Plan: | Kom Kerk-Avezaath |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0214.KERBP20100001-vg01 |
Het gemeentelijke ruimtelijke ordeningsbeleid is opgenomen in de op 27 oktober 2009 vastgestelde structuurvisie Buren 2009 - 2019. In de structuurvisie zijn de bebouwingscontouren, zoals vastgelegd in het eindrapport Experiment ruimtelijk beleid Rivierenland overgenomen.
In Kerk-Avezaath zijn enkele kleinere inbreidingslocaties gelegen en is een uitbreiding van de woonbebouwing mogelijk door middel van uitbreiding van de bestaande wijk Lutterveld in noordelijke richting, in de richting van buurtschap De Woerd.
Onderhavig plan betreft hoofdzakelijk een regeling van de bestaande bebouwing in de bebouwde kom van Kerk-Avezaath. De structuurvisie heeft inzoverre het betreft bestaande bebouwing geen directe gevolgen voor dit bestemmingsplan. De nieuwe structuurvisie biedt evenwel mogelijkheden om kosten te verhalen op nieuwbouwmogelijkheden voor woningen die nog niet bestonden in eerdere vigerende bestemmingsplannen.
De woonvisie (concept) omschrijft de hoofdlijnen van het woonbeleid van de gemeente Buren tot 2020. Het doel van het woonbeleid is het bieden van een goed woonklimaat voor de inwoners van de gemeente Buren. Uitgangspunten voor het gemeentelijk woonbeleid zijn:
Er zijn 2 individuele verzoeken voor nieuwe woningen in de kern Kerk-Avezaath. Deze verzoeken zijn positief beoordeeld vanuit ruimtelijk oogpunt. Eén verzoek wordt in het komplan als wijzigingsbevoegdheid opgenomen en één verzoek wordt direct positief bestemd in het bestemmingsplan.
Verzoek bouw van één vrijstaande woning aan de Achterstraat ongenummerd (ten noorden van Achterstraat 26)
Verzoek: bouw van 1 vrijstaande woning;
Locatie: Achterstaat ongenummerd, ten noorden van Achterstraat 26;
Bestemming: "Eengezinswoning".
De beoogde woning ligt op een perceel met de bestemming Eengezinswoning in bestemmingsplan Lutterveld Kom Kerk-Avezaath 1973 , echter zonder bouwvlak. Een toevoeging van een nieuwe woning is op dit moment niet mogelijk.
Conclusie:
Een nieuwe woning op deze locatie in de historische kern is een positieve ontwikkeling. Een nieuwe woning is passend in de bestaande ruimtelijke en stedenbouwkundige structuur. De Structuurvisie Buren 2009 - 2019 geeft aan dat beperkte verdichting mogelijk is, maar met zorgvuldige omgang met karakteristiek en op grote kavels. Dit perceel is relatief groot met een oppervlakte van ongeveer 685 m2. Om de bouw van de gevraagde woning mogelijk te maken wordt een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.
Verzoek bouw van 1 vrijstaande woning aan de Schoorsteen ongenummerd. (ten oosten van Schoorsteen 25)
Verzoek: bouw van 1 vrijstaande woning;
Locatie: Schoorsteen ongenummerd, ten oosten van Schoorsteen 25;
Bestemming: Openbaar groen en Eengezinswoning.
Dit verzoek voor de bouw van 1 vrijstaande woning loopt al enige jaren. Op 11 november 2008 heeft B&W positief besloten om een strook grond (met bestemming Openbaar groen) te verkopen. B&W was destijds ook akkoord met het voorbereiden van een bestemmingsplanprocedure. In een laatste briefwisseling met de aanvrager is verteld dat de nieuw beoogde woning meegenomen wordt met de actualisatie kom Kerk-Avezaath. Om die reden wordt dit verzoek direct meegenomen in het bestemmingsplan en wordt geen gebruik gemaakt van een wijzigingsbevoegdheid. De Structuurvisie Buren 2009 - 2019 geeft aan dat beperkte verdichting mogelijk is.
Conclusie:
Vanuit ruimtelijk en stedenbouwkundig oogpunt is toevoeging van 1 woning inpasbaar. Aan de Lutterveldsestraat 20 staat een woning op een groot perceel. Hiervan is een deel afgesplitst waarop de beoogde woning komt te liggen. De ruimte is voldoende voor 1 vrijstaande woning. In het bestemmingsplan wordt de bouwkavel voor de gevraagde woning opgenomen.
Aandachtspunten:
De beoogde woning wordt bij recht meegenomen. Een bodemonderzoek, flora- en faunaonderzoek en planschaderisicoanalyse zijn uitgevoerd. Uit de laatste analyse bleek dat er planschade kan optreden. Om dit risico af te dekken is een planschadeorisicovereenkomst gesloten.
De overige kosten zijn al afgedekt (kostenverhaal is verzekerd) door de gesloten koopovereenkomst.
Naast toetsing aan het bestemmingsplan dienen nieuwe bouw- en verbouwplannen getoetst te worden aan de welstandsnota van de gemeente Buren uit 2004. In de welstandsnota wordt onderscheid gemaakt in een viertal welstandsniveau's. Welstandsniveau 1 (zwaar) geldt voor gebieden en objecten die van cruciale betekenis zijn voor het totaalbeeld van de stad, dorpen en het landschap. Welstandsniveau 2 (Regulier) geldt voor gebieden die vanuit het perspectief van de gemeente geen topprioriteit hebben maar waar wel aanleiding is om alert te blijven op de ontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit. In gebieden met Welstandsniveau 3 (Soepel) wordt alleen op hoofdlijnen getoetst. Welstandsniveau 4 (Welstandsvrij) komt binnen de gemeente nu niet voor.
In de kom Kerk-Avezaath gelden 3 welstandsniveaus. In het historisch stads- en dorpsgebied en de buitenplaatsen en landgoederen (Huis Teisterbant) geldt welstandsniveau 1. In de gemengde bebouwing en woongebieden geldt welstandsniveau 2 en in de parken, groengebieden en sportcomplexen geldt welstandsniveau 3. De welstandsnota wordt zelfstandig geïnterpreteerd en heeft op dit bestemmingsplan geen invloed.
In 2010 heeft de gemeente het Groenstructuurplan 2010 opgesteld. Met dit nieuwe groenbeheerplan streeft de gemeente naar:
Elke kern heeft zijn eigen unieke karakteristiek. De elementen waaruit deze karakteristiek is opgebouwd is echter binnen de kernen grotendeels identiek. In elke kern komen historische linten, centrumgebieden en woonwijken voor. In het groenstructuurplan is de toekomstige groenstructuur dan ook per structuurdeel verder uitgewerkt, waarbij onderscheid gemaakt wordt in de hoofdstructuur en de wijkstructuur. De hoofdgroenstructuur staat voor representatief groen, wat van belang is voor de uitstraling van de gehele gemeente. Dit groen is ondersteunend aan de ruimtelijke opbouw van de dorpen en draagt bij aan de routing en ontsluiting van de kern. Het groen is van wijkoverstijgend belang. In de woonwijken is het groen met name van betekenis voor de direct omwonenden. Het groen wordt hier vaak gebruikt om te spelen of een ommetje te maken. Daardoor staat bij de wijkstructuur het gebruik en het benadrukken van de karakteristiek van de wijk centraal.
De functie en het gebruik van de openbare ruimte zijn bepalend voor de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. De kernen van de gemeente Buren zijn op basis van functie, gebruiksdruk en ruimtelijke opbouw ingedeeld in de volgende structuurdelen.
In het plangebied zijn de historische wegen, woonwijken, centrum, sportparken en bijzondere objecten aanwezig.
In het groenbeheerplan is qua beheerniveau gekozen voor scenario 2 waarin de centrumgebieden en de begraafplaatsen op een hoog niveau onderhouden worden en deze gebieden een hoogwaardige en representatieve uitstraling hebben. De historische ontsluiting en bijzondere objecten hebben een sterke relatie met de ontstaansgeschiedenis van de kernen en zijn vaak ingericht met sobere beplanting en enkele opvallende accenten. Kwaliteitsniveau B is hier passend. Datzelfde geldt voor de woonwijken. Kwaliteitsniveau B geeft de historische ontsluiting, de bijzondere objecten en de woonwijken een verzorgde en functionele uitstraling. De werkomgeving en het buitengebied zijn ingericht op een extensief beheer met kwaliteitsniveau C. Plantsoenen die nu nog niet voldoen aan het gewenste kwaliteitsniveau worden omgevormd.
In mei 2008 heeft de gemeente samen met het waterschap Rivierenland het Waterplan Buren 2008 - 2017 opgesteld. Doel van het waterplan is het ontwikkelen en vastleggen van overkoepelend waterbeleid voor een gezond en veerkrachtig watersysteem in Buren waarmee:
Het waterbeleid zal worden uitgewerkt in een uitvoeringprogramma (2007 - 2015) met concrete afspraken over ambities, maatregelen, kosten(verdeling) en doorwerking in de ruimtelijke ordening. Het uitvoeringsprogramma speelt in op kansen, knelpunten en ontwikkelingen. Het betreft een waterplan met voor alle betrokken (gemeentelijke) afdelingen herkenbaar en werkbaar waterbeleid.
Het waterplan dient als praktische leidraad bij de uitvoering van water- en ruimtelijke ordeningprojecten. De planvorming vindt plaats in samenwerking met de belangrijkste “waterpartner”, het waterschap. Gestreefd wordt naar realisatie van de stedelijke wateropgave tegen de laagst maatschappelijke kosten. Hiertoe wordt tijdens de planvorming gezocht naar draagvlak bij betrokkenen en belanghebbenden.
Het convenant duurzaam bouwen biedt goede aanknopingspunten voor een duurzame ontwikkeling. Helaas zijn er een aantal uitlogende stoffen die niet in dit convenant zijn opgenomen. Het waterschap Rivierenland heeft in de lozingsverordening (Wet verontreiniging oppervlaktewater (Wvo)) opgenomen dat zink, koper, lood en zacht pvc niet mogen worden toegepast. Dit geldt echter niet voor aansluitingen van woningen en bedrijven op het gemeentelijk rioleringsstelsel. De gemeente ontmoedigt het gebruik van deze materialen (bron: Gemeentelijk Milieubeleidsplan Buren) Ook de Kaderrichtlijn Water gaat uit van een goede chemische en ecologische toestand en heeft daarvoor een lijst samengesteld met stoffen die niet meer in het milieu mogen voorkomen, de zogenaamde prioritaire stoffen. In bouwverordening zijn aanvullende richtlijnen opgenomen om het gebruik van uitlogende bouwmaterialen terug te dringen.
In het uitvoeringsprogramma bij het gemeentelijke waterplan staat dat in Kerk-Avezaath veel doodlopende watergangen en zaksloten voorkomen. In veel watergangen is de doorstroming slecht. Aan de zuidwestkant van de kern ligt een watergang waarvan de ecologische potentie hoog is. Als de doorstroming wordt verbeterd door het verbreden van de watergang, versterkt dit de verdere positie. Tenslotte is er grondwateroverlast in het zuidwestelijke deel van de kern.
De gevolgen van het waterplan zijn voor dit conserverende bestemmingsplan beperkt. Wel zijn alle bestaande watergangen bestemd tot water. Zones rond A-watergangen krijgen in verband met het te verzekeren onderhoud extra waarborgen.