Plan: | Woonzorggebouw Heuvelstraat Laren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0262.laWZCHeuvelstr-BP41 |
Het plangebied wordt ontsloten vanaf de Heuvelstraat voor auto's, fietsen en voetgangers. De weg is 5,4 meter breed, zodat een vrachtwagen en een auto elkaar kunnen passeren. De verkeersaantrekkende werking van het woonzorggebouw is beperkt, doordat de bewoners geen auto meer bezitten. Het verkeer dat door het zorggebouw wordt aangetrokken bestaat voornamelijk uit personeel en bezoekers. Het is mogelijk voor taxi's en ophalen/brengen om tot voor de deur te rijden.
Er wordt vanuit gegaan dat er 2 vrachtwagenbewegingen per dag zijn. Verder komen dagelijks bestelbussen/taxi ’s (licht voertuig), dit zijn maximaal 6 bewegingen. Wekelijks komt een vrachtwagen een container legen.
De toekomstige bewoners van het gebouw zijn sterk hulpbehoevend en hebben geen motorvoertuig. Door de instelling zijn voor het personeel de volgende bewegingen opgegeven. Dat kan met een motorvoertuig maar ook met andere vormen (fiets, openbaar vervoer, carpoolen) :
Het aantal bewegingen in de dag-, avond en nachtperiode zijn maximaal respectievelijk 10, 5 en 5 bewegingen er van uitgaande dat alle personeel met een auto komt.
Bezoek komt in principe alleen in de dag- en avondperiode. Zon- en feestdagen zijn maatgevend met het meeste bezoek in de dagperiode. Uit het bovenstaande volgt dat 5 parkeerplaatsen continu zijn bezet door voertuigen van personeel. Voor de resterende (17 – 5=) 12 parkeerplaatsen wordt gerekend met een dubbele bezetting overdag, dat zijn 12 x 4 = 48 bewegingen en 50% bezetting in de avond, dat zijn 6 x 2 = 12 bewegingen.
Het totaal aantal bewegingen per etmaal bedraagt volgens het bovenstaande 88 bewegingen, dat is 3.8 per woning en kan als zeer ruim worden beschouwd. In de praktijk zal het vrijwel nooit voorkomen dat alle parkeerplaatsen zijn bezet.
De Heuvelstraat is een erftoegangsweg B, die op basis van het gemeentelijke verkeersbeleid 1000 motorvoertuigen per etmaal aan kan. De 88 verkeersbewegingen per etmaal die er door het woonzorggebouw bijkomen leiden niet tot een overschrijding van dat aantal.
De parkeernorm is gebaseerd op de algemeen gebruikte CROW-publicatie 182 “Parkeercijfers – basis voor parkeernorming”. Daarbij is uitgegaan van de categorie verpleeg-/verzorgingstehuis, niet stedelijk gebied, maximale norm. De norm bedraagt dan 0,7 parkeerplaats per wooneenheid. Gezien de ontwikkeling van 24 eenheden bedraagt de parkeernorm 17 parkeerplaatsen. Toepassing van de categorie verpleeg-/verzorgingstehuis wordt redelijk geacht omdat ook in het woonzorggebouw mensen zullen gaan wonen die niet meer in staat zijn om zelf een personenvoertuig te besturen. Parkeerplaatsen zullen dan ook uitsluiten gebruikt worden door personeel en bezoekers.
De langzaamverkeersverbinding met de Deventerweg is niet aanwezig op de plantekeningen. Door initiatiefnemer is in overleg met de grondeigenaar bekeken of een langzaam verkeersontsluiting haalbaar is. Daarbij is geconcludeerd dat gezien de beperkte ruimte tussen de bebouwing aan de Deventerweg 8 en 10 een ontsluiting pas mogelijk is na herontwikkeling van een van de panden. De investering die daarmee gemoeid is, staat niet in verhouding tot de meerwaarde van de ontsluiting en kan niet worden gedragen door initiatiefnemer.