4.10 Verkeer en parkeren
De Schaepmanstraat, de Thorbeckestraat en de Van Hogendorpstraat behouden hun huidige profiel. De nieuwe verbindingstraat krijgt een secundair, erfachtig karakter; de verkeersfunctie is hier ondergeschikt aan de verblijfsfunctie.
Bij de berekening van de parkeerbehoefte van de nieuwe woonbebouwing is uitgegaan van de door het CROW (Kenniscentrum voor verkeer en vervoer) gehanteerde parkeernormen, en wel 1,7 – 2 parkeerplaatsen per woning. Op basis daarvan kan de parkeerbehoefte worden becijferd op circa 48,4 parkeerplaatsen. Door de aanwezigheid van garages en parkeren op eigen terrein kan er een reductie van het aantal benodigde parkeerplaatsen gehanteerd worden. Het totaal aantal benodigde parkeerplaatsen in de openbare ruimte komt op 41,4, Zie onderstaande berekening.
De parkeerbehoefte is 48,4 en (gereduceerde) parkeercapaciteit is 41,4. Dit betekent een tekort van 7 parkeerplaatsen. De twee vrijstaande woningen aan het ‘parkje’ kunnen als zelf-supportende eenheid worden beschouwd, dan is er een tekort aantal parkeerplaatsen van 6. Dit tekort is oplosbaar in de omliggende openbare ruimte, te weten de Schaepmanstraat en Van Hogendorpstraat.
Conclusie
Voor de geringe toename van het verkeer zijn geen aanpassingen nodig in de huidige wegenstructuur. Het plan voorziet in parkeervoorzieningen op eigen terrein of in de aanliggende en omliggende straten. Derhalve vormen de aspecten verkeer en parkeren geen belemmering voor onderhavig plan.