| Plan: | Centrumring Rond deel oost |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.731-0301 |
Onderzoek
In opdracht van gemeente Arnhem is een onderzoek naar de luchtkwaliteit uitgevoerd in het kader van de reconstructie Centrum Ring Rond, in het gebied rondom het Airborneplein. Het betreft de wegen Oranjewachtstraat, Eusebiusbuitensingel, Airborneplein, Boulevard Heuvelink, Nijmeegseweg, Nijmeegseweg-Oost en Westervoortsedijk.
Allereerst is bepaald aan de hand van kengetallen of het project in betekenende mate bijdraagt aan de luchtverontreiniging van de omgeving. Daarnaast is de luchtkwaliteit ten gevolge van het wegverkeer getoetst aan de relevante grenswaarden uit de Wet milieubeheer. De volgende peiljaren zijn in kaart gebracht:
· 2009 – 1 jaar voor reconstructie (wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit).
· 2011 – einde derogatieperiode van de grenswaarde PM10 (luchtkwaliteit).
· 2015 – einde derogatieperiode van de grenswaarde NO2 (luchtkwaliteit);
· 2020 – toekomstig peiljaar na uitvoering plan (wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit).
Rekenresultaten
Onderzocht is of de wijziging van de weg niet in betekenende mate bijdraagt ter plaatse van de woningen in de directe omgeving. De berekende bijdrage voor het maatgevende peiljaar 2009 voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) zijn weergegeven in de tabellen op blz. 9 van de MAS.
Alle modelgegevens en rekenresultaten zijn opgenomen in het rapport.
Het onderzoek van DGMR, kenmerk V.2009.1212.00.R001, is als separate bijlage bij de toelilchting gevoegd (zie Bijlage 1).
Conclusie
Uit de rekenresultaten volgt dat de planbijdrage ten gevolge van het wijzigingen aan de weg onder deze waarde blijft. De verwachte vermindering in congestie weegt op tegen de verwachte verkeersaantrekkende werking.
Uit de rekenresultaten volgt dat in geen van de peiljaren de (tijdelijke) grenswaarden voor de jaargemiddelde concentratie NO2, de uurgemiddelde concentratie NO2, de jaargemiddelde concentratie PM10 of de 24-uurgemiddelde concentratie PM10 worden overschreden. Dit houdt in dat luchtkwaliteit ten gevolge van wegverkeer geen belemmering vormt voor dit plan.