direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Kom Eck en Wiel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0214.ECKBP20100001-vg01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie Buren 2009 - 2019

Het gemeentelijke ruimtelijke ordeningsbeleid is opgenomen in de op 27 oktober 2009 vastgestelde structuurvisie Buren 2009-2019. In de structuurvisie zijn de bebouwingscontouren, zoals vastgelegd in het eindrapport Experiment ruimtelijk beleid Rivierenland overgenomen.

In Eck en Wiel staat voor de periode tot 2015 vooralsnog geen woningbouw gepland. Wel is er zo’n 3 ha beschikbaar voor woningbouw na 2015.

afbeelding "i_NL.IMRO.0214.ECKBP20100001-vg01_0006.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.0214.ECKBP20100001-vg01_0007.png"

Onderhavig plan betreft hoofdzakelijk een regeling van de bestaande bebouwing in de bebouwde kom van Eck en Wiel. De structuurvisie heeft inzoverre het betreft bestaande bebouwing geen directe gevolgen voor dit bestemmingsplan. De structuurvisie biedt evenwel mogelijkheden om kosten te verhalen op nieuwbouwmogelijkheden voor woningen die nog niet bestonden in eerdere vigerende bestemmingsplannen.

3.4.2 Woonvisie Buren 2010 - 2020

De woonvisie (concept) omschrijft de hoofdlijnen van het woonbeleid van de gemeente Buren tot 2020. Het doel van het woonbeleid is het bieden van een goed woonklimaat voor de inwoners van de gemeente Buren. Uitgangspunten voor het gemeentelijk woonbeleid zijn:

  • in kwalitatieve zin: rekening houden met de huidige en veranderende samenstelling, leefstijlen en daarop te baseren woonbehoeften van de inwoners van de gemeente Buren;
  • in kwantitatieve zin: rekening houden met (tenminste) de eigen natuurlijke bevolkingsontwikkeling en met een binnenlands migratiesaldo.

Er zijn 6 individuele verzoeken voor nieuwe woningen in de kern Eck en Wiel. Vijf verzoeken zijn gedeeltelijk positief beoordeeld vanuit ruimtelijk oogpunt. Deze initiatieven worden in het komplan als wijzigingsbevoegdheden opgenomen. Eén verzoek wordt direct positief bestemd in het bestemmingsplan. Tevens wordt een bestaande wijzigingsbevoegdheid uit het geldende bestemmingsplan verwijderd.

3.4.2.1 Wijzigingsbevoegdheden
  • 1. Verzoek bouw 2 woningen aan de Prinses Beatrixstraat 23

Verzoek: bouw van 2 vrijstaande woningen;

Locatie: Prinses Beatrixstraat 23;

Bestemming: "Detailhandels-, horeca-, dienstverlenende en overige bedrijven", nadere aanduiding “D” (=detailhandel).

Verzocht is om in het bestemmingsplan de mogelijkheid op te nemen waardoor de bouw van 2 woningen mogelijk wordt gemaakt. De bestaande bebouwing wordt dan gesloopt. De structuurvisie Buren 2009 – 2019 geeft aan dat er in de kern Eck en Wiel beperkte mogelijkheden zijn voor verdichting van de bebouwing en dat er in de oude kern mogelijkheden zijn voor intensivering. De Prinses Beatrixstraat behoort tot de oude kern wat betekent dat verdichting op deze locatie op basis van de Structuurvisie mogelijk is.

Conclusie:

Vanuit ruimtelijk oogpunt is de bouw van 2 woningen op deze locatie aanvaardbaar. Het perceel is van voldoende omvang om 2 vrijstaande woningen mogelijk te maken. De goot- en bouwhoogtes van de beoogde bebouwing dienen daarbij afgestemd te worden op de aangrenzende bebouwing. De beoogde vrijstaande woningen tasten het ruimtelijk beeld niet wezenlijk aan. Om de bouw van de 2 woningen mogelijk te maken wordt een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Aandachtspunt:

Het perceel is gelegen binnen de cultuurhistorische zone van de kern Eck en Wiel. Om die reden wordt in de wijzigingsbevoegdheid de voorwaarde opgenomen dat de cultuurhistorische waarde gewaarborgd moet blijven.

  • 2. Verzoek bouw vrijstaande woning aan de Spireastraat ongenummerd

Verzoek: bouw van 1 vrijstaande woning.

Locatie: Spireastraat ongenummerd, op het perceel van de Adam van Delenstraat 10;

Bestemming: "Agrarisch gebied A".

Feitelijk klopt de bestemming "Agrarisch gebied A" niet meer; momenteel is deze grond in gebruik als tuin (grasland). De Structuurvisie Buren 2009 - 2019 geeft aan dat beperkte verdichting van bebouwing mogelijk is.

Conclusie:

Ruimtelijk en stedenbouwkundig is 1 vrijstaande woning op deze locatie passend; gelet op de omgeving is een toevoeging van een volume (1 woning) passend in de structuur. Een woning op deze locatie is positief voor dit deel in Eck en Wiel. Om de bouw van de gevraagde woning mogelijk te maken wordt een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Aandachtspunten:

  • Direct ten noorden van deze locatie aan de Adam van Delenstraat 8 ligt een fysiotherapiepraktijk. De fysio ligt vlak op de perceelgrens en ligt op net iets meer dan 20 m van de beoogde nieuwe woning. Op basis van het VNG boekje "Bedrijven en milieuzonering" geldt een afstand van 10 m voor een artsenpraktijk en kliniek;
  • In de wijzigingsbevoegdheid wordt opgenomen dat een onderzoek naar de milieu- aspecten noodzakelijk is. Dit is nodig in verband met de fysiotherapiepraktijk aan de Adam van Delenstraat 8 en het leegstaande bedrijfspand aan de Adam van Delenstraat 6c;
  • In de wijzigingsbevoegdheid wordt opgenomen dat op eigen terrein moet worden voorzien in parkeergelegenheid om te voorkomen dat de parkeerproblemen aan de kant van de Spireastraat verergeren;
  • Op dit moment is een gedeelte van de Spireastraat (openbare weg) nog in eigendom van de eigenaar van het betreffende perceel. De eigendomssituatie dient bij de anterieure overeenkomst te worden gewijzigd, waarbij het perceel openbare weg eigendom wordt van de gemeente.

  • 3. Verzoek bouw 2-onder-1 kapwoning aan de Prinses Beatrixstraat 31 a/ 31 b (voormalige snackbar met bedrijfswoning)

Verzoek: bouwen van een 2-onder-1 kap woning;

Locatie: Prinses Beatrixstraat 31a/ 31b (voormalige snackbar met bedrijfswoning);

Bestemming: “detailhandels-, horeca-, dienstverlenende en overige bedrijven”, nadere aanduiding ”H” (=horeca) en “D” (=detailhandel).

De huidige bestemming is niet meer als zodanig in gebruik. Om die reden is het verzoek ingediend om op de locatie van de voormalige snackbar, bedrijfswoning en schuur van de voormalige bakkerszaak een 2-onder-1 kap woning te bouwen. De aanwezige bebouwing wordt dan gesloopt.

De structuurvisie Buren 2009 – 2019 geeft aan dat er in de kern Eck en Wiel beperkte mogelijkheden zijn voor verdichting van de bebouwing en dat er in de oude kern mogelijkheden zijn voor intensivering. De Prinses Beatrixstraat behoort tot de oude kern wat betekent dat verdichting op deze locatie op basis van de Structuurvisie mogelijk is.

Conclusie:

Vanuit ruimtelijk oogpunt is de bouw van een 2-onder-1 kapwoning aanvaardbaar. Het perceel is van voldoende omvang om een 2-onder-1 kapwoning mogelijk te maken. De goot- en bouwhoogtes van de beoogde bebouwing dienen daarbij afgestemd te worden op de omgeving. De beoogde 2-onder-1 kapwoning tast het ruimtelijk beeld niet wezenlijk aan. Om de bouw van de 2-onder-1 kapwoning mogelijk te maken wordt een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

  • 4. Verzoek aanpassen bestaande wijzigingsbevoegdheid voor 2 woningen in 4 woningen aan de Burgemeester Verbrughweg

Verzoek: aanpassen van de bestaande wijzigingsbevoegdheid voor 2 woningen in een wijzigingsbevoegdheid voor 4 woningen;

Locatie: Burgemeester Verbrughweg ongenummerd;

Bestemming: “woondoeleinden” voorzien van begrenzing wijzigingsbevoegdheid voor de bouw van 2 vrijstaande woningen.

De structuurvisie Buren 2009 – 2019 geeft aan dat er in de kern Eck en Wiel beperkte mogelijkheden zijn voor verdichting van de bebouwing.

Conclusie:

Vanuit ruimtelijk oogpunt is het acceptabel op deze locatie maximaal 3 woningen te realiseren. Voor een goede inpassing in de omgeving is het gewenst op het hoekperceel een ruimere kavel te hanteren voor een vrijstaande woning en de resterende kavel te voorzien van een wijzigingsbevoegdheid voor twee vrijstaande woningen of een twee-onder-één kapwoning. Het realiseren van 4 woningen op deze locatie past niet binnen het aanwezige straatbeeld waarbij sprake is van ruime kavels met vrijstaande woningen. De goot- en bouwhoogtes van de beoogde bebouwing dienen daarbij afgestemd te worden op de omgeving. Om de bouw van een extra woning mogelijk te maken worden de bestaande wijzigingsbevoegdheden aangepast.

  • 5. Opnemen bouw twee woningen (twee-onder-één kap) aan de Prinses Beatrixstraat ongenummerd te Eck en Wiel.

Verzoek: bouwen van een 2-onder-1 kap woning;

Locatie: Prinses Beatrixstraat 44 en aangrenzende perceel tussen nr. 44 en 42a;

Bestemming: gedeeltelijk “openbare en bijzondere doeleinden” (woning Prinses Beatrixstraat 44) en gedeeltelijk “openbaar groen” (aangrenzende perceel).

De woning Prinses Beatrixstraat 44 en het naastgelegen perceel aan de Prinses Beatrixstraat is eigendom van de gemeente. Het perceel grond ligt tussen de woninggevel van de Prinses Beatrixstraat 44 en de kavelgrens van nummer 42a en is circa 23 m breed.

De structuurvisie Buren 2009 – 2019 geeft aan dat er in de kern Eck en Wiel beperkte mogelijkheden zijn voor verdichting van de bebouwing. Dit betekent dat verdichting op deze locatie op basis van de Structuurvisie mogelijk is. Het perceel naast de woning Prinses Beatrixstraat 44 betreft een braakliggend terrein dat op dit moment volstaat met begroeiing die geen meerwaarde heeft voor de omgeving.

Conclusie:

Vanuit ruimtelijk oogpunt is de bouw van 2 woningen op deze locatie aanvaardbaar. De bouw van deze woningen past binnen het aanwezige straatbeeld. Om de bouw van een 2-onder-1 kapwoning mogelijk te maken wordt een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Omdat het feitelijk gebruik van de bestaande woning Prinses Beatrixstraat 44 “wonen” is wordt de huidige bestemming “openbare en bijzondere doeleinden” in het bestemmingsplan aangepast in “Wonen”.

  • 6. Verwijderen bestaande wijzigingsbevoegdheid nabij Burgemeester Verbrughweg 15/ Baan 7

In het geldende plan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor 2 vrijstaande woningen. Het overgrote deel van het perceel waar de wijzigingsbevoegdheid is opgenomen is inmiddels toegevoegd aan de huispercelen Burgemeester Verbrughweg 15 en Baan 7. Het resterende stuk (circa 220 m2) is eigendom van de gemeente Buren. De realisering van 2 vrijstaande woningen op dit perceel is in verband met de geringe omvang van het perceel in feite al niet meer mogelijk en vanuit ruimtelijk oogpunt niet gewenst. Om die reden wordt de wijzigingsbevoegdheid niet meer in het bestemmingsplan opgenomen. Het perceel krijgt in het de bestemming “Groen”.

3.4.2.2 Bij recht
  • 1. Verzoek opnemen positieve woonbestemming voor Klaproosstraat 7 en 9 (voormalige school)

Verzoek: bestemming “wonen” opnemen;

Locatie: Klaproosstraat 7 en 9;

Bestemming: “woondoeleinden met nevenaktiviteit kantoor”.

Voor het gebruik van het voormalige kleuterschoolgebouw als woning en kantoor is een herziening van het bestemmingsplan gevolgd. Op dit moment is in het pand geen kantoor gevestigd maar zijn in het pand 2 woningen gevestigd. Verzocht is om in het bestemmingsplan voor het gehele pand een woonbestemming op te nemen. De nevenactiviteit kantoor kan vervallen.

Conclusie:

Vanuit ruimtelijk oogpunt zijn 2 woningen aanvaardbaar. In de directe omgeving zijn overwegend woningen aanwezig. In het bestemmingsplan wordt conform het feitelijk gebruik de bestemming “Wonen” opgenomen.

3.4.3 Welstandsnota

Naast toetsing aan het bestemmingsplan dienen nieuwe bouw- en verbouwplannen getoetst te worden aan de welstandsnota van de gemeente Buren uit 2004. In de welstandsnota wordt onderscheid gemaakt in een viertal welstandsniveau's. Welstandsniveau 1 (Zwaar) geldt voor gebieden en objecten die van cruciale betekenis zijn voor het totaalbeeld van de stad, dorpen en het landschap. Welstandsniveau 2 (Regulier) geldt voor gebieden, die vanuit het perspectief van de gemeente geen topprioriteit hebben maar waar wel aanleiding is om alert te blijven op de ontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit. In gebieden met Welstandsniveau 3 (Soepel) wordt alleen op hoofdlijnen getoetst. Welstandsniveau 4 (Welstandsvrij) komt binnen de gemeente nu niet voor.

In de kom van Eck en Wiel geldt 1 welstandsniveau. Zowel in de historische bebouwingslinten als het overige deel van Eck en Wiel (gemengde bebouwing en woongebieden) geldt welstandsniveau 2. De welstandsnota wordt zelfstandig geïnterpreteerd en heeft op dit bestemmingsplan geen invloed.

3.4.4 Groenstructuurplan 2010

In 2010 heeft de gemeente het Groenstructuurplan 2010 opgesteld. Met dit nieuwe groenbeheerplan streeft de gemeente naar:

  • Groen dat duurzaam is ingericht met behoud van cultuur- en historische waarden;
  • Een leefomgeving die voldoet aan de eisen die de gebruiker stelt;
  • Een schoon, heel en veilig openbaar groen;
  • Het betrekken van de gebruikers bij de planvorming en totstandkoming van de groene inrichting;
  • Een groenbeheer dat wordt uitgevoerd binnen de daarvoor gestelde (financiële) kaders.

Elke kern heeft zijn eigen unieke karakteristiek. De elementen waaruit deze karakteristiek is opgebouwd is echter binnen de kernen grotendeels identiek. In elke kern komen historische linten, centrumgebieden en woonwijken voor. In het groenstructuurplan is de toekomstige groenstructuur dan ook per structuurdeel verder uitgewerkt, waarbij onderscheid gemaakt wordt in de hoofdstructuur en de wijkstructuur. De hoofdgroenstructuur staat voor representatief groen, die van belang is voor de uitstraling van de gehele gemeente. Dit groen is ondersteunend aan de ruimtelijke opbouw van de dorpen en draagt bij aan de routing en ontsluiting van de kern. Het groen is van wijkoverstijgend belang. In de woonwijken is het groen met name van betekenis voor de direct omwonenden. Het groen wordt hier vaak gebruikt om te spelen of een ommetje te maken. Daardoor staat bij de wijkstructuur het gebruik en het benadrukken van de karakteristiek van de wijk centraal.

De functie en het gebruik van de openbare ruimte zijn bepalend voor de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. De kernen van de gemeente Buren zijn op basis van functie, gebruiksdruk en ruimtelijke opbouw ingedeeld in de volgende structuurdelen.

  • Historische wegen;
  • Woonwijken;
  • Werkomgeving;
  • Centrum;
  • Begraafplaatsen;
  • Sportparken;
  • Buitengebied;
  • Bijzondere objecten

In het plangebied zijn historische wegen, woonwijken, centrum, sportparken en bijzondere objecten aanwezig.

afbeelding "i_NL.IMRO.0214.ECKBP20100001-vg01_0008.png"

In het groenbeheerplan is qua beheerniveau gekozen voor scenario 2 waarin de centrumgebieden en de begraafplaatsen op een hoog niveau onderhouden worden en deze gebieden een hoogwaardige en representatieve uitstraling hebben. De historische ontsluiting en bijzondere objecten hebben een sterke relatie met de ontstaansgeschiedenis van de kernen en zijn vaak ingericht met sobere beplanting en enkele opvallende accenten. Kwaliteitsniveau B is hier passend. Datzelfde geldt voor de woonwijken. Kwaliteitsniveau B geeft de historische ontsluiting, de bijzondere objecten en de woonwijken een verzorgde en functionele uitstraling. De werkomgeving en het buitengebied zijn ingericht op een extensief beheer met kwaliteitsniveau C. Plantsoenen die nu nog niet voldoen aan het gewenste kwaliteitsniveau worden omgevormd.

3.4.5 Waterplan Buren 2008 - 2017

In mei 2008 heeft de gemeente samen met het waterschap Rivierenland het Waterplan Buren 2008 - 2017 opgesteld. Doel van het waterplan is het ontwikkelen en vastleggen van overkoepelend waterbeleid voor een gezond en veerkrachtig watersysteem in Buren waarmee:

  • wateraspecten in bestaand beleid en plannen in samenhang worden gebracht;
  • wordt geanticipeerd op toekomstige ontwikkelingen zoals verwoord in nationale en Europese beleidsstandpunten (NBW en KRW);
  • voor water heldere richtlijnen beschikbaar komen die zich goed laten vertalen in het gemeentelijk RO-instrumentarium.

Het waterbeleid zal worden uitgewerkt in een uitvoeringprogramma (2007 - 2015) met concrete afspraken over ambities, maatregelen, kosten(verdeling) en doorwerking in de ruimtelijke ordening. Het uitvoeringsprogramma speelt in op kansen, knelpunten en ontwikkelingen. Het betreft een waterplan met voor alle betrokken (gemeentelijke) afdelingen herkenbaar en werkbaar waterbeleid.

Het waterplan dient als praktische leidraad bij de uitvoering van water- en ruimtelijke ordeningprojecten. De planvorming vindt plaats in samenwerking met de belangrijkste “waterpartner”, het waterschap. Gestreefd wordt naar realisatie van de stedelijke wateropgave tegen de laagst maatschappelijke kosten. Hiertoe wordt tijdens de planvorming gezocht naar draagvlak bij betrokkenen en belanghebbenden.

3.4.6 Duurzaam Bouwen

Het convenant duurzaam bouwen biedt goede aanknopingspunten voor een duurzame ontwikkeling. Helaas zijn er een aantal uitlogende stoffen die niet in dit convenant zijn opgenomen. Het waterschap Rivierenland heeft in de lozingsverordening (Wet Verontreiniging oppervlaktewater (WVO)) opgenomen dat zink, koper, lood en zacht pvc niet mogen worden toegepast. Dit geldt echter niet voor aansluitingen van woningen en bedrijven op het gemeentelijk rioleringsstelsel. De gemeente ontmoedigt het gebruik van deze materialen (bron: Gemeentelijk Milieubeleidsplan Buren) Ook de Kaderrichtlijn Water gaat uit van een goede chemische en ecologische toestand en heeft daarvoor een lijst samengesteld met stoffen die niet meer in het milieu mogen voorkomen, de zogenaamde prioritaire stoffen. In bouwverordening zijn aanvullende richtlijnen opgenomen om het gebruik van uitlogende bouwmaterialen terug te dringen.

In het uitvoeringsprogramma wordt ten aanzien van Eck en Wiel gesteld dat op grond van de wateropgave naar aanleiding van het afvoercriterium van 3 l/s/ha aanvullend 0,06 ha aan nieuw open water aangelegd zou moeten worden. Ook is de doorstroming in sommige watergangen slecht en is bij een overstort zwerfvuil aangetroffen. Door watergangen te verbreden kan deels de zeer slechte ecologische kwaliteit van het water verbeterd worden. Ook moeten sommige duikers verruimd worden vanwege opstuwing.

De gevolgen van het waterplan zijn voor dit conserverende bestemmingsplan beperkt. Wel zijn alle bestaande watergangen bestemd tot water. Zones rond A-watergangen krijgen in verband met het te verzekeren onderhoud extra waarborgen.