direct naar inhoud van 4.3 Aansluitingen
Plan: Zuidelijke Structuurweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0209.BPzstructuurweg-vadf

4.3 Aansluitingen

Er zijn meerdere varianten ontwikkeld voor de aansluitingen met de Schoenaker en de Wilhelminalaan. De uitgangspunten van Duurzaam Veilig hebben mede als basis gediend voor de gekozen aansluitingen/inrichting.

Aansluiting Schoenaker

Hiervoor zijn twee verschillende varianten uitgewerkt, te weten een rotonde of een voorrangskruispunt met verkeerslichten
De uiteindelijke keuze is gemaakt voor een kruispunt met verkeerslichten met de volgende argumentatie:

  • Betere sturingsmogelijkheden van de verkeersstromen in de spitsuren en mogelijk op termijn bij een veranderende verkeersstroom op Schoenaker bij reconstructie knooppunt Ewijk;
  • Veiliger combinatie met 'koude' (een gelijkvloerse oversteek, die alleen rechtstreeks kan worden overgestoken), maar wel geregelde, oversteek voor landbouwvoertuigen;
  • Flexibeler aan te passen bij een mogelijk toekomstige ontwikkeling voor de Elsenpas-west, als ontsluitingsroute voor Ewijk;
  • Kleiner ruimtebeslag.

Door het kruispunt uit te voeren met een verkeersafhankelijk regelprogramma dat onnodige wachttijden voorkomt, kan rood licht negatie worden beperkt. Daarbij is tevens aansluiting gezocht op de huidige verkeersregelinstallatie bij de RW73. Door een goede vormgeving van het kruispunt en inleiding tot het kruispunt zal de herkenbaarheid van het kruispunt duidelijk zijn waardoor kop-staartongevallen worden beperkt. De bestaande fietstunnel blijft ter plaatse voorlopig gehandhaafd. Deze moet daardoor verlengd worden.

Aansluiting Wilhelminalaan

Voor de aansluiting van de Zuidelijke Structuurweg op de Wilhelminalaan zijn twee verschillende varianten uitgewerkt, te weten een rotonde of een voorrangskruispunt. Vanuit de visie achter het sturen van verkeer richting via de Zuidelijke Structuurweg naar de Schoenaker is het wenselijk om te kiezen voor een voorrangskruispunt. Een rotonde benadrukt voor de weggebruiker te veel het keuze moment, terwijl juist het verkeer richting de Wilhelminalaan-zuid en de Elsenpas-oost moet worden beperkt.
Over beide wegen liggen fietsroutes die alleen goed en veilig functioneren als het gemotoriseerde verkeer beperkt blijft. Om wel de fietsoversteek ten behoeve van de fietsverbinding Wychen - Beuningen op het kruispunt Wilhelminalaan-Elsenpas veilig vorm te geven, wordt een fietstunnel gerealiseerd.