Op de percelen aan de Horsterweg 153-155 wordt planologisch negen woningen mogelijk gemaakt. De Wet geluidhinder (Wgh) beschouwt woningen als geluidsgevoelige objecten. Bij realisatie van geluidsgevoelige objecten binnen de geluidzones van wegen dient akoestisch onderzoek te zijn uitgevoerd. Dit geldt niet voor wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/u geldt. De woningen liggen in de geluidzone van de Horsterweg. Voor de Groene Allee, Looweg en Kawoepersteeg geldt een maximum snelheid van 30 km/u.
Voor geluidsgevoelige objecten binnen een geluidzone, geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Door middel van het verlenen van een hogere waarde, kan deze grens worden overschreven.
Het bureau Caubergh-Huygen heeft het akoestisch onderzoek voor de Horsterweg uitgevoerd (zie bijlage 1). Op de Horsterweg geldt, ter plaatse van het plangebied, een maximum snelheid van 50 km/u. Het betreft een asfaltweg met twee rijstroken. Bij de berekeningen is gebruik gemaakt van gegevens zoals verkregen door de gemeente. Uit het onderzoek blijkt dat voor alle nieuwe woningen wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.
Naast de Horsterweg, die getoetst is aan de Wet geluidhinder, bevinden zich in de nabijheid van het plangebied nog een drietal wegen waarvoor een maximum snelheid geldt van 30 km/u. Deze wegen zijn uitsluitend bedoeld voor bestemmingsverkeer en hebben een verkeersintensiteit van (worst-case) minder dan 1000 motorvoertuigen (mtv) per etmaal. In het geluidbeleid van de gemeente is opgenomen dat voor wegen met een maximale snelheid van 30 km/u, een wegdek bestaande uit DAB en maximaal 1000 mvt per etmaal, geen nader akoestisch onderzoek nodig is als de woningen verder dan 9 meter uit de weg worden gerealiseerd. Dit geldt voor de Looweg en de Groene Allee. Op de Kawoepersteeg bestaat het wegdek uit klinkers en geldt dat geen nader akoestisch onderzoek nodig is als al een minimale afstand van 15 meter aangehouden wordt. Indien de woningen op grotere afstand worden gerealiseerd dan genoemd, dan bedraagt de geluidbelasting op de gevels minder dan 48 dB. De woningen worden op grotere afstanden (>50 meter) van deze wegen gebouwd, zodat de geluidbelasting van deze wegen niet leidt tot onaanvaardbare geluidbelasting op de gevels van de nieuwe woningen en is sprake van een goede ruimtelijke ordening.
Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de uitvoering van voorliggend plan.
Naar aanleiding van een inspraakreactie, is voor de woning aan de Horsterweg 149 een geluidsberekening uitgevoerd voor het geluid afkomstig van het plangebied op deze woning. De toegangsweg tot de nieuwe woningen ligt direct naast deze woning. Uit de berekening blijkt dat de geluidbelasting op de woning niet verslechterd door uitvoering van het plan. Ook voor deze woning vormt het aspect geluid geen belemmering voor de uitvoering van voorliggend plan.