direct naar inhoud van 3.2 Verkeer en parkeren
Plan: Kerkhof Emst
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0232.EMST001Kerkhof-VOB1

3.2 Verkeer en parkeren

3.2.1 Verkeer

Het plangebied blijft ontsloten via de Kerkhofweg - Ds. van Rhijnstraat. Ten opzichte van de huidige situatie zal de uitbreiding niet leiden tot een onevenredige toename van verkeersbewegingen. De uitbreiding zal niet leiden tot een noemenswaardig toename van het aantal begrafenissen per dag op de begraafplaats. Voor de afwikkeling en doorstroming op de Kerkhofweg - Ds. van Rhijnstraat levert de ontwikkeling geen problemen op. De gewenste ontwikkeling levert vanuit verkeerskundig oogpunt geen bezwaren op.

3.2.2 Parkeren

Op grond van de ‘Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie’ (oktober 2012) van het CROW kan de parkeerbehoefte worden berekend. Deze werkwijze is conform het Parkeerbeleidsplan van Epe. Bij het gebruik van parkeerkencijfers moet rekening worden gehouden met onder meer de bereikbaarheidskenmerken van de locatie. De vraag naar parkeerplaatsen wordt namelijk bepaald door de locatie van de functie en het aanbod en de kwaliteit van alternatieve vervoerwijzen. Deze bevinding is aanleiding geweest om de parkeerkencijfers te onderscheiden naar verschillende zones:

  • Centrum;
  • Schil / overloopgebied;
  • Rest bebouwde kom;
  • Buitengebied.


Ook de stedelijkheidsgraad is van invloed op het aanbod en de kwaliteit van alternatieve vervoerswijzen en dus op de hoogte van het parkeerkencijfer. Deze bevinding is aanleiding geweest om de parkeerkencijfers naast stedelijke zone ook te onderscheiden naar verstedelijkingsgraad. Onder verstedelijkingsgraad wordt verstaan het aantal adressen per vierkante kilometer. In de publicatie van het CROW worden parkeerkencijfers weergegeven onderverdeeld naar functies, de stedelijke zone en de verstedelijkingsgraad.

Het plangebied is gelegen in de stedelijke zone 'Rest bebouwde kom'. De verstedelijkingsgraad is 'weinig stedelijk'. De parkeernormering kent een minimale en maximale bandbreedte. Het minimale aantal parkeerplaatsen bedraagt 26,6 en het maximale aantal parkeerplaatsen bedraagt 36,6 parkeerplaatsen (per (deels) gelijktijdige plechtigheid. Het plan voorziet in de aanleg van 20 extra parkeerplaatsen. Samen met de bestaande parkeerplaatsen levert de ontwikkeling in het kader van het aspect 'parkeren' geen belemmeringen op.