direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Rijksstraatweg 17 te Geldermalsen
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op het perceel Rijksstraatweg 17 te Geldermalsen is HartenInn voornemens om een eethuis/ restaurant te gaan exploiteren met het concept "laagdrempelig, samen met mensen die wat afstand hebben tot de arbeidsmarkt". Het geldende bestemmingsplan 'Geldermalsen centrum 2013' biedt deze mogelijkheid echter alleen via een wijzigingsbevoegdheid. Derhalve wordt voorliggend wijzigingsplan opgesteld.

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied is gelegen in het centrum van de kern Geldermalsen, omringd door centrumbebouwing in de vorm van winkels en restaurants. De locatie is gelegen aan de oostzijde van de Rijksstraatweg, op het gedeelte dat is gelegen tussen het Marktplein aan de noordzijde, en de Herman Kuijkstraat aan de zuidzijde.

afbeelding "i_NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1_0001.jpg"

Planlocatie is gelegen bij de rode ster (bron: GoogleMaps)

1.3 Geldend bestemmingsplan

Voor de gronden van het plangebied geldt op dit moment het bestemmingsplan 'Geldermalsen centrum 2013'. Dit bestemmingsplan is vastgesteld door de gemeenteraad van Geldermalsen op 24 september 2013. Het plangebied heeft de bestemming 'Centrum - 1' en een bouwvlak waarbinnen de gebouwen zijn toegestaan. Daarnaast is een aanduiding opgenomen waarin uitsluitend de hoofdgebouwen zijn toegestaan. De bestemming 'Centrum - 1' staat horecabedrijven in categorie 1 toe. Een eethuis/ restaurant valt volgens de begripsbepaling in horecacategorie 3. Een horecabedrijf in horecacategorie 3 is uitsluitend toegestaan bij de aanduiding 'horeca'. Dit perceel heeft niet die aanduiding. Door middel van een wijzigingsbevoegdheid kan deze aanduiding aan het perceel worden toegekend. Daarnaast gelden de dubbelbestemmingen 'Waterstaat - Waterberging', een heel klein strookje 'Waterstaat - Waterstaatkundige functie' en 'Waarde - Archeologie 1' en de gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone - molenbiotoop'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1_0002.jpg"

Uitsnede van de verbeelding ter hoogte van het plangebied. Met rood is de begrenzing van het plangebied globaal aangegeven (bron: www.ruimtelijkeplannen.nl)

1.4 Leeswijzer

Na deze inleiding is in de volgende hoofdstukken het plan als volgt toegelicht:

  • Hoofdstuk 2: beschrijving van het planvoornemen;
  • Hoofdstuk 3: beschrijving van de wijzigingsvoorwaarden en de toets hieraan;
  • Hoofdstuk 4: haalbaarheid van het plan, met daarbij een toets aan beleid, milieu- en omgevingsaspecten en de economische en maatschappelijke haalbaarheid van het plan;
  • Hoofdstuk 5: juridische vertaling van het plan.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Achtergrond

Op het perceel Rijksstraatweg 17 te Geldermalsen is HartenInn voornemens om een eethuis/ restaurant te gaan exploiteren met het concept "laagdrempelig, samen met mensen die wat afstand hebben tot de arbeidsmarkt".

De doelstellingen van HartenInn zijn als volgt:

  • het leveren van een bijdrage aan het actief terugdringen van het sociale isolement van mensen die sociaal en economisch geïsoleerd leven binnen de gemeente Geldermalsen;
  • het bevorderen van sociale, creatieve, educatieve, technische en communicatieve vaardigheden van licht verstandelijk gehandicapte jongeren;
  • het creëren van bekendheid en aandacht in de samenleving en de politiek voor het probleem van sociale uitsluiting;
  • de betrokkenheid bevorderen van burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven in de gemeente Geldermalsen, bij het probleem van sociale armoede en eenzaamheid, door middel van het verlenen van waardevolle diensten (verkoop maaltijden en meer).

afbeelding "i_NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1_0003.jpg"

Aanzicht van het pand waarin het restaurant zich zal gaan vestigen (bron: GoogleStreetvieuw)

Het restaurant zal op de begane grond van het pand worden gesitueerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1_0004.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1_0005.jpg"

2.2 Inhoud wijzigingsplan

In het wijzigingsplan wordt uitsluitend het perceel opgenomen waar het restaurant zich zal gaan vestigen. Dit betreft Rijksstraatweg 17 in Geldermalsen, kadastraal bekend gemeente Geldermalsen, Sectie G, nummer 1975.

afbeelding "i_NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1_0006.jpg"

Plangebied met kadastrale nummers

Door middel van een wijzigingsbevoegdheid zal de mogelijkheid worden geboden om een restaurant te vestigen op deze locatie, door het mogelijk maken van horecacategorie 3.

2.3 Verkeer & parkeren

Het restaurant is in het centrumgebied van Geldermalsen gelegen. In navolgende afbeelding is een overzicht weergegeven van de parkeermogelijkheden in de directe omgeving, waarbij een grijze zone een parkeerverbod betreft, en de roze zone een betaald parkerenzone.

afbeelding "i_NL.IMRO.0236.GDMrijksstraatwg17-VSG1_0007.jpg"

Overzicht parkeren in het centrum van Geldermalsen, met planlocatie bij de rode ster (bron: www.prettigparkeren.nl)

In de directe omgeving van het perceel geldt een parkeerverbod. Het parkeerterrein dat achter het pand is gelegen, betreft particulier terrein, afgesloten door middel van een slagboom of een schuifhek. Bezoekers zullen daarom het restaurant lopend of per fiets benaderen. Een toe te schrijven verkeersgeneratie is er daarmee niet.

In het gehele centrum, binnen de bestemming 'Centrum - 1' zijn horecabedrijven in horecacategorie 1 toegestaan. Hieronder vallen een lunchroom, broodjeszaak en ijssalon en dergelijke. In de CROW-publicatie "Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie" zijn verschillende typen horeca onderscheiden, te weten hotels, café/bar/cafetaria, restaurant en fastfoodrestaurant. Een lunchroom is het meest te vergelijken met een restaurant. Het met voorliggende wijzigingsplan mogelijk maken van een restaurant levert derhalve geen extra parkeerbehoefte op. Ditzelfde geldt ook voor de verkeersgeneratie.

Verkeer en parkeren leveren derhalve geen verandering op in de situatie en vormen daarmee geen belemmering voor het planvoornemen.

2.4 Ruimtelijke inpassing perceel

Het perceel beschikt niet over een relevante buitenruimte. Er is een kleine strook aan de zijkant van het pand, voor toegang tot het pand. Het betreft uitsluitend een inpandige functieverandering, die geen ruimtelijke verandering met zich mee brengt. Een ruimtelijke inpassing van het perceel is derhalve niet aan de orde.

Hoofdstuk 3 Wijzigingsvoorwaarden

Om gebruik te kunnen maken van een wijzigingsbevoegdheid, zal aan de wijzigingsvoorwaarden in de wijzigingsbevoegdheid moeten worden voldaan. Onderstaand vindt toetsing plaats aan deze wijzigingsvoorwaarden uit de bepaling 6.5.1. van het bestemmingsplan “Geldermalsen centrum 2013".

3.1 Wijzigingsbevoegdheid horeca

Op grond van artikel 6.5.1. van het bestemmingsplan “Geldermalsen centrum 2013" geldt het volgende.

Burgemeester en wethouders kunnen deze bestemming overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.6 lid 1 onder a van de Wet ruimtelijke ordening wijzigen, teneinde middels het opnemen van de aanduiding "horeca" op nieuwe locaties horecabedrijven in categorie 2 en 3 toe te staan, mits:

  • a. geen onevenredige aantasting plaatsvindt van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en het woon- en leefmilieu;
  • b. het niet betreft activiteiten welke een zodanige verkeersaantrekking hebben, dat deze leiden tot een nadelige beïnvloeding van de normale afwikkeling van het verkeer dan wel tot een onevenredige parkeerdruk op de openbare ruimten;
  • c. geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de waarden genoemd in 6.1.

Een horecabedrijf is in het vigerende bestemmingsplan als volgt gedefinieerd:

1.39 horecabedrijf:

een bedrijf of instelling waar bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt en/of waarin bedrijfsmatig logies wordt verstrekt;

de horecabedrijven zijn in vier categorieën te onderscheiden:

  • 1. categorie 1: vormen van horeca-activiteiten die qua exploitatievorm aansluiten bij winkelvoorzieningen, waar naast kleinere etenswaren in hoofdzaak alcoholvrije dranken worden verstrekt, en waarvan de exploitatie overwegend tijdens winkeltijden plaatsvindt, zoals een lunchroom, broodjeszaak, en een ijssalon;
  • 2. categorie 2: vormen van horeca-activiteiten die qua exploitatievorm aansluiten bij winkelvoorzieningen, waar naast kleinere etenswaren in hoofdzaak alcoholvrije dranken worden verstrekt, en waarvan de exploitatie zowel overdag als in de avonduren plaatsvindt, zoals een cafetaria, snackbar, afhaalcentrum, automatiek;
  • 3. categorie 3: vormen van horeca-activiteiten waar in hoofdzaak maaltijden, (alcoholische) dranken en/of logies worden verstrekt en waarvan de exploitatie doorgaans in de middag- en avonduren plaatsvindt, zoals een café, restaurant, hotel en pension;
  • 4. categorie 4: vormen van horeca-activiteiten waarbij in hoofdzaak alcoholische drank wordt verstrekt en waarvan de exploitatie doorgaans in de avonduren plaatsvindt, een aantasting van het woon- en leefklimaat veroorzaakt en een grote druk op de openbare orde met zich meebrengt, zoals bar-dancings, discotheken, nachtclubs, alsmede horeca met zaalaccommodatie;

3.2 Toets aan wijzigingsvoorwaarden

Onderstaand wordt getoetst aan de wijzigingsvoorwaarden.

a. geen onevenredige aantasting plaatsvindt van de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden en het woon- en leefmilieu;

Een korte schets van de horecastand in Geldermalsen is in de toelichting op het bestemmingsplan "Geldermalsen centrum 2013" beschreven:

Het Ruimtelijk-economisch onderzoek centrum Geldermalsen bevat eveneens een analyse van het huidige horeca-aanbod. Hieruit blijkt kort samengevat het volgende:

In het centrum van Geldermalsen zijn 12 horecabedrijven gevestigd. Het horeca-aanbod in centra in de regio is veel uitgebreider. Voor een centrum met een toeristisch karakter is met name het beperkte caféaanbod opvallend te noemen.

Voor de aanwezige horeca geldt dat deze verspreid gevestigd is. Bij de oost-entree van de Geldersestraat zijn enkele horecazaken aanwezig. Op het Marktplein is slechts één café met een klein terras gevestigd. Een herkenbaar horecacluster ontbreekt volgens de rapportage in het centrum van Geldermalsen. Sinds de afronding van het onderzoek is de horecafunctie in het oude beursgebouw echter versterkt, waardoor het gewenste cluster aan het marktplein langzaam maar zeker vorm krijgt.

Uit de opgenomen begripsbepalingen blijkt dat een horecabedrijf in categorie 1 qua exploitatievorm aansluit bij winkelvoorzieningen, waarvan de exploitatie overwegend tijdens winkeltijden plaatsvindt. Een horecabedrijf in categorie 3 heeft een exploitatie die doorgaans in de middag- en avonduren plaatsvindt.

Door Aelmans Ruimte, Omgeving & Milieu BV is een notitie geschreven (met kenmerk M168369.001.001/JSM, 2 december 2016, als bijlage toegevoegd), waarin een beoordeling heeft plaatsgevonden van de nieuwe situatie in vergelijking met de bestaande planologische mogelijkheden voor wat betreft de effecten op de omgeving.

Hieruit blijkt dat zowel een horecabedrijf in horecacategorie 1 als in horecacategorie 3 volgens de VNG-uitgave “Bedrijven en milieuzonering” uit 2009 (verder VNG-uitgave) beide onder dezelfde SBI-code worden geschaard en daarmee gelijke richtafstanden hebben voor de aspecten geluid en geur, te weten beide 10 meter. Ook de index voor verkeer is gelijk, namelijk 2P (potentieel aanzienlijke verkeersaantrekkende werking van personenvervoer).

  • Geluid

Voor het aspect geluid kan geconcludeerd worden dat de bestemmingswijziging akoestisch gezien geen negatieve gevolgen heeft voor het woon- en leefklimaat in de omgeving. Geluidhinder in de avondperiode weegt in de vigerende geluidwetgeving weliswaar zwaarder dan in de dagperiode, echter gezien er geen sprake is van relevante geluiduitstraling, zal ook de verschuiving van de activiteiten van de dag- naar de avondperiode geen gevolgen hebben voor het akoestisch woon- en leefklimaat.

  • Geur

Voor het aspect geur kan geconcludeerd worden dat de bestemmingswijziging voor wat betreft het aspect geur geen negatieve gevolgen heeft voor het woon- en leefklimaat in de omgeving. Geurhinder wordt in de avondperiode immers gelijk beoordeeld als in de dagperiode, waarmee er dus geen onderscheid tussen beide horecacategorieën bestaat voor dit aspect.

  • Verkeer en indirecte (geluid)hinder

Voor het aspect verkeer en indirecte (geluid)hinder kan geconcludeerd worden dat de bestemmingswijziging voor wat betreft verkeer en indirecte (geluid)hinder geen negatieve gevolgen heeft voor het woon- en leefklimaat in de omgeving. Geluidhinder (als gevolg van verkeer c.q. het komen/gaan van bezoekers) in de avondperiode weegt in de vigerende geluidwetgeving weliswaar zwaarder dan in de dagperiode, echter gezien er geen sprake is (van een toename) van aan het plan toe te schrijven hinder, zal ook de verschuiving van de activiteiten van de dag- naar de avondperiode geen gevolgen hebben voor het woon- en leefklimaat.

b. het niet betreft activiteiten welke een zodanige verkeersaantrekking hebben, dat deze leiden tot een nadelige beïnvloeding van de normale afwikkeling van het verkeer dan wel tot een onevenredige parkeerdruk op de openbare ruimten;

In paragraaf 2.3 Verkeer & parkeren is ingegaan op dit aspect. Kort gezegd komt het er op neer dat een lunchroom en een restaurant in de CROW-publicatie "Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie" in dezelfde categorie vallen. Het met voorliggende wijzigingsplan mogelijk maken van een restaurant levert derhalve geen extra parkeerbehoefte op. Ditzelfde geldt ook voor de verkeersgeneratie.

c. geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de waarden genoemd in 6.1.

In 6.1 is de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Centrum - 1' opgenomen. Merendeels zijn daarin de toegestane functies opgenomen. Wel is onder i het volgende genoemd:

i. behoud, beheer en herstel van de aanwezige cultuurhistorische waarden, waaronder:

1. behoud, beheer en herstel van een gemeentelijk monument, ter plaatse van de aanduiding "specifieke bouwaanduiding - gemeentelijk monument";

Op de voorliggende locatie is geen aanduiding voor een gemeentelijk monument opgenomen.

Wel ligt dit deel van de Rijksstraatweg binnen het deel dat in de toelichting van het vigerende bestemmingsplan "Geldermalsen centrum 2013" is beschreven als "beeldbepalend dorpsgebied". Binnen de zone beeldbepalend dorpsgebied is het beleid primair gericht op behoud van de cultuurhistorische waarden. Beheer en herstel van het bestaande bebouwingsbeeld is de basis voor ontwikkelingsmogelijkheden.

Het ruimtelijk beleid voor de bebouwing in dit dorpsgedeelte gaat uit van het behoud van de bestaande bebouwing, zowel hoofd- als bijgebouwen. Uitbreiding van de bebouwing in dit dorpsgedeelte is niet zonder meer mogelijk en wordt uitsluitend toegestaan indien de nieuwe bebouwing bijdraagt aan de ruimtelijke karakteristiek in die zin dat sprake moet zijn van een cultuurhistorisch meer verantwoorde situatie.

In dit dorpsgedeelte dient de bestemmingsregeling in de eerste plaats de bescherming van het bestaande waardevolle ruimtelijke beeld mogelijk te maken door middel van bepalingen die sterk gericht zijn op behoud van het kleinschalige karakter en de vrij hoge dichtheid van de bebouwde gedeelten en op de inrichting van de onbebouwde ruimten die past in de dorpse sfeer.

Het hierdoor te beschermen algemeen belang behoeft geenszins in strijd te komen met het privé-belang van de bewoners van de oude dorpskern, mits de bouwwijze en de erfinrichting niet essentieel veranderen ten opzichte van hetgeen algemeen gebruikelijk was en wat we nu dan ook nog steeds aantreffen.

Voorliggend planvoornemen betreft uitsluitend een inpandige functiewijziging. Dit heeft geen effect op de cultuurhistorische waarden van de omgeving en van dit deel van de Rijksstraatweg. Derhalve vormt het planvoornemen geen (onevenredige) afbreuk aan de beschermde waarden.

Hoofdstuk 4 Haalbaarheid van het plan

Naast de toetsing aan de wijzigingsvoorwaarden, moet worden voldaan aan een aantal omgevingsaspecten, alsmede aan de Ladder voor duurzame verstedelijking.

In dit hoofdstuk wordt op deze aspecten ingegaan.

4.1 Ladder duurzame verstedelijking

Het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is per 1 oktober 2012 op onderdelen gewijzigd. In artikel 3.1.6 van het Bro is de 'ladder voor duurzame verstedelijking' opgenomen. Deze ladder stelt eisen aan de onderbouwing in bestemmingsplannen die nieuwe stedelijke ontwikkelingen mogelijk maken. Hiervoor moeten dan 3 stappen worden doorlopen:

  • 1. er wordt beschreven dat een voorgenomen stedelijke ontwikkeling voorziet in een actuele regionale behoefte (trede 1);
  • 2. er wordt beschreven in hoeverre de behoefte zoals beschreven in trede 1 binnen bestaand stedelijk gebied kan worden opgevangen (trede 2);
  • 3. indien de stedelijke ontwikkeling niet binnen bestaand stedelijk gebied kan worden opgevangen wordt aanvullend beschreven in hoeverre locaties buiten bestaand stedelijk gebied passend ontsloten zijn of zodanig worden ontwikkeld, gebruik makend van verschillende middelen van vervoer.

De eerste vraag is echter: is er sprake van een nieuwe stedelijke ontwikkeling? Het begrip stedelijke ontwikkeling is als volgt gedefinieerd: “ruimtelijke ontwikkeling van een bedrijventerrein of zeehaventerrein, of van kantoren, detailhandel, woningbouwlocaties of andere stedelijke voorzieningen”.

Het planvoornemen betreft het mogelijk maken van een horecabedrijf in categorie 3 (zoals een restaurant). Vigerend is er reeds een horecabedrijf in categorie 1 toegestaan (zoals een lunchroom). Dit is op zichzelf al een zeer marginale verandering. Daarbij betreft het slechts een inpandige functieverandering, die een oppervlakte beslaat van circa 65 m2. Daarmee is hier geen sprake van een nieuwe stedelijke ontwikkeling. Derhalve is de ladder duurzame verstedelijking niet van toepassing.

Daarmee zijn er in het plangebied geen nationale belangen in het geding.

4.2 Beleidskaders

Een wijzigingsbevoegdheid moet ten tijde van het opnemen van de wijzigingsbevoegdheid voldoen aan de op dat moment geldende beleidskaders.

Een wijzigingsbevoegdheid betreft een discretionaire bevoegdheid van het betreffende bestuursorgaan. Dat betekent dat het bestuursorgaan - binnen zekere grenzen - de vrijheid heeft om geen medewerking te verlenen aan een wijzigingsbevoegdheid. Dit zal echter goed gemotiveerd moeten worden. Een reden kan zijn dat er sprake is van gewijzigd beleid.

Er is niet gebleken van gewijzigde beleidskaders, op provinciaal en gemeentelijk niveau, die in de weg zouden staan aan deze inpandige functiewijziging.

4.3 Milieu- en omgevingsaspecten

Ter plaatse gelden op basis van het vigerende bestemmingsplan enkele dubbelbestemmingen en aandachtspunten. Deze zullen in het onderstaande worden besproken.

4.3.1 Waterstaat - Waterberging

De locatie is gelegen binnen de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterberging'. Met deze dubbelbestemming wordt de waterbergingscapaciteit van het winterbed van de Linge beschermd. De gronden zijn bestemd voor de waterhuishouding en de waterberging en de hierbij behorende voorzieningen.Verder wordt verwezen naar de regels van de Keur van het waterschap.

Het planvoornemen betreft echter uitsluitend een inpandige functieverandering. Dit heeft geen effect op de waterbergingsmogelijkheden. Derhalve is dit plan in overeenstemming met de regels van deze dubbelbestemming.

4.3.2 Waterstaat - Waterstaatkundige functie

De locatie is tevens gelegen binnen de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterstaatkundige functie'. Binnen de waterstaatkundige doeleinden zijn gronden ter weerszijden van de waterlopen, alsmede de gronden die de dijkzone ter weerszijden van de rivierwaterkering vormen, primair bestemd voor het beheer en het onderhoud van de watergangen en retentievoorzieningen met de bijbehorende voorzieningen, zoals bermen, schouwpaden en beschoeiing, voor wateraanvoer, -afvoer en –berging, alsmede voor de bescherming, en het instandhouden en beheer en onderhoud van de waterkering, één en ander met inachtneming van de Keur van het Waterschap.

De dubbelbestemming Waterstaat – Waterstaatkundige functie kent een omgevingsvergunningplicht ten aanzien van bouwen voor het oprichten van bouwwerken op basis van andere voor de gronden geldende bestemmingen. Hieromtrent wordt de beheerder van de watergang gehoord. Daarnaast is er een omgevingsvergunningplicht opgenomen voor werken en werkzaamheden.

Het planvoornemen betreft echter uitsluitend een inpandige functieverandering. Dit heeft geen effect op de waterstaatkundige functie. Derhalve is dit plan in overeenstemming met de regels van deze dubbelbestemming.

4.3.3 Waarde - Archeologie 1

De locatie is tot slot gelegen binnen de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 1'. De bestemmingstoedeling betreffen de gebieden die als gevolg van de toegekende archeologische waarden een planologische bescherming behoeven. De bestemming is gebaseerd op de beleidsnota archeologische monumentenzorg die onder andere is vergezeld van een archeologische beleidskaart.

Naast bouwen voor de archeologische bestemmingen mag er tevens worden gebouwd voor de andere voorkomende bestemming(en), in overeenstemming met die bestemming(en). Hierbij dient wel aan een aantal algemene voorwaarden te worden voldaan, alsmede aan voorwaarden direct gekoppeld aan de op de archeologische beleidskaart aangeduide onderscheiden gebieden.

Het planvoornemen betreft echter uitsluitend een inpandige functieverandering. Dit heeft geen effect op de archeologische waarden. Derhalve is dit plan in overeenstemming met de regels van deze dubbelbestemming.

4.3.4 Vrijwaringszone - molenbiotoop

In de algemene aanduidingsregels is een vrijwaringszone – molenbiotoop opgenomen. De molenbiotoop moet bescherming bieden aan het functioneren van de molen als instrument en de landschappelijke belevingswaarde van de molen. Volgens een bepaalde formule is te berekenen hoe de obstakelhoogte zich verhoudt tot de afstand van de molen. Anders gezegd, hoe hoog een bepaald obstakel mag zijn op een bepaalde afstand van een molen zonder teveel windbelemmering te veroorzaken.

Het planvoornemen betreft echter uitsluitend een inpandige functieverandering. Dit heeft geen effect op de molenbiotoop. Derhalve is dit plan in overeenstemming met de regels van deze gebiedsaanduiding.

4.3.5 Overige aspecten

De overige relevante milieu- en omgevingsaspecten zijn reeds besproken in 3.2 Toets aan wijzigingsvoorwaarden. Voor zover deze niet zijn besproken, zijn ze niet relevant voor het planvoornemen, aangezien het uitsluitend een inpandige functieverandering betreft, die niet noemenswaardig verschilt van de reeds toegestane horecafunctie.

4.4 Economische uitvoerbaarheid

Ingevolge artikel 6.12 Wro is het opstellen van een exploitatieplan verplicht indien een bestemmingsplan de realisatie van een bouwplan mogelijk maakt. Hetzelfde artikel bepaalt verder dat deze verplichting niet geldt indien het verhaal van de kosten, genoemd in de artikelen 6.2.3 tot en met 6.2.5 Bro, op een andere wijze is geregeld. Daarnaast kan een exploitatieplan gebruikt worden om locatie-eisen te stellen.

In voorliggende situatie is echter geen sprake van een zodanig bouwplan, waardoor het bepaalde in 6.12 Wro niet van toepassing is en er derhalve geen exploitatieplan of anterieure overeenkomst behoeft te worden afgesloten.

De kosten komen voor rekening van de initiatiefnemer. Met deze overeenkomsten is het kostenverhaal verzekerd. Hiermee is het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar.

4.5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het ontwerpwijzigingsplan heeft voor een ieder zes weken ter inzage gelegen in de periode van 9 juni 2017 tot en met 20 juli 2017. Voor een ieder was het in deze periode mogelijk om zienswijzen kenbaar te maken tegen het plan. Er zijn echter geen zienswijzen tegen het ontwerpwijzigingsplan ontvangen.

4.6 Conclusie

De voorgestelde ontwikkelingen vinden uitsluitend inpandig plaats.

De planontwikkeling raakt geen nationale belangen en is niet in strijd met de Omgevingsverordening Gelderland en past binnen de gemeentelijke beleidskaders. Ook is er geen strijd met enig milieu- of ander omgevingsaspect. Daarnaast zijn de maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid verzekerd.

Concluderend betekent dit dat het voorliggende wijzigingsplan uitvoerbaar is.

Hoofdstuk 5 Juridisch kader

5.1 Wijzigingsplan

Voorliggend bestemmingsplan betreft een wijzigingsplan. Dit betekent dat de regels uit het moederplan, in dit geval het bestemmingsplan “Geldermalsen centrum 2013", van overeenkomstige toepassing zijn. In de regels is een verwijzing naar de regels van het moederplan opgenomen. Alleen voor zover dat nodig is in verband met een goede ruimtelijke ordening, worden er aanpassingen in deze regels verricht.

5.2 Bestemmingen

Onderhavig plan legt door middel van de aanduiding 'horeca' vast dat naast een horecabedrijf in categorie 1 er ook een horecabedrijf in categorie 3 is toegestaan.


Daartoe is een verbeelding met regels vervaardigd. Op de verbeelding is conform de systematiek van het vigerende bestemmingsplan de bestemming 'Centrum - 1' opgenomen, met de aanduiding 'horeca'. Verder zijn alle overige vigerende aanduidingen en dubbelbestemmingen overgenomen.

In het plan zijn de volgende bestemmingen opgenomen:

  • 'Centrum - 1', waarbij de aanduiding 'horeca' met voorliggend wijzigingsplan is toegevoegd;
  • 'Waarde - Archeologie 1';
  • 'Waterstaat - Waterberging';
  • 'Waterstaat - Waterstaatkundige functie';
  • 'vrijwaringszone - molenbiotoop'.

5.3 Centrum - 1

In de regels zijn gebruiks- en bouwbepalingen opgenomen voor het horecabedrijf en een begripsbepaling voor wat er wordt verstaan onder een horecabedrijf in categorie 3.

Specifieke bepalingen zijn:

  • de functieaanduiding 'horeca', waarmee in de regels is vastgelegd dat een horecabedrijf in categorie 3 is toegestaan.

5.4 Waarde - Archeologie 1

De dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 1' is uit het vigerende bestemmingsplan overgenomen. Deze dubbelbestemming dient ter bescherming van de archeologische verwachtingswaarden indien er eventueel grondbewerkingen worden uitgevoerd.


De inhoud van deze dubbelbestemming gaat vóór ten opzichte van de hieronder liggende enkelbestemmingen.

5.5 Waterstaat - Waterberging

De dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterberging' is uit het vigerende bestemmingsplan overgenomen. Hiermee wordt de waterbergingscapaciteit van het winterbed van de Linge beschermd.

5.6 Waterstaat - Waterstaatkundige functie

De dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterstaatkundige functie' is uit het vigerende bestemmingsplan overgenomen. Hiermee zijn gronden ter weerszijden van de waterlopen, alsmede de gronden die de dijkzone ter weerszijden van de rivierwaterkering vormen, primair bestemd voor het beheer en het onderhoud van de watergangen en retentievoorzieningen met de bijbehorende voorzieningen, zoals bermen, schouwpaden en beschoeiing, voor wateraanvoer, -afvoer en –berging, alsmede voor de bescherming, en het instandhouden en beheer en onderhoud van de waterkering, één en ander met inachtneming van de Keur van het Waterschap.

5.7 Vrijwaringszone - molenbiotoop

De gebiedsaanduiding 'vrijwaringszone – molenbiotoop' is eveneens uit het vigerende bestemmingsplan overgenomen. De molenbiotoop moet bescherming bieden aan het functioneren van de molen als instrument en de landschappelijke belevingswaarde van de molen.