| Plan: | Centrumring Rond deel oost |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.731-0301 |
Doel van het project Oranjewachtstraat-Eusebiusbuitensingel, en dit geldt zowel voor het oostelijk deel (waarvoor dit bestemmingsplan wordt opgesteld) als voor het zuidelijk deel (waarvoor later een bestemmingsplan wordt opgesteld), om het traject zodanig vorm te geven dat de centrumring beter herkenbaar wordt en dat de verkeersdoorstroming verbetert.
Op basis van een verkeerskundige analyse zijn enkele belangrijke uitgangspunten geformuleerd voor het te maken ontwerpplan:
- Het profiel van de centrumring op het traject Oranjewachtstraat-Eusebiusbuitensingel bestaat uit twee doorgaande rijstroken tegen de klok in en één strook voor de retourrichting.
- De nu gesplitste hoofdverkeersstromen ter hoogte van het provinciehuis (via de Oranjewachtstraat en de Bovenkade) worden geconcentreerd op de Oranjewachtstraat. Daarmee ontstaat langs de Rijn een autoluw verblijfsgebied.
- De aansluiting van de Oranjewachtstraat naar de Eusebiusbuitensingel verloopt via een zo vloeiend mogelijke boog. De Westervoortsedijk sluit hierop aan.
- Ook de aansluiting van de Centrumring op het Airborneplein verloopt zo vloeiend mogelijk.
- Vanaf de John Frostbrug gaan drie doorgaande rijstroken over het Airborneplein naar de buitensingels.
- Vanaf de Boulevard Heuvelink sluiten drie rijstroken op het Airborneplein aan.
De centrumring is geen op zichzelf staand element. Het te reconstrueren deel van de ring moet vanzelfsprekend zo goed mogelijk in de omgeving worden ingepast. De volgende ruimtelijke aspecten en aandachtspunten zijn hiervoor van belang:
- Zoveel mogelijk bestaand groen en bomen sparen.
Daar waar dit niet mogelijk is moet het verloren gegaan groen in het plangebied worden gecompenseerd.
Als gevolg van het project verdwijnen 14 bomen maar komen hiervoor 39 bomen terug. Twee bomen worden verplaatst. De toelichting bevat bij hoofdstuk 5.5. een kaart waarop de hoeveelheid groen te zien is die in het plan verhard wordt en de hoeveelheid verharding die in het plan groen wordt.
- Rekening houden met de benoemde beschermde stadsgezichten en gemeentelijke monumenten.
Zo is de John Frostbrug tot aan het Airborneplein aangewezen als monument.
- Respectvol omgaan met de vormgeving van het Airborneplein.
- Ook zorgvuldig omgaan met het Groenewoudplantsoen tussen de Oranjewachtstraat en Bovenkade.
- Zichtlijnen behouden/versterken m.b.t het Huis der Provinciën en het Cobercocomplex.
- Aansluiten op de huidige, maar ook anticiperen op de gewenste toekomstige profielen van de Weerdjesstraat, de Boulevard Heuvelink en de Westervoortsedijk.
Voor het oostelijk deel van het project, waarvoor dit bestemmingsplan wordt opgesteld, worden een aantal bestemmingen aangepast om een betere doorstroming van het verkeer op de centrumring rond mogelijk te maken. Hieronder wordt per wegdeel, onderverdeeld naar de in hoofdstuk 1.4. genoemde bestemmingsplannen, aangegeven welke bestemmingen worden aangepast. Deze aanpassingen worden genoemd onder A tot en met E en zijn ook op een kaart met deze letters en in rode kleur aangegeven.
1. wegdeel Nijmeegseweg tot Airborneplein en kruising Boulevard Heuvelink:
Voor dit wegdeel moeten de bestemmingen 'Park met behoud van landschappelijke en monumentale waarden' en 'Verkeersdoeleinden-wegverkeer' in het nu geldende bestemmingsplan 'Binnenstad en Singels' worden aangepast.
A. Ter hoogte van de samenkomst van de Nijmeegseweg/Eusebiusbuitensingel wordt het tracé iets verruimd met een afrit en een bocht naar rechts naar de Eusebiusbuitensingel. Dit deel ligt nu in het groen. Hiervoor wordt de bestemming 'Park met behoud van landschappelijke en monumentale waarden' gewijzigd in “Verkeer-wegverkeer”.
De nu nog schuin lopende afrit naar de Eusebiusbuitensingel vervalt hiermee en krijgt een andere invulling. Ook voor het overige krijgen ter plaatse van de samenkomst van deze wegen de nu aanwezige tussenbermen/opvulgroen een andere ligging en vorm. Dit heeft geen gevolgen voor de bestemming.
De tussenbermen/opvulgroen zijn groenvoorzieningen die binnen de bestemming “Verkeer-wegverkeer” kunnen worden gerealiseerd.
B. Wat zuidelijker nabij het Airbornplein zal de Nijmeegseweg verbreed worden. Ook hierdoor komt een strook aan de oostzijde en wat lager een strook aan de westzijde van de te verbreden weg te liggen in het groen. Hiervoor wordt de bestemming 'Park met behoud van landschappelijke en monumentale waarden' wordt gewijzigd in “Verkeer-wegverkeer”.
C. Het weggedeelte Eusebiusbuitensingel tussen de Parkstraat en Boulevard Heuvelink zal zodanig worden ingericht dat dit weggedeelte niet meer primair als doorgaande route voor het autoverkeer wordt gebruikt. Om deze andere functie van dit weggedeelte aan te geven wordt aan een deel van de Eusebiusbuitensingel nabij de Boulevard Heuvelink de bestemming 'Verkeersdoeleinden-Verblijfsgebied" gegeven. Voorheen had dit in het bestemmingsplan 'Binnenstad en Singels' de bestemming 'Verkeersdoeleinden-wegverkeer'.
2. wegdeel Boulevard Heuvelink en wegdeel kruising Nijmeegseweg Eusebiusbuitensingel Boulevard Heuvelink (direct ten zuidoosten van het Airborneplein):
Voor het wegdeel Boulevard Heuvelink moet de bestemming "Verkeersdoeleinden-Verblijfsgebied" in het bestemmingsplan "Spijkerkwartier-Boulevardkwartier-Spoorhoek" worden aangepast.
D. Het noordelijk deel van het tracé Boulevard Heuvelink wordt verbreed tot de kruising Rietgrachtstraat. Deze verbreding past niet binnen de bestemming 'Verkeersdoeleinden- verblijfsgebied', die aan dit deel is gegeven in het bestemmingsplan Spijkerkwartier-Boulevardkwartier-Spoorhoek".
In verband met het toekomstige doorgaande karakter van het gehele wegdeel Boulevard Heuvelink krijgt nu dit gehele wegdeel de bestemming 'Verkeersdoeleinden-wegverkeer".
Het zuidelijk deel van het tracé Boulevard Heuvelink ligt in een gebied waarvoor geen bestemmingsplan geldt. In het nieuwe bestemmingsplan hoeft voor dit weggedeelte de bestemming dus niet te worden gewijzigd. De tussenbermen/opvulgroen krijgen een andere vorm en ligging. Hoewel de bestemming niet verandert is voor het totaalbeeld het zuidelijk gedeelte van de Boulevard Heuvelink in het nieuwe bestemmingsplan meegenomen.
Ook het wegdeel kruising Nijmeegseweg Eusebiusbuitensingel Boulevard Heuvelink(direct ten zuidoosten van het Airborneplein)ligt in een gebied waarvoor geen bestemmingsplan geldt en waar dus geen bestemmingen hoeven te worden gewijzigd. Dit wegdeel krijgt een andere inrichting van rijstroken en ook de tussenbermen/opvulgroen krijgen hier een andere vorm en ligging. En ook hier geldt dat het gebied voor het totaalbeeld in het nieuwe bestemmingsplan wordt meegenomen.
3. wegdeel Eusebiusbuitensingel ten zuiden van het Airborneplein:
E. Voor dit wegdeel moet de bestemming "Groen en Water" in het bestemmingsplan 'Stadskantoor'worden aangepast. Het tracé van de Eusebiusbuitensingel zal grotendeels binnen de huidige bestemming 'Verkeersdoeleinden-wegverkeer' blijven. Alleen het zuidelijke gedeelte van de Eusebiusbuitensingel hoek Oranjewachtstraat wordt verbreed waardoor een gedeelte komt te liggen in een gebied met de bestemming 'Groen en Water'. In het nieuwe bestemmingsplan wordt de bestemming voor dit deel gewijzigd in 'Verkeer-Wegverkeer'.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
afbeelding 4: overzicht aanpassing bestemmingen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------