direct naar inhoud van 4.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Kerkdriel Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0263.BP1050-OH01

4.5 Gemeentelijk beleid

4.5.1 Maasdriel 2020+

In 2008 heeft het bestuur van de gemeente Maasdriel haar ambitie voor de toekomst verwoord in de visie ‘Maasdriel 2020+’. Deze visie kent drie prioriteiten: ‘leefbaarheid’, ‘leefbaarheid’ en ‘leefbaarheid’.

De bevolking van Maasdriel verstaat onder leefbaarheid:

  • beschikbaarheid van voldoende goede en betaalbare woningen;
  • aanwezigheid van een goede en veilige infrastructuur (wegen, fietspaden, et cetera);
  • toegang tot eerstelijns gezondheidszorg en primair onderwijs;
  • aanwezigheid van winkels en zakelijke diensten voor dagelijkse boodschappen / behoeften;
  • aanwezigheid van recreatieve en sportieve faciliteiten;
  • krachtig, actief en gevarieerd verenigingsleven;
  • eigen identiteit, sfeer en cultuur;
  • hoge kwaliteit van de woonomgeving.

Uitgangspunt voor het woningbouwprogramma is te bouwen voor in elk geval de behoeften van de eigen bevolking, met daarbinnen specifiek aandacht voor de huisvesting van ouderen en jongeren en de ontwikkeling van nieuwe concepten zoals het creëren van werklandschappen en het bouwen in eigen beheer. Parallel daaraan zet de gemeente in op het bouwen voor groei. Groei door te bouwen voor jongeren uit de eigen gemeente en daarnaast het verleiden van jonge koopkrachtige gezinnen van buiten de gemeente om in Maasdriel te komen wonen.

Maasdriel wil inspelen op de kansen die er zijn:

  • Maasdriel biedt unieke woonmilieus gekoppeld aan elf kernen met elk hun eigen identiteit en kwaliteit, zoals kleinschaligheid, geborgenheid en sociale cohesie;
  • Maasdriel biedt een omgeving met ruimte, groen, natuur, unieke landschappen en vele mogelijkheden tot ontspanning op het land en aan en op het water;
  • Maasdriel biedt uitstekende voorzieningen. De basisvoorzieningen heeft Maasdriel in eigen huis en de bovenregionale voorzieningen liggen op een steenworp afstand in Zaltbommel en 's-Hertogenbosch;
  • Maasdriel biedt moderne woon- en werklandschappen waarin kleine ondernemingen goed kunnen gedijen en faciliteert startende bedrijven;
  • Maasdriel ligt in het midden van het land pal aan de A2 en het spoor, met daarmee een goede ontsluiting richting zowel Brabantstad als de Randstad;
  • Maasdriel ligt tussen aan de ene kant de zuidoost flank van de Randstad en aan de andere kant de noordkant van Brabantstad. Gebieden waar de komende jaren nog geen sprake is van een bevolkingsafname. Gebieden waar mensen zoeken naar unieke woonmilieus die afwijken van de standaard eenheidsworst die in de VINEX-wijken wordt geboden;
  • Maasdriel kan haar woningbouwprogramma zo inrichten dat meer gebouwd wordt conform de vraag en behoefte binnen een nog steeds aanbodgerichte woningmarkt. Dit kan door gebruik te maken van de uiteenlopende basiskwaliteiten van de kernen, maar ook door het toepassen van nieuwere concepten als het bouwen in eigen beheer. De bouwmarkt slaat de komende jaren om van een aanbod- naar een vraagmarkt. Overal in Nederland waar de toekomstige bewoner een behoorlijk vrije hand krijgt in het ontwerp van zijn woning, zijn projecten ver op voorhand uitverkocht. Daar waar bouwen aanbod gestuurd is, ontstaat leegstand. Indien Maasdriel inspeelt op de wensen van een vraaggestuurde woningbouwmarkt zal zij in staat zijn nieuwe inwoners te trekken;
  • Maasdriel kan unieke woonconcepten bieden door het ontwikkelen van prachtige waterfronten, groene woonmilieus en moderne werklandschappen (kleinschalige bedrijventerreinen) mede door het hergebruik van vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen.
4.5.2 Ruimtelijk Structuurbeeld Kerkdriel

Het ruimtelijk structuurbeeld Kerkdriel is de ruimtelijke vertaling van de visie Maasdriel 2020+ voor de kern Kerkdriel. Het zwaartepunt voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen legt dit structuurmodel ten westen en ten noorden van de kern Kerkdriel. Hier is ruimte voor nieuwe woningbouw en bedrijventerreinen. De bestaande infrastructuur is hier niet op berekend, vandaar dat onderzocht moet worden of er een nieuwe verbinding tussen de Wordenseweg en de provinciale weg ten westen van Kerkdriel noodzakelijk is.

4.5.3 Beleidskader Wonen Bommelwaard

In het beleidskader Wonen Bommelerwaard 2005-2009 is het woningbouwprogramma voor Kerkdriel geformuleerd. Op basis van de veranderingen in de huishoudensamenstelling, die op basis van huishoudenprognoses geprognosticeerd zijn, was de verwachting dat in Maasdriel de behoefte aan grote dure eengezins koopwoningen nog met circa 400 zou toenemen. Ook is er een aanzienlijke vraag naar grote betaalbare eengezins koopwoningen en meergezins huurwoningen. Van betekenis wordt ook de kleine goedkope eengezins huurwoning. Met name door toename van de groep ouderen, zal ook de vraag naar kleinere woningen en meergezinswoningen in de huursector groeien.

De visie ‘Maasdriel 2020+’ zet duidelijk in op het vergroten van het woningbouwprogramma, ten opzichte van het hierboven genoemde beleidskader, om de gewenste groei te kunnen realiseren. Op dit moment formuleert de gemeente een nieuwe visie op het woningbouwprogramma op basis van de ambities uit ‘Maasdriel 2020+’. Dit wordt vertaald in verschillende woningbouwprojecten voor verschillende doelgroepen.

4.5.4 Welstandsnota Maasdriel

Vanuit de overtuiging dat de lokale overheid het belang van een aantrekkelijke gebouwde omgeving dient te behartigen, wordt welstandsbeleid opgesteld. De verschijningsvorm van een bouwwerk is geen zaak van de eigenaar alleen; elke voorbijganger wordt ermee geconfronteerd. De gemeente Maasdriel heeft het ontwikkelde welstandsbeleid beschreven in de Welstandsnota Maasdriel, die in 2004 is vastgesteld. Er zijn zowel gebiedsgerichte als algemene welstandscriteria geformuleerd. Er zijn in het plangebied geen monumenten aanwezig. Voor onderhavige uitbreiding is een beeldkwaliteitplan opgesteld dat als toetsingskader voor de welstandsbeoordeling zal dienen.