direct naar inhoud van 5.1 Servicedienst SNELHERSTEL BOR
Plan: Tweelingstad - Graaf Ottolaan 5-11
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0243.BP00072-0003

5.1 Servicedienst SNELHERSTEL BOR

Vanuit het nieuwe gemeentelijk onderhoudsbedrijf worden de taken van de buitendienst Stadsbeheer uitgevoerd, zoals de klachtenbehandeling op aanleg, beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Daarnaast worden onder andere reparatiewerkzaamheden, kleinschalig onderhoud, straatreiniging, gladheidbestrijding en groenonderhoud vanuit het onderhoudsbedrijf verricht. De toekomstige activiteiten op de locatie zelf wijken nauwelijks af van de huidige activiteiten, zoals die op dit moment door het aannemersbedrijf worden uitgevoerd.

Een belangrijk voordeel van de nieuwe centrale locatie van de servicedienst is dat de aanrijtijden van de buitendienst geoptimaliseerd worden en tegelijkertijd de rijafstanden worden verkleind. Dit heeft niet alleen positieve gevolgen voor de bedrijfsvoering, maar ook voor de inwoners van Harderwijk.

De Servicedienst SNELHERSTEL BOR biedt ruimte aan een personeelsgebouw, magazijn, werkplaatsen, overdekte binnenstalling en buitenstalling voor materieel en buitenopslag materialen en een zoutloods. Op het buitenterrein vindt, naast de verkeersfunctie, opslag van diverse materialen plaats, alsmede fietsenstallingen en parkeerplaatsen voor bezoekers en het eigen personeel. Al het parkeren vindt plaats op eigen terrein. De exacte inv ulling van het terrein is nog niet bekend. Een mogelijke inrichting wordt in onderstaande afbeelding (vlekkenplan) weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0243.BP00072-0003_0003.jpg"


De servicedienst dient beveiligd en afgeschermd te zijn van de omgeving, geen hinder te veroorzaken voor de omgeving en voorzien zijn van een goede toegangsweg. De nieuwe locatie op Bedrijvenpark Sypel is een geschikte locatie om aan bovengenoemde voorwaarden te voldoen. De toekomstige activiteiten zijn passend op een bedrijvenpark en de locatie is goed ontsloten. Om verkeersstromen zoveel mogelijk te scheiden is de toegang vanaf de Graaf Ottolaan uitsluitend bestemd voor het personeel en eventuele bezoekers/vertegenwoordigers van de servicedienst en zal de Gelreweg de bedrijfsmatige ontsluiting vormen.

Daarnaast zijn er geen belemmeringen vanuit milieukundige, archeologische, geohydrologische en/of economische aard.

Beeldkwaliteit openbare ruimte

Het huidige bedrijvenpark Sypel heeft niet de ruimtelijke kwaliteit die men van een gebied dat zo centraal binnen Harderwijk gelegen is, mag verwachten. Een kwaliteitsverbetering is daarom zeer wenselijk.

Naast het feit dat de gebouwen de tussenliggende (openbare) ruimte begrenzen en begeleiden, is de inrichting van die ruimte minstens zo belangrijk. Dit dient op een eenduidige wijze te gebeuren. Het straatprofiel zou als volgt opgebouwd moeten worden: twee richtingsverkeer rijbaan met aan beide zijden een stoep en een groenstrook met bomen, een parkeerzone en dan de voorgevel van de gebouwen.

Op de plekken waar percelen geheel of gedeeltelijk niet bebouwd zijn aan de straatzijde, kunnen andere middelen ingezet worden om de begrenzing te creƫren. Gemetselde of samengestelde (metselwerk en hekwerk) oplossingen genieten daarbij de voorkeur. Als referentie kan daarbij gedacht worden aan de afscheiding bij het MOB complex aan de Deventerweg. Een oplossing met slechts een hekwerk biedt niet de kwaliteit die de openbare ruimte versterkt als verblijfsgebied. Ook oplossingen met een haag of begroeid hekwerk kunnen onderzocht worden.

Gevolg van bovenstaande stedenbouwkundige zaken is het ontstaan van een gebied waarbij de openbare ruimte duidelijk begrensd wordt. In tegenstelling tot het huidige gebruik, waar gebouwen los in de ruimte staan en het tussenliggende gebied ongedefinieerd is en met name voor parkeren gebruikt wordt.

De voorgestelde inrichting van het perceel sluit hier goed op aan.