

Het beleid voor externe veiligheid is gericht op het beperken en beheersen van risico's voor de omgeving vanwege handelingen met gevaarlijke stoffen. De handelingen kunnen zowel betrekking hebben op het gebruik, de opslag en de productie, als op het transport van gevaarlijke stoffen. Uit het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en de richtlijnen voor vervoer gevaarlijke stoffen vloeit de verplichting voort om in ruimtelijke plannen in te gaan op de risico's in het plangebied ten gevolge van handelingen met gevaarlijke stoffen. De risico's dienen te worden beoordeeld op 2 maatstaven, te weten het plaatsgebonden risico en het groepsrisico.

Plaatsgebonden risico
Het plaatsgebonden risico beschrijft de kans per jaar dat een onbeschermd individu komt te overlijden door een ongeval met gevaarlijke stoffen. Het plaatsgebonden risico wordt uitgedrukt in risicocontouren rondom de risicobron (bedrijf, weg, spoorlijn etc.), waarbij de 10-6 contour (kans van 1 op 1 miljoen op overlijden) de maatgevende grenswaarde is.

Groepsrisico
Het groepsrisico beschrijft de kans dat een groep van 10 of meer personen gelijktijdig komt te overlijden ten gevolge van een ongeval met gevaarlijke stoffen. Het groepsrisico geeft een indicatie van de maatschappelijke ontwrichting in geval van een ramp. Het groepsrisico wordt uitgedrukt in een grafiek, waarin de kans op overlijden van een bepaalde groep (bijvoorbeeld 10, 100 of 1000 personen) wordt afgezet tegen de kans daarop. Voor het groepsrisico geldt de oriëntatiewaarde als ijkpunt in de verantwoording (géén norm).

Voor elke verandering van het groepsrisico (af- of toename) in het invloedsgebied moet verantwoording worden afgelegd, over de wijze waarop de toelaatbaarheid van deze verandering in de besluitvorming is betrokken. Samen met de hoogte van groepsrisico moet andere kwalitatieve aspecten worden meegewogen in de beoordeling van het groepsrisico. Onder deze aspecten vallen zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid. Onderdeel van deze verantwoording is overleg met (advies vragen aan) de regionale brandweer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0263.BP1066-OH01_0012.png"  
Afbeelding 11: Uitsnede risicokaart Gelderland  

(Beperkt) kwetsbare objecten
Er moet getoetst worden aan het Bevi en de richtlijnen voor vervoer gevaarlijke stoffen wanneer bij een ontwikkeling (beperkt) kwetsbare objecten worden toegestaan. (Beperkt) kwetsbare objecten zijn o.a. woningen, scholen, ziekenhuizen, hotels, restaurants.

Conclusies
In het plangebied worden parkeervoorzieningen, bedrijven t/m categorie 3.1 of zelfstandige kantoren gerealiseerd. Parkeervoorzienignen zijn geen (beperkt) kwetsbaar object. Bedrijven en kantoren kunnen wel (beperkt) kwetsbare objecten zijn. Een kantoor vormt een beperkt kwetsbaar object indien kantoorgebouwen een bruto vloeroppervlak van minder of gelijk aan 1.500 m2 per object hebben. Een kantoor vormt een kwetsbaar object indien kantoorgebouwen een bruto vloeroppervlak van meer dan 1.500 m2 per object hebben. Indien de inrichting een (beperkt) kwetsbaar object vormt dan moet getoetst worden aan het Bevi en de wet- en regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Risicovolle bedrijven
Volgens de risicokaart van de Provincie Gelderland (Provincie Gelderland, Risicokaart) (zie afbeelding 11) en de ontvangen informatie van de gemeente zijn in de directe omgeving van het plangebied (in een straal van 1 km) geen BEVI-bedrijven gevestigd die gevaarlijke stoffen transporteren of opslaan.

Op het perceel Sint Annaweg 49 ligt een propaantank met een inhoud van 18 m3 . Op basis van de afstandentabel propaanreservoirs kan de plaatsgebonden risicocontour 10-6 en het invloedsgebied bepaald worden. De PR 10-6 contour is bij een jaardoorzet van 600 m3 maximaal 50 meter. Het invloedsgebeid bij 1% letaliteits bij een BLEVE van een tankauto bedraagt 190 meter. De perceelgrens van het de locatie Drielseweg 21 ligt op 265 meter van de propaaninstallatie. Op basis van deze informatie kan gesteld worden dat voor het plangebied Drielseweg 21 de aanwezigheid van een propaaninstallatie als niet relevant aangemerkt kan worden.

Transport gevaarlijke stoffen
Ten oosten van het plangebied is op circa 325 meter afstand de Rijksweg A2 gelegen, waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.

De Plaatsgebonden risicocontour van de A2 dient bepaald te worden. Omdat het aantal LPG-tankwagens per jaar lager is dan 6.500 en de voor de externe veiligheid relevante categorieën per jaar kleiner is dan 27.000 heeft de A2 op dit traject geen 10-6 per jaar plaatsgebonden risicocontour, die buiten de weg is gelegen.


Het plangebied ligt op circa 175 meter afstand van de afrit van de Rijksweg A2. Volgens de 'Tellingen & telmethodiek vervoer gevaarlijke stoffen op de weg (inclusief evaluatie) 2005-2008' van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat, vindt op de Drielseweg (N831) geen vervoer gevaarlijke stoffen plaats. Gezien deze informatie ligt het plangebied niet binnen het invloedsgebied van het groepsrisico van de snelweg.

Buisleiding
In en nabij het plangebied zijn geen buisleidingen gelegen.

Conclusie
Het kantoor ligt niet binnen een plaatsgebonden risicocontour en het invloedsgebied van het groepsrisico. Er zijn dus geen belemmeringen voor wat betreft het aspect externe veiligheid voor de voorgenomen ontwikkelingen. Ook als in de toekomst in plaats van een kantoor zich een bedriif vestigt zijn er geen problemen, omdat een bedrijf altijd minder kwetsbaar is als een kantoor.