direct naar inhoud van Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid
Plan: Herstructurering Vogelbuurt
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0232.VAA009Vogelbuurt-VBP1

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet ingevolge de Wet ruimtelijke ordening (Wro) aangetoond worden (artikel 3.1 lid 3 van de Wro). Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.

4.1 Milieu

4.1.1 Bodem

In het kader van een bestemmingsplan dient aangetoond te worden dat de kwaliteit van de bodem en het grondwater in het plangebied in overeenstemming zijn met het beoogde gebruik. Dit is geregeld in de Wet Bodembescherming. De bodemkwaliteit kan namelijk van invloed zijn op de beoogde functie van het plangebied. Indien sprake is van een functiewijziging zal er in veel gevallen een bodemonderzoek moeten worden uitgevoerd op de planlocatie. Middels dit onderzoek kan in beeld worden gebracht of de bodemkwaliteit en de beoogde functie van het plangebied bij elkaar passen.

Planspecifiek

Ter plaatse van een deel van de Vogelbuurt in Vaassen is een bodemonderzoek uitgevoerd. Het betreft het gebied tussen de Spechtstraat, Kievitstraat, Fazantstraat en Gaaistraat. Het gebied tussen de Spechtstraat en de Woestijnweg is in een aanvullend onderzoek onderzocht, omdat het hier een voormalige stortplaats betreft en daarom verontreinigingen verwacht werden. Het aanvullende onderzoek betreft alleen de grond, de kwaliteit van deze bodem wordt in een apart traject onderzocht. Er zal in dit gedeelte van het plangebied een sanering plaatsvinden, die is uitgevoerd voordat bebouwing plaatsvindt.

Het verkennende bodemonderzoek en de aanvulling hierop zijn als één bijlage bij dit bestemmingsplan opgenomen.

Het in de grond aangetroffen licht verhoogde gehalte van een aantal stoffen vormt voor geen enkel gebruikt een belemmering. De bodem van de locatie is dus ook geschikt voor woningbouw, waarmee dit bestemmingsplan uitvoerbaar wordt geacht.

4.1.2 Lucht

In de Wet Milieubeheer gaat paragraaf 5.2 over luchtkwaliteit. Deze paragraaf vervangt het Besluit Luchtkwaliteit 2005 en staat ook wel bekend als de 'Wet luchtkwaliteit'. De Wet luchtkwaliteit introduceert het onderscheid tussen 'kleine' en 'grote' projecten. Kleine projecten dragen 'niet in betekenende mate' (NIBM) bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Een paar honderd grote projecten dragen juist wel 'in betekenende mate' bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit. Het gaat hierbij vooral om bedrijventerreinen en infrastructuur (wegen).

Wat het begrip 'in betekenende mate' precies inhoudt, staat in een de algemene maatregel van bestuur 'Niet in betekenende mate bijdragen' (Besluit NIBM). Op hoofdlijnen komt het erop neer dat 'grote' projecten die jaarlijks meer dan 3 procent bijdragen aan de jaargemiddelde norm voor fijn stof en stikstofdioxide (1,2 microgram per m3) een 'betekenend' negatief effect hebben op de luchtkwaliteit. 'Kleine' projecten die minder dan 3 procent bijdragen, kunnen doorgaan zonder toetsing. Dat betekent bijvoorbeeld dat lokale overheden een woonwijk van minder dan 1.500 huizen niet hoeven te toetsen aan de normen voor luchtkwaliteit. Deze kwantitatieve vertaling naar verschillende functies is neergelegd in de Regeling 'niet in betekenende mate bijdragen'.

Planspecifiek

Onderhavig initiatief omvat herstructurering van een bestaande woonbuurt. De bestaande woonfunctie blijft daarmee gehandhaafd. Onderhavig initiatief is een NIBM-project en het bestemmingsplan is op dit punt uitvoerbaar.

4.1.3 Geluid

De mate waarin het geluid het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). De kern van de wet is dat geluidsgevoelige objecten worden beschermd tegen geluidhinder uit de omgeving. In de Wgh worden de volgende objecten beschermd (artikel 1 Wgh):

  • woningen;
  • geluidsgevoelige terreinen (terreinen die behoren bij andere gezondheidszorggebouwen dan categorale en academische ziekenhuizen, verpleeghuizen, woonwagenstandplaatsen);
  • andere geluidsgevoelige gebouwen, waaronder onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen, andere gezondheidszorggebouwen dan ziekenhuizen en verpleeghuizen die zijn aangegeven in artikel 1.2 van het Besluit geluidhinder (Bgh):
    - verzorgingstehuizen;
    - psychiatrische inrichtingen;
    - medisch centra;
    - poliklinieken;
    - medische kleuterdagverblijven.


Het beschermen van deze geluidsgevoelige objecten gebeurd aan de hand van vastgestelde zoneringen. De belangrijkste geluidsbronnen die in de Wet geluidhinder worden geregeld zijn: industrielawaai, wegverkeerslawaai en spoorweglawaai. Verder gaat deze wet onder meer ook in op geluidwerende voorzieningen en geluidbelastingkaarten en actieplannen.

Planspecifiek

In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is bepaald dat de Vogelbuurt een wijk wordt waar maximaal 30 km mag worden gereden. Hierdoor zal verkeerslawaai geen belemmering gaan vormen voor de ontwikkeling van onderhavig plan.

4.1.4 Milieuzonering

Het aspect bedrijven en milieuzonering gaat in op de invloed die bedrijven kunnen hebben op hun omgeving. Deze invloed is afhankelijk van de afstand tussen een gevoelige bestemming en de bedrijvigheid. Milieugevoelige bestemmingen zijn gebouwen en terreinen die naar hun aard bestemd zijn voor het verblijf van personen gedurende de dag of nacht of een gedeelte daarvan (bijvoorbeeld woningen). Daarnaast kunnen ook landelijke gebieden en/of andere landschappen belangrijk zijn bij een zonering tot andere, minder gevoelige, functies zoals bedrijven.
Bij een ruimtelijke ontwikkeling kan sprake zijn van reeds aanwezige bedrijvigheid en van nieuwe bedrijvigheid. Milieuzonering zorgt er voor dat nieuwe bedrijven een juiste plek in de nabijheid van de gevoelige functie krijgen en dat de (nieuwe) gevoelige functie op een verantwoorde afstand van bedrijven komen te staan. Doel hiervan is het waarborgen van de veiligheid en het garanderen van de continuïteit van de bedrijven als ook een goed klimaat voor de gevoelige functie.

Milieuzonering beperkt zich tot milieuaspecten met een ruimtelijke dimensie zoals: geluid, geur, gevaar en stof. De mate waarin de milieuaspecten gelden en waaraan de milieucontour wordt vastgesteld, is voor elk type bedrijvigheid verschillend. De 'Vereniging van Nederlandse Gemeenten' (VNG) geeft sinds 1986 de publicatie 'Bedrijven en Milieuzonering' uit. In deze publicatie is een lijst opgenomen, met daarin de minimale richtafstanden tussen een gevoelige bestemming en bedrijven. Indien van deze richtafstanden afgeweken wordt dient een nadere motivatie gegeven te worden waarom dat wordt gedaan.

Het belang van milieuzonering wordt steeds groter aangezien functiemenging steeds vaker voorkomt. Hierbij is het motto: 'scheiden waar het moet, mengen waar het kan'. Het scheiden van milieubelastende en milieugevoelige bestemmingen dient twee doelen:

  • het reeds in het ruimtelijk spoor voorkomen of zoveel mogelijk beperken van hinder en gevaar bij gevoelige bestemmingen;
  • het bieden van voldoende zekerheid aan de milieubelastende activiteiten (bijvoorbeeld bedrijven) zodat zij de activiteiten duurzaam, en binnen aanvaardbare voorwaarden, kunnen uitoefenen.

Planspecifiek

In het plangebied zijn geen bedrijven aanwezig die een belemmering vormen voor de ontwikkeling of waarvoor de ontwikkeling nieuwe belemmeringen opwerpt. Ten oosten van het plangebied ligt aan de Apeldoornseweg een garagebedrijf. Dit bedrijf ligt echter op ruime afstand van het plangebied en heeft geen invloed op de beoogde herstructurering. Onderhavig plan wordt op het gebied van milieuzonering uitvoerbaar geacht.

4.1.5 Externe veiligheid

Externe veiligheid gaat over de beheersing van activiteiten met gevaarlijke stoffen. Die activiteiten kunnen bestaan uit het opslaan, verwerken of transporteren van gevaarlijke stoffen. Deze activiteiten kunnen een risico veroorzaken voor de leefomgeving. Daarnaast worden de risico's van het opstijgen en landen op vliegvelden ook onder het thema externe veiligheid gevangen. De risico's worden uitgedrukt in twee risicomaten; het plaatsgebonden (hierna: PR) en het groepsrisico (hierna: GR).

Voor de beoordeling van een ruimtelijk plan moet voor externe veiligheid worden vastgesteld of dit plan is gelegen binnen het invloedsgebied van een inrichting die valt onder het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi). Daarnaast wordt gekeken of het plan ligt binnen het invloedsgebied van de transportroute (weg, spoor, water of buisleiding) waarover gevaarlijke stoffen (o.a. LPG en benzine) worden vervoerd.

Planspecifiek

Via de site risicokaart.nl kan voor de locatie worden vastgesteld of er in de directe omgeving inrichtingen, buisleidingen en / of belangrijke transportroutes aanwezig zijn die in het kader van de externe veiligheid van belang zijn. Bijgevoegd is een screenshot van die site.

afbeelding "i_NL.IMRO.0232.VAA009Vogelbuurt-VBP1_0010.png"  
Uitsnede risicokaart.nl met ligging plangebied  

In de afbeelding is te zien dat er in de directe omgeving van het plangebied geen objecten aanwezig zijn die een belemmering kunnen vormen voor de ontwikkeling. Onderhavig plan is daarmee op het gebied van externe veiligheid uitvoerbaar.

4.2 Water

Het aspect water is van groot belang binnen de ruimtelijke ordening. Door verstandig om te gaan met het water kan verdroging en wateroverlast (waaronder ook risico van overstromingen e.d.) voorkomen worden en de kwaliteit van het water hoog gehouden worden.
Op Rijksniveau en Europees niveau zijn de laatste jaren veel plannen en wetten gemaakt met betrekking tot water. De belangrijkste hiervan zijn het Waterbeleid voor de 21e eeuw, de Waterwet en het Nationaal Waterplan.

Waterbeleid voor de 21e eeuw

De Commissie Waterbeheer 21ste eeuw heeft in augustus 2000 advies uitgebracht over het toekomstige waterbeleid in Nederland. De adviezen van de commissie staan in het rapport 'Anders omgaan met water, Waterbeleid voor de 21ste eeuw' (WB21). De kern van het rapport WB21 is dat water de ruimte moet krijgen, voordat het die ruimte zelf neemt. In het Waterbeleid voor de 21e eeuw worden twee principes (drietrapsstrategieën) voor duurzaam waterbeheer geïntroduceerd:

  • vasthouden, bergen en afvoeren: dit houdt in dat overtollig water zoveel mogelijk bovenstrooms wordt vastgehouden in de bodem en in het oppervlaktewater. Vervolgens wordt zo nodig het water tijdelijk geborgen in bergingsgebieden en pas als vasthouden en bergen te weinig opleveren wordt het water afgevoerd.
  • schoonhouden, scheiden en zuiveren: hier gaat het erom dat het water zoveel mogelijk schoon wordt gehouden. Vervolgens worden schoon en vuil water zoveel mogelijk gescheiden en als laatste komt het zuiveren van verontreinigd water aan het bod.

Waterwet

Centraal in de Waterwet staat een integraal waterbeheer op basis van de 'watersysteembenadering'. Deze benadering gaat uit van het geheel van relaties binnen watersystemen. Denk hierbij aan de relaties tussen waterkwaliteit, -kwantiteit, oppervlakte- en grondwater, maar ook aan de samenhang tussen water, grondgebruik en watergebruikers.

Het doel van de waterwet is het integreren van acht bestaande wetten voor waterbeheer. Door middel van één watervergunning regelt de wet het beheer van oppervlaktewater en grondwater en de juridische implementatie van Europese richtlijnen, waaronder de Kaderrichtlijn Water. Via de Waterwet gelden verschillende algemene regels. Niet alles is onder algemene regels te vangen en daarom is er de integrale watervergunning. In de integrale watervergunning gaan zes vergunningen uit eerdere wetten (inclusief keurvergunning) op in één aparte watervergunning.

Nationaal Waterplan

Op basis van de Waterwet is het Nationaal Waterplan vastgesteld door het kabinet. Het Nationaal Waterplan geeft op hoofdlijnen aan welk beleid het Rijk in de periode 2009 - 2015 voert om te komen tot een duurzaam waterbeheer. Het Nationaal Waterplan richt zich op bescherming tegen overstromingen, beschikbaarheid van voldoende en schoon water en de diverse vormen van gebruik van water. Het geeft maatregelen die in de periode 2009-2015 genomen moeten worden om Nederland ook voor toekomstige generaties veilig en leefbaar te houden en de kansen die water biedt te benutten.

Watertoets

De 'watertoets' is een instrument dat waterhuishoudkundige belangen expliciet en op evenwichtige wijze laat meewegen bij het opstellen van ruimtelijke plannen en besluiten. Het is geen technische toets maar een proces dat de initiatiefnemer van een ruimtelijk plan en de waterbeheerder met elkaar in gesprek brengt in een zo vroeg mogelijk stadium. In de waterparagraaf worden de watertoets en de uitkomsten van een eventueel overleg opgenomen.

Planspecifiek

In de Vierde Nota Waterhuishouding is aangegeven dat het waterbeheer in Nederland gericht moet zijn op een veilig en goed bewoonbaar land met gezonde duurzame watersystemen. Belangrijk aandachtspunt hierbij is duurzaam stedelijk waterbeheer. Ook het beleid van de provincie Gelderland richt zich op duurzaam stedelijk waterbeheer. Het beleid van de waterbeheerder in dit deel van Gelderland is primair gericht op het vergroten van bergingscapaciteit en het verbeteren van de waterkwaliteit in het stedelijk gebied. Het plangebied ligt in stedelijk gebied.

Het plan bevindt zich in Vaassen en is ca. 1,5-2 ha groot. Het plangebied ligt niet binnen een Keurzone. Het plangebied valt niet binnen de zoekgebieden voor waterberging zoals deze staan weergegeven in de Wateratlas van de provincie Gelderland. Het plan heeft geen nadelige gevolgen voor en door (grond)water in de omgeving.

Grondwater

Het grondwaterpeil ligt tussen de 250-300 cm onder het maaiveld. Er is in en om het gebied geen grondwateroverlast bekend. Het gebied ligt in de grondwaterfluctuatiezone zoals de provincie Gelderland deze heeft gedefinieerd. Nieuwe ontwikkelingen dienen grondwaterneutraal plaats te vinden. Dit betekent dat er geen permanente drainage en afvoer van grondwater uit het gebied mag plaatsvinden.

Oppervlaktewater

Naar aanleiding van dit plan zal geen extra oppervlaktewater gecreëerd worden. Nadelige gevolgen voor of door het oppervlaktewatersysteem in de omgeving zijn niet te verwachten.

Natuur

Het plan heeft geen nadelige gevolgen voor waterafhankelijke natuur. Het plangebied ligt binnen een beschermingszone voor natte landnatuur.

DWA en RWA

In het bestaande gebied ligt vrijverval riolering. Afvalwater dat afgevoerd moet worden vanuit het plangebied wordt geloosd op het aanwezige stelsel. Het regenwater dient geïnfiltreerd te worden in de bodem en mag niet op het vuilwater riool worden geloosd, conform de eisen die door het Waterschap Veluwe zijn opgesteld. In het naast gelegen plangebied is in het verleden infiltratieriool aangebracht, hierop kan aangetakt worden.

Procedures

Doordat als gevolg van dit plan geen veranderingen binnen Keurzones plaatsvinden, er geen extra lozingen op (HEN-)oppervlaktewater plaatsvinden, buiten de zoekgebieden voor waterberging valt, geen landgoed, weg(en), spoorlijn(en), tracéwet, damwand(en), scherm(en), ontgrondingen etc. betreft, kan worden volstaan met dit standaard wateradvies.

Deze waterparagraaf is met het Waterschap Veluwe besproken. Het bestemmingsplan is op het gebied van water uitvoerbaar.

4.3 Verkeer

Onderdeel van goede ruimtelijke ordening is het effect van een beoogd nieuw project op de verkeersstructuur. De huidige straten in het plangebied blijven gehandhaafd en de inrichting wordt in overleg met de gemeente opgepakt. In totaal worden er in het plangebied 51 woningen gebouwd, terwijl er 53 gesloopt worden. Na realisatie van het plan zijn minder woningen aanwezig dan voorheen. Aangezien er in de huidige situatie geen verkeersproblemen aanwezig zijn, zal dit in de nieuwe situatie ook niet het geval zijn en kan gesteld worden dat de verkeersstructuur berekend is op het aantal te bouwen woningen.

In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is bepaald dat de Vogelbuurt een wijk wordt waar maximaal 30 km mag worden gereden.

Parkeren vindt zoveel mogelijk plaats in nieuw te realiseren parkeerkoffers en aangelegde langsparkeerplaatsen. Hierdoor is het minder noodzakelijk om op de straat te parkeren. Op enkele plaatsen in het plangebied is het nog wel nodig om op de straat te parkeren, vooral aan de Gaaistraat en de Sperwerstraat. De parkeernormen die gehanteerd zijn, zijn in overleg met de gemeente Epe tot stand gekomen. Het reeds geherstructureerde gedeelte van de Vogelbuurt wordt betrokken bij het bepalen van het aantal parkeerplaatsen, zodat voor de gehele buurt voldoende parkeerplaatse aanwezig zijn. De parkeernorm die de gemeente Epe hanteert, is minimaal 1,4 parkeerplaatsen per woning.

In totaal zijn er na realisatie van het plan 182 parkeerplaatsen beschikbaar voor 124 woningen. Dit resulteert in een aantal van 1,47 parkeerplaats per woning, waarmee aan de norm van de gemeente Epe voldaan wordt. Door de nieuwe situatie met parkeerkoffers en aangelegde parkeerplaatsen is er veel minder parkeren op straat nodig dan in de huidige situatie.

Gezien het bovenstaande is het initiatief op het gebied van verkeer uitvoerbaar.

4.4 Ecologie

Bij ruimtelijke ingrepen dient rekening te worden gehouden met de natuurwaarden ter plaatse. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen gebiedsbescherming en soortenbescherming. Gebiedsbescherming kan volgen uit de aanwijzing van een gebied. Wat betreft soortenbescherming is de Flora- en Faunawet van toepassing. Hier wordt onder andere de bescherming van plant- en diersoorten geregeld. Bij ruimtelijke ontwikkelingen dient te worden getoetst of er sprake is van negatieve effecten op de aanwezige natuurwaarden. Indien hiervan sprake is, moet ontheffing of vrijstelling worden aangevraagd.

Gebiedsbescherming

De Natuurbeschermingswet richt zich op de bescherming van gebieden. In de Natuurbeschermingswet zijn de volgende gronden aangewezen en beschermd:

  • Natura 2000-gebieden (Habitat- en Vogelrichtlijngebieden);
  • beschermde Natuurmonumenten;
  • wetlands.

Naast deze drie soorten gebieden is de (Provinciale) Ecologische Hoofdstructuur ((P)EHS) in het kader van de gebiedsbescherming van belang. De (P)EHS is een samenhangend netwerk van belangrijke natuurgebieden in Nederland. Zij bestaat uit bestaande natuurgebieden, nieuwe natuurgebieden en ecologische verbindingszones. De EHS draagt bij aan het bereiken van de hoofddoelstelling van het Nederlandse natuurbeleid, namelijk: 'Natuur en landschap behouden, versterken en ontwikkelen, als bijdrage aan een leefbaar Nederland en een duurzame samenleving'. Hiertoe zijn de volgende uitgangspunten van belang:

  • vergroten: het areaal natuur uitbreiden en zorgen voor grotere aaneengesloten gebieden;
  • verbinden: natuurgebieden zoveel mogelijk met elkaar verbinden;
  • verbeteren: de omgeving zo beïnvloeden dat in natuurgebieden een zo hoog mogelijke natuurkwaliteit haalbaar is.

Soortenbescherming

De Flora- en faunawet regelt de bescherming van de in het wild voorkomende inheemse planten en dieren: de soortenbescherming. De wet richt zich vooral op het in stand houden van populaties van soorten die bescherming behoeven. In de wet zijn algemene en specifieke verboden vastgelegd ten aanzien van beschermde dier- en plantensoorten. Naast een aantal in de wet (en daarop gebaseerde besluiten) vermelde specifieke mogelijkheden om ontheffing te verlenen van in de wet genoemde verboden, geeft de wet een algemene ontheffingsbevoegdheid aan de minister van LNV (artikel 75, lid 3). Bekeken moet worden in hoeverre ruimtelijke plannen negatieve gevolgen hebben op beschermde dier- en plantensoorten en of er compenserende of mitigerende maatregelen genomen moeten worden.

Daarnaast geldt voor iedereen in Nederland altijd, dus ook los van het voorliggende beoogde ruimtelijke project, dat de zorgplicht nageleefd moet worden bij het verrichten van werkzaamheden. Voor menig soort geldt dat indien deze zorgplicht nagekomen wordt een bepaald beoogd project uitvoerbaar is.

Planspecifiek

Om de gevolgen van gebiedsbescherming te beoordelen is het datahotel van de provincie Gelderland geraadpleegd. Bijgevoegd een screenshot van die site waarop de herbegrenzing van de EHS te zien is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0232.VAA009Vogelbuurt-VBP1_0011.png"  
Herbegrenzing EHS (bron: provincie Gelderland)  

Te zien is dat het plangebied niet is gelegen in de Ecologische Hoofdstructuur. Even ten zuiden van de locatie is er wel een natuurgebied aanwezig, maar dit is buiten de bebouwde kom gelegen.

Ten behoeve van de haalbaarheid van het initiatief is een ecologisch onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is als bijlage bij dit bestemmingsplan opgenomen. De resultaten van het onderzoek worden hieronder benoemd.

Gebiedsbescherming

Het plangebied ligt niet in, maar wel in de omgeving van beschermde gebieden. Een negatief effect op beschermde gebieden ten gevolge van het plan is echter uitgesloten.

Flora

  • Er zijn geen bedreigde of beschermde plantensoorten aangetroffen. Het voorkomen van bedreigde en strikter beschermde soorten is uit te sluiten.

Fauna

  • De ingreep kan een negatief effect hebben op algemene zoogdieren en amfibieën van tabel 1. Voor soorten van tabel 1 geldt een algemene vrijstelling in geval van ruimtelijke ingrepen.
  • Het voorkomen van algemene broedvogels zonder vaste nestplaats is zeker, zij het in geringe aantallen. Het plan kan een negatief effect hebben op broedsels. Dit is verboden volgens de Flora- en faunawet. Hiervoor is geen ontheffing mogelijk.
  • Van de vogels met een vaste broedplaats is Huismus vastgesteld. Vaste broedplaatsen zijn jaarrond beschermd volgens de Flora- en faunawet.
  • In de woningen zijn verschillende verblijfplaatsen van Laatvlieger en Gewone dwergvleermuis aangetroffen. Als gevolg van de sloop zullen de verblijfplaatsen verdwijnen. Daarnaast kan de sloop schadelijk zijn voor verblijvende exemplaren. Het plan heeft geen significante invloed op vlieg- en foerageerroutes.
  • Een negatief effect op beschermde soorten van overige soortgroepen is uitgesloten.

Uit het onderzoek komen naar voren dat rekening gehouden dient te worden met broedvogels zonder vaste nestplaats, broedvogels met vaste nestplaats en verblijfplaatsen van vleermuizen.

Rekening houdend met de vogels zonder vaste verblijfplaats, dienen de sloop en het verwijderen van groen buiten het broedseizoen plaats te vinden. Het broedseizoen loopt van circa half maart tot half juli. Eerdere en latere broedgevallen zijn mogelijk, vooral van duiven en huismus.

De voorgaande maatregel geldt ook voor Huismus. Omdat het een soort betreft met een vaste verblijfplaats, dient bovendien vervanging van de nestgelegenheid plaats te vinden.
Deze dient voorafgaand aan de sloop beschikbaar te zijn (eventueel tijdelijk).

Met betrekking tot de verblijfplaatsen van vleermuizen, dienen de woningen voorafgaand aan de sloop ongeschikt te worden gemaakt voor vleermuizen. Daarnaast dienen de verloren verblijfplaatsen te worden vervangen. De alternatieven dienen voorafgaand aan de sloop beschikbaar te zijn (eventueel tijdelijk).

Gezien de uitkomsten van het onderzoek wordt het bestemmingsplan op het gebied van ecologie uitvoerbaar geacht.

4.5 Archeologie

Op 16 januari 1992 is in Valletta (Malta) het Europees Verdrag inzake de bescherming van het archeologisch erfgoed (Verdrag van Malta) ondertekend. Het Nederlandse parlement heeft dit verdrag in 1998 goedgekeurd. Het Verdrag van Malta voorziet in bescherming van het Europees archeologisch erfgoed onder meer door de risico's op aantasting van dit erfgoed te beperken. Deze bescherming is in Nederland wettelijk verankerd in de Monumentenwet. Op basis van deze wet zijn mogelijke (toevals)vondsten bij het verrichten van werkzaamheden in de bodem altijd beschermd. Er geldt een meldingsplicht bij het vinden van (mogelijke) waardevolle zaken. Dat melden dient terstond te gebeuren. In het kader van een goede ruimtelijke ordening in relatie tot de Monumentenwet kan vooronderzoek naar mogelijke waarden nodig zijn zodat waar nodig die waarden veiliggesteld kunnen worden en / of het initiatief aangepast kan worden.

Planspecifiek

Hierna is een uitsnede afgebeeld van de archeologische verwachtingswaarden kaart van de gemeente Epe.

afbeelding "i_NL.IMRO.0232.VAA009Vogelbuurt-VBP1_0012.png"  
Uitsnede archeologische verwachtingswaarden  

In de afbeelding is te zien dat het plangebied ligt in een gebied met lage archeologische verwachtingswaarden. In het cultuurhistorisch beleid van de gemeente Epe (vastgesteld 11 februari 2010) is aangegeven dat er voor gebieden met een lage archeologische verwachtingswaarde geen archeologisch onderzoek nodig is (wel desgewenst archeologische begeleiding). Het bestemmingsplan is op dit punt uitvoerbaar.

4.6 Economische uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van 'afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:

  • het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
  • het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.

Planspecifiek

De initiatiefnemer Triada Woondiensten is eigenaar van de grond van de woningen in het plangebied. De gemeente Epe is eigenaar van de openbare ruimte in het plangebied. Ten behoeve van de uitvoering van het plan is een anterieure overeenkomst getekend tussen de gemeente Epe en Triada.

In de anterieure overeenkomst zijn onder andere afspraken gemaakt over het gemeentelijk kostenverhaal en de (her)inrichting van het openbaar gebied. De haalbaarheid van dit bestemmingsplan is daarmee aangetoond.