direct naar inhoud van 2.3 Ruimtelijke en functionele structuur
Plan: Bestemmingsplan Hoogkamp Sterrenberg Gulden Bodem 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.756-0301

2.3 Ruimtelijke en functionele structuur

Het plangebied Hoogkamp-Sterrenberg-Gulden Bodem heeft een ruime opzet en een landelijk karakter. Dit is kenmerkend voor de tuinwijken gebouwd tussen de twee wereldoorlogen. De belangrijkste ruimtelijke drager is de Bakenbergseweg. Deze drager heeft drie aftakkingen op wijkontsluitingsniveau, te weten de Josef Israëlslaan, de Jacob Marislaan en de Van Heemstralaan. Aan de westzijde en de noordzijde van het plangebied lopen twee ontsluitingswegen op stadsniveau, respectievelijk de Amsterdamseweg en de Schelmseweg. Binnen deze structuur liggen voornamelijk woongebieden. Een bijzondere woonvorm is de woonwagenstandplaats aan de Joris van der Haagenlaan in de noordrand van het plangebied.

Binnen de woonbuurten zijn andere, niet direct aan wonen gerelateerde functies ondergeschikt. Dit houdt in dat er slechts in beperkte mate en onder bepaalde voorwaarden andere functies zijn toegestaan binnen de woonbuurten. Kleinschalige beroepsmatige activiteiten (ondergeschikt aan de woonfunctie) zijn toegestaan mits ze niet ten koste gaan van het woonklimaat.

Afwijkend van de woonfunctie liggen verspreid door het gebied een aantal winkels en horecagelegenheden met een concentratie aan de Josef Israëlslaan (in het noorden van het plangebied), een 7-tal scholen (voor verschillende uiteenlopende opleidingen), kinderdagopvang en een benzinestation aan de Schelmseweg.

2.3.1 woongebieden

Wonen is de belangrijkste functie binnen Hoogkamp, Sterrenberg en Gulden Bodem. Het plangebied is gebouwd volgens de tuinstadbeweging uit de jaren '20 en heeft een lage woningdichtheid door veel vrijstaande woningen of twee-onder-één-kap woningen. De tuinen lopen aan de zijkanten van de woningen door tot aan de straat, waardoor de wijk een heel groen, open karakter heeft. Er is bewust gekozen voor beperkte aan-/uitbouwmogelijkheden op de binnenterreinen zodat het groene karakter met monumentale bomen op deze binnenterreinen gewaarborgd is. Het enige openbare groen in de wijk is de laanbeplanting langs de ontsluitingswegen, het groengebied met monumentale bomen op het voormalige landgoed "De Sterrenberg" (=zuidpunt) en de groenstrook langs de Schelmseweg in het noorden van het plangebied. In het oosten wordt door middel van veel vrijstaande villa's en woningen met een lagere bouwhoogte een overgang gemaakt naar het park Gulden bodem. De drie gebieden zijn van elkaar te onderscheiden door de verschillende typen woonbebouwing.

Hoogkamp heeft duidelijk meer aaneengesloten, minder ruime bebouwing dan de andere twee buurten. In Hoogkamp staan voornamelijk twee-onder-één-kap woningen, drie-onder-één-kap woningen en een aantal vrijstaande woningen. Ook zijn bijna alle winkelvoorzieningen en horeca in dit gebied gelegen.

De wijk Sterrenberg is na de Tweede Wereldoorlog afgebouwd, hier staat de meeste hoogbouw. De woningen in Sterrenberg zijn zeer ruim en groot en voldoen aan de wensen van de bewoners. Er is weinig behoefte aan uitbreiding door de bewoners, omdat de woningen al ruim zijn.

De uitbreidingsmogelijkheden uit het bestemmingsplan Hoogkamp-Sterrenberg-Gulden Bodem zijn in dit bestemmingsplan overgenomen.

In Gulden Bodem staan voornamelijk ééngezinshuizen en twee-onder-één-kap woningen. Ook staat hier een aantal huurwoningen, voornamelijk aan de Frans Halslaan en de Rembrandtlaan. De villa's aan de rand vormen de overgang met het park Gulden Bodem.

2.3.2 groenstructuur

De wijk is een tuinwijk en heeft daardoor een groen en riant karakter. De groenstructuur in de wijk wordt gekenmerkt door brede groenbermen met bomen langs lanen en een ruime opzet van woningen met grote voortuinen. Het landschappelijke groen van de Schelmseweg en van de aanliggende parken dragen mede bij aan dit beeld. Op een aantal plaatsen zijn maatschappelijke instellingen gesitueerd op percelen die grenzen aan de parken en aan het groen langs de Schelmseweg. Deze percelen zijn omzoomd door groen met soms monumentale bomen.

De wijk is gebouwd op het voormalige landgoed Hoogkamp en Sterrenberg. Aan de zuid oost zijde van het plangebied ligt een relict van het voormalige landgoed Sterrenberg. In de loop van de tijd hebben woningen, scholen en een kinderdagverblijf zich op het terrein gevestigd. De historische opzet en karakteristiek is daardoor minder herkenbaar geworden.

Het terrein vormt samen met andere landgoederen (Rosorum, het Dorp, Klingelbeek, de Brink en Mariëndaal) een groot robuust landschappelijk netwerk met grote landschappelijke en cultuurhistorische waarde. Ook de gebruikswaarde voor de buurt als buurtpark is groot. Van belang is deze landschappelijke kwaliteit te handhaven en te versterken in de toekomst.

2.3.3 verkeer en parkeren

Het plangebied van het voorliggende bestemmingsplan kent de volgende verkeersaders:

De Bakenbergseweg is van groot belang voor de wijkontsluiting. Kenmerkend is het brede profiel, het reliëf, de begeleidende bebouwing en de monumentale middenbermbeplanting. Aan de noordzijde stuit de Bakenbergseweg op de Schelmseweg, die een scheidende werking vervult tussen de stad en het buitengebied. Aan de zuidzijde versmalt de Bakenbergseweg extreem (de middenbermbeplanting valt weg), waarna hij eindigt op de Amsterdamseweg.

De Amsterdamseweg is de andere verkeersader en ligt aan de zuidrand van het plangebied. Aan de westzijde ligt de Schelmseweg die met zijn monumentale bomen en aanliggende weide een landschappelijk beeld geeft.

De Jacob Marislaan is na de Bakenbergseweg ook een belangrijke wijkontsluitingsweg, maar is geen verkeersader. Beide lanen vormen met hun monumentale laan/middenbermbeplanting een duidelijke structuur. De bebouwing langs de wijkontsluitingswegen bestaat voornamelijk uit twee-onder-één-kap woningen van (zeer) groot formaat. De Van Heemstralaan is in het categoriseringsplan aangeduid als verblijfsgebied. De herinrichting heeft inmiddels plaatsgevonden. De overige wegen en straten zijn typische woonstraten en zijn ingericht als 30 km/uurzone.