Plan: | Laad- en loswal Rotra |
---|---|
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0221.BPL09004HBV-VA03 |
Het perceelsgedeelte waar de laad- en loswal en het opslagterrein is voorzien betreft het gebied gelegen tussen het bedrijf met de rondweg (verharding van stelconplaten) en de oever van de Dode arm van de IJssel. Deels ligt het opslagterrein direct achter de bebouwing van Ubbink. Van oorsprong was de Dode arm van de IJssel de hoofdstroom van de IJssel. Deze IJsselbocht is in het verleden afgesneden door de aanleg van een nieuwe vaargeul. De Dode arm van de IJssel is een op dit moment onbruikbare zwaaikom, een draaipunt voor schepen die dit stuk van de IJssel bevaren. De zwaaikom is op dit moment onbruikbaar omdat de diepte onvoldoende is voor het in- en uitvaren van schepen.
Het plangebied ligt deels op de bestaande waterkering. Deze waterkering ligt in de Dode arm van de IJssel. Aan de overzijde van het water is een open, onbebouwd grasland en deels uiterwaardengebied gelegen. Het gebied wordt feitelijk benut als agrarisch gebied met bijzondere natuurwaarden.
Het plangebied maakt deel uit van het rivierbed van de IJssel. De primaire functie van het rivierbed is de veilige afvoer (en berging) van water, sediment en ijs, alsmede het bieden van voldoende ruimte voor toekomstige rivierverruiming. Andere functies die in het rivierbed c.q. de uiterwaarden worden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld landbouw, recreatie en bedrijvigheid, zijn wel mogelijk mits de primaire functie niet in gevaar komt. Het beleid is hoofdzakelijk neergelegd in de Beleidslijn grote rivieren (zie verder paragraaf 5.2.2).
Het plangebied is in eigendom van het Waterschap Rijn en IJssel (de waterkering) en van Rijkswaterstaat (het water). Rotra, het waterschap en Rijkswaterstaat zijn overeengekomen dat het betreffende gebied door middel van pachtovereenkomsten door Rotra kan worden benut.
Afbeelding 2. Luchtfoto van het transportbedrijf Rotra Forwarding BV, plangebied in rode omlijning, bebouwing van Ubbink in de blauwe omlijning