| Plan: | Centrumring Rond deel oost |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.731-0301 |
Arnhem Noord kent een radiale wegenstructuur. Alle hoofdwegen komen uit op de singels rond het stadscentrum. Deze centrale verkeersvoorziening wordt daardoor zwaar belast. Vóór de uitvoering van het project "Omsingeling Doorbroken" maakten dagelijks circa 100.000 auto's gebruik van beide singels. Meer dan de helft van dit autoverkeer had daarbij geen directe relatie met het stadscentrum. De singels werden uitsluitend gebruikt om andere Arnhemse wijken te bereiken. Vooral tijdens de spits liepen de singels vol met auto's. De knelpunten, die de doorstroming het meest beperkten waren de complexe, met verkeerslichten geregelde aansluitingen op de radialen. Dit waren de pleinen.
Door de grote verkeersstromen ondervonden vooral voetgangers en fietsers veel hinder bij het bereiken van het stadscentrum. Ook de verblijfskwaliteit van de singelparken zelf, ooit het visitekaartje van Arnhem, was onder de maat. Op diverse delen van de singels ontbraken ook infrastructurele voorzieningen voor de bus en de fiets.
Afbeelding 3: Verkeerscirculatie na Omsingeling Doorbroken
Met de uitvoering van het project "Omsingeling Doorbroken" in 2006 heeft de verkeerscirculatie rond de binnenstad een grote verandering ondergaan. Voor die tijd kon het autoverkeer de singels in twee richtingen berijden, na de wijziging is er een nieuw verkeerssysteem ontstaan waarbij doorgaand autoverkeer de (buiten)singels nog slechts in één richting rond het centrum kan volgen.
De binnensingels worden sinds die tijd alleen nog door het bestemmingsverkeer gebruikt. Hierdoor is ruimte ontstaan om zonder rigoureuze aantasting van de singelparken toch optimale voorzieningen voor de bus, fietsers en voetgangers te realiseren.
Door deze ingreep zijn de aansluitingen met de radialen vereenvoudigd. Dit leverde per saldo zo'n 10 tot 20% capaciteitswinst op. De doorstroming is daardoor aanzienlijk verbeterd.