direct naar inhoud van 3.2 Ruimtelijk beleid
Plan: Tweelingstad-Slingerbos
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0243.BP00013-0004

3.2 Ruimtelijk beleid

NOTA RUIMTE

In de Nota Ruimte staat het simpeler en sneller tot ontwikkeling en uitvoering brengen van ruimtelijke projecten centraal. Het Rijk houdt sterke bemoeienis met projecten en ontwikkelingen betreffende de ruimtelijke hoofdstructuur. Daarbuiten treedt het Rijk meer terughoudend en selectief op. Wel wordt een zekere te handhaven (ruimtelijke) basiskwaliteit omschreven. De verdere in-vulling ligt vooral bij provincies, regio's en gemeenten.


Wat betreft verstedelijking wordt ingezet op bundeling en nieuwbouw in be-staand stedelijk gebied. Nieuwe ontwikkelingen worden zoveel mogelijk aan-gesloten op bestaande bebouwing en infrastructuur. Verder stimuleert het rijk herstructurering en transformatie van zowel (verouderde) wijken als bedrij-venterreinen in het algemeen. De stedelijke ruimte dient zo optimaal mogelijk te worden benut. Verder dient rekening te worden gehouden met recreatieve waarden, het groen en het water. Regionale afstemming is een noodzaak.


STREEKPLAN GELDERLAND 2005

Het Streekplan Gelderland 2005 kiest voor versterking van de ruimtelijke kwa-liteit in Gelderland. Dat gebeurt door op provinciaal niveau te sturen op ken-merken en waarden die van provinciaal belang worden geacht: natuur en water ('groenblauw raamwerk'), maar ook de ruimtelijke ontwikkelingen in het 'rode raamwerk' van stedelijke functies en infrastructuur.


Voor Harderwijk betekent dit dat de regionale centrumfunctie wordt voortge-zet en geïntensiveerd. Harderwijk kan zich profileren als een krachtige en aantrekkelijke stad op het gebied van wonen, werken en voorzieningen. Aan-dacht gaat daarbij uit naar binnenstedelijke transformatieprocessen en be-reikbaarheid, gekoppeld aan de potenties van het knooppunt station Harderwijk, Waterfront en de opwaardering van de N302.


Op het vlak van de regionale bedrijventerreinplanning is de ontwikkeling van het regionale bedrijventerrein Lorentz Oost in beeld. Daarna is er in Harder-wijk geen ruimte meer om de regionale bedrijvigheid te accommoderen. In een convenant met Flevoland is daarom de overloopfunctie van Flevoland voor regionale bedrijvigheid vastgelegd.


STRUCTUURPLAN HARDERWIJK 2020

Op basis van een interactief Stadsforum is in 2003 de Stadsvisie Harderwijk 2020 opgesteld. Deze visie is door de gemeente vertaald in een ruimtelijk plan: Structuurplan Harderwijk 2020. Dit structuurplan geeft de hoofdlijnen van de ruimtelijke ontwikkeling van Harderwijk aan tot circa 2020 en is op 15 juni 2006 door de gemeenteraad vastgesteld. Hiermee vervangt het plan de Ont-wikkelingsvisie Harderwijk uit 1998.


Centraal in het structuurplan staat dat Harderwijk een stad is met kwaliteiten. Harderwijk is prachtig gelegen, tussen de randmeren en de Veluwe en centraal in het land. De historische binnenstad is uitnodigend. Het Dolfinarium is een attractie van de eerste orde, maar voor een blijvende toeristische betekenis een te smalle basis. Ingezet wordt daarom op versterking van de kwaliteiten: het water, de Veluwe en de binnenstad.


Om dit te verwezenlijken is er in het Structuurplan onder meer een gebiedsge-richt beleid verwoord. Voor Tweelingstad is een aantal ontwikkelingen aange-geven. Het betreft met name de opwaardering van het bedrijventerrein Sypel (valt buiten dit bestemmingsplan) en een (her)ontwikkeling van de terreinen rondom het NS-station en het defensieterrein Kranenburg-Noord. Kranenburg-Noord moet een open en groen woongebied worden met maximaal 200 wonin-gen. Verder is er ruimte voor maatschappelijke functies met bij voorkeur een regionale uitstraling. Voor deze ontwikkelingen zal te zijner tijd een afzonder-lijke planologische procedure worden gevoerd. Ten aanzien van belangrijke structuurdragers wordt de Deventerweg opgewaardeerd als recreatieve fiets-verbinding richting de Veluwe. Langs de Oranjelaan is het statige karakter met villa's en buitens karakteristiek. Dit karakter dient behouden te blijven.