direct naar inhoud van 3.5 Verkeer en vervoer
Plan: Koninginnelaan 40 en 42
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0200.bp1144-vas1

3.5 Verkeer en vervoer

De Koninginnelaan is een weg in een verblijfsgebied, in principe geldt hier een 30 km /uur regime. Op de Koninginnelaan is dat echter niet het geval. Zowel autoverkeer als bus en fiets maken van deze straat gebruik en er is een gemengd profiel met fietssuggestiestroken en parkeerhavens. Vanwege de belangrijke groenstructuur is het profiel wat beschikbaar is voor de verschillende verkeersdeelnemers aan de krappe kant, maar voldoet wel aan de minimale eisen. Door de winkelfunctie die er op de Koninginnelaan ligt zijn er veel bestemmingen voor fiets- en autoverkeer, hierdoor is de intensiteit van het verkeer relatief hoog voor een verblijfsgebied. Door de relatief hoge intensiteiten in combinatie met het relatief smalle beschikbare profiel is het soms lastig manouvreren op de Koninginnelaan. Hierdoor zijn op de drukke momenten de rijsnelheden laag en de verkeersdeelnemers alert. Enerzijds kan dit een gevoel van onveiligheid geven maar objectief gezien (daadwerkelijke ongevalscijfers) wordt er geen verkeersonveiligheid geconstateerd. Voor zover bekend zijn er geen problemen rond de veiligheid en capaciteit van parkeren nabij de supermarkt.