Plan: | Ficarystraat 2 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0209.BPFicarystraat2Beu-vadf |
Na een langdurige voorbereidingsperiode is bij de gemeente Beuningen het verzoek binnengekomen voor de realisatie van 2 nieuwe woningen, ter compensatie van de sloop van de bedrijfsgebouwen (excl. de huidige bedrijfswoning) op de locatie Ficarystraat 2 in Beuningen. Dit perceel zal daarbij ook de bestemming 'Wonen' krijgen. De nieuwe woningen worden ten oosten van het bestaande perceel gerealiseerd. Deze gronden zijn in eigendom van de initiatiefnemers.
Met dit bestemmingsplan wordt invulling gegeven aan het beleid ten aanzien van vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen. De “Gemeentelijke uitwerking Notitie functieverandering Buitengebied” van 26 januari 2010 geeft de randvoorwaarden voor medewerking aan functieverandering. Functieverandering naar wonen van voormalige bedrijfsgebouwen is mogelijk, waarbij 2 woningen gerealiseerd kunnen worden (totale bouwmassa niet meer dan 2.000 m3) bij een gesloopte oppervlakte bedrijfsgebouwen van meer dan 1.500 m2. Daarbij is in eerste instantie onderzocht of de te realiseren woningen op hetzelfde perceel, als waar de bedrijfsbebouwing wordt gesloopt, realiseerbaar zijn. Het perceel Ficarystraat 2 ligt echter direct naast een agrarisch bedrijf. Aangezien slechts een beperkte strook van het perceel buiten de hindercontour van het naastgelegen bedrijf is gelegen, is het niet mogelijk om hier tot een goede ruimtelijke inpassing te komen. Vandaar dat andere (beschikbare) locaties zijn onderzocht, die een vergelijkbare (landelijke) uitstraling hebben. Uiteindelijk zijn deze locaties afgevallen en is gebleken dat de voorliggende locatie de voorkeur geniet.
Aangezien het initiatief passend is binnen het beleid voor functieverandering in het buitengebied, wil de gemeente hier medewerking aan verlenen. Het initiatief past niet in het geldende bestemmingsplan. Het is dan ook noodzakelijk een nieuw bestemmingsplan vast te stellen.
Het plangebied betreft zowel het perceel aan de Ficarystraat 2 als een onbebouwd perceel op de hoek Ficarystraat - Wilhelminalaan. Onderstaande afbeeldingen tonen globaal de ligging van het plangebied in de omgeving. De locatie Ficarystraat 2 is gelegen in het buitengebied ten zuiden van de kern Beuningen. Voor de exacte begrenzing van het plangebied wordt verwezen naar de verbeelding.
Ligging plangebied (plangebied aangeduid)
Voor de 2 nieuwe woningen wordt een nieuw erf gerealiseerd ten oosten van de bestaande woning op het perceel Ficarystraat 2. Een groot deel van de gronden aan de oostzijde van het bestaande perceel behoud de (semi-) agrarische functie, maar is vanwege de eigendomssituatie wel in dit bestemmingsplan opgenomen.
Voor het plangebied geldt het bestemmingsplan 'Buitengebied', zoals op 14 juni 2011 is vastgesteld door de gemeenteraad. Van toepassing is de bestemming 'Agrarisch' met op het perceel Ficarystraat 2 een bouwvlak. Verder is in het plangebied de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 3' opgenomen.
Uitsnede geldend bestemmingsplan (plangebied aangeduid)
Het bestemmingsplan bestaat uit meerdere onderdelen: een verbeelding waarop de bestemmingen in het plangebied zijn aangegeven en regels waarin de bepalingen voor de op de verbeelding vermelde bestemmingen zijn opgenomen. Het bestemmingsplan gaat vergezeld van een toelichting waarin de achtergronden van het bestemmingsplan zijn beschreven. De verbeelding vormt samen met de regels het juridische bindende deel van het bestemmingsplan. In de toelichting worden de keuzes die in het bestemmingsplan worden gemaakt nader gemotiveerd en verantwoord. De toelichting kan globaal opgedeeld worden in vier delen.
Inleiding en gebiedsvisie
In hoofdstuk 1 zijn de aanleidingen en het kader voor de planherziening beschreven. Hoofdstuk 2 geeft een beschrijving van de huidige en toekomstige situatie van het plangebied.
Juridische planbeschrijving
In hoofdstuk 3 wordt de juridische planopzet beschreven. Doel is een nadere onderbouwing te geven wat met het plan wordt beoogd en hoe de instrumenten regels en verbeelding hierbij worden gehanteerd.
Verantwoording
Hoofdstukken 4 en 5 geven de achtergronden, toelichting en motivatie op de gemaakte keuzen weer die uiteindelijk hebben geleid tot de uitgewerkte planopzet. In dit planonderdeel worden onder meer het (beleids)kader en de milieuaspecten uiteengezet.
Uitvoerbaarheid
Het laatste deel (hoofdstuk 6) gaat in op de financieel-economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.
Aan de Ficarystraat 2 was tot 2001 een agrarisch bedrijf gevestigd. De bedrijfsvoering richtte zich op akkerbouw. Op het perceel was een bestaande loods aanwezig, welke gebruikt werd voor de opslag van aardappels en het stallen van machines. In 1998 is deze loods uitgebreid tot een totaal oppervlak van 2.250 m2. Het agrarisch bedrijf is gestopt, waarna de laatste jaren de bestaande loods voor opslag is gebruikt.
Het (voormalige) agrarische perceel aan de Ficarystraat 2 ligt in een (open) agrarisch gebied ten zuiden van de kern Beuningen. De Ficarystraat had tot in 2012 een ontsluitende functie tussen Beuningen en Wijchen. Deze functie is met de aanleg van de randweg langs de Elsenpas komen te vervallen. De straat is herkenbaar in het landschap vanwege de dubbele bomenrij. In de omgeving van het plangebied komt verspreide bebouwing voor met een agrarische functie, maar ook woonbestemmingen. Direct naast het bedrijf ligt een gemengd agrarisch bedrijf (melkvee) met diverse schuren en opstallen. De locatie van de 2 nieuwe woningen is in gebruik als grasland.
Huidige situatie Ficarystraat 2
Aan de voorzijde van het perceel en rondom de bestaande loodsen is veel verharding van betonnen klinkers en Stelcon-platen aanwezig. De noord- en oostzijde van het perceel zijn beplant met een smalle houtsingel. Hierdoor heeft een perceel een landschappelijke inpassing in de omgeving verkregen. Aan de voorzijde bestaat de beplanting uit een tuininrichting rondom de bestaande bedrijfswoning. De bedrijfswoning is in de zuidoosthoek van het perceel gesitueerd.
Op de locatie Ficarystraat 2 zal de bestaande bedrijfsbebouwing (verplicht) worden gesloopt. De bestaande bedrijfswoning blijft behouden. Het perceel zal de bestemming 'Wonen' verkrijgen en worden heringericht, waardoor het meer een erf/tuin-uitstraling zal verkrijgen. ten oosten van dit perceel worden 2 woningen gerealiseerd. Ook deze krijgen een landschappelijke inpassing.
Ligging plangebied in omgeving
Het plangebied is gelegen in het buitengebied tussen Wijchen en Beuningen. Het betreft een jong ontginningenlandschap met rationele verkaveling. Wegen zijn ten opzicht van andere perceelsgrenzen geaccentueerd met laanbeplanting. De laanbeplanting vormt, samen met de relatief grote erven en bospercelen die hieraan gelegen zijn, de 'kamers' van het landschap. Het landschap wordt op deze wijze opgedeeld in meerdere kamers, met per kamer een centraal open deel.
Landschapskamers
Te zien is dat erven, bospercelen en overige functies altijd (op een enkeling na) aan de lanen zijn gekoppeld. Deze elementen zijn dan ook gelegen in het silhouette van de lanen, zijn ruimtelijk onderdeel van de begrenzing van een kamer en doen dan ook geen afbreuk aan de openheid van het landschap c.q. de landschapskamers. Door het nieuwe erf losstaand van de Ficarystraat 2-4 in te passen, wordt het onderdeel van het ritme/geleding van de erven langs de lanen. Het plangebied is gelegen in een kamer die wordt begrensd door de laanbeplanting langs de Schoenaker, Ficarystraat, Wilhelminalaan en de Elsenpas. Daarnaast zijn in de omgeving boselementen aanwezig die ter plaatse ook van invloed zijn op het aanwezige landschapsbeeld. Het betreft de hoek Wilhelminalaan / Elsenpas en rondom de waterzuivering langs de Wilhelminalaan ten zuiden van het plangebied.
Ruimtelijke analyse omgeving plangebied
Op de navolgende foto's is vanuit verschillende standpunten t.o.v. de laanbeplanting te zien wat het ruimtelijk effect van de laanbeplanting in het gebied is.
Landschapsbeeld laanbeplanting
De laanbeplanting stuurt dus het zicht in twee richtingen: in de richting van de rijbaan en haaks op de rijbaan met een gezichtsveld van ongeveer 90 graden waardoor ook erven die verderop aan dezelfde straat gelegen aan het zicht ontnomen worden.
Effect laanbeplanting
Voor de nieuwbouw aan de Ficarystraat wordt naast het bestaande erf een nieuw erf gesitueerd dat qua maat en schaal aansluit bij de bestaande erven in het buitengebied door het combineren van 2 woonpercelen binnen één erfensemble. Zo wordt lintbebouwing, wat niet passend is in deze omgeving, voorkomen en worden zichten op het landschap vanaf de Ficarystraat en Wilhelminalaan behouden.
Nieuwe erven binnen bestaande landschappelijke kamers
Gelijk aan het bestaande landschapsbeeld zal het nieuwe erfensemble 'versmelten' met de laanbeplanting van de Ficarystraat. De toevoeging van een tweetal woningen gecombineerd met de sloop van de bestaande bedrijfsbebouwing op het perceel Ficarystraat 2 heeft dan ook geen invloed op het aanwezige landschapsbeeld, maar vormt daar een onderdeel van.
Situering
Ter plaatse van het bestaande perceel wordt de bestaande agrarische bedrijfsbebouwing gesloopt. Om te komen tot een visuele afscherming ten opzichte van het naastgelegen agrarische perceel, wordt langs de westelijke perceelsgrens een houtwal aangebracht van tenminste 10 meter breed. De beplanting bestaat uit struik- en boomvormers van gebiedseigen soorten. Rondom de bestaande woning zal het perceel een tuinachtig karakter krijgen dat wordt afgebakend middels een bomenrij. Het noordelijk deel van het perceel zal een open en (semi-)agrarisch karakter krijgen.
Inrichtingsvoorstel
De twee nieuwe woningen worden als één erfensemble ingepast in de omgeving. Opzet en uitwerking refereren naar het landelijke karakter van de omgeving. De erven krijgen een groen omlijsting van bomen waardoor de versmelting van erven met de laanbeplanting langs de wegen wordt versterkt. Het combineren van de toeritten en het verschil in presentatie van de woningen naar de weg (één primair op de straat, de ander meer op het landschap gericht) versterkt de ruimtelijke eenheid en compacte opzet van het erf. De woningen worden zo gepositioneerd dat zij schijnbaar rond/langs een erf zijn gelegen, waardoor de bebouwing als ensemble herkenbaar is.
Een boerenerf kent een duidelijke hiërarchie in bebouwing en bestaat in grote lijnen uit een hoofdgebouw met verschillende bijgebouwen. Bij de nadere uitwerking zal dus dat één van de woningen zich als 'hoofdgebouw' (boerderijwoning) positioneren en vormgegeven worden en de ander als 'bijgebouw (schuurwoning)'. De keuze welke van de 2 woningen als zodanig wordt vormgegeven is vanuit landschappelijk oogpunt niet van belang. Oftewel, de westelijk gesitueerde woning kan ook vormgegeven worden als boerderijwoning, waarbij de oostelijk gelegen woning dan als schuurwoning wordt vormgegeven.
Elk woonperceel van de 2 nieuwe woningen wordt vervolgens verdeeld in een formeel en een informeel deel. Het formele deel krijgt een tuinachtige inrichting, direct gekoppeld aan de woonfunctie. Daarnaast krijgt een deel een informele inrichting, als overgang naar het omliggende landschap. De informele ruimte krijgt een semi-agrarische functie, zoals bijvoorbeeld een groentetuin of hoogstamfruitboomgaard. Doordat deze informele ruimte is gelegen binnen de groene omlijsting is de specifieke positionering ervan vrij inpasbaar. Voor het overige behoud het plangebied haar open inrichting en (semi-) agrarisch gebruik.
Om de landschappelijke inpassing te borgen is in het bestemmingsplan een zogenaamd voorwaardelijke verplichting opgenomen. Het gebruik van de gronden ter plaatse van de nieuwe woningen is pas toegestaan, nadat deze landschappelijke inpassing is aangebracht en in stand wordt gehouden. De landschappelijke inpassing is passend binnen de richtlijnen en uitgangspunten van het LandschapsOntwikkelingsplan, zie ook 4.3.3.Gebruik wordt gemaakt van streekeigen, inheemse beplanting.
Voorwaardelijke verplichting
Bebouwing
Het beeld van een erfensemble zal ook tot uiting komen in de architectonische opzet. Gebruik wordt gemaakt van een landelijke architectuur, refererend naar een boerenerf. Door strakke belijning, vlakverdeling en detaillering kan hierbij een hedendaagse uitstraling aan worden verkregen. Zoals hierboven reeds vermeld zal één van de 2 woningen zich als boerderij-woning (hoofdgebouw) presenteren, waarbij de ander als schuurwoning (bijgebouw) wordt vormgegeven. Het verschil ontstaat door positionering en door architectonische uitstraling, met dien verstande dat zij door een compecte opzet (en dus elkaars nabijheid) als ruimtelijke eenheid herkenbaar blijven. Tevens is sprake van een architectonische éénheid met de overige bebouwing op het erf door de samenhang in het kleur- en materiaalgebruik. Beide woningen worden voorzien van een ruime kap.
De boerderijwoning vormt het grootste blikvanger door zijn prominente ligging aan de entree van het erf en de voorname architectonische uitstraling. Deze woning kan zowel haaks als evenwijdig aan de Ficarystraat worden gesitueerd, met dien verstande dat bij een evenwijdige positionering de schuurwoning haaks op de Ficarystraat wordt gesitueerd. De schuurwoning wordt ten opzichte van de boerderijwoning verder naar achter gepositioneert. De situering kan zowel haaks als evenwijdig aan de Ficarystraat, met dien verstande dat een evenwijdige positionering alleen toegestaan is als de boerderijwoning haaks op de Ficarystraat wordt gesitueerd. Vanwege de hiërarchie van de bebouwing krijgt deze woning ten opzichte van de boerderijwoning een ingetogener uitstraling. Denk hierbij aan een 'rustig' architectuurbeeld dat door gebruik van grotere eenheden (enkelvoudig volume) en vlakverdeling eenvoud uitstraalt. Gebruik wordt gemaakt van een (eventueel asymmetrisch) zadeldak en een overwegend natuurlijk materiaal- en kleurgebruik. De navolgende referentiebeelden zijn ter inspiratie.
Referentiebeelden boerderijwoning (boven), schuurwoning (midden) en erfinrichting (onder)
Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding en regels en is voorzien van een toelichting. De regels en verbeelding vormen het juridisch bindende deel, terwijl de toelichting geen juridische binding heeft, maar moet worden beschouwd als handvat voor de uitleg en de onderbouwing van de opgenomen bestemmingen. De regels bevatten het juridische instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing, regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken. De verbeelding heeft een rol voor toepassing van de regels, alsmede de functie van visualisering van de bestemmingen.
In deze paragraaf wordt de systematiek van de regels en de wijze waarop de regels gehanteerd dienen te worden, uiteengezet. De regels van het plan bestaan uit vier hoofdstukken, waarin achtereenvolgens de inleidende regels, de bestemmingsregels, de algemene regels en de overgangs- en slotregels aan de orde komen. Voor de systematiek is aangesloten op de SVBP2012, de Wabo en het bestemmingsplan Buitengebied. Voor het bouwen is verder het Besluit omgevingsrecht (Bor) van belang. In de Bor zijn onder andere regels voor bouwvergunningvrije bouwwerken opgenomen.
Hieronder wordt de opbouw en dergelijke van de regels kort toegelicht.
Begrippen
In deze bepaling zijn omschrijvingen gegeven van de in het bestemmingsplan gebruikte begrippen. Deze worden opgenomen om interpretatieverschillen te voorkomen. Begripsbepalingen zijn alleen nodig voor begrippen die gebruikt worden in de regels en die tot verwarring kunnen leiden of voor meerdere uitleg vatbaar zijn.
Wijze van meten
Om op een eenduidige manier afstanden, oppervlakten en inhoud van gebouwen en/of bouwwerken, geen gebouwen zijnde, te bepalen wordt in de wijze van meten uitleg gegeven wat onder de diverse begrippen wordt verstaan. Ten aanzien van de wijze van meten op de verbeelding geldt steeds dat het hart van een lijn moet worden aangehouden.
Bestemmingsregels
In het tweede hoofdstuk komen de bestemmingen aan de orde.
Bestemmingsomschrijving
Bevat de omschrijving van de doeleinden die met de bestemming aan de grond worden toegekend. Hierbij gaat het in beginsel om een beschrijving van de aan de grond toegekende functies zoals bedrijven, wonen, centrum etc. De aard van de toegelaten inrichtingen van gronden (bouwwerken en werken, geen bouwwerken zijnde) vloeit dan voort uit de toegelaten functies.
Bouwregels
In de bouwregels worden voor alle hoofdgebouwen, bijgebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, de van toepassing zijnde bouwregels gesteld. Waar en met welke maatvoering mag worden gebouwd, wordt hier vastgelegd. Indien mogelijk wordt verwezen naar bouwvlakken en aanduidingen op de verbeelding.
Specifieke gebruiksregels
In dit onderdeel kan worden aangegeven welke vormen van gebruik men in ieder geval strijdig acht met de bestemming. Het is niet de bedoeling alle mogelijke strijdig gebruiksvormen te noemen, maar alleen die, waarvan het niet op voorhand duidelijk is dat deze in strijd zijn met de bestemming. Het gaat hierbij in feite om een aanvulling op de doeleindenomschrijving.
Afwijken van de gebruiksregels
Een omgevingsvergunning om af te wijken van een gebruiksregel mag niet leiden tot een feitelijke wijziging van de bestemming. Dat wil zeggen, dat afwijken wel kan worden toegestaan ten behoeve van functies, die inherent zijn aan de in de bestemmingsomschrijving opgenomen functies. Via de omgevingsvergunning kunnen geen 'nieuwe' functies worden toegestaan. Met andere woorden: de regeling kan worden opgenomen voor kleinere, planologisch minder ingrijpende, onderwerpen. Functiewijzigingen en grotere, ingrijpende ruimtelijke ingrepen dienen geregeld te worden via een wijzigingsbevoegdheid.
Anti-dubbeltelbepaling
Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde gebouwen en bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld.
Algemene bouwregels
Deze bepaling bevat algemene regels omtrent ondergronds bouwen en ondergeschikte bouwdelen.
Algemene gebruiksregels
Deze bepaling bevat de vormen van gebruik, die in ieder geval strijdig zijn met de regels van het bestemmingsplan.
Algemene afwijkingsregels
In dit artikel wordt een opsomming gegeven van de regels waarvan door middel van een omgevingsvergunning afgeweken kan worden van het bestemmingsplan. Het gaat hierbij om de bevoegdheid om door middel van een omgevingsvergunning af te kunnen wijken van de regels die gelden voor alle bestemmingen in het plan. De criteria, die bij toepassing van de afwijkingsbevoegdheid in acht moeten worden genomen, zijn aangegeven.
Algemene wijzigingsregels
In deze bepaling is aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid gegeven het plan te wijzigen. Het gaat hier om wijzigingsbevoegdheden met een algemene strekking. De criteria, die bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid in acht moeten worden genomen, zijn aangegeven.
Algemene procedureregels
In deze bepaling staat aangegeven welke procedure dient te worden gevolgd bij de voorbereiding van een afwijkingsbevoegdheid en/of een wijzigingsbevoegdheid en het verlenen van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde en van werkzaamheden.
Overgangsrecht
Bouwwerken welke op het moment van inwerkingtreding van het bestemmingsplan bestaan (of waarvoor een bouwvergunning is aangevraagd) mogen blijven bestaan, ook al is er strijd met de bebouwingsregels. De overgangsbepaling houdt niet in dat het bestaand, illegaal opgerichte, bouwwerk legaal wordt, noch brengt het met zich mee dat voor een dergelijk bouwwerk alsnog een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen kan worden verleend. Burgemeester en wethouders kunnen in beginsel dus nog gewoon gebruik maken van hun handhavingbevoegdheid. Het gebruik van de grond en opstallen, dat afwijkt van de regels op het moment van inwerkingtreding van het plan mag eveneens worden voortgezet.
Slotregel
Dit artikel geeft aan op welke manier de regels kunnen worden aangehaald.
Het bestemmingsplan kent 2 bestemmingen en 1 dubbelbestemming. Hieronder volgt in het kort een beschrijving van de bestemmingen.
Agrarisch
Deze bestemming is gelijk aan die van het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied', met dien verstande dat er geen bouwvlak is opgenomen. Hoewel planologisch dit bestemmingsplan geen verandering voor de betreffende gronden betekent, zijn zijin verband met de gewijzigde eigendomssituatie wel in dit bestemmingsplan opgenomen.
Wonen
De bestemming 'Wonen' is gelijk aan de bestemming 'Wonen' in het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied', met dien verstande dat per bestemmingsvlak het maximum aantal woningen is aangegeven. Op het bestemmingsvlak ter plaatse van de 2 extra woningen is de aanduiding 'geen hoofdgebouwen toegestaan' opgenomen. Hiermee wordt een compact erfensemble, passend in de omgevingskarakteristiek, geborgd.
De maatvoering van de woningen is conform het gemeentelijke functieveranderingsbeleid en gelijk aan de standaardregeling voor de bestemming 'Wonen' in het bestemmingsplan 'Buitengebied' van de gemeente Beuningen. Per woning geldt een maximale inhoudsmaat per woning (inclusief aangebouwde bijbehorende bouwwerken) van 1.000 m3 en mag het oppervlakte vrijstaande bijbehorende bouwwerken niet meer bedragen dan 120 m2.
In de bestemming is verder een voorwaardelijke verplichting opgenomen. Deze regelt dat de te realiseren woningen niet eerder in gebruik mogen worden genomen voordat de bedrijfsbebouwing op de locatie Ficarystraat is gesloopt en de landschappelijke inpassing is aangelegd en in stand wordt gehouden.
Waarde - Archeologie 3 (dubbelbestemming)
In het plangebied is 1 dubbelbestemming opgenomen, te weten 'Waarde - Archeologie 3'. Deze dubbelbestemming heeft tot doel om de archeologisch te verwachten waarden in de bodem te beschermen. Bij (bouw)werkzaamheden met een in de dubbelbestemming weergegeven omvang dient de initiatiefnemer te onderzoeken of er bijzondere archeologische waarden voorkomen. Daarbij is een regeling voor de omgevingsvergunning opgenomen: hierin worden bepaalde werken en/of werkzaamheden omgevingsvergunningsplichtig gesteld (inclusief enkele uitzonderingen). Bij de beoordeling van de vraag of en in welke mate bepaalde werken en/of werkzaamheden toelaatbaar worden geacht, gelden enkele maatstaven. Werken en werkzaamheden die geen verband houden met de beoogde doeleinden, of die onevenredig afbreuk doen aan de beoogde waarden en kwaliteiten zijn ontoelaatbaar. De aanvaardbaarheid van werken of werkzaamheden, die wel verband houden met (één van) de beoogde doeleinden, is afhankelijk van de mate waarin deze werken en/of werkzaamheden afbreuk doen aan de overige doeleinden binnen de desbetreffende bestemming.
Per 1 juli 2008 is de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking getreden. Een van de centrale uitgangspunten is de scheiding tussen beleid en normstelling. Het beleid wordt in eerste aanzet vormgegeven in een structuurvisie en is juridisch alleen nog bindend voor de rijksoverheid. Naast integraal planologisch beleid, kunnen bij Algemene Maatregel van Bestuur regels worden gesteld omtrent bestemmingsplannen. De algemene regels bewerkstelligen dat nationale ruimtelijke belangen doorwerken tot op lokaal niveau, in die zin dat respectievelijk provinciale inpassingsplannen en gemeentelijke bestemmingsplannen daarop moeten worden afgestemd.
De kaders van het nieuwe rijksbeleid zijn opgenomen in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) die op 13 maart 2012 door de Minister van I&M is vastgesteld. In de SVIR schetst het Rijk de ambities tot 2040 en de doelen, belangen en opgaven tot 2028. Daarmee moet Nederland concurrerend, bereikbaar en veilig worden. De structuurvisie gaat uit van het adagium 'decentraal, tenzij'. Het rijk kiest voor een selectievere inzet van rijksbeleid op slechts 13 nationale belangen. Voor deze belangen is het Rijk verantwoordelijk en wil het resultaten boeken. Buiten deze 13 belangen hebben decentrale overheden beleidsvrijheid. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid voor het ruimtelijk beleid meer bij provincies en gemeenten komen te liggen. Het Rijk zal zich alleen bezig houden met de zaken die prioriteit hebben. Afspraken over verstedelijking, groene ruimte en landschap laat het Rijk over aan de provincies en gemeenten. Bij het beheren en ontwikkelen van natuur krijgen boeren en particulieren in het landelijk gebied een grotere rol.
De structuurvisie is juridisch vertaald in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro), zie 4.1.2.
Kern van de Wro is dat alle overheden hun ruimtelijke belangen vóóraf kenbaar maken en aangeven langs welke weg zij die belangen denken te realiseren. Het rijk en provincies bemoeien zich voortaan uitsluitend met wat daadwerkelijk van nationaal respectievelijk van provinciaal belang is. Ook moeten rijk en provincies duidelijk maken of de borging van een belang gevolgen heeft voor ruimtelijke besluitvorming door provincies en gemeenten.
Indien nationale of provinciale belangen dat met het oog op een goede ruimtelijke ordening noodzakelijk maken, kunnen bij of krachtens Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) respectievelijk provinciale verordening regels worden gesteld omtrent de inhoud van bestemmingsplannen. Het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) is op 30 december 2011 deels in werking getreden en met enkele onderwerpen aangevuld per 1 oktober 2012. In het Barro, ook wel bekend als de AMvB Ruimte, zijn 13 nationale belangen opgenomen die juridische borging vereisen. Het besluit is gericht op doorwerking van de nationale belangen in gemeentelijke bestemmingsplannen. Inhoudelijk gaat het om nationale belangen die samenhangen met het beschermen van ruimtelijke functies, zoals natuur in de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), of met het vrijwaren van functies. Dat betekent dat de AMvB regels geeft over bestemmingen en het gebruik van gronden. Daarnaast kan zij aan de gemeente opdragen in de toelichting bij een bestemmingsplan bepaalde zaken uitdrukkelijk te motiveren.
Ladder voor duurzame verstedelijking
In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is 'de ladder voor duurzame verstedelijking' geïntroduceerd en ook in het Barro opgenomen. De ladder is per 1 oktober 2012 ook als procesvereiste opgenomen in het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.1.6 lid 2). De 'ladder voor duurzame verstedelijking' heeft als doel om zorgvuldig ruimtegebruik te stimuleren en overprogrammering op regionaal niveau te voorkomen. De ladder bestaat uit drie treden (de 3 B's):
In het kader van de duurzame ladder wordt ten aanzien van de definitie van bestaand stedelijk gebied de definitie uit de Bro gehanteerd: “bestaand stedenbouwkundig samenstel van bebouwing ten behoeve van wonen, dienstverlening, bedrijvigheid, detailhandel of horeca, alsmede de daarbij behorende openbare of sociaal-culturele voorzieningen, stedelijk groen en infrastructuur.” Volgens de nota van toelichting bij artikel 3.1.6, tweede lid, aanhef en onder b, van het Bro moet worden bekeken of door het benutten van leegstaande verstedelijkingsruimte in bestaand stedelijk gebied kan worden voorzien in de behoefte. Zoals ook volgt uit onder andere de uitspraak met het nummer 201303578/1/R4 kunnen naar het oordeel van de Raad van State planologische mogelijkheden waarvan nog geen gebruik is gemaakt, als leegstaande verstedelijkingsruimte worden aangemerkt. Een dergelijke locatie wordt gezien als onderdeel van het bestaand stedelijk gebied.
Uit actuele juriprudentie blijkt dat de realisatie van 2 extra woningen niet wordt gezien als een stedelijke ontwikkeling. Toepassing van de ladder is niet noodzakelijk.
In het plangebied zijn geen nationale belangen in het geding.
Op 14 januari 2014 stelde het college van Gedeputeerde Staten de Omgevingsvisie en de bijbehorende Omgevingsverordening vast. In de Omgevingsvisie staan de hoofdlijnen van het beleid en in de Omgevingsverordening de regels. Provinciale Staten hebben de Omgevingsvisie in hun vergadering van 9 juli 2014 vastgesteld. De Omgevingsverordening is op 24 september 2014 vastgesteld. De Omgevingsvisie en -verordening zijn beide op 18 oktober 2014 in werking getreden.
Afspraken op nationaal en Europees niveau kunnen vragen om herziening of actualisering van de Gelderse Omgevingsvisie. Een tweede en derde actualisatie van de Omgevingsvisie over water en natuur is op respectievelijk 8 juli en 11 november 2015 vastgesteld. Deze actualisaties zijn net als de eerste actualisatie over Windenergie, opgenomen en verwerkt in de tekst en kaarten van de geconsolideerde versie van de Omgevingsvisie (december 2015).
Gelijk aan de Omgevingsvisie, wordt ook de Omgevingsverordening geactualiseerd. De eerste en tweede actualisatie over water en natuur zijn op respectievelijk 8 juli en 11 november 2015 vastgesteld en verwerkt in de geconsolideerde versie van de Omgevingsverordening (december 2015).
De provincie kiest er in deze Omgevingsvisie voor om vanuit twee hoofddoelen bij te dragen aan gemeenschappelijke maatschappelijke opgaven. Deze zijn:
Ruimte in kleinere kernen en vrijgekomen bebouwing in het landelijk gebied kan worden benut voor wonen en nieuwe economische dragers en als versterking van de vitaliteit van het landelijk gebied. Bij de nadere invulling van de uitgangspunten wordt ruimte gelaten voor lokale of regionale initiatieven door gemeenten of regionale samenwerkingsverbanden. Bouwprogramma's voor nieuwe woningen zijn daarbij in regionaal verband afgestemd. Waar mogelijk kan lokaal maatwerk worden geleverd.
De strategie van de provincie om de doelen van 'duurzame economische structuurversterking' en 'een gezonde en veilige leefomgeving' te bereiken wordt gevoed door het besef dat stad en land elkaar nodig hebben. De provincie gaat voor:
Als leidend principe hanteert de provincie de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. Dit houdt in dat in bestemmingsplannen die voorzien in een stedelijke ontwikkeling moet worden aangegeven hoe met de ladder is omgegaan, zie ook 4.1.2. De provincie hanteert voor de bepaling van bestaand stedelijk gebied de definitie uit het Bro.
De Omgevingsverordening vormt de juridische doorwerking in regels van het beleid uit de Omgevingsvisie. De verordening voorziet ten opzichte van de Omgevingsvisie niet in nieuw beleid en is daarmee dus beleidsneutraal. De inzet van de verordening als juridisch instrument om de doorwerking van het provinciaal beleid af te dwingen is beperkt tot die onderdelen van het beleid waarvoor de inzet van algemene regels noodzakelijk is om provinciale belangen veilig te stellen of om uitvoering te geven aan wettelijke verplichtingen. De Omgevingsverordening richt zich net zo breed als de Omgevingsvisie op de fysieke leefomgeving in de Provincie Gelderland. Dit betekent dat vrijwel alle regels die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving opgenomen zijn in de Omgevingsverordening. Het gaat hierbij om regels op het gebied van ruimtelijke ordening, milieu, water, verkeer en bodem.
Agrarisch gebied (Waardevol open gebied)
De locatie Ficarystraat maakt onderdeel uit van een Waardevol open gebied “Beuningse Veld'. De waardevolle open gebieden zijn van waarde vanwege hun grootschalige openheid. Conform artikel 2.7.4.1 geldt als uitgangspunt dat ruimtelijke ingrepen die de openheid aantasten, niet zijn toegestaan. Zoals toegelicht in 2.2, vindt door de specifieke locatie omstandigheden en de ruimtelijke inpassing van de woningen geen aantasting plaats van de openheid in het gebied.
De locatie Ficarystraat is onderdeel van het agrarisch kerngebied (verwevingsgebied). Een verwevingsgebied is een gebied waarbinnen meerdere functies in verweven vorm voorkomen en waarin uitbreiding en hervestiging van niet - grondgebonden veehouderijbedrijven onder voorwaarden is toegestaan maar nieuwvestiging van niet - grondgebonden veehouderijbedrijven is verboden. Direct ten westen van de locatie is een agrarisch bedrijf gevestigd. De realisatie van de extra woningen op de locatie Ficarystraat 2 kan in de toekomst belemmerend werken voor dit agrarisch bedrijf c.q. het woon- en leefklimaat van de toekomstige bewoners kan in het geding komen. Doordat slechts een smalle en langgerekte strook op het perceel resteert buiten de hindercontour van het agrarisch bedrijf, is hier ook geen goede ruimtelijke inpassing van de woningen mogelijk. De realisatie van woningen, gekoppeld aan de sloop van de agrarisch bedrijfsbebouwing, vindt bij voorkeur dus niet plaats op het bestaande erf, maar hier ten oosten van. De huidige (bedrijfs)woning op de locatie is overigens op voldoende afstand gelegen van het agrarisch bedrijf, bovendien betreft dit een bestaande situatie, zodat het agrarisch bedrijf hieromtrent geen hinder ondervindt.
Wonen
In tegenstelling tot de hiervoor geldende RVG zijn in de Omgevingsverordening geen (woningbouw)contouren en zoekzones opgenomen. Dit verstedelijkingsbeleid is vervangen door de toepassing van de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. In lijn met de Omgevingsvisie is het derhalve mogelijk lokaal maatwerk te leveren. Ten aanzien van 'Wonen' is in artikel 2.2.1.1 opgenomen dat in een bestemmingsplan nieuwe woonlocaties en de daar te bouwen woningen slechts worden toegestaan wanneer dit past in het vigerende door Gedeputeerde Staten vastgestelde Kwalitatief Woonprogramma voor de betreffende regio successievelijk het door Gedeputeerde Staten vastgestelde Regionaal Programma Wonen. Zoals in 4.2.4 is beschreven is de toevoeging van 2 extra woningen passend in de regionale afspraken.
Het bestemmingsplan is daarmee tevens passend in de Omgevingsvisie en -verordening van de provincie.
In regionaal verband is een bovengrens voor het aantal te bouwen woningen bepaald en heeft de gemeente een keuze gemaakt voor te realiseren projecten. Door de bouw van jaarlijks gemiddeld 70 woningen tot 2025 kan de huishoudenstoename in de gemeente opvangen worden. Het accent ligt op Beuningen en Ewijk. Bij ontwikkelingen die anders lopen dan verwacht (vertraging) of bij bijzonder goede initiatieven zal een andere afweging gemaakt kunnen worden. Naast de aangewezen locaties is er ook nog ruimte in het woningbouwprogramma voor nog onbekende plannen/locaties, waaronder dit bestemmingsplan. Deze vallen in de regionale afspraken onder de categorie 'diverse bouwplannen'.
Het bestemmingsplan is passend binnen de provinciale beleidskaders.
In 2008 – 2009 is onderzoek gedaan naar de gewenste toekomst van de gemeente. Uit dit onderzoek is de strategische visie voortgekomen. In overleg met bewoners, ondernemers, ambtenaren en deskundigen heeft de gemeenteraad 6 strategische hoofdlijnen bepaald:
Een belangrijke troef van de gemeente Beuningen in de regio is het zeer uiteenlopende aanbod aan woningen met een tuin. De gemeente stuurt al meer dan 20 jaar op de kwaliteit van leven die in deze regio zo hoog is. Wonen is dan ook de belangrijkste bijdrage aan de omringende regio. De sferen in de gemeente lopen uiteen van uitgesproken dorps in Winssen en Weurt, via het suburbaan en groeiend Ewijk tot het netwerkgewijze, meer kleinstedelijke klimaat van Beuningen.
De gemeente heeft steeds welwillend een bijdrage geleverd aan de uitbreiding van de woningvoorraad in de regio. Maar de gemeenschap hecht ook veel waarde aan zorgvuldige inpassing, organische groei en een behoedzame verandering die past bij de gemeenschappen. De vergrijzing en de ontgroening vragen om slimme toekomstbestendige investeringen in voorzieningen, door flexibele oplossingen en clustering van activiteiten. De kracht van de gemeenschap zal in sterke mate afhangen van het vermogen om de inwoners als vrijwilligers en mantelzorgers te betrekken bij het in stand houden van de voorzieningen, die fijnmaziger en kleinschaliger zullen worden.
De klimaatverandering vereist dat de uitstoot van CO2 drastisch wordt teruggebracht en dat de inrichting klimaatbestendig wordt gemaakt. De gemeente wil de kwaliteit van de gemeente en de opgaven rondom duurzaamheid, met name op het gebied van wonen, een centrale rol geven. Dat betekent dat de gemeente meer wil doen dan wettelijk nodig is en haar eigen visie op kwaliteit van leven binnen de gemeente actief bewaakt en uitbouwt.
De gemeente Beuningen is en blijft vooral een woongemeente. Een belangrijke ontwikkeling is het verdwijnen van de scheiding tussen wonen en werken voor steeds meer mensen. De hoeveelheid bedrijven aan huis neemt gestaag toe; mensen werken meer thuis en recreëren meer op en rond hun werk. De provincie voorziet bovendien op termijn een forse afname van de beroepsbevolking; tot 2040 zelfs met meer dan 25 %. Grootschalig, industrieel ondernemen past niet meer in de gewenste identiteit van gemeente. Wel worden karakteristieken als (kleinschalig) initiatief, durf en toekomstgerichtheid genoemd.
De gemeentebrede Structuurvisie is op 8 mei 2012 vastgesteld. De structuurvisie is een ontwikkelingsvisie met een richtinggevend en programmatisch karakter. Het bevat integrale keuzen voor de hoofdlijnen van het gemeentelijk ruimtelijk beleid voor de komende jaren en wordt ingezet als onderdeel van een ruimtelijke onderbouwing voor bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen en voorbereidingsbesluiten. Motto van de structuurvisie is dat de gemeente groen en dynamisch wil zijn. In essentie is het ruimtelijk beleid er op gericht om ruimte te geven aan dynamiek, waarbij de groene kwaliteiten van het gebied gerespecteerd en deze waar dat kan versterkt worden. Het motto wordt in de structuurvisie doorvertaald in enkele kernambities:
De gemeente Beuningen wil de komende jaren met een actief woonbeleid haar kwaliteiten als woongemeente versterken. De gemeente werkt aan aantrekkelijke woonmilieus en vitale kernen en wijken en zet in op wonen voor verschillende doelgroepen. Een gevarieerd woningaanbod wordt geboden, zodat iedereen (oud en jong) die in Beuningen in de eigen wijk of kern wil (blijven) wonen een passend huis kan vinden, zowel economisch als qua leefstijl en levensfase.
Het plangebied is onderdeel van het Beuningse Veld. De hoofdopgaven voor het Beuningse Veld zijn:
Beleidskeuzes die daarbij worden gemaakt zijn onder andere:
Dit plan gaat uit van sloop van agrarische bedrijfsbebouwing, waarna conform het functieveranderingsbeleid een tweetal woningen gerealiseerd mag worden. Dit betreft geen stedelijke ontwikkeling zoals deze in de beleidskeuzes ten aanzien van het Beunings Veld is opgenomen. Zoals blijkt uit 2.2 heeft dit plan geen gevolgen voor de bestaande openheid van het landschap. De nieuwe woningen zijn zodanig gepositioneerd dat zij geen belemmering vormen voor de ontwikkelingsmogelijkheden van agrarische bedrijven. De landschappelijke inpassing van deze locatie is via een voorwaardelijke verplichting geborgd in de bestemmingsregeling. Daarnaast wordt ook door sloop van de voormalig agrarische opstallen een kwaliteitsimpuls gegeven aan het landschap. Het plan is dan ook niet strijdig met de beleidsuitgangspunten van dit gemeentelijke beleid.
De gemeente Beuningen heeft in 2006 samen met de gemeente Wijchen en Druten een Landschapsontwikkelingsplan (LOP) opgesteld. De visie zet in op de versterking en ontwikkeling van de verschillende landschapstypen die het landschap in deze gemeenten karakteriseren. Het plangebied is gelegen in het deelgebied 'Waalkommen'. De kwaliteiten van dit gebied zijn:
De openheid is waardevol, vooral in contrast met de besloten oeverwallen en rivierduinen. Het ritme van lange rechte wegen en weteringen en de rechte kavels met repeterende maten maken het landschap duidelijk, overzichtelijk en herkenbaar. De met name grootschalige landbouw is de drager van deze openheid. Het gebied heeft een functionele uitstraling. Doordat de breedte van dit kommengebied beperkt is, is het ook aantrekkelijk als onderdeel van een doorsteek in een recreatieve route. Door het niet consequent doorvoeren van wegbeplantingen zijn de voor de kommen zo karakteristieke landschappelijke kamers niet overal even sterk. Het ritme van groene erven op flinke afstand van elkaar geleed de ruimte op een prettige manier. De openheid van de kom is de belangrijkste kwaliteit die overeind moet worden gehouden. Het duidelijke ritme van sloten, wegen en erven en incidentele bossen benadrukt het rationele karakter en biedt mogelijkheden voor versterking.
De erven in de kommen dateren van de tweede helft 20e eeuw en hebben een veel rationeler en moderner karakter dan die op de oeverwallen. Ze hebben al gauw een breedte van 50 m en een lengte van 100 m. Ook komen erven van 100 bij 200 m voor. Ze bestaan uit een strak rechthoekig erf met voorop het erf het woonhuis met een siertuin en daarnaast of erachter de grote schuren. Ook zijn er op het erf vaak grote voeder- en mestsilo's aanwezig en een kuilplaats. De woonhuizen hebben zich ontwikkeld van eenvoudige huizen met een zadeldak tot boerderettes en herenhuizen. Ook in de grote van de schuren is een ontwikkeling in de tijd te zien. De iets oudere erven zijn vaak omringd door een dichte groensingel van inheemse beplanting. Bij de meest recente schuren ontbreekt de erfbeplanting wel eens door ruimtegebruik of is deze zeer summier. Richtlijnen voor de beeldkwaliteit van erven zijn:
Voor de locatie is een ruimtelijke visie opgesteld, die uitgaat van de richtlijnen en passend is binnen de kaders van het Landschapsontwikkelingsplan, zie ook 2.2. De voorgenomen ontwikkeling draagt bij aan de realisatie van de doelstellingen van deze landschapsvisie. De landschappelijke inpassing van deze locatie is via een voorwaardelijke verplichting geborgd in de bestemmingsregeling. Daarnaast wordt ook door sloop van de voormalig agrarische opstallen een kwaliteitsimpuls gegeven aan het landschap.
De gemeentelijke notitie bevat een uitwerking van het provinciale en regionale beleid betreffende de ‘Functie verandering in het buitengebied’. De notitie is vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen op 26 januari 2010.
Functieverandering naar woningen is mogelijk door sloop van alle voormalige bedrijfsgebouwen en herbouw van een woongebouw of woning. Uitgangspunt hierbij is dat vervangende nieuwbouw wordt gerealiseerd ter grootte van maximaal 50 % van de gesloopte bebouwing. Dit komt dan ter plaatse van de gesloopte bebouwing. Sloop vormt in vele gevallen de noodzakelijke verevening. Maar in sommige gevallen is het gewenst in te spelen op de specifieke situatie om daardoor een hogere ruimtelijke kwaliteit te bereiken. De verevening kan dan op een andere wijze aangevuld worden mits wordt onderbouwd dat dit de beoogde verbetering in de ruimtelijke kwaliteit oplevert.
De mogelijkheden voor sloop en vervangende nieuwbouw zijn in de onderstaande tabel weergegeven. Dit betreffen de maximale mogelijkheden:
Gesloopte oppervlakte bedrijfsgebouwen | Functieverandering naar wonen |
0 - 750 m2 | geen mogelijkheden (uitgezonderd afwijkingsmogelijkheid) |
750 - 1.500 m2 | 1 woning of woongebouw van max. 1.000 m3 |
> 1.500 m2 | 2 woningen of 1 of 2 woongebouw(en) met een maximum inhoud van 2.000 m3 |
Indien een woongebouw wordt gerealiseerd, mogen hier maximaal 4 appartementen of 3 eengezinswoningen in worden gerealiseerd.
In het plangebied wordt (verplicht) 2.250 m2 gesloopt. Daarnaast worden, naast de bestaande bedrijfswoning (die een woonbestemming krijgt), 2 woningen gerealiseerd. Hiermee wordt voldaan aan het gemeentelijke beleid. De woningen worden vanwege het direct aangelegen agrarische bedrijf niet op het bestaande erf gerealiseerd, maar op de gronden hier ten oosten van. De bouwmogelijkheden in het buitengebied worden middels dit bestemmingsplan significant teruggebracht. Voor de planontwikkeling is tevens een ruimtelijke visie opgesteld, waarmee de ruimtelijke inpassing en een verdere (landschappelijke) kwaliteitsverbetering ter plaatse wordt geborgd, zie ook 2.2. Daarmee is de ontwikkeling passend binnen de gemeentelijke beleidsuitgangspunten ten aanzien van functieverandering in het buitengebied.
De gemeenteraad heeft de woonvisie op 27 september 2011 vastgesteld. De woonvisie vormt een leidraad voor het toekomstige woningbouwprogramma van Beuningen. In de woonvisie is aangegeven voor wie wordt gebouwd, aan welke woonmilieus wordt gedacht en globaal is aangegeven welke plekken voor woningbouw in aanmerking komen. Belangrijke items in de woonvisie zijn:
De kracht van de gemeente is het eigen karakter en de vitaliteit van de vier kernen. De bewoners waarderen het groen en dorps wonen nabij de grote stad. De gemeente is van mening dat zij met de schakering van landelijke, dorpse en centrum-dorpse woonmilieus een belangrijke functie in regionaal verband heeft, onder meer in aanvulling op de grootstedelijker milieus. Uitgangspunt voor de aanpak per kern is een gedifferentieerde bevolkingsopbouw die de vitaliteit van de kern of de wijk ten goede komt. Woningbouw sluit aan bij de behoefte per kern. De gemeente vindt het belangrijk dat er de komende jaren in iedere kern gebouwd wordt en dat daarbij sprake is van organische groei. Geen grootschalige uitbreidingen, maar kleinschaliger impulsen, passend bij de bestaande sfeer en identiteit van de kern. Het beoogde woningbouwprogramma conform de Woonvisie is inmiddels vervangen door de regionale woningbouwafspraken, zie 4.2.4.
Op 14 juni 2011 heeft de gemeenteraad van Beuningen uitgangspunten voor particuliere verzoeken vastgesteld. Hierin is opgenomen dat de gemeente jaarlijks meewerkt aan 5 losse verzoeken steeds voor de bouw van één woning. Aangezien de woningen worden gerealiseerd in het kader van functieveranderingsbeleid, is het beleid ten aanzien van particuliere verzoeken niet van toepassing op onderhavig bestemmingsplan.
De realisatie van de 2 woningen is passend binnen het gemeentelijke woonbeleid.
Het initiatief is passend binnen de verschillende gemeentelijke beleidsuitgangspunten .
Het bestemmingsplan is passend binnen de beleidsuitgangspunten van de diverse overheden.
5.1 Verkeer & parkeren
Voor de ontsluiting zal gebruik worden gemaakt van de bestaande omliggende infrastructuur. Volgens CROW ligt de grens voor intensiteiten voor de functie van een weg (GOW of ETW) waarop er mogelijk wezenlijke drukte of hinder kan worden ervaren op 6.000 mtv/etmaal. Uit het gemeentelijke verkeersmodel (etmaalintensiteiten werkdagen 2024GE) dat op de om het plangebied gelegen wegen (Ficarystraat en Wilhelminalaan) maximaal 100 verkeersbewegingen aanwezig zijn, oftewel deze wegen hebben nog voldoende restcapaciteit voor de verkeersbewegingen vanwege het plan.
Voor de woningen geldt een parkeernorm van minimaal 2 parkeerplaatsen per woning. Gezien de omvang van de percelen is het geen enkel probleem om te kunnen voldoen aan deze norm. De parkeernorm is in de regels van dit bestemmingsplan geborgd.
Op grond van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dient in verband met de uitvoerbaarheid van een project rekening te worden gehouden met de bodemgesteldheid. Bij functiewijzigingen dient te worden bekeken of de bodemkwaliteit voldoende is voor de beoogde functie en moet worden vastgesteld of er sprake is van een saneringsnoodzaak. In de Wet bodembescherming is bepaald dat indien de desbetreffende bodemkwaliteit niet voldoet aan de norm voor de beoogde functie, de grond zodanig dient te worden gesaneerd dat zij kan worden gebruikt door de desbetreffende functie (functiegericht saneren). De Wet bodembescherming heeft betrekking op landbodems; waterbodems vallen onder de Waterwet. Op grond van de Woningwet en de Bouwverordening dient voor elke individuele bouwlocatie aangetoond te worden dat de bodem geschikt is voor de beoogde bebouwing, alvorens een omgevingsvergunning verleend kan worden.
Bij het opstellen van een bestemmingsplan is de vraag of de aanwezige bodemkwaliteit past bij het huidige of toekomstige gebruik van die bodem en of deze optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd. Het uitgangspunt hierbij is dat eventueel aanwezige bodemverontreiniging geen onaanvaardbaar risico oplevert voor de gebruikers van de bodem en dat de bodemkwaliteit niet verslechtert door grondverzet. Dit is het zogenaamde stand still-beginsel. Het vaststellen van de bodemkwaliteit wordt bij het opstellen/wijzigen van een bestemmingsplan dan ook alleen van belang geacht voor de locaties waar ontwikkelingen gepland zijn (zoals functiewijzigingen, bouwen, graven/ophogen).
In het kader van het bestemmingsplan is onderzoek verricht (Econsultancy b.v., 'Historisch bodemonderzoek Ficarystraat (ong.) te Beuningen', rapportnummer 2083.001, 21 juli 2016). Uit het vooronderzoek blijkt dat er geen sprake is van bodembelasting, anders dan een regionale of landelijke diffuse achtergrondbelasting in de grond en het grondwater. Op de locatie worden geen verontreinigende stoffen verwacht in gehalten boven de landelijk of regionaal geldende achtergrondwaarde voor grond en/of de streefwaarde voor grondwater. Dit geldt zowel voor natuurlijke achtergrondgehalten als voor "antropogene" achtergrondgehalten, waarvan de oorzaak niet eenduidig is aan te wijzen.
Er zijn geen aanwijzingen gevonden, die aanleiding geven een asbestverontreiniging op de onderzoekslocatie te verwachten.
Op basis van het vooronderzoek, de terreininspectie en het zintuiglijk bodemonderzoek kan gesteld worden dat er milieuhygiënisch géén belemmeringen bestaan voor de voorgenomen bouwplannen op de onderzoekslocatie. De onderzoeksresultaten geven géén aanleiding voor verder bodemonderzoek dan wel een bodemonderzoek op analytische grondslag.
Het aspect 'bodem' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
De basis voor de ruimtelijke afweging van geluid is de Wet geluidhinder (Wgh) en het daaraan hangende Besluit geluidhinder (Bgh). Overeenkomstig de Wgh zijn (spoor-)wegen en industrieterreinen waar zich grote lawaaimakers kunnen vestigen voorzien van zones. Het gebied binnen deze zones geldt als akoestisch aandachtsgebied waar een toetsing uitgevoerd dient te worden. Daarbij beperkt de Wgh zich tot een toetsing ter plaatse van zogenaamde geluidsgevoelige objecten. Dit zijn onder andere woningen, onderwijsgebouwen, gezondheidszorggebouwen, kinderdagverblijven, woonwagenstandplaatsen en ligplaatsen voor woonboten.
In het geval er nieuwe geluidgevoelige objecten worden gerealiseerd, mag de geluidsbelasting niet meer bedragen dan de voorkeursgrenswaarde. Indien de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde moeten maatregelen getroffen worden, om hieraan alsnog te kunnen voldoen. Blijkt dat niet mogelijk of op zwaarwegende bezwaren te stuiten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiële aard dan is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente bevoegd tot het vaststellen van hogere waarden. Wanneer ook de maximaal te verlenen ontheffingswaarde wordt overschreden is in principe geen bouw van woningen of andere geluidgevoelige gebouwen mogelijk tenzij deze worden voorzien van dove gevels. De voorkeursgrenswaarde en maximaal toegestane geluidsbelasting voor nieuwe of bestaande geluidgevoelige bestemmingen verschillen per locatie en per geluidssoort.
In de Wgh en het Bgh is de zonering van wegen en het daarbij horende normenstelsel geregeld. Een zone is het akoestisch aandachtsgebied. Bij vaststelling van een bestemmingsplan dient voor alle wegen waarvan de zone een overlap met het plangebied kent, een akoestisch onderzoek te worden verricht (art.76 lid 1 Wgh). De breedte van deze zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de aard van de omgeving (stedelijk of buitenstedelijk). De definities van het buitenstedelijk en stedelijk gebied zijn opgenomen in artikel 1 van de Wgh. Als buitenstedelijk gebied wordt aangemerkt het gebied buiten de bebouwde kom en het gebied binnen de zone van een autoweg of autosnelweg, die binnen de bebouwde kom ligt. Conform artikel 74 lid 2 bevindt zich geen zone langs wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Voor nieuwe woningen bedraagt de wettelijke voorkeursgrenswaarde 48 dB.
Op basis van het Bouwbesluit 2012 geldt een minimale geluidwering van 20 dB voor een uitwendige scheidingsconstructie van een verblijfsgebied (gebruiksgebied of een gedeelte daarvan voor het verblijven van personen). In die gevallen waarbij een besluit hogere waarden is genomen (op basis van de Wet geluidhinder of de Tracéwet) geldt de eis dat de geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructie het verschil is tussen de hoogst toelaatbare geluidbelasting (uit het besluit hogere waarden) en 35 dB(A) bij industrielawaai of 33 dB bij weg- of spoorweglawaai.
In het kader van het bestemmingsplan is onderzoek verricht (Econsultancy, 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Ficarystraat te Beuningen', rapportnummer 2083.003, 4 augustus 2016). Uit de berekeningsresultaten blijkt dat ten gevolge van de wegen de hoogst toelaatbare geluidsbelasting van 48 dB niet wordt overschreden. Het aspect 'geluid' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
Wanneer ruimtelijke ontwikkelingen in de directe omgeving van inrichtingen en/of bedrijven worden gerealiseerd, zal een onderbouwing uit moeten wijzen in hoeverre er sprake is van mogelijke beperkingen ten gevolge van de aanwezige inrichtingen en of bedrijven. Maar ook andersom dient aandacht te worden besteed aan de rechten van de aanwezige inrichtingen en/of bedrijven. Het is immers niet de bedoeling dat nieuwe ontwikkelingen de huidige bedrijfsvoering in de directe omgeving zullen beperken.
Via de milieuwetgeving wordt milieuhinder zoveel mogelijk voorkomen. Alle bedrijven en inrichtingen die in potentie hinder zouden kunnen veroorzaken, moeten een vergunning hebben in het kader van de Wet milieubeheer of moeten middels een melding aantonen dat zij aan de hierin gestelde richtwaarden kunnen voldoen. De gestelde richtwaarden zijn veelal vertaald in minimale afstanden tussen de inrichtingen waar activiteiten plaatsvinden en de milieugevoelige functies in de directe omgeving. Behalve van de aard en omvang van een bedrijf of inrichting, is deze mede afhankelijk van de omgevingskarakteristiek. Voor een rustige woonomgeving gelden andere afstanden (strengere eisen) dan voor bijvoorbeeld drukke woonwijken of een gemengd gebied.
Een verregaande scheiding van functies kan leiden tot inefficiënt ruimtegebruik en een gebrek aan ruimtelijke kwaliteit. Een gemengd gebied met een mix van wonen en werken, winkels en horeca stimuleert een levendig straatbeeld, een hogere sociale veiligheid en extra draagvlak voor aanwezige voorzieningen. Vanuit het oogpunt van efficiënt ruimtegebruik verdient het, volgens de handreiking 'Bedrijven en milieuzonering (2009) van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)', de voorkeur om functiescheidingen niet verder door te voeren dan met het oog op een goed woon- en leefklimaat noodzakelijk is.
Voor het vaststellen van de genoemde minimale richtafstanden tussen inrichtingen en milieugevoelige functies worden in de regel de lijsten zoals deze zijn opgenomen in de handreiking 'Bedrijven en milieuzonering' gebruikt. Daarbij wordt o.a. gekeken naar de milieuaspecten geur, stof, geluid en gevaar en zo nodig naar het risico op bodem- of luchtverontreiniging. Bedrijven zijn in de VNG-handreiking ingedeeld in een categorieën met bijbehorende gewenste richtafstanden tot milieugevoelige functies. De categorieën geven de zwaarte van bedrijvigheid en mogelijke milieuhinder weer. De richtafstanden kunnen, zonder dat dit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat, met één afstandstap worden verlaagd indien sprake is van omgevingstype gemengd gebied.
Richtafstanden VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering'
Bovenstaande tabel geeft een overzicht van de richtafstanden voor verschillende bedrijfscategorieën ten opzichte van een woonwijk en gemengd gebied. Indien de richtafstand niet wordt overschreden, kan verdere toetsing voor het aspect in beginsel achterwege blijven: inpassing is dan mogelijk.
In de omgeving van het plangebied zijn geen bedrijven aanwezig, waarvan de hindercontour tot over het plangebied reikt. Ten aanzien van de agrarische bedrijven wordt verwezen naar 5.6.
De aanwezige inrichtingen en bedrijven in de omgeving van het plangebied worden, als gevolg van dit bestemmingsplan, niet in hun bedrijfsvoering geschaad. Andersom geldt dat de nieuwe woningen geen overlast ondervinden van de bedrijvigheid. Er is dus sprake van een goede woon- en leefomgeving. Het aspect 'bedrijven en milieuzonering' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
Op 15 november 2007 is de wijziging van de 'Wet milieubeheer' in werking getreden. Deze wet vervangt het 'Besluit luchtkwaliteit 2005' en is één van de maatregelen die de overheid heeft getroffen om:
De paragraaf luchtkwaliteit in de 'Wet milieubeheer' voorziet ondermeer in een gebiedsgerichte aanpak van de luchtkwaliteit via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). De programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen. Van bepaalde projecten met getalsmatige grenzen is vastgesteld dat deze 'niet in betekenende mate' (NIBM) bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze mogen zonder toetsing aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Luchtkwaliteitseisen vormen onder de nieuwe 'Wet luchtkwaliteit' geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling als:
Als aannemelijk kan worden gemaakt dat aan één of meerdere van de bovengenoemde criteria wordt voldaan, kan het project zonder toetsing aan de gestelde grenswaarden voor luchtkwaliteit worden uitgevoerd.
In de Ministriële regeling 'niet in betekenende mate bijdragen' zijn voor verschillende categorieën van projecten grenzen gesteld aan de projectomvang waaronder een project met zekerheid NIBM bijdraagt aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen in de buitenlucht (bijvoorbeeld een woongebied met maximaal 1.500 woningen). Ook in gevallen waar op basis van berekeningen aannemelijk is gemaakt dat een ontwikkeling NIBM bijdraagt aan de concentraties hoeft geen toetsing aan de grenswaarden plaats te vinden. Voor deze berekeningen wordt de zogenaamde NIBM-tool gehanteerd. Deze rekentool is zodanig opgezet dat slechts op basis van een beperkt aantal invoergegevens een beoordeling kan worden uitgewerkt van een worst-case benadering. Op basis van de toename van het aantal verkeersbewegingen en de toename van het vrachtverkeer wordt middels een uitgevoerde berekening een inschatting gemaakt of de voorgenomen plannen in betekenende mate bijdragen aan de concentratie van stof in de lucht.
Met dit bestemmingsplan krijgt de bestaande bedrijfswoning op de Ficaystraat 2 een woonbestemming en worden op de gronden hier ten oosten van 2 woningen gerealiseerd. Deze ontwikkeling valt onder de regeling 'Nibm'. Onderzoek naar het aspect 'luchtkwaliteit' is derhalve niet noodzakelijk.
Het aspect 'luchtkwaliteit' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
Vergunningplichtige veehouderijen moeten voor wat betreft geur van dierenverblijven voldoen aan de Wet geurhinder en veehouderij. Verder dienen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht de beste beschikbare technieken te worden toegepast. Veehouderijen die onder het Activiteitenbesluit vallen, moeten voldoen aan de in dat besluit genoemde minimumafstanden en of norm voor de geurbelasting tot geurgevoelige objecten.
De Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) vormt het toetsingskader voor vergunningen op grond van de Wet milieubeheer, waar het gaat om stank veroorzaakt door het houden van dieren. Daarnaast is de wet van belang in verband met de zogenoemde 'omgekeerde werking' in het kader van de ruimtelijke ordening. De Wgv kent een aantal standaardnormen. De Wgv stelt alleen eisen aan de geurhinder vanwege dierenverblijven. De Wgv maakt hierbij onderscheid tussen dieren met geuremissiefactoren en dieren zonder geuremissiefactoren:
De maximaal toegestane geurbelasting op 'geurgevoelige objecten' is bij dieren met een geuremissiefactor afhankelijk van de liggen van de objecten. Deze maximale waarde voor de geurbelasting is opgenomen in artikel 3 van de Wgv en wordt uitgedrukt in aantallen Europese odour units in een volume-eenheid lucht (OUe/m³). Hierbij wordt uitgegaan van de 98-percentiel geurconcentratie. Dat betekent dat de berekende geurconcentratie gedurende 98 procent van het jaar niet wordt overschreden.
Daarnaast hebben gemeenten de mogelijkheid gekregen om binnen een wettelijk bepaalde bandbreedte van deze standaardnormen af te wijken. Op deze wijze kan de gemeente een geurhinderbeleid vaststellen dat is afgestemd op de plaatselijke situatie.
In het kader van het bestemmingsplan is onderzoek verricht (Econsultancy, 'Geuronderzoek realisatie nieuwbouw Ficarystraat te Beuningen', rapportnummer 2083.004, 5 augustus 2016). De dichtstbijzijnde veehouderij (Ficarystraat 4) ligt op circa 160 meter afstand. Deze afstand voldoet aan het gestelde in de Wet geurhinder en veehouderij art. 3 lid 2 onder b en art. 5 lid 1 onder b. Tevens zal, ten gevolge van een andere geurgevoelige objecten tussen de veehouderijen en het plangebied, het plan niet leiden tot een verkleining van de afstand. Gesteld kan worden dat de bestaande veehouderijen niet verder worden belemmerd dan al reeds in de huidige situatie het geval is en dat de planlocatie ruimschoots voldoet aan de afstandsnorm van ten minste 50 meter tot een veehouderij.
Uit de berekeningen blijkt dat de geurnorm van 8 ouE/m3 niet wordt overschreden. De geurkwaliteit voor de voorgrondbelasting valt binnen de milieukwaliteit ’goed’. Uit de berekeningen voor de achtergrondbelasting blijkt dat de geurbelasting op de geplande woningen 2,5 ouE/m3 bedraagt en als acceptabel dan wel aanvaardbaar wordt beschouwd. De geurkwaliteit voor de achtergrondbelasting valt binnen de milieukwaliteit ‘zeer goed’.
Geconcludeerd kan worden dat voor zowel de voor- als achtergrondbelasting er geen belemmeringen zijn geconstateerd voor de realisatie van het plan. Het aspect 'geurhinder en veehouderij' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's die ontstaan voor de omgeving bij het gebruik, de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen als vuurwerk, lpg en munitie over weg, water en spoor en door buisleidingen. Het beleid rondom externe veiligheid is vastgelegd in circulaires, regelingen, AMvB's en wetten.
In Nederland worden twee maten gehanteerd voor externe veiligheidsrisico's, namelijk het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Bij het plaatsgebonden risico (PR) gaat het om de kans per jaar dat een denkbeeldig persoon overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen als deze persoon zich onafgebroken en onbeschermd in de nabijheid van een risicovolle inrichting of transportas bevindt. Het plaatsgebonden risico wordt weergegeven als een contour rondom de risicovolle inrichting of de transportas.
Het groepsrisico (GR) is de cumulatieve kans dat een (werkelijk) aanwezige groep van 10, 100 of 1.000 personen overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen. Het groepsrisico moet verantwoord worden voor het gebied waarbinnen zich de gevolgen van een incident met gevaarlijke stoffen voordoen. Dit is de zogenaamde 1 %-letaliteitsgrens; de afstand vanaf een risicobedrijf waarop nog slechts 1 % van de blootgestelde mensen in de omgeving overlijdt bij een ongeval op het risicobedrijf (invloedsgebied).
Het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) legt veiligheidsnormen op aan bedrijven die een risico vormen voor personen buiten het bedrijfsterrein, bijvoorbeeld rondom chemische fabrieken, LPG-tankstations en spoorwegemplacementen waar goederentreinen met gevaarlijke stoffen rangeren. Deze bedrijven verrichten soms risicovolle activiteiten dichtbij woningen, kantoren, ziekenhuizen, scholen of winkels. Het besluit verplicht gemeenten en provincies wettelijk vanaf de inwerkingtreding van het besluit bij het verlenen van milieuvergunningen en het maken van ruimtelijke plannen met externe veiligheid rekening te houden. Het gaat daarbij niet alleen om het oprichten van of veranderen van inrichtingen of projecteren van nieuwe bestemmingen. Ook bij het vaststellen of herzien van een bestemmingsplan dient de externe veiligheid te worden beoordeeld. Het besluit is op 27 oktober 2004 in werking getreden.
Op 1 januari 2011 is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) in werking getreden. Daarin wordt geregeld hoe een gemeente moet omgaan met risico’s langs relevante buisleidingen. De hogedruk gasleidingen van de Gasunie zijn het meest relevant. De risico’s worden met name bepaald door de maximale druk en diameter van de leiding, maar ook door getroffen maatregelen.
Op 1 april 2015 is de regeling ‘Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen’ in werking getreden. Het Basisnet verhoogt de veiligheid van mensen die wonen of werken in de buurt van rijksinfrastructuur (auto-, spoor- en vaarwegen) waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Het Basisnet beheerst de afweging tussen enerzijds een noodzaak en toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen en anderzijds een behoefte om de fysieke ruimte langs en boven de infrastructuur intensiever te benutten. In de regeling ligt vast wat de maximale risico’s voor omwonenden mogen zijn. Als deze risicoruimte, de zogenaamde risicoplafonds, door een groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt overschreden of dreigt te worden overschreden, dient de minister maatregelen te nemen. De risicoplafonds moeten daarnaast in acht worden genomen bij het toestaan van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving van basisnetroutes. Op deze manier kan de veiligheid langs de transportroutes voor gevaarlijke stoffen in toenemende mate worden gegarandeerd.
Het aspect externe veiligheid heeft alleen betrekking op de 2 nieuwe woningen op de Ficarystraat. Op de locatie Ficarystraat is reeds een bedrijfswoning aanwezig, hier worden met de woonbestemming geen extra gevoelige functies toegevoegd.
Onderstaand is een uitsnede weergegeven van de provinciale risicokaart. Hierop is informatie weergegeven ten aanzien van inrichtingen met gevaarlijke stoffen, transportroutes en buisleidingen.
Uitsnede provinciale risicokaart
De gemeentelijke signaleringskaart toont locaties, risicocontouren en veiligheidsafstanden van zowel stationaire als mobiele risico's van externe veiligheid voor de gemeente Beuningen. Op de kaart zijn tevens huidige woon-, industrie- en buitengebieden binnen de gemeente Beuningen te zien alsmede geprojecteerde en geplande woningbouwprojecten. Zo kan de gemeente Beuningen in één oogopslag zien of sprake is van ongewenste verwevingtendensen tussen externe veiligheidsrisico's en kwetsbare bestemmingen. Een uitsnede van de kaart is onderstaand weergegeven.
Uitsnede gemeentelijke signaleringskaart
Inrichtingen c.q. bedrijven
Uit de zowel de gegevens vanuit de provinciale risicokaart als de gemeentelijke signaleringskaart blijkt dat het plangebied niet is gelegen binnen het invloedsgebied van een inrichting.
Vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg
Het plangebied is niet gelegen binnen het invloedsgebied van een rijks- of provinciale weg. De afstand tot de A73 bedraagt ruim 1.200 m, de afstand tot de Schoenaker (voor zover daarover al vervoer plaatsvindt) betreft circa 700 m. Het vervoer van gevaarlijke stoffen is dan ook niet van invloed op deze ontwikkeling.
Vervoer van gevaarlijke stoffen over het water
Het plangebied is op ruime afstand van de Waal en het Maas-Waalkanaal gelegen. Voor deze vaarwegen geldt dat de 10-6/jr plaatsgebonden risicocontour niet verder dan de oever komt.
Vervoer van gevaarlijke stoffen door een buisleiding
Nabij het plangebied ligt een aantal (hogedruk) aardgastransportleidingen. Het betreft een hoofdtransportleidingen en een regionale leiding. Voor de leidingen gelden de volgende kenmerken:
Naam | Druk | Diameter | 10-6/jr PR contour | Inventarisatieafstand | afstand tot plangebied |
N-576-70 | 40 bar | 12,76 inch | Nihil | 140 m | 300 m |
A-663 | 80 bar | 48 inch | Nihil | 580 m | 325 m |
De 2 nieuwe woningen zijn binnen de invloedssfeer van de hogedrukgasleiding A-663 gelegen. Gezien het kleinschalige karakter van dit plan, gecombineerd met de afstand tot de gasleiding, is niet de verwachting dat een overschrijding van het groepsrisico zal plaatsvinden. Mocht zich een ongeval voordoen, dan zijn vanuit het plangebied vluchtmogelijkheden van de leidingen af aanwezig.
Het aspect 'externe veiligheid' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
Algemeen
Het plangebied ligt in het beheersgebied van het Waterschap Rivierenland. Voor het plangebied is het volgende waterhuishoudkundige beleid van toepassing:
Voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder ver- en nieuwbouwplannen, wordt door de overheid het volgende criterium met betrekking tot het duurzaam omgaan met water gehanteerd. Doordat een toename van het verhard oppervlak ertoe leidt dat het afvoerverloop niet meer natuurlijk is, is het beleid erop gericht het regenwater zoveel mogelijk te infiltreren naar het freatisch grondwater, waardoor een meer natuurlijk afvoerverloop ontstaat. Dit vertaalt zich in de volgende richtlijnen:
Bij de inrichting, het bouwen en het beheer dienen zo min mogelijk vervuilende stoffen aan het bodem- en oppervlaktewatersysteem te worden toegevoegd. Hierbij verdient het materiaalgebruik speciale aandacht: uitloogbare of uitspoelbare bouwmaterialen dienen te worden vermeden teneinde watervervuiling te voorkomen.
Uitgangspunten Waterschap Rivierenland
De uitgangspunten die door het waterschap worden gehanteerd in het kader van de watertoets kunnen worden verwoord als:
Voor het lozen van overtollig hemelwater op het oppervlaktewater, hetzij rechtstreeks, hetzij via een bestaande of een nieuwe inrichting (zoals een regenwaterriool), is een ontheffing van de Keur noodzakelijk. Daarnaast moeten in die gebieden die onderhevig zijn aan rivierkwel de effecten van de voorgenomen plannen op de kwel in beeld worden gebracht. Indien compensatie vereist is hanteert Waterschap Rivierenland de volgende twee ontwerpbuien ten aanzien van de benodigde bergingscapaciteit :
Indien de waterberging wordt gerealiseerd in de vorm van droogvallende retentie, wordt onderscheid gemaakt tussen systemen waarbij infiltratie naar de ondergrond wel en niet mogelijk is. In dat laatste geval dient de bodem van de voorziening zich gelijk of hoger dan de GHG te bevinden en mag bij een ontwerpbui T=100+10% het systeem tot aan maaiveld gevuld zijn. De ledigingstijd van het systeem dient 48 tot 96 uur te bedragen.
Volgens de Beleidsregels Keur Waterschap Rivierenland geldt vanaf nieuw verhard oppervlak een vrijstelling van de compensatieplicht voor toename tot 500 m² voor stedelijk gebied en 1.500 m2 voor het buitengebied. Als peildatum voor het eenmalig gebruik is 1 januari 2010 aangehouden, Dit betekent dat alleen aanspraak gemaakt kan worden op de vrijstelling als hier in het verleden (na 1 januari 2010) nog geen gebruik van is gemaakt.
Uitgangspunten gemeente Beuningen
Waterplan
In het Waterplan Beuningen wordt het gemeentelijk waterbeleid verwoord. In het waterplan worden de ambities op het gebied van water in Beuningen onderverdeeld in 5 categorieën:
Het beheer en onderhoud wordt hierop aangepast.
Gemeentelijk rioleringsplan 2013 - 2017
De gemeenteraad heeft het Gemeentelijk RioleringsPlan 2013 - 2017 (GRP) in november 2012 vastgesteld. Hierin is het beleid voor de zorgplicht voor het afvalwater, het afvloeiend hemelwater en het grondwater vastgelegd. Samengevat hieruit het volgende:
Wateroverlast
De gemeente streeft ernaar wateroverlast te voorkomen, maar kan dit niet uitsluiten. Dit houdt in dat de gemeente er voor kiest op basis van theoretische benadering, middels rioolberekeningen, water op straat te accepteren voor een minimale periode (de norm is gesteld op 1 keer per 2 jaar). Indien in de praktijk schade ontstaat aan eigendommen, wordt door de gemeente onderzocht of adequate maatregelen te treffen zijn.
Klimaatverandering
De gemeente maakt per typegebied verschillende acceptatieniveaus. Het betekent een verbreding ten opzichte van de traditionele aanpak: niet alleen het ondergrondse afvoersysteem beschouwen, maar ook het bovengrondse. De gemeente laat dit een rol spelen bij inrichting van de openbare ruimte.
Van een perceelseigenaar wordt heden ten dage meer verwacht. Het nieuwe uitgangspunt is dat de perceelseigenaar zelf het regenwater moet verwerken. Hierdoor komt er minder regenwater in het riool terecht, hetgeen ten goede komt aan de werking van de zuiveringsinstallatie. Als verwerking op eigen terrein in redelijkheid niet mogelijk is, dan kan het overtollige regenwater afgevoerd worden naar het openbare terrein, al waar het afvoeren de verantwoordelijkheid van de gemeente is.
Oppervlaktewater
In het plangebied Ficarystraat is een C-watergang aanwezig. Dit deelgebied is gelegen in het peilgebied met een zomerpeil van NAP +5,80 m en een winterpeil van NAP +5,45 m. Ten zuiden van dit plandeel is een A-watergang gelegen.
Verhard oppervlak
De locatie Ficarystraat 2 kent in de huidige situatie een groot verhard oppervlak (ca. 4.500 m2). het deel van het plangebied daar ten oosten van is op dit moment onverhard.
Op de locatie Ficarystraat 2 wordt de bestaande bedrijfsbebouwing gesloopt en de overige verharding grotendeels verwijderd. Het perceel zal, afgezien benodigde voorzieningen als een inrit, vervolgens een groene invulling krijgen. Vanwege de omvang van de percelen van de 2 nieuwe woningen kan als vuistregel worden gehanteerd dat maximaal 30% zal worden verhard. Het verharde oppervlak op de locatie van de 2 nieuwe woningen zal dan circa 1.200 m2 bedragen. Hiermee valt het extra verhard oppervlak op deze deellocatie binnen de vrijstelling van de compensatieplicht. Bovendien wordt de extra verharding op deze locatie ruimschoots gecompenseerd door de ruime afname van verhard oppervlak op de locatie Ficarystraat 2. Onderstaand is e.e.a. in tabelvorm weergegeven:
deellocatie Ficarystraat 2 | deellocatie 2 nieuwe woningen | |
bestaand verhard opp. | 4.500 | 0 |
toekomstige verhard opp. | 2.250 | 1.200 |
Subtotaal |
- 2.250 |
+ 1.200 (toename) |
Totaal | - 1.050 m2 (afname) |
Hemelwater wordt voor de nieuwe woningen afgekoppeld van het vuile water. Zo mogelijk zal een open waterberging worden gecreëerd.
Bovenstaande paragraaf zal voor advies aan het waterschap worden voorgelegd.
Het aspect 'waterhuishouding' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
In Nederland is de bescherming van natuurwaarden in twee wetten geregeld, namelijk in de Flora- en faunawet (2002) en in de Natuurbeschermingswet (1998). De Natuurbeschermingswet is gericht op de bescherming van leefgebieden. Deze wet bepaalt wat er wel en niet mag in de beschermde natuurgebieden. Activiteiten die mogelijk negatieve gevolgen kunnen hebben voor de natuurwaarden mogen niet plaats vinden zonder vergunning. Verder is iedereen verplicht zorgvuldig om te gaan met natuurgebieden, de zogenaamde zorgplicht.
De Flora- en faunawet is gericht op de bescherming van soorten. Deze wet beschermt een groot aantal in het wild levende planten- en diersoorten, ook buiten beschermde natuurgebieden. Op grond van de Flora en faunawet is het verboden beschermde planten te vernielen of te beschadigen, beschermde dieren te verstoren, verwonden of te doden. Daarnaast is het verboden rust- en verblijfplaatsen van beschermde diersoorten te beschadigen, weg te nemen of te vernielen. Ontheffing van deze regels is onder voorwaarde mogelijk. Ontheffingen worden verleend door de Minister van Economische zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Met ingang van de Wabo per 1 oktober 2010 is de Flora en faunawet ook “aangehaakt” bij de Wabo-procedure. In plaats van een ontheffing Ff-wet wordt er dan een zogenaamde “verklaring van geen bedenkingen” (VVGB) afgegeven. Het afgeven van een VVGB vormt dan een onderdeel van de omgevingsvergunning. Het is echter nog steeds mogelijk om een aparte ontheffing aan te vragen bij het Ministerie van ELI, met als voordeel dat de doorlooptijd van de procedure korter kan zijn.
Naast de wettelijke verbodsbepalingen is er altijd sprake van een algemene zorgplicht. Iedereen dient voldoende zorg in acht te nemen voor dieren, planten en hun leefomgeving. Dit houdt onder andere in dat handelingen worden nagelaten die negatieve gevolgen hebben voor soorten of dat maatregelen worden genomen om negatieve gevolgen te voorkomen.
In het kader van het bestemmingsplan is onderzoek verricht (Econsultancy b.v., 'Quickscan flora en fauna Ficarystraat te Beuningen', rapportnummer 2083.002, 23 juli 2016).
De aanwezigheid van geschikt habitat op de onderzoekslocatie voor de verschillende soorten en soortgroepen is weergegeven in onderstaande tabel. In de tabel is samengevat of de voorgenomen ingreep mogelijk verstorend kan werken en wat de consequenties zijn voor eventuele vervolgstappen, zoals soortgericht nader onderzoek of vergunningtrajecten. In de tabel is weergegeven of maatregelen noodzakelijk zijn om overtreding van de Flora- en faunawet voor bepaalde soortgroepen te voorkomen.
Bij realisatie van aansluiting van de woonpercelen op de weg dient bij werkzaamheden aan de sloot gewerkt te worden via een goedgekeurde gedragscode (bijvoorbeeld gedragscode waterschappen) om negatieve effecten op de kleine modderkruiper op voorhand te voorkomen. Dit houdt in het uitvoeren van werkzaamheden aan de sloot in de minste gevoelige periode van de kleine modderkruiper (half juli-eind oktober) alsmede het afdammen en wegvangen van mogelijk aanwezige individuen ter plaatse van de te realiseren aansluitingen op de Ficarystraat. Deze werkwijze wordt in dit geval goed mogelijk geacht. Overtredingen ten aanzien van broedvogels kunnen daarnaast op voorhand voorkomen door het groen te verwijderen en bouwrijp te maken buiten het broedseizoen of vooraf een controle uit te voeren op de afwezigheid van in gebruik zijnde nesten. Verder dient te allen tijde de zorgplicht in acht te worden genomen.
Gelet op de gevonden en te verwachten ecologische waarden en de beoogde planontwikkeling is de verwachting dat de wijziging van het bestemmingsplan uitvoerbaar is. Met betrekking tot de werkzaamheden dient het bepaalde in de Flora- en faunawet in acht te worden genomen, hetgeen in dit geval goed mogelijk is.
Met betrekking tot beschermde gebieden worden geen bezwaren voorzien ten aanzien van de uitvoering van de voorgenomen plannen.
Het aspect 'ecologie' vormt geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
Op 1 juli 2016 is de Erfgoedwet in werking getreden. Met deze wetswijziging wordt de huidige Monumentenwet 1988 opgesplitst: een gedeelte (dat ziet op de fysieke leefomgeving) zal in 2019 opgaan in de Omgevingswet, het overige gedeelte is opgenomen in de nieuwe Erfgoedwet. Daarbij is voorzien in overgangsrecht. De bedoeling is dat in de Erfgoedwet een betere integratie met verschillende soorten erfgoed komt. Daarnaast worden de procedures uniformer en daarmee overzichtelijker.
Onderdelen van de Monumentenwet 1988 met betrekking tot de fysieke leefomgeving, worden opgenomen in de Omgevingswet. De aanwijzing van ruimtelijk cultureel erfgoed - beschermde stads- en dorpsgezichten en cultuurlandschappen - en omgang met het cultureel erfgoed in de fysieke leefomgeving, komen in 2019 in de Omgevingswet terecht en zijn dus niet in de Erfgoedwet geregeld. Hierbij wordt wel als vuistregel gehanteerd: omgang met het erfgoed in de Omgevingswet, duiding van het erfgoed in de Erfgoedwet.
De inwerkingtreding van de Omgevingswet staat gepland voor 2019. Voor de onderdelen die in de Omgevingswet zullen worden opgenomen is een overgangsregeling in de Erfgoedwet opgenomen voor de periode 2016-2019. De bepalingen uit de Monumentenwet 1988 die in 2019 naar de Omgevingswet over zullen gaan, blijven van kracht tot de Omgevingswet in werking treedt.
Archeologie
De gemeente Beuningen heeft een archeologische beleidsadvieskaart laten vervaardigen (RAAP Archeologisch Adviesbureau, RAAP-rapport 2170, kaartbijlage 3). Deze is samen met de beleidsnota archeologie vastgesteld door de gemeenteraad op 9 november 2010. Het grondgebied van de gemeente Beuningen is op de beleidsadvieskaart ingedeeld in beleidszones. Volgens deze kaart heeft de locatie Ficarystraat een lage archeologische waarde. Hiervoor geldt dat bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor bouwen voor het oprichten van een bouwwerk groter dan 2.000 m² de aanvrager een rapport dient te overleggen, waarin de archeologische waarden van de gronden waarop de aanvraag betrekking heeft naar het oordeel van het bevoegd gezag in voldoende mate zijn vastgesteld. Gezien het kleinschalige karakter van het plan is er geen noodzaak tot het verrichten van archeologisch onderzoek, maar zal wel de geldende archeologische dubbelbestemming ter borging van dit aspect ook in dit bestemmingsplan worden opgenomen.
Cultuurhistorie
Op de gemeentelijke Cultuurhistorische waardenkaart is de locatie enkel aangeduid als 'jong cultuurland, de broeken'.
De aspecten 'archeologie' en 'cultuurhistorie' vormen geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.
In of in de directe omgeving van het plangebied zijn geen hoofdtransportleidingen of persleidingen van water, olie, gas, brandstof en/of hoogspanningsleidingen gelegen, die in het kader van het bestemmingsplan op de verbeelding met bijbehorende bebouwingsvrije zones dienen te worden opgenomen.
Op 1 april 2011 is het gewijzigde Besluit milieueffectrapportage in werking getreden. Een belangrijke wijziging betreft het indicatief maken van de drempelwaarden in onderdeel D (betreft de m.e.r.-beoordeling) van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage. Concreet betekent dit dat, ook wanneer ontwikkelingen onder de in bijlage D opgenomen drempelwaarden blijven, het bevoegd gezag zich er nog steeds van moet vergewissen of activiteiten geen aanzienlijke milieugevolgen kunnen hebben, de zogenaamde 'vergewisplicht'.
De consequentie van de nieuwe regeling is dat in elk besluit of plan dat betrekking heeft op activiteiten die voorkomen op de D-lijst aandacht moet worden besteed aan m.e.r. Het komt er op neer dat voor elk besluit of plan dat betrekking heeft op activiteit(en) die beneden de drempelwaarden vallen uit de D-lijst, een toets moet worden uitgevoerd of belangrijke nadelige milieugevolgen kunnen worden uitgesloten. Voor deze toets, die dus een nieuw element is in de m.e.r.-regelgeving, wordt de term vormvrije m.e.r.-beoordeling gehanteerd. Deze vormvrije m.e.r.-beoordeling kan tot twee conclusies leiden:
In bijlage D van het Besluit m.e.r. is een groot aantal activiteiten genoemd waarvoor een m.e.r.-beoordelingsplicht geldt. Eén van de genoemde activiteiten betreft ‘de aanleg, wijziging of uitbreiding van een stedelijk ontwikkelingsproject, met inbegrip van de bouw van winkelcentra of parkeerterreinen’ (activiteit D11.2). Deze activiteit is m.e.r.-beoordelingsplichtig indien deze betrekking heeft op een oppervlakte van 100 ha of meer of een aangesloten gebied van 2.000 of meer woningen omvat of een bedrijfsvloeroppervlakte van 200.000 m2 of meer.
De voorgenomen activiteiten in het plan liggen ruim onder de plandrempel waarvoor conform het Besluit m.e.r. een m.e.r.-beoordeling noodzakelijk is: Gelet hierop, kan worden geconcludeerd dat de drempelwaarden niet worden overschreden, waardoor in onderhavig plan kan worden volstaan met het uitvoeren van een zogenaamde ‘vormvrije m.e.r.-beoordeling’. De in dit hoofdstuk beschreven onderzoeksresultaten voldoen niet alleen aan de onderzoeksverplichting van het Besluit ruimtelijke ordening, maar kunnen ook worden opgevat als de vormvrije m.e.r.-beoordeling. Daarbij kan worden geconcludeerd dat belangrijke nadelige milieugevolgen zijn uitgesloten.
Alle kosten die gemaakt moeten worden met het opstellen van een bestemmingplan zijn voor rekening van de initiatiefnemers. Hiervoor is een overeenkomst afgesloten, waarin ook de afwikkeling van eventuele verzoeken tot tegemoetkoming in planschade is geregeld. Hiermee is de financiële haalbaarheid voor de gemeente afdoende geregeld.
In het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) staat dat de gemeente bij de voorbereiding van een ruimtelijke ontwikkeling overleg moet plegen met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en rijk die betrokken zijn bij de zorg voor ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.
In het kader van het vooroverleg is het plan besproken met de volgende partijen:
Zowel de provincie als het waterschap hebben geen aanleiding gezien te reageren op het plan. Er zijn geen provinciale of waterschapsbelangen in het geding.
Gelet op het bepaalde in de Wet ruimtelijke ordening heeft het ontwerpbestemmingsplan van 23 september 2016 tot en met 3 november 2016 voor een ieder ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ingediend.