vastgesteld |
NL.IMRO.0203.4009-0002 |
Alle wegen met uitzondering van 30km/h zones en woonerven hebben een zone. De zonebreedte is afhankelijk van de situatie binnen- of buitenstedelijk en het aantal rijstroken. Ook alle spoorwegen hebben een zone met een breedte die afhankelijk is van de bezetting. Binnen een zone moet akoestisch onderzoek worden verricht, waaruit blijkt of aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan. Als deze wordt overschreden kan onder bepaalde voorwaarden onder andere uit het gemeentelijk geluidbeleid tot een wettelijk maximum ontheffing worden verleend.
Er is een geluidrapport opgesteld door SPA (december 2011 met het nummer 20110649A.R01). Dit rapport is opgenomen als bijlage 9.
De geluidbelasting ten gevolge van de spoorlijn Amersfoort – Apeldoorn is op twee punten hoger dan de voorkeursgrenswaarde. Maatregelen worden besproken maar blijken niet haalbaar te zijn. Daarom kan door of namens B&W een hogere geluidgrenswaarde worden vastgesteld.
Met het rapport kan worden ingestemd. Er dient de procedure voor het vaststellen van de hogere geluidgrenswaarde van 57dB railverkeerslawaai te worden doorlopen. Dit gebeurt gelijktijdig, maar separaat aan onderhavige procedure.