direct naar inhoud van 4.4 Gemeente
Plan: Barneveld-Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1012-0003

4.4 Gemeente

Structuurvisie Kernen Barneveld 2022

De gemeenteraad heeft op 22 november 2011 de "Structuurvisie Kernen Barneveld 2022" vastgesteld. De structuurvisie legt de gemeentelijke visie op de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van het eigen grondgebied vast. Een bestemmingsplan zal hier binnen moeten passen. De structuurvisie bevat een uitvoeringsprogramma. Hierin laat de gemeente zien hoe het voorgenomen beleid gerealiseerd zal worden. In de structuurvisie is een groot aantal ruimtelijke projecten opgenomen, waarvoor investeringen in de openbare ruimte noodzakelijk zijn. Ook is er een groot aantal lopende en potentiële bouwmogelijkheden.

Hoofdlijnen
Op de kaart behorende bij de structuurvisie ligt het centrum van Barneveld (waarvoor het bestemmingsplan Barneveld-Centrum) wordt opgesteld grotendeels in een gebied dat is aangeduid als een voorzieningengebied, nader aangeduid als 'compact houden centrumgebied'. Er omheen is het gebied grotendeels bestaand woongebied met aan de oostzijde een gebied aangeduid met 'herstructurering Rijnvallei'. Daarnaast is het stationsgebied met een arcering aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.1012-0003_0017.png"

Uitsnede van het centrumgebied uit de Structuurvisie

Relevante thema's
In algemene zin geeft de structuurvisie een aantal thema's aan welke relevant zijn bij het bestemmingsplan Barneveld-Centrum. Deze worden hieronder op relevante punten weergegeven:

Allereerst betreft dit het thema 'wonen'. Het beleid in dit thema is gericht op groei van inwoneraantal, gedifferentieerd woningaanbod, accenten op woningbouwlocaties ten behoeve van doelgroepen en een sterke gerichtheid op inbreidingslocaties.

Het tweede thema is 'economie'. In het bestemmingsplan "Barneveld-Centrum" is dit geen groot issue daar deze paragraaf met name gericht is op de bedrijventerreinen Harselaar en de bedrijventerreinen van de kleine kernen. Wel kan de algemene lijn hieruit getrokken worden dat bij het bedrijventerrein De Valk de mogelijkheden aanwezig zijn het terrein waar mogelijk te verbeteren.

Voor wat betreft het aspect 'voorzieningen' is het beleid, waar gericht op de kern Barneveld, gericht op het behouden van basisvoorzieningen, een compact en multifunctioneel centrum van Barneveld. In de detailhandelsvisie is dit ambitieniveau verder uitgewerkt. De gemeente wenst het centrumgebied te behouden als een sterk centrum met een centrale rol voor boodschappen en recreatief winkelen. Het centrum van Barneveld kan versterkt worden door het centrum multifunctioneel te laten zijn. Voorzieningen als cultuur en horeca versterken de lokale binding met het centrum en versterken de aantrekkelijkheid van het centrum als regionaal centrum. Gekozen wordt de huidige spreiding van de functies als horeca en cultuur in stand te laten. In het voorliggende bestemmingsplan wordt hier rekening mee gehouden door de voorzieningen op diverse locaties toe te staan. Dit overigens evenals in de huidige bestemmingsplan(nen).

Het aspect 'groenstructuur' geeft richtlijnen voor de groenstructuur. In het bestemmingsplan wordt dit vertaald door het beeldbepalende groen overeenkomstig te bestemmen. Daarnaast worden waardevolle groenstukken met de bestemming 'Waarde - Landschap' beschermd. Hiermee wordt conform het beleid gehandeld.

In de gebiedsgerichte uitwerking geeft de structuurvisie aan dat het centrum van Barneveld aantrekkelijk behouden moet blijven als hoofdcentrum. De accent ligt hierbij op het verblijfsklimaat, functionele winkelroutering, bereikbaarheid en parkeersituatie en passende uitbreiding van het centrumgebied. Aangezien het bestemmingsplan beheersgericht is worden geen extra maatregelen genomen om dit nader uit te werken. Echter sluit het plan prima aan bij de doelstellingen door een veelzijdigheid aan gebruiksmogelijkheden binnen het centrumgebied toe te (blijven) staan.

Doordat het bestemmingsplan "Barneveld-Centrum" geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt en conform het gemeentelijk beleid invulling wordt gegeven aan de diverse thema's, is er geen strijdigheid met de Structuurvisie Kernen Barneveld 2022.

Meerjaren Woningbouwprogramma 2011-2020

Op 28 juni 2011 heeft de raad het Meerjaren Woningbouw Programma (MWP) 2011-2020 vastgesteld. Het MWP geeft een actueel beeld van de woningbouwplannen voor de periode 2011 t/m 2020. Het MWP wordt driejaarlijks geactualiseerd, daarbij wordt dan tevens de looptijd met drie jaar verlengd. Het MWP geeft een inzicht in de aantallen op te leveren woningen per kern, en schetst ook een beeld van de differentiatie van deze nieuwbouw in termen van prijsklassen, eigendomsverhouding (huur, koop, Koopgarant) en bouwvorm (gestapeld of grondgebonden). Ook wordt een beeld geschetst van de mate waarin voor bepaalde doelgroepen wordt gebouwd (zoals starters, ouderen of mensen met een beperking).

Elk bouwplan dient te passen in het MWP zoals door de raad is vastgesteld. In MWP zijn voor plannen op inbreidingslocaties ook woningen opgenomen. Om een goede beoordeling van en een afweging tussen de kleinere plannen op inbreidingslocaties mogelijk te maken is een toetsingskader opgesteld, te weten 'Toetsingskader woningbouwplannen op inbreidingslocaties'. In dat beleidsstuk is een toetsingskader voor woningbouwplannen op inbreidingslocaties opgenomen. Het toetsingskader is opgesteld vanuit de gedachte dat de juiste woning op het juiste moment op de juiste plaats moet worden gebouwd. De behoefte aan starters- en seniorenwoningen is groot. Inbreidingslocaties lenen zich doorgaans uitstekend voor woningbouw voor deze doelgroepen. Het toetsingskader richt zich dan ook op woningbouw voor genoemde doelgroepen waarbij de nadruk ligt op kwalitatieve criteria. Dit is in overeenstemming met de afspraken in het provinciaal Kwalitatief Woonprogramma (KWP).

Het toetsingskader is een volkshuisvestelijk sturingsinstrument. Er kunnen naast volkshuisvestelijke aspecten ook andere belangen spelen die een woningbouwontwikkeling op een bepaalde locatie noodzakelijk of wenselijk maken. Om te voorkomen dat het toetsingskader dergelijke ontwikkelingen frustreert is een zogenaamde hardheidsclausule opgenomen. Op basis hiervan kan het college gemotiveerd afwijken van het toetsingskader.

Indien afgeweken wordt van het aantal woningen op een perceel dan dient initiatiefnemer aan te tonen dat de woningen passen binnen de gemeentelijke woningbouwprogrammering.


Detailhandelsstructuurvisie kern Barneveld

Deze visie bevat de ontwikkelingsrichting voor de detailhandel als geheel en is tevens richtinggevend voor de verdere ontwikkeling van Barneveld-Centrum, maar óók andere gebieden in de kern Barneveld. Hierbij zijn de afweging van perifere ontwikkelingen en de effecten op de bestaande structuur, maar ook de verdere centrumontwikkeling en de dagelijkse verzorgingsstructuur belangrijk. Het doel van de visie is het inzichtelijk maken van de ontwikkelingsmogelijkheden voor detailhandel in de kern Barneveld in het algemeen en de positie en het (ontwikkelings)perspectief van het centrum en de overige bewinkeling in het bijzonder. De ambitie voor de detailhandel richt zich op het bieden van een goede verzorging voor de lokale en gemeentelijke consument én het versterken van de aantrekkingskracht op de inwoners in de subregio. Centraal staan in deze visie het versterken van het centrum van Barneveld en het afgewogen bieden van mogelijkheden voor perifere detailhandel op een nieuw winkelcluster centraal.

Het actualiseringsplan Barneveld-Centrum vertaalt de vigerende bestemmingen in een actueel planologisch regime, en biedt geen nieuwe ontwikkelingen. Bestaande detailhandelsbedrijvigheid blijft gehandhaafd.