direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0243.BP00227-0002

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Het bedrijventerrein Lorentz (bestaande uit deelgebieden Lorentz I, Lorentz II en Lorentz III) is een gezoneerd inustrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder (Wgh). Dit betekent dat rondom dit industrieterrein een zone is vastgesteld. De huidige geluidzone is vastgelegd in het bestemmingsplan Geluidzone industrieterrein Haven en bedrijventerrein c.a. (verder te noemen: parapluplan). Een verruiming van de geluidzone ter plaatse van de wijk Frankrijk en het gebied Glindweg heeft plaatsgevonden in het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz.

De grens rondom de geluidzone is de zonegrens. De maximaal toegestane geluidbelasting op de zonegrens is 50 dB(A). Buiten deze zone mag de geluidbelasting van alle bedrijven op het industrieterrein tezamen niet meer bedragen dan 50 dB(A). Als de geluidbelasting van alle bedrijven tezamen op enig punt de maximale geluidbelasting van 50 dB(A) heeft bereikt, wordt gesproken van een 'volle zone'. Als de zone vol zit, dan betekent dit dat elke verdere toename van de geluidbelasting op de zonegrens, hoe beperkt ook, niet is toegestaan.

Op 7 april 2011 heeft de gemeenteraad van Harderwijk het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz vastgesteld, om via een geluidverkaveling een doelmatige verdeling van de beschikbare geluidruimte tot stand te brengen. Daarbij is gekozen voor een toedeling van een bepaald aantal dB(A) per m² (geluidruimte per vierkante meter). Hiermee wordt voorkomen dat de zone vol is, voordat alle bedrijfskavels zijn uitgegeven en dat verdere ontwikkeling (binnen de beschikbare geluidruimte) van bestaande bedrijven wordt geblokkeerd.

In 2013 is geconstateerd dat in het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz aanzienlijk meer geluidruimte in dB(A)'s per m² is opgenomen voor deelgebied Lorentz III (verder te noemen: Lorentz III), dan binnen de geluidzone beschikbaar is. De kans bestaat hierdoor dat de geluidbelasting van 50 dB(A) op de zonegrens wordt bereikt en dat de zone daarmee vol is.

De partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz (verder te noemen: partiële herziening) voorziet in een reparatie van het bestemmingsplan 'Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz'.

1.2 Doel

Het belangrijkste doel van de partiële herziening is een gedeeltelijk wijziging van het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz, zodat:

  • a. voor Lorentz III een doelmatige toedeling van de geluidruimte tot stand komt;
  • b. voldoende geluidruimte aan (toekomstige) bedrijven in Lorentz III wordt geboden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0243.BP00227-0002_0001.jpg"

Kaartje globale ligging Lorentz met deelgebieden Lorentz I, Lorentz II en Lorentz III

1.3 Plangebied

Het plangebied van deze partiële herziening omvat enkele delen van Lorentz III. Het plangebied wordt globaal begrensd door de Kromme Meen in het noorden, het buitengebied van Hierden in het oosten, lintbebouwing aan de Zuiderzeestraatweg in het zuiden en de Newtonweg in het zuidwesten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0243.BP00227-0002_0002.png"

Ligging plangebied bestemmingsplan Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz

Binnen het plangebied van de partiële herziening gelden op dit moment de volgende bestemmingsplannen:

IMRO plannummer   Naam bestemmingsplan   Datum vaststelling   Datum goedkeuring  
NL.IMRO.0243.357-   Geluidzone industrieterrein Haven en bedrijventerrein Lorentz c.a.   20-11-2008   n.v.t.  
NL.IMRO.0243.BP00032-   Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz   7-4-2011   n.v.t.  
NL.IMRO.0243.BV00194-   Beheersverordening Lorentz III 2017   6-1-2017   n.v.t.  

1.4 De bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz heeft als IMRO-idn NL.IMRO.0243.BP00227-0002 en bestaat uit een gml-bestand, regels en een toelichting. Het gml-bestand kent een analoge en digitale verbeelding. De analoge versie van het plan betreft een boekje met kaarten (PDF of hardcopy). De digitale versie is te raadplegen via de landelijke voorziening (www.ruimtelijkeplannen.nl).

De verbeelding en de regels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan en dienen in samenhang gelezen te worden. Indien er verschil bestaat tussen de analoge en de digitale verbeelding, gaat de digitale verbeelding voor. De toelichting van dit bestemmingsplan heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting geeft aan wat de beweegredenen en achtergronden zijn die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen en doet verslag van het onderzoek dat aan het bestemmingsplan vooraf is gegaan. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

1.5 Leeswijzer

De toelichting van het bestemmingsplan Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz bestaat uit de volgende hoofdstukken:

  • in hoofdstuk 1 wordt de aanleiding en het doel van de partële herziening beschreven;
  • in hoofdstuk 2 worden de wijzigingen beschreven;
  • in hoofdstuk 3 komen onderzoeksaspecten aan bod;
  • in hoofdstuk 4 wordt ingegaan op juridische aspecten;
  • in hoofdstuk 5 wordt ingegaan op het kostenverhaal en de economische uitvoerbaarheid;
  • de toelichting wordt afgesloten met hoofdstuk 6 waarin wordt ingegaan op het proces van inspraak en overleg in relatie tot dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Wijzigingen

2.1 Wijzigingen geluidverkavelingskaart

In deze paragraaf wordt ingegaan op de wijziging van de geluidverkavelingskaart die onderdeel uitmaakt van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz.

2.1.1 Problematiek geluidverkaveling Lorentz III

Er is ontdekt dat in het akoestisch onderzoek dat ten grondslag lag aan het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz voor de kavels op Lorentz III een modelleringsfout is gemaakt. In het akoestisch onderzoek is aangegeven dat voor de kavels in deelgebied Lorentz III is gerekend met 63 dB(A) per m², maar dit bleek onjuist aangezien slechts was gerekend met een geluidruimte van 55,7 dB(A)/m².

Het gevolg hiervan is dat in het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz aanzienlijk meer geluidruimte in dB(A) per m² is opgenomen voor Lorentz III, dan binnen de geluidzone beschikbaar is. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat de geluidzone vol is, voordat alle kavels op Lorentz III zijn uitgegeven.

2.1.2 Wijziging geluidverkaveling Lorentz III

Om dit probleem op te lossen is ervoor gekozen de geluidverkaveling te herzien en de beschikbare geluidruimte zo optimaal mogelijk te verdelen over de nog uit te geven kavels. Dit heeft geleid tot een aangepaste verkaveling voor Lorentz III, waarbij op een aantal kavels een geluidruimte in dB(A) per m² is toegestaan die afwijkt van de 60 dB(A) per m² op grond van het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz.

De totstandkoming van de nieuwe verkaveling Lorentz III is het resultaat van een integraal ontwerpproces. Daarbij is door verschillende disciplines (waaronder planeconomisch, stedenbouwkundig, verkeerskundig en akoestisch) onderzocht, welke inrichting van Lorentz III voldoende toekomstbestendig is. Het resultaat is een nieuwe inrichting van Lorentz III, welke inrichting hieronder staat weergeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0243.BP00227-0002_0003.jpg"

Lorentz III: inrichtingstekening

Met deze inrichting kan de uitgifte van voldoende grote en kleine bedrijfskavels plaatsvinden en worden de mogelijkheden voor de uitgifte niet beperkt. De maten zijn ook zodanig ruim dat hiermee recht wordt gedaan aan het regionale karakter van het bedrijventerrein Lorentz.

Ten behoeve van deze nieuwe verkaveling is akoestisch onderzoek uitgevoerd. In dit akoestisch onderzoek is beoordeeld op welke wijze geluidruimte aan de nog niet uitgegeven kavels in het zuidelijke deel van Lorentz III kan worden toegekend, zonder dat de zonegrens van 50 dB(A) wordt overschreden. De bedrijfskavels aan de zuidzijde van Lorentz III zijn dicht bij de zonegrens gesitueerd. Door deze korte afstand zijn deze bedrijven maatgevend en nagenoeg bepalend voor de hoogste geluidbelasting op de zone.

Bij de berekeningen is uitgegaan van een geluidsemissie bij een categorie 3 bedrijf en is de geluidruimte op de kavels zodanig verdeeld dat bij een volledig gebruik van de totale geluidruimte de zone is opgevuld.

De onderzoeksresultaten laten zien dat de geluidruimte die beschikbaar is op de zuidelijke kavels minder bedraagt dan de 60 dB(A)/m² die momenteel is toegestaan op grond van het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz. Dit is aanleiding geweest om voor deze kavels het aantal dB(A)/m² te herzien.

Voor een uitgebreidere toelichting op dit onderwerp wordt verwezen naar de als Bijlage 1 Akoestische onderbouwing bij deze toelichting behorende akoestische onderbouwing.

Juridisch is dit vastgelegd in artikel 2.1.4 Wijzigen Bijlage 1 Geluidverkavelingskaart van de regels. Daar is opgenomen dat de vigerende geluidverkavelingskaart van het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz uitsluitend wordt gewijzigd voor de percelen die liggen in het plangebied van deze partiële herziening en in Bijlage 1 Wijziging Geluidverkavelingskaart van de regels zijn opgenomen. De geluidruimte van de overige kavels van Lorentz III blijven ongewijzgd en daar blijft gelden dat de gebruikte geluidruimte niet meer mag bedragen dan 60 dB(A) per m².

De aanpassing heeft geen extern effect, omdat de geluidzone niet wordt aangepast. Met deze aanpassing wordt enkel bereikt dat de zone niet vol kan raken en wordt duidelijkheid geboden aan huidige en toekomstige eigenaren van de bedrijfskavels.

In Bijlage 2 Overzichtskaart geluidverkaveling Lorentz is een overzichtskaart opgenomen van de geluidverkavelingskaart voor heel Lorentz, nadat onderliggende Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz in werking is getreden. Op deze overzichtskaart is ook de wijziging vanwege wijzigingsplan 'Lorentz - 1e wijziging geluidverkaveling' (NL.IMRO.0243.WP00087-0003) verwerkt.

2.2 Wijzigingen regels

In deze paragraaf wordt ingegaan op de wijzigingen in de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz door de partiële herziening.

2.2.1 Wijzigen artikel 3.2 Nadere eisen

In artikel 3.2 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz is een regel voor nadere eisen opgenomen. Hiermee kan het College van burgemeester en wethouders nadere eisen stellen aan de plaatsing van gebouwen en aan de plaatsing en afmetingen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Dit om het College van burgemeester en wethouders ter bescherming van de totaal beschikbare geluidruimte in voorkomend geval de gelegenheid te geven te bewerkstelligen dat bebouwing zo wordt gesitueerd dat daarmee een betere akoestische afscherming tot stand komt.

In artikel 2.3 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz is vastgelegd hoe de geluidruimte bepaald moet worden. Hieruit volgt dat de geluidbelasting van een bedrijf op 12 immissiepunten rond het bedrijf wordt bepaald, waarna de energetisch gemiddelde etmaalwaarde van deze twaalf punten wordt teruggerekend naar één vervangende puntbron. De geluidsruimte in dB(A)/m² representeert hiermee een gemiddelde verdeling van de geluidsemissie op een kavel. Hierbij is geen rekening gehouden met een mogelijke maatgevende geluidemmissie naar een specifieke richting.

Aangezien er bij het bepalen van de kavelmaat in dB(A)/m² is uitgegaan van een opgevuld gebruik van de geluidzone en de kavels waarvan de geluidruimte partieel worden herzien maatgevend zijn voor de hoogste geluidbelasting op de zone, kan de situatie ontstaan dat door een akoestisch ongunstige indeling de geluidzone alsnog vol raakt. Dit ondanks dat aan de kavelmaat in dB(A)/m² wordt voldaan. Deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen wanneer maatgevende (mobiele) geluidbronnen op het achterterrein van een kavel plaatsvinden.

Om te voorkomen dat de geluidzone door een akoestisch ongunstige indeling, op basis van de maximaal ingevulde geluidruimte, opgevuld wordt, is het noodzakelijk om aan artikel 3.2 een nadere eis toe te voegen. Deze eis kan worden ingezet om een overschrijding van de totale beschikbare geluidruimte binnen de geluidzone te voorkomen.

Juridisch is dit vastgelegd in artikel 2.1.1 Wijzigen artikel 3.2 Nadere eisen van de regels. Daar is opgenomen dat aan artikel 3.2 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz na onderdeel b een nieuw onderdeel c wordt toegevoegd, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van een doelmatige akoestische inrichting een nadere eis kan stellen aan de plaats en de uitstralingsrichting van geluidbronnen op het bouwperceel. Onder geluidbron wordt verstaan een machine en installatie die geluid veroorzaakt en behoort tot de representatieve bedrijfssituatie. Volgens de Handleiding meten en rekenen Industrielawaai 1999 betreft dit de situatie waarbij de voor de geluidproductie relevante omstandigheden kenmerkend zijn voor een bedrijfsvoering bij volledige capaciteit in de te beschouwen etmaalperiode.

2.2.2 Wijziging artikel 3.3.1 Akoestische rapportage

In artikel 3.3.1 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz is een specifieke gebruiksregel opgenomen om te bepalen of de door een inrichting gebruikte geluidruimte in overeenstemming is met het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz. Deze regel bepaalt dat een bedrijf in strijd met het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz handelt, als men niet beschikt over een akoestische rapportage waaruit de gebruikte geluidruimte blijkt. In artikel 3.3.1 onderdeel c is geregeld in welke gevallen de verplichting van een akoestische rapportage niet geldt.

De zonegrens aan de zuidzijde van Lorentz III ligt op een korte afstand van het bedrijventerrein. De totale geluidbelasting op dit deel van de geluidzone bedraagt 50 dB(A). Op andere delen van de geluidzone is de totale geluidbelasting lager dan 50 dB(A) en is de kans op een volle zone minder aannemelijk.

Bedrijfspercelen aan de zuidzijde van Lorentz III die op grond van de partiële herziening een afwijkende dB(A)/m² krijgen, zijn dicht bij de zonegrens gesitueerd en hebben een grote bijdrage op de totale geluidbelasting op de geluidzone .

Mogelijk akoestisch ongunstige indeling en/of locatie van geluidbronnen kunnen nadelige effecten op de zuidelijke grens van de geluidzone significant versterken. Om te kunnen garanderen dat een bedrijf voldoet aan de kavelmaat en geen onevenredig grote claim legt op de totale geluidruimte, is er voor de kavels die op grond van de partiële herziening een afwijkende dB(A)/m² krijgen altijd een akoestische rapportage nodig.

Juridisch is dit vastgelegd in artikel 2.1.2 Wijzigen artikel 3.3.1 Akoestische rapportage van de regels. Daar is opgenomen dat aan artikel 3.3.1 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz na onderdeel c een nieuw onderdeel d wordt toegevoegd, waarin is geregeld dat de uitzonderingen van een akoestische rapportage die zijn opgenomen in onderdeel c niet gelden ter plaatse van de aanduiding 'overige zone - uitzondering'. Doordat deze aanduiding geldt voor alle gronden die partieel worden herzien, wordt bereikt dat voor deze gronden altijd een akoestische rapportage verplicht is.

2.2.3 Wijziging artikel 3.6 Wijzigingsbevoegdheid

In artikel 3.6 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz is een flexibiliteitsinstrument opgenomen voor een wijzigingsbevoegdheid zoals bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a Wro. Door middel van de wijzigingsbevoegdheid kan de geluidverkavelingskaart in zijn geheel of op onderdelen worden gewijzigd. Omdat de beschikbare geluidruimte gebaseerd is op de geluidzone mag een wijziging nooit tot gevolg hebben dat de totale geluidruimte de geluidzone overschrijdt.

Voor de kavels die op grond van de partiele herziening een afwijkende dB(A)/m² krijgen, geldt dat zij geen gebruik kunnen maken van deze wijzigingsbevoegdheid. Doordat de geluidruimte van deze kavels minder zal bedragen dan de 60 dB(A)/m² die geldt op grond van het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz, kan een wijziging tot een minimum van 60 dB(A)/m² niet meer uitgevoerd worden.

Daarnaast is het niet mogelijk om de geluidbruiksruimte op voornoemde kavels te verhogen omdat dit leidt tot overschrijding van de geluidzone. De beschikbare geluidruimte is zo optimaal mogelijk verdeeld over de kavels waarvan de geluidruimte wordt herzien. De verdeling is gebaseerd op het maximale gebruik van de ruimte op de zonegrens. Door deze optimale verdeling en maximaal gebruik van de geluidruimte, is een toename van geluidgebruiksruimte bij volledige invulling volgens de gewijzigde Geluidverkavelingskaart niet mogelijk aangezien dit direct leidt tot overschrijding van de zonegrens.

Juridisch is dit vastgelegd in artikel 2.1.3 Wijzigen artikel 3.6 Wijzigingsbevoegdheid van de regels. Daar is opgenomen dat aan artikel 3.6 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz na onderdeel b een nieuw onderdeel c wordt toegevoegd, waarin is geregeld dat de wijzigingsbevoegdheid die is opgenomen in onderdeel a en b niet geldt ter plaatse van de aanduiding 'overige zone - uitzondering'. Doordat deze aanduiding geldt voor alle gronden die partieel worden herzien, wordt bereikt dat voor deze gronden niet gebruik kan worden gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid in artikel 3.6 van de regels van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz.

2.2.4 Wijziging regels

De partiële herziening vervangt, dan wel wijzigt de regels en de daarbij behorende bijlage van het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz voor zover dit in de partiële herziening is bepaald.

Juridisch is dit vastgelegd via de artikelen 2.1.2, 2.1.3 en 2.1.4 en de opgenomen schakelbepaling van artikel 3.1.1.

2.3 Wijziging verbeelding

In deze paragraaf wordt ingegaan op de wijzigingen van de verbeelding van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz door de partiële herziening.

2.3.1 Wijziging verbeelding

De partiële herziening vervangt de verbeelding van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz voor alle gronden die deel uitmaken van het plangebied van de partiële herziening.

Juridisch is dit vastgelegd op de verbeelding van de partiële herziening in samenhang met de schakelbepaling van artikel 3.1.1 Bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz van de regels van de partiële herziening. Een en ander betekent dat de aanduiding 'overige zone - uitzondering' die staat opgenomen op de verbeelding van de partiële herziening, wordt opgenomen op de verbeelding van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz en geldt ter plaatse van het plangebied van de partiële herziening.

Doordat de verbeelding van het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz ter plaatse van de aanduiding 'overige zone - uitzondering' volledig wordt vervangen door de verbeelding van de partiële herziening, betekent dit ook dat de aanduiding 'wro-zone - ontheffingsgebied' die is opgenomen in het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz voor de gronden in het plangebied wordt verwijderd. In de volgende subparagraaf wordt dit nader toegelicht.

2.3.2 Aanduiding 'wro-zone - ontheffingsgebied'

In bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz is enige flexibiliteit opgenomen om incidenteel een grotere geluidruimte op een kavel toe te staan. Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid om ter plaatse van het gebied dat is aangegeven met de aanduiding 'wro-zone - ontheffingsgebied' met een omgevingsvergunning een grotere geluidruimte op een kavel toe te staan, mits aan een aantal eisen wordt voldaan.

Voor de kavels die op grond van de partiële herziening een afwijkende dB(A)/m² krijgen, geldt dat zij geen gebruik kunnen maken van deze afwijkingsmogelijkheid. Reden dat de aanduiding 'wro-zone - ontheffingsgebied' voor deze kavels is verwijderd. De achtergrond hiervan is gelijk aan de reden dat deze kavels niet gebruik mogen maken van de wijzigingsbevoegdheid. Voor een motivering wordt verwezen naar paragraaf 2.2.3 Wijziging artikel 3.6 Wijzigingsbevoegdheid van deze toelichting.

Hoofdstuk 3 Onderzoek

Ingevolge artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening is het bij het opstellen van een bestemmingsplan verplicht inzicht te bieden in de relevante planologische en milieuhygiënische aspecten. Als een bestemmingsplan nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt, moet worden aangetoond dat dit haalbaar is in relatie tot de planologische en milieuhygiënische aspecten.

De bestaande ruimtelijke en functionele structuur van het bestemmingsplan 'Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz' wijzigen niet door de partiële herziening. De voorliggende partiële herziening is enkel gericht op een aanpassing van de toedeling van een bepaald aantal dB(A) per m² (geluidruimte per vierkante meter). De aanpassing heeft geen extern effect, omdat de geluidzone niet wordt aangepast. De herziening is akoestisch onderbouwd en in paragraaf 2.1 nader toegelicht.

Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt en en een nadere onderbouwing met onderzoek is derhalve niet nodig.

Hoofdstuk 4 Juridische aspecten

4.1 Opzet partiele herziening

Het voorliggende bestemmingsplan 'Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz' is een gedeeltelijke herziening van het geldende bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz. Het besluit van de gemeenteraad heeft niet betrekking op het gehele bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz, maar uitsluitend op die delen die worden gewijzigd. In voorgaand Hoofdstuk 2 van deze toelichting zijn de regels en de verbeelding van de partiële herziening nader toegelicht.

4.2 Bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz

In Hoofdstuk 2 van de toelichting van deze partiële herziening is een juridische toelichting gegeven op de regels en verbeelding. Voor een nadere beschrijving van juridische aspecten wordt verwezen naar Hoofdstuk 3 van de toelichting van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz.

Hoofdstuk 5 Economische uitvoerbaarheid

Op grond van afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening rust op de gemeente de verplichting tot het verhaal van kosten die tot de grondexploitatie behoren indien het bestemmingsplan een bouwplan in de zin van artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) mogelijk maakt.

In voorliggend bestemmingsplan wordt het aantal dB(A)/m² gewijzigd van kavels die nog niet zijn uitgegeven. Er wordt geen bouwplan zoals bedoeld in artikel 6.12 Wro mogelijk gemaakt. Hierdoor hoeft geen exploitatieplan vastgesteld te worden. De ontwikkeling van dit bestemmingsplan brengt voor de gemeente alleen plankosten met zich mee. Deze kosten worden gedekt uit de algemene middelen.


De economische uitvoerbaarheid van dit plan is hiermee aangetoond.

Hoofdstuk 6 Inspraak en overleg

6.1 Inspraak

Hoofdregel uit de Inspraakverordening Harderwijk 2007 is dat elk bestuursorgaan over zijn eigen bevoegdheden besluit of al of niet inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van het gemeentelijk beleid. Dit betekent dat ook ten aanzien van een bestemmingsplan een besluit moet worden genomen over het al of niet toepassen van inspraak. In een aantal gevallen hoeft geen inspraak plaats te vinden, bijvoorbeeld over bestemmingsplannen waarvoor in de voorbereiding al een ruimtelijk plan (bijvoorbeeld een masterplan of verkavelingsplan) in de inspraak is gebracht.

Voor het bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz is indertijd de gehele procedure, inclusief inspraak, doorlopen alvorens het bestemmingsplan is vastgesteld door de gemeenteraad van Harderwijk. De in de partiële herziening voorgestelde aanpassingen leiden niet tot een wijziging van de uitgangspunten van bestemmingsplan Toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz en kunnen worden aangemerkt als een ondergeschikte herziening van een eerder vastgesteld bestemmingsplan.

6.2 Vooroverleg

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan moet in het kader van het overleg als bedoeld in art. 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening overleg worden gepleegd met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn. Tegelijkertijd wordt het bestemmingsplan voorgelegd aan andere relevante instanties.

Het ontwerpbestemmingsplan "Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz" is aan de onderstaande instanties toegezonden.

  • Provinciaal Bestuur Gelderland t.a.v. dienst Ruimte, economie en welzijn, afdeling RO/Gem. plannen (coördinatieberaad)
  • Waterschap Vallei en Veluwe
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost–Gelderland  t.a.v. Afdeling Risicobeheersing - Team Veluwe
  • Politie District Noord-West Veluwe, t.a.v. Team Harderwijk
  • Brandweer Veluwe West
  • Bedrijvenkring Harderwijk
  • Omgevingsdienst Noord-Veluwe

De ontvangen overlegreacties zijn samengevat, van commentaar voorzien en in Bijlage 3 Nota Vooroverlegreacties van deze toelichting opgenomen. De reacties hebben niet geleid tot wijzigingen in het bestemmingsplan.

6.3 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan Partiële herziening toedeling geluidruimte bedrijventerrein Lorentz heeft met ingang van 24 januari 2019 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld zienswijzen ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan kenbaar te maken. Er zijn in deze periode geen zienswijzen ingediend.